Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm

Gestart door wila vrijdag 15 februari 2013, 20:01:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Citaat van: wila op zaterdag 23 februari 2013, 21:17:45
Het is inderdaad krap. Echter de onderplaat zal alleen onder de rails kunnen liggen, waardoor je ruimte hebt om via de onderkant eventueel een trein of iets anders te bereiken? Of zie ik dit verkeerd?
Wim, je ziet dat goed.

En zeker met de weinige rails die onderaan liggen zou dat volgens mij wel te doen zijn, de voorkant is al open, het dalende spoor vooraan ligt onder de straat (die afneembaar kan zijn).
Wat dan nog echt moeilijk bereikbaar lijkt kan vast beter toegankelijk gemaakt worden door bovenaan nog een en ander afneembaar te maken.
En wat dan nog overblijft kun je misschien aan van langs onder.
Het spreekt dus vanzelf dat je werkt op een open raam en niet op een gesloten plaat onderaan.

Zoals reeds gezegd, ik zou het durven.

Valt het toch tegen, dan heb je de 2 bogen onder het station maar weer op elkaar aan te sluiten ipv naast elkaar naar beneden te laten gaan en je hebt weer het eerste vlakke plan :-)
Plan 1, alles vlak en plan 2 in 2 niveau's hebben eigenlijk hetzelfde zichtbare gedeelte...

Plan 3 met de klimspiraal maakt het alleen maar erger, moet je zeker niet aan beginnen.

Dus 'de Mon' moet niks anders meer bedenken, er is al overal aan gedacht :-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Mon en viditv,

Wederom bedankt voor jullie reactie.

Aangezien ik een absolute beginner ben, heb ik besloten om het toch bij een vlakke plaat te houden.
Moet nog zoveel leren. Ook nadat ik een ontwerp gekozen heb.
Zie termen voorbij komen van blokken, afremmen, centrales, pc. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Echter een ding is zeker. Het moet niet te eenvoudig, bijv in de vorm van een rondje, zijn.

Ben vanmorgen wederom met Wintrack aan het stoeien geweest. Wat vinden jullie hiervan?

Gr. Wim

Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
A is heel herkenbaar en is dan ook mijn favoriet :-)

B kan niet en begrijp ik niet...
Kan niet omdat onderaan links 2 sporenbochten tegen elkaar aan zitten, daar botsen je treinen toch gegarandeerd?
En wat is de bedoeling van dat uitwijkspoor onderaan? 't Kost je de schaarse ruimte om een goederenstation te kunnen leggen.
En waarom wilde je eerst 2 niveau's om je stationsporen langer te kunnen maken en reduceer je sommige nu tot bijna niets?
Ik vind dit meer dan 1 stap achteruit...
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Mon,

Is helemaal waar. De tweede was meer spelen met wintrack.

De eerste (inderdaad een hele bekende) had ik geen .tra bestand van. Dus ben ik zelf bezig geweest.
Moet zeggen, is toch aardig gelukt. Alleen wilde ik graag het spoor vanaf wissel rechts vooraan naar wissel ingang station achteraan laten zakken. Zodat deze alsnog onder de stationssporen (links)door kunnen.
Echter dit krijg ik maar niet voor elkaar. :D. Dit om het toch nog een beetje te laten lijken.
Misschien kan je me hier nog mee helpen?

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Ik had je uitleg niet heel goed begrepen/gelezen en heb daardoor even wat anders getekend op basis van je 2de ontwerpje, 't kan misschien ook dienst doen als inspiratiebron :-)
Wat je vroeg krijg je nog, maar zal voor morgen zijn.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Mon,

Is prima. Bedankt zover.

Gr.Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dag Wim,
Volg met enig plezier dit draadje (eigenlijk vele draadjes over baanplanning, omdat een goede planning juist erg belangrijk is en ik hier nog steeds veel van leer). Vind dat Mon je een heel aardig plan 'kado' heeft gedaan, die uiteraard met de nodige op- en aanmerkingen steeds verder verbeterd is. Je dochter kan nog steeds rondrijden, maar het ziet er verre van een standaard ovaaltje uit en een kopstation is voor de gebruiker harder werken dan een doorgaand station, dus zeker een uitdaging. Ik zou me niet teveel zorgen maken over de geringe hoogte tussen de platen, mits de onderste laag een open frame is, waar je van binnenuit met een soepele pols bij kunt. Ik zie nog niets over bovenleiding, maar als je digitaal rijdt, heb je die niet echt nodig in de niet zichtbare delen. Het afpakken van wagons en locs die uit de rails zijn geraakt lukt redelijk tot goed bij een hoogteverschil van 9 cm. Een hele trein opnieuw op die plek op de rails zetten is wel moeilijker, maar dan kun je gewoon de hele trein van het onderste spoor halen en op een zichtbaar spoor opnieuw opzetten. Ik zou dat risico wel willen nemen, want je krijgt er een baan met veel mogelijkheden voor terug. Wel bij het bouwen onderaan beginnen (zoals Mon zegt, wel bij de bouw met de kelder starten) en veel testen voordat je de zaak dicht bouwt.

As je tevreden met met het ontwerp kun je eerst nog eens nadenken over de beveiliging, ook weer een leuke stap. ook kun je eens kijken wat je nog aan materiaal (rails) nodig hebt en hoe je de tafel wilt maken. Dus er is nog wel iets te doen gelukkig.

gr Gertjan
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Mon,

Misschien is dit duidelijker, dan ik eerder getracht heb uit te leggen.
Het met blauwe lijnen gemarkeerde traject links naar beneden en dan vervolgens weer naar boven.
Het probleem is , denk ik, om de twee opstelsporen vlak te houden. Dan heb je denk ik een te steile daling / stijging.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Gertjan,

Het is zeker een ontzettend mooi ontworpen baan. Echter waar ik een beetje aan twijfel is, of ik dit allemaal wel kan realiseren.
Voordeel is, het hoeft niet overmorgen klaar. Maar als ik met 1 niveau begin (en een kleine daling/stijging, mischien) dan kan ik hiermee de nodige ervaring opdoen. Zelf ben ik absoluut een onbekende op het gebied van electra. Dat is ook iets, wat mij afschrikt. Beveiligen, seinen, centrales,decoders, software. Alles om nog uit te vinden. Dus jazeker, meer dan genoeg te doen.
Daarom ben ik zo blij met jullie, het forum. Hierdoor gaat het me vast en zeker , met hulp, lukken.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dag Wim,

Even proberen samenvatten waar we naar toe moeten, want op den duur zien we het bos door de bomen niet meer :-)

Je voelt niks voor een 'zoutloos' diëet, laat ons zeggen 'alles plat'.
Een 2de niveau met enkel scenery kan dat niet redden :-)
Het moet toch iets meer gekruid zijn.

Het gerecht met veel peper en zout, zeg maar met schaduwstation op een onderliggend niveau, zou je wel lusten, maar je krijgt schrik dat het op je maag blijft liggen :-)

Dan doen we iets 'tussenin' hé, licht gekruid maar makkelijk verteerbaar... 

Nu heb ik wat gemaakt met rails op 2 niveau's, zelfs met een extra stationnetje op een lager niveau (met mogelijkheid een loc te laten omlopen), maar waarbij alle lagere sporen heel gemakkelijk bereikbaar zijn, deels omdat ze langs de kant liggen en 'open' zijn, deels omdat ze enkel onder scenery liggen die kan gebouwd worden op een afneembare plaat (stad, station).

Het ziet er natuurlijk heel 'vol' uit, maar je wil dan ook op een kleine oppervlakte heel wat meer dan de gewone beginset.
Maar met de gepaste aankleding is hier zeker iets van te maken.
Ik durf te wedden dat je dochter deze wel ziet zitten :-) En dat mogen we uiteraard ook niet vergeten!

Wil je toch iets minder rails zien, dan zijn er een aantal alternatieven:
het slingerende spoor achter het voorste stationnetje (waar het railbusje op rijdt) zou je kunnen overkappen met een (afneembare) straat die loopt van het grootste station naar de hoger liggende stad
het spoor helemaal achterin zou je eventueel ook wel kunnen verstoppen onder een afneembaar landschapsdeel

En je kunt natuurlijk hier of daar een opstelspoor weglaten.

Aan jou natuurlijk de keuze.

Ik zelf, en ik vermoed ook je dochter :-), zou het laten zoals het getoond is en goed aankleden.
Je kunt er zoals het getoond is een massa scenery op kwijt, goed voor jaren bouwplezier :-)

En na de praatjes natuurlijk de plaatjes.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
En nog enkele plaatjes (met 'zwevend' station...).
Dat station moet je zelf maar eens proberen met zijn voetjes op de grond krijgen, zo leer je omgaan met Wintrack :-)
En voor mij houdt het hier wel stilaan op, er staan vast alweer klanten aan mijn loket ;-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Mon,

Om op je laatste zinnetje terug te komen, die zullen net zo blij worden als ik nu ben!

Ziet er geweldig uit. Zal vanavond, na het werken, er eens verder goed naar kijken.
(en trachten het station op zijn voeten te krijgen :D)
Maar denk dat we klaar zijn :P

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dit gaat het worden. Toch nog aardig wat rails en wissels (en decoders) nodig.
Ze, mijn dochter, heeft ook haar goedkeur gegeven.

Zodra ik weer de gelegenheid heb om rails bij te halen, zal ik beginnen met de rails uitleggen.
Kijken of alles klopt en past. Verder zal ik me eerst moeten verdiepen in blokken, remmodules, bezetmelders.
Eer dat ik dat een beetje begrijp, zijn we een behoorlijk tijdje verder, denk ik :D

Dit zal dan in een nieuwe topic modelbouw geplaatst gaan worden.

Een ieder bedankt voor het meedenken en aanleveren van hulpmiddelen en reactie's!

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Een zeer mooi baan.
Ben benieuwd naar de rest straks.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Ik eigenlijk ook wel :)

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
De rails besteld. Kan dus binnenkort ook gaan beginnen. Best spannend voor de eerste keer.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hoi Wim,

Zier er goed uit zo op het eerste gezicht. Ik hoop dat het plan naar je zin is.
Je kan er natuurlijk altijd je eigen draai aan geven. Daarbij gezegd dat een baan van 240x94 heus niet klein hoeft te zijn. Je kan er genoeg op kwijt.

Mvg
Arie
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hoi Arie,

240x94 is zeker niet klein. De diepte had voor het mooie iets dieper gemogen.
Maar ja, dat zit er, gezien de ruimte, niet in.
Je moet ergens mee beginnen, toch.
Het plan is zeker naar mijn zin. Het biedt van alles. Bovenal, niet al te moeilijk, voor een beginner ;).

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Mijn rails is binnen. Kan ik eindelijk kijken of het baanplan op papier ook echt gemaakt kan worden op mijn tafeltje😄.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hoi Wim,

Fijn dat je rail gearriveerd is. Kan je in ieder geval eens uitproberen of alles klopt. Het gaat dan nu toch echt gebeuren.
Veel plezier hiermee, en we spreken elkaar gauw.

Mvg
Arie
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Wim,

Leuk man, heel veel plezier met het samenstellen :thumbup:

hartelijke groet,
Frits
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Arie en Frits, dat gaat zeker lukken.

Rails binnen en dan opzij leggen. Dat kon ik dus niet  : :P
Gelijk het huidige rondje afgebroken en baanplan erbij en leggen maar.

Ging best makkelijk en alles paste aardig. Alleen rechts boven bij de wissel (R) met daaraan ,volgens het baanplan, een boogwissel met daar weer aan twee opstelsporen in een bocht paste niet.
(als je dit laatste leest, denk je, wat een zinsopbouw....)

De 24130 past daar niet meer. Dus zit te denken om deze opstelsporen weg te laten.

Maar om te beginnen, wat vinden jullie ervan?

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Ha Wim,
Je gaat wel erg snel (laat er geen gras over groeien). Tafel klaar, isolatie al aangebracht, rails besteld en binnen en de baan ligt er al! Het is wel hobby  :D. Maar geweldig hoe dit loopt. Ben erg benieuwd hoe dit ontwerp er in vergelijking met de eerdere plaatjes uit wintrack er nu echt uit gaat zien. Is het laatste ontwerp van Mon nu het eindontwerp, of ga je nog iets veranderen.
Nu je als een speer aan het bouwen gaat, wordt dit zeker vervolgd in het bouwdeel op het forum?

Ga zo door!

gr Gertjan
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Gertjan,

Het is inderdaad mijn bedoeling om het ontwerp van Mon aan te houden.
Zoals ik eerder al aangaf, zal er hooguit op detail Nico wat aangepast worden.

Voor wat betreft tafel, deze is inderdaad redelijk klaar. Probleem zijn de poten. De tafel staat aan het voeteind van ons bed (lieve vrouw heb ik, hè). De tafel bestaat uit twee delen. Op dit moment staat deze op een opklaptafel als onderstel. Hierdoor kan ik niet goed bij de onderkant komen. De poten aan de buitenkant plaatsen maakt de tafel in het midden niet zo sterk. Kans op doorbuigen. Moet ik nog eens goed over nadenken.

Ja, denk dat ik bijna zover ben om in het bouwsel te beginnen.

Gr.Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Citaat van: wila op woensdag 13 maart 2013, 20:40:20
Probleem zijn de poten. De tafel staat aan het voeteind van ons bed (lieve vrouw heb ik, hè).

:-)  :-)  :thumbup: Prachtig, kun je van de wagon zo op je vrouw of het bed springen. Ik zie het al voor mij :-) :-)

Mooi man,

grt.
Frits, ik lig hier helemaal in een deuk  :-) :-) :-) :-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Citaat van: Ventie op woensdag 13 maart 2013, 20:45:18


:-)  :-)  :thumbup: Prachtig, kun je van de wagon zo op je vrouw of het bed springen. Ik zie het al voor mij :-) :-)

Mooi man,

grt.
Frits, ik lig hier helemaal in een deuk  :-) :-) :-) :-)

Hahaha, Eerst op stoom komen, dan!

Gr.Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Ha Wim,
Naast de grote voordelen  >:-D die Ventie noemt zijn er ook nadelen (pas op dat je niet tegen de tafel schopt vanuit het bed), waarvan de grootste waarschijnlijk stof is (slaapkamers geven veel stof, beddegoed, kleding). Dus daar moet je mogelijk iets aan doen.

gr Gertjan
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hoi Gertjan,

Stof, ik weet het. Probleem is echter, dat ik voorlopig nog niet de beschikking heb over een aparte ruimte.
Met drie dochters is het huis aardig vol. De enige plek, die ik kon verzinnen was deze.
Het duurt hopelijk nog vele jaren, voordat er een op zichzelf gaat wonen.

Heb je suggestie, behalve stilliggen😉?

Gr. Wim

Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Heb inmiddels een topic aangemaakt in modelbaanbouw:" http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42454.msg770753#msg770753. "

Hier zal ik verder gaan, aangezien het ontwerp zo goed als zeker is.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm: stof
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm: stof
Ha Wim,
Hou je dochters nog maar mooi een tijdje bij je. Ze gaan meestal al snel genoeg het huis uit. Je mag dus helemaal niet klagen dat je deze plek mag gebruiken. Zelf heb ik mijn allereerste baan vroeger ook op mijn slaapkamer gehad, vandaar dat ik me de stof nog herinner. Misschien kun je een frame maken waar je een afdekzeil oid overheen kunt leggen. Ik heb zelf nog nooit een oplossing gevonden. Trouwens ook op andere plekken is het niet stofvrij.

tot in hoofdtopic: Modelbaanbouw.

gr Gertjan