Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

"ruitjes" V200

Gestart door railfocus maandag 11 maart 2013, 05:23:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"ruitjes" V200
railfocus
gast

"ruitjes" V200
Hallo grootspoorders,
Even een vraagje over de DB V200: boven de front- en sluitlichten van deze loc zijn een soort melkachtige "ruitjes" aangebracht (zie foto van een V200 op h0 schaal). Ik breek me al maanden het hoofd over de functie ervan. Kan iemand mij uit de droom helpen?
Groet, Railfocus
Re: "ruitjes" V200
Lid sinds: 2010

offline
Re: "ruitjes" V200
Dat zijn in het echt geen ruitjes maar roosters voor de hoorns die er achter zitten.
Re: "ruitjes" V200
railfocus
gast

Re: "ruitjes" V200
Aha! Dankjewel, Bassie! Ik heb weleens ergens gelezen dat de motoren van de V200 zo'n enorme herrie maakten, dat er extra sterke hoorns (tyfoons) moesten worden gemonteerd.
Re: "ruitjes" V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: "ruitjes" V200
De roosters zijn hier redelijk goed te zien, ik wist de functie er van ook nog niet.

Dirk-Jan
Re: "ruitjes" V200
Lid sinds: 2008

offline
Re: "ruitjes" V200
Hallo allemaal,

Ik weet ook niet beter dan dat de hoorns hierachter schuil gaan, maar of er achter alle twee de roosters hoorns zitten, dat weet ik niet. Zo niet, dan zou ik ook wel eens willen weten wat er nog meer achter zit! @ Dirk-Jan, weet jij wat dat voor een zwarte loc is, en zijn er nog meer foto's van?  :thumbup: In 2010 was deze loc (V200 116) namelijk nog gewoon rood/grijs.

groeten, Willem.
Re: "ruitjes" V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: "ruitjes" V200
Die zwarte V200 116 is een product van Photoshop, niet echt dus. Klik!

Groet, Marc
Re: "ruitjes" V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: "ruitjes" V200
Ja, inderdaad, photoshop.
Maar het ging even om een mooi voorbeeldje van de roosters.
Dat zwart vind ik wel erg mooi, naast alle echte kleurvarianten van de machtige V200.

Dirk-Jan
Re: "ruitjes" V200
Lid sinds: 2008

offline
Re: "ruitjes" V200
Nou ja, beter goed gefotoshopt dan slecht gespoten! Ga ik dus weer de boot in met zo'n stomme vraag. :-)  Maar ik heb nog geen antwoord over de 2 roosters....

groeten, Willem
Re: "ruitjes" V200
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: "ruitjes" V200
Hoi Willem,

Ik heb even naar het antwoord op je vraag zitten zoeken. Ik was intussen namelijk ook nieuwsgierig geworden. Op Drehscheibe staat in een topic over de V200 vermeld (berichtje van 22.07.08, 02:50), dat achter het rechter rooster (gezien vanuit de cabine) de hoge en lage 'Makrofon' geplaatst waren en dat achter het linker rooster de luchttoevoer voor de koeling en verwarming van de bestuurderscabine zou zitten.

Groet, Marc
Re: "ruitjes" V200
Armsein
gast

Re: "ruitjes" V200
Je kunt even op deze link gluren of je de toeters en de bellen kunt zien. :D

grt, JW
Re: "ruitjes" V200
Lid sinds: 2008

offline
Re: "ruitjes" V200
Hoi Marc en Jan Willem,

Bedankt voor de informatie! Als ik naar de 116 kijk, lijkt het inderdaad dat er aan de rechterkant (vanuit de cabine gezien) achter het rooster, inderdaad 2 hoorns zichtbaar zijn; een grote en een kleinere. Ik ga toch nog eens een keer op het www. rondneuzen denk ik. In ieder geval bedankt voor de moeite. :thumbup:

groeten, Willem.