Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

koploper of I Train

Gestart door arkowe maandag 11 maart 2013, 02:25:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: koploper of I Train
Koos, ik denk dat Bert daar meer over kan vertellen.
Re: koploper of I Train
Koos,

Zoals in Koploper een dynamische opstelsporen werken is in iTrain niet mogelijk.

Groetjes
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: koploper of I Train
En zo heeft Wim de vraag duidelijk beantwoord. ;)
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: koploper of I Train
Dus nog een reden voor mij om voor Koploper te kiezen

Mvg
Koos
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: koploper of I Train
Koos, daar had je toch al voor gekozen. >:-D
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Citaat van: iTom op maandag 03 februari 2014, 22:35:11

Stel dat jij die hulp ook niet had en je toch je baan automatisch wilde laten rijden, misschien had je dan ook wat eurootjes over gehad voor een programma waar je dan wel mee overweg kon.


Da's geen fair vergelijk. Als ik zie hoeveel hulp iTrainers nodig hebben om een eenvoudig baantje aan het rijden te krijgen, zelfs nog na het volgen van een workshop op de HIP. Voorts was er nog nauwelijks een fatsoenlijk werkend iTrain ten tijde dat H&A gingen automatiseren. :)

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: koploper of I Train
Ben, je hebt wel een beetje gelijk alleen toen ik er mee begon was er ook geen Hobby In Praktijk.

Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom er vaak zo minachtend over iTrain wordt gedaan terwijl inmiddels heel veel gebruikers er blij mee zijn die misschien diep in hun hart ook liever koploper wilde rijden omdat het nog steeds uitgebreider is en gratis maar het uiteindelijk toch te ingewikkeld vonden.
Zijn die mensen dan minder, nee toch mag ik hopen

Die gebruikers hebben een keuze gemaakt en daar is niet mis mee, toch.
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Ik geloof niet dat hier iemand minachtend doet, we hebben het over de inhoud.

Jij en ik hebben onze keuze al lang gemaakt, ieder met de eigen motieven. Anderen lezen hier nog wellicht niets vermoedend en oriënterend mee. Voor hen is een bezetmelder dat draaiknoppie van de deur van de WC. En dit topic helpt (naar mijn mening) in de beeldvorming dus de keuze. En daar is niets mis mee toch?

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: koploper of I Train
Ben, lees nog eens goed een aantal berichten terwijl ik weer verder ga met de scenery van mijn baantje want dat vind ik een leuker onderdeel van de hobby.


Re: koploper of I Train
keeszondag
gast

Re: koploper of I Train
@Ben en Tom: ruim een jaar geleden was een bezetmelder voor mij inderdaad een knoppie op de deur van een toilet. Ik dacht dat ik alles van Märklin moest kopen totdat ik de diverse fora ontdekte en binnen een paar weken wist ik veel meer dan dat ik alleen in nog geen 10 jaar had kunnen ontdekken. Dat is de kracht van fora, juist ook deze discussies, de antwoorden op de vele vragen en natuurlijk de Wiki onderwerpen.
Het is bijzonder verhelderend om de diverse argumenten pro en contra over materiaal, systemen en software te lezen als beginner, ook als de topics wat "spannend" worden.
Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes. Ik koos voor iTrain (heb koploper en ModellStelwerk ook op de pc gehad) omdat ik mijn systeemkeuze eerst had gemaakt (CC-Schnitte met MS2) en iTrain mij grafisch meer aansprak dan MSTW. Maar ik weet zeker dat ik ook MSTW nog ga installeren omdat ik daar een replica van een Zwitsers Stellwerk kan gebruiken.

Dus laat deze discussie zijn louterende werk doen voor beginners zoals ik ook was, het heeft mij op weg geholpen en er zijn nog genoeg onderwerpen waar ik veel van moet opsteken hier..
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: iTom op dinsdag 04 februari 2014, 20:42:01
Ben, je hebt wel een beetje gelijk alleen toen ik er mee begon was er ook geen Hobby In Praktijk.
Maar wel diverse fora.
Citaat van: iTom op dinsdag 04 februari 2014, 20:42:01
Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom er vaak zo minachtend over iTrain wordt gedaan
Wat ik niet begrijp is als iemand wat zeg over Koploper vs iTrain dat dit als minachtend of negatief naar iTrain wordt ervaren en men zich aangevallen voelt.
Zzelf heb ik ook een proeflicentie gehad van iTrain, daar liep ik tegen de onmogelijkheden aan welke ik voor mijn nog te bouwen baan nodig had. Heb de handleiding van Koploper doorgeworsteld en veel op het Koploperforum gekeken en geleerd, in Koploper zit alles wat ik wilde.

Wat ik lees in diverse topic's men begint met een (gedeelte) baanplan schaft een CS2 en iTrain aan omdat het zo lekker smoelt, zonder dat men zich afvraagt of het programma voldoet aan speciale wensen cq oplossingen.

Ik hoop dat iTrain snel volwassen wordt.

Mvg
Koos
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2023

offline
Re: koploper of I Train
Ik heb in alle bovenstaande mededelingen niets kunnen vinden wat minachtend is. Duidelijk wordt door de meesten aangegeven wat hun keuze's zijn en dat draagt alleen maar bij tot een goede beeldvorming.

Citaat van: KdeB op woensdag 05 februari 2014, 01:54:57Ik hoop dat iTrain snel volwassen wordt.

Overigens vindt ik Itrain ( heb ik mee geëxpirimenteerd ) wel volwassen.  Er zijn een heleboel modelspoorders die met Itrain prima uit de voeten kunnen; dat het programma een aantal dingen niet kan wat andere programma's wel kunnen, vind ik geen reden om dat niet volwassen te noemen.
Re: koploper of I Train
Ik heb een proefversie gehad van iTrain.
Ivm onze financiële situatie ben ik mede gaan kijken naar koploper. Ben er vorige week mee begonnen en ziet er goed uit. Koploper is grafisch minder mooi, maar ik kan ben koploper wel beter uit de voeten.

We gaan t meemaken.
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2010

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: Pjedro op maandag 03 februari 2014, 13:20:22
Ik denk dat je hier de plank een beetje misslaat.

CiteerIs dat dan een zwakte bod van Itrain? Denk het niet. Vooral niet in een wereld waar veel meer om "design" gaat dan de functionaliteit.

Ik vind het ook zeker niet een zwakte bod van ITrain, omdat ITrain nog aan het begin van de ontwikkeling staat. Koploper kon ook in versie 3 nog niet tippen aan de huidige versie (8.2). Maar ik denk, dat het in dit geval, wel om functionaliteit gaat!

Jij vindt dat het om functionaliteit gaat. Sommige mensen vinden "looks" en "design" belangrijker dan de functionaliteit. Het oog wil ook wat zoals vaak gezegd wordt.

Citaat van: Pjedro op maandag 03 februari 2014, 13:20:22
Voorlopig zeker nog met Koploper rijden. Mij maakt het niet uit, dat ITrain er grafisch beter uit ziet dan Koploper, want dat is absoluut waar.
Ik kijk naar mijn treinen op de baan en niet naar mijn beeldscherm. Anders had ik geen baan hoeven te bouwen.

Dan had je het door Anne W zo zwaar gepromote systeem moeten nemen. Volgens de overleveringen hoef je dan helemaal niet meer achter de computer te zitten ;) Zonder gekheid: Zelf heb ik geen moeite met een "iets minder" grafisch ontwerp van Koploper. Kan er mee uit de voeten en pas regelmatig op bij een koploper-baan. Altijd gezellig :) Ik heb wel verschillen gezien tussen de versies van koploper met betrekking tot het automatisch rijden. Dat valt pas op als je dagen naar de bewegingen op de baan kijkt.

Citaat van: iTom op dinsdag 04 februari 2014, 20:42:01
Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom er vaak zo minachtend over iTrain wordt gedaan terwijl inmiddels heel veel gebruikers er blij mee zijn die misschien diep in hun hart ook liever koploper wilde rijden omdat het nog steeds uitgebreider is en gratis maar het uiteindelijk toch te ingewikkeld vonden. Zijn die mensen dan minder, nee toch mag ik hopen

Die gebruikers hebben een keuze gemaakt en daar is niet mis mee, toch.

Uhm... Is dat niet met het hele modelspoor-gebeuren? Je hebt ook het "twee-drie-rail-discussie" en de "welke-centrale-is-beter-discussie" ook daar maken mensen hun keuze in en wordt soms behoorlijk minachtend over gedaan. In deze discussie zie ik nog geen worden die als minachtend kunnen worden aangemerkt. Het mooie van dit onderwerp is dat iemand gewoon een keuze kan maken op basis van ervaringen die hij zelf kan krijgen. Dit door een proeflicentie van Itrain te nemen en koploper te downloaden. Deze pakketten kan je dan gewoon lekker uitproberen.

Het kost wat meer tijd en energie maar dan vorm je je eigen oordeel op basis van je eigen ervaringen. Dan kunnen de discussies op diverse fora ondersteunend zijn bij de uiteindelijke keuze.

Groet Ronald.
Re: koploper of I Train
CiteerDan had je het door Anne W zo zwaar gepromote systeem moeten nemen. Volgens de overleveringen hoef je dan helemaal niet meer achter de computer te zitten ;)

Juist door die belachelijke zware promotie heb ik zeer serieus beslist om mezelf absoluut niet met dat programma in te laten.
Ik heb eens van iemand gehoord, die een cursus automatiseren in het algemeen, dacht bij te gaan wonen, dat de cursusgever er toen zelf ook helemaal niet meer uitkwam.
Maar goed dat kan natuurlijk altijd gebeuren.  ;)

Ik kan me er niets bij voorstellen, dat je een besturingsprogramma kiest, omdat het er mooi uitziet.
Maar euh... Ronald Heb jij een Windows PC staan thuis of een Apple?  :D

Met vriendelijke groet,
Peter

edit tekst fout verbetert

Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
Zo zie je maar Peter , de Koploper en iTrain gebruikers denken daar toch iets anders over.

Gelukkig zijn we niet allemaal het zelfde , we kunnen gelukkig nog kiezen.

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: koploper of I Train
"Ik heb eens van iemand gehoord, die een cursus automatiseren in het algemeen, dacht bij te gaan wonen, dat de cursusgever er toen zelf ook helemaal niet meer uitkwam.
Maar goed dat kan natuurlijk altijd gebeuren."

Beste Peter,

Ben ik blij dat ik een verzoek van een bekende modelspoortentoonstelling om een praatje te houden over automatiseren, afgewezen heb, (slechte spreker in het openbaar, veel last van reuma), dan kom ik wijsneuzen als jij niet tegen.

Overigens, wie "het" wil doen via en met een scherm, altijd doen, het is tenslotte jouw hobby.

Groet, Anne W
Re: koploper of I Train
lol  :D :) ;)

Weet je het niet meer?
Het is mij ook maar verteld hoor!

Ach, wat maakt het uit. Ieder zijn meug.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
Peter.

Is dat zo heel erg dan??????

Lekker belangrijk?

Lijkt mij toch niet.

En je hebt het ook maar van horen zeggen......zo zo.

Je moet daar maar is gaan staan zonder leraren opleiding , en denk je dat die die leraren ook geen fouten maken.

Ga zelf is voor een groep staan , waar de een misschien een iets betere ervaring heeft opgedaan.

Nee hoor , zou me zelfs hier niet voor schamen.

En vaak is het ook nog zo , dat hij het op dat moment misschien niet meer wist , en onderweg Tjaka........

He we zijn geen Robots he die geprogrammeerd zijn.

Persoonlijk vind ik het zelfs een lullige opmerking om hier te plaatsen......maar dat is mijn mening.

Beetje meer respect voor dit soort mensen die toch iets meer betekenen voor heel veel model spoorders is mijns inziens zeker op zijn plaats.

Maar nogmaals dat is mijn mening.

En dwalen we van het onderwerp af , maar kon het even niet meer voor me houden , en vraag me regelmatig af of dit nou zo nodig is.

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
We dwalen zeker af.

Nu hebben we het zelfs over iemand die helemaal niets met iTrain of Koploper te maken heeft.

Mooi pleidooi, Alex, voor iemand die het niet belangrijk vind.  :D


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
 :D :D
Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
Zie je wel , er word hier alleen maar gelachen..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
mmm, misschien gooi ik nu weer zout in de wonde, maar de vergelijking ligt op hetzelfde niveau als van centrales en locdecoders m.i. Voor wat het waard is heb ik uiteindelijk bewust gekozen voor ITrain omdat ik van KL geen chocola kon maken, ik snapte de filosofie van het product echt totaal niet. Voor mij ook veel te omvangrijk en te complex en ik heb er heel wat uurtjes ingestoken, want het was toch gratis... Ik kan mij voorstellen dat doorgewinterde spoorders die met de versies van KL zijn meegegroeid er heel anders tegenaan kijken dan wanneer je als herintreder zoals ik ernaar kijkt. Iig. ITrain had ik zo door, en binnen een half uurtje had ik de wissels aan de loop en reden mijn treinen. Daarom heb ik het gekocht en ik werk er nog graag mee. Maakt dat IT beter dan KL of andersom? Geen idee. Als IT'er kijk ik wellicht ook wat anders naar die producten dan een ander. Bovendien heb ik maar een kleine baan met ook niet zo heel veel treinen en ook mijn eisen zijn niet zo hoog. Maar voor mij geldt ook dat ik de tijd liever steek in het knutselen aan de baan zelf dan het inprogrammeren van KL of IT. Daarom vind ik gebruikersgemak ook heel belangrijk. Maar dat is persoonlijk, en uiteindelijk geniet ik het meest van een baan over hoe het er uitziet, niet hoe het onder de tafel werkt.