Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw plan - versie 3

Gestart door Mazurka2007 dinsdag 18 december 2012, 22:13:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw plan - versie 3
Mazurka2007
gast

Nieuw plan - versie 3
Dag iedereen,
Enkele jaren geleden kreeg onze zoon een Kruidvat-startset cadeau van een familielid die zelf al heel lang bezig is met de modeltreinhobby.  Enthousiast zoals hij toen was werden er nog spaarcentjes geïnvesteerd in extra materiaal en werd een eenvoudige modelbaan opgezet.  Zoals tieners het vergaat verdween de interesse.  Gezien al het materiaal dat ondertussen toch al aanwezig was, vind ik het een beetje zonde om daar niks meer mee te doen.  Omdat ik het best wel een leuk tijdverdrijf vind, heb ik de draad weer opgenomen en ben tot onderstaand (ruw) ontwerp gekomen.
Het kader : moderne tijd, enerzijds een gemeentelijk station met dorp (huisje, tuintje, boompje) , anderzijds een industriegedeelte. Eveneens heb ik een berg met kasteelruÏne voorzien die bediend wordt door een toeristentrein met stoomlocomotief. Het geheel is een beetje geïnspireerd door de streek waar wij wonen, nl de Rupelstreek/Klein-Brabant.
Het materiaal is C-rail, digitaal met CS1, enkele rangeerlocs, een BR185 met personenwagons, een verzameling goederenwagons.
Er wordt niet echt een kopie van het grootverkeer en materiaal nagestreefd, al probeer ik wel de zaken qua tijd en architectuur bij elkaar te laten passen.
Graag jullie commentaar/ideeën
Hieronder enkele plaatjes, getekend in Sketchup:






Groeten,
Mazurka2007
Re: Nieuw plan
M. Swinnen
gast

Re: Nieuw plan
het ziet er erg leuk uit daar ga je vast veel plezier in hebben ;)
Re: Nieuw plan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuw plan
He, dat ziet t goed uit.
Met wat voor programma teken je dit?
Denk wel dat t nog een beetje rondjesrijden is, probeer in de hoek van de 4 opstelsporen een beetje uitdaging te creeëren.
Hoe ziet je schaduwstation eruit?

gr simon
Re: Nieuw plan
Mazurka2007
gast

Re: Nieuw plan
Bedankt voor de reacties!
Het plan is getekend in het gratis Sketchup. Elke spoorelement werd daarin aangemaakt  en verzameld in een bibliotheek. Heel het plan wordt dan getekend door de stukken te importeren en aan elkaar te zetten. Ik weet dat er handiger software bestaat zoals Scarm e.d. maar ik kan hiermee ook alle scenery op maat creëren en virtueel inpassen in het ontwerp.
De 2 schaduwstations moet ik nog overnemen uit Scarm. Ze bestaan telkens uit 3 sporen, voldoende lijkt mij om een wisselend verkeer te hebben.
Aan de 4 sporen komt nog een kraan om goederen/containers te behandelen.
Het rondje rijden zal  vnl gebeuren door de passagierstrein die halt kan houden in het station. Met de goederentreinen kan dan eventueel manueel "gespeeld" worden.
Elk leuk idee is welkom!
Wordt vervolgd ...
Mvg,
Mazurka2007
Re: Nieuw plan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuw plan
hoihoi,
Allereerst, kan je die opstelsporen langer maken? ik vermoed dat je er weinig containerwagens op kwijtkan... mss wat naar onderen halen?
Dan, de wissels rechts onderin voor de brug kan je weg halen, dezelfde wissels liggen al aan de onderkant van het station.
En als laatste: al een keer aan een hefbrug gedacht (lekker ingewikkeld!)!?
gr simon
Re: Nieuw plan
Mazurka2007
gast

Re: Nieuw plan
Simon, bedankt voor het meedenken  :thumbup:

De opstelsporen werden wat meer naar achteren geplaatst, zodat ze inderdaad wat langer worden.

Aanzicht vanuit achterzijde :


Aanzicht vanuit voorzijde met inloop :


De wissels achteraan zou ik toch willen laten liggen. Zo kan de trein uitwijken naar de opstelsporen, zonder dat die voor een groot gedeelte het spoor en brug in de tegenovergestelde richting gaat bezetten.
Die bij het station laat o.a. toe om een achterliggende trein die een stilstaande trein in het station nadert, te laten uitwijken naar links om dan voorbij de overweg terug naar het binnenste spoor te sturen.

Een bewegende brug ... Ja da's een stille droom...
Re: Nieuw plan
Mazurka2007
gast

Re: Nieuw plan
Een blik op niveau -1 met schaduwstation. Opmerkingen of aanmerkingen zijn welkom.



Groeten.
Re: Nieuw plan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuw plan
wat voor bochten gebruik je hier? lijkt een fors hellingspercentage


verder zou ik toch wat langere sporen nemen, en wissels om vlak na de lus van spoor te wisselen.
denk een stuk of 6 sporen, 2m lang als dat zou  kunnen. Je kan ze zowel links als rechts leggen, dat lijkt mij geen probleem.


gr simon


ps, heb je al materieel, of gebouwen e.d. opgebouwd?
Re: Nieuw plan
Mazurka2007
gast

Re: Nieuw plan
Dalende bocht is R1, stijgend R2.  Misschien heb ik toch nog die extra centimeters beschikbaar om er R2/R3 van te maken.
Heb nog wat gepuzzeld aan het schaduwstation en ben tot onderstaand resultaat gekomen. Commentaar is welkom.



Momenteel is alleen de hoofdas neergelegd op de grond, met aan de stationszijde een keerlus.  De andere zijde ligt zelfs nog gewoon met open einde, net voorbij de bocht. De sporen voor de schaduwstations en vertakkingen moeten dus nog aangekocht worden.
Van zodra het ontwerp van het schaduwstation volledig in orde is, kan ik daar de onderbouw voor maken.

Om alles budgetair en qua tijdsbesteding wat onder controle te houden, gebeurt het ontwerpen en opbouwen in kleine stapjes.
De kerk, station, betoncentrale, ruïne, enkele huizen en 1 brug bestaan al van het vorige "project".

Groeten
Re: Nieuw plan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Nieuw plan
ik kan geen problemen ontdekken  :-P :-P
Re: Nieuw plan - versie 2
Mazurka2007
gast

Re: Nieuw plan - versie 2
Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met het ontwerp tot nu toe, heb ik andere versie getekend waarbij het dorp en het industriegedeelte verwisseld werden. Dat geeft volgens mij meer spelvariatie. Wellicht is dit ontwerp nog voor verbeteringen vatbaar, dus ...

Scarm-versie :


Groeten,
Re: Nieuw plan - versie 3
Mazurka2007
gast

Re: Nieuw plan - versie 3
En we blijven puzzelen  :)
Hieronder de 3de versie.  Ik ben teruggekeerd naar versie 1, waarbij vooral het toeristenspoortje naar de ruïne verplaatst werd naar linksonder. Leek me beter te passen in het geheel en ik krijg daardoor meer ruimte in het industriegedeelte voor extra spoor en industriële activiteiten.
De 2 schaduwstation zullen in de praktijk wellicht met een klimspiraal moeten voorzien worden om conflicten te vermijden.
De kenners/specialisten onder de lezers zullen zeker nog hun bedenkingen/kritiek/aanwijzingen/eigen visie hebben, dus het kan er alleen maar beter op worden...
Alvast bedankt voor de feeback !



Vriendelijke groeten,

Marc.

Re: Nieuw plan - versie 3
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Nieuw plan - versie 3
Marc,

Nu heb zo een mooie ruimte om met lange treinen te rijden, maar dan maak je aan je linkse kant bij je station een kort inhaalspoor. Waardoor je langste trein slechts 1 meter lang kan zijn. Kijk eens of je je toeristenspoor niet kunt koppelen aan je station (uiteraard niet het hoofdspoor).
Re: Nieuw plan - versie 3
Mazurka2007
gast

Re: Nieuw plan - versie 3
@ Marco.  Bedankt voor je bijdrage  :thumbup:. Ik weet niet of ik goed begrijp wat je bedoelt. Ik heb de spoorovergang verwijderd, waardoor ik meer perronlengte krijg, zo'n 125 cm. Dat zou toch lang genoeg moeten zijn om een lokaal station uit te beelden ?  Aan de zuidzijde van het station zal wellicht een tunnel komen opdat het verkeer de sporen zou kunnen dwarsen. Eveneens werd het toeristenspoortje aan het station verbonden.  Weer de aangepaste tekening hieronder ...



Groeten,

Marc.



Re: Nieuw plan - versie 3
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuw plan - versie 3
Hoi Marc,
Ben het met een aantal forummers die eerder reageerden eens. Een ruimte waar veel modelspoorders jaloers op zouden zijn en dan toch maar rond de 1 meter spoorlengte in het station. Ik ken de C rails niet zo goed, maar in M of K zijn 5 rechte rails (eerste inaalspoor is 5 rechte rails lang) slechts 90 cm. Effectief kun je daar 75-80 cm van benutten (locs rijden niet tot voorbij een eventueel seinbeeld en aan het einde van de sleep moet passeerruimte overblijven). Volgens mij kun je het gehele station nog een heel stuk verlengen. Naar links onder kun je nog verder doortrekken. De brugdelen komen dan alleen net om de bocht in de bovenkant van de U. Verder ligt het lokaal/toeristenspoor nu aangesloten op de hoofdbaan en loopt linksom. Misshien is het wat om een extra doodlopend spoor aan de stationsgebouw kant neer te leggen voor dit lokaalspoortje . Wanneer je dan de cirkel naar rechtsonder af laat buigen en het eind van het spoortje langs de rechterkant laat uitkomen (waar nu Zuid staat), kun je het station aan deze kant ook nog verlengen, omdat die paarse cirkel nu niet meer boven de stationsporen zit maar verder naar beneden/onderen.

groet, Gertjan
Re: Nieuw plan - versie 3
Mazurka2007
gast

Re: Nieuw plan - versie 3
Dag Gertjan,

Bedankt voor je input.  Als ik je aanwijzingen goed begrijp dan kom ik tot onderstaande (ruwe) aanpassing.  Het perron 2 krijgt zo een lengte van zo'n 130 cm. Ik voorzie een passagierstrein van een lok met 3 wagons, dus zo'n 110 cm lang. Even nog ter inlichting : de lange zijde WEST ligt onder het schuine dakgedeelte. De bruine rechthoeken geven de positie van de steunbalken weer (een vertikale die een balk onder 45 graden steunt. De schuine balk loopt uiteraard door tot in de nok, maar is op de tekening niet doorgetrokken). 
Ik zou het toeristenspoor meer richting Noord kunnen verschuiven om conflicten met het hoofdspoor te vermijden.  Dan vallen de steunbalken van het dak midden in de berg, maar ik vind dan dat het toeristenspoortje te kort op het station/dorp zou liggen.  Wat vinden jullie daarvan ?



Alvast bedankt voor jullie ideeën.

Groeten,

Marc.