Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Schoonmaken oude huisjes.

Gestart door AlbertJan zaterdag 08 april 2006, 08:45:13

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Schoonmaken oude huisjes.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Schoonmaken oude huisjes.
Ik heb een flinke partij oude gebouwen gekocht maar nu is een gedeelte nogal vies stoffig, het lijkt een beetje vettige stof.
En aangezien de meeste modellen aangekleed zijn met veel papieren en kartonnen onderdelen weet ik niet goed hoe ik dit kan schoonmaken.  :cry:
Wie heeft voor mij tips hoe ik dit het beste kan doen. :!:
Vast bedankt voor de evt. adviezen! :D
AlbertJan.
Schoonmaken oude huisjes.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Schoonmaken oude huisjes.
Vettige stof??? Zelf maak ik m'n huisjes gewoon schoon met een kwastje van de schilder, werkt perfect en je haalt er veel af en de kleine onderdelen blijven heel. Maar misschien dat als ik weet wat je bedoeld met vettige stof dat ik je met een beter antwoord kan helpen :D.

Groeten,
Herman
Schoonmaken oude huisjes.
Ik kwam bij mijn moeder ooit een kleine plumeau tegen. Na enig onderhandelen heb ik die in beslag genomen en is die verhuisd naar mijn treinenzolder.
Werkt nog beter dan welk kwastje ook om gebouwen en treinen af te stoffen.
Maar waarmee je vet kunt verwijderen weet ik zo niet. Wasbenzine in combinatie met karton en papier lijkt me wat drastisch.
Schoonmaken oude huisjes.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Schoonmaken oude huisjes.
Herman/Gerard.
Met vettige stof bedoel ik stof die niet gewoon los zit maar stof die op één of andere manier (was- en droogzolder) een beetje vaste substantie is geworden! :?
Het losse stof is redelijk te verwijderen met een zachte kwast maar in de hoeken en op de detaillering blijven een beetje harde stofresten achter!
Met zuivere benzine lost het wel op maar de opgeplakte kartonnen en papieren delen worden er niet mooier van!
Bedankt voor het meedenken en ik blijf proberen!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan
Schoonmaken oude huisjes.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Schoonmaken oude huisjes.
Voor de echte kleine details gebruik ik ook de echte kleine kwastjes. Daar kun je mee kracht opzetten. Meestal krijg je dan ook de viezere viezigheid eraf. Nadeel, je kan de kwast niet meer gebruiken om te schilderen wan de haren gaan alle kanten opstaan ;)

Groeten,
Herman