Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

koploper of I Train

Gestart door arkowe maandag 11 maart 2013, 02:25:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koploper of I Train
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
koploper of I Train
Beste mensen,

U zult net als ik denken, weer die kwestie op een draadje...

Ik sta nu op het punt mijn huidige bouwsel te gaan voorzien van rails.
Alles is in huis, maar de belangrijke vraag over de aansturing van het
geheel is nog steeds niet beantwoord. Bovendien heb ik de afspraak met mijn vriendje (N-spoor)
dat we samen kiezen voor een oplossing ivm wederzijdse bijstand.
Wij hebben beide een intellibox basic staan en pc's.

Zelf lees ik al vanaf 2000 mee met koploper-berichten en mijn vorige baan
was daar ook op gebaseerd (nooit verder gekomen dan een begin met de
digitalisering).

Ik heb door de jaren heen vele afwegingen gemaakt en kom elke keer weer
op iets anders uit dan de vorige keer. Heb de indruk dat ik niet de enige ben.

Wij hebben de keuze beperkt tussen koploper en I-Train.
Tov de rest van de kosten van de hobby zijn de kosten van IT te overzien.

Hieronder een paar gedachten...

Koploper is klaar en compleet en biedt alles en misschien wel te veel.
Ruime ondersteuning te vinden op het web

IT biedt voor ons nu voldoende, ziet er mooi uit en lijkt eenvoudiger

IT hangt kennelijk aan 1 persoon (net als koploper) maar is nog niet helemaal af.
Ondersteuning hangt vooralsnog aan enkele personen
Ben een beetje bang dat als dezen afhaken ik zit met iets dat nooit af komt..
IT is een bedrijf, commercieel, maar de bestendigheid voor de toekomst ?

Beiden kennen enthousiaste gebruikers


Uiteindelijk lijkt het op een onderbuik gevoel aan te komen.
Wat spreekt het meeste aan.
Gebruiksgemak en het grafische aspect doet ons bewegen naar IT.

Zelf ben ik vooral van de scenery, mijn vriendje is veel meer van het
realistische treinenverloop etc.

In de opbouw van mijn baan maakt het niet zo veel uit.
De structuur en eisen aan blokken en secties zijn vrijwel gelijk.

Het lijkt een beetje de keus tussen VW Golf en Ford Focus om maar eens
iets te noemen. Kwestie van smaak.

Ik ben erg benieuwd of er digi-spoorders zijn met tips die ons verder op
weg kunnen helpen.

We zijn uitgebreid op zoek geweest, op het web en in gesprek op meetings,
maar we zijn er nog niet overtuigend uitgekomen.

Heb beide progjes als demo op de pc staan en beide handleidingen
doorgeploegd.

Arnold
Re: koploper of I Train
Seinwezen
gast

Re: koploper of I Train
Jullie kunnen eens bij Hobby in Praktijk langskomen.
Daar is een demobaan die zowel door iTrain als koploper aangestuurd kan worden.

Ook is daar een grote baan te zien, die aangestuurd wordt door koploper.

Je kan zelfs een workshop koploper en/of iTrain volgen.
Alleen moet je dan nog wel even geduld hebben, want voorlopig zit het al vol.

Groeten Sander
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2010

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: arkowe op maandag 11 maart 2013, 02:25:36
Uiteindelijk lijkt het op een onderbuik gevoel aan te komen.
Wat spreekt het meeste aan.
Gebruiksgemak en het grafische aspect doet ons bewegen naar IT.

Beste Arnold,

Je geeft zelf al het antwoord. Gewoon voor je gevoel gaan. Je kan altijd nog overstappen of Koploper "erbij" doen. Het kost je mogelijk een paar avonden maar dan heb je ervaring met beide programma's. Ervaring is de beste leermeester.

Groeten Ronald.
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: koploper of I Train
Kijk ook eens op dit draadje
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37207.0

Mvg
Koos
Re: koploper of I Train
       
                                                   Hoi Arnold,

De juiste keuze maken is niet al te gemakkelijk, heb ik zelf ook ondervonden met welk programma ik wil gaan rijden, dat van koploper of dat van itrain, men zal toch  te laatste de knoop moeten door hakken, heb ik trouwens ook gedaan ,ik ga voor koploper met  de centrale intelibox 2, het is een uitgebreid programma en word nog steeds gebruikt zowel thuis als in clubs ,itran is grafisch beter en iets gemakkelijker te programmeren, maar bied niet zoveel mogelijkheden als het programma van koploper ,,bij koploper is het programmeren wel wat moeilijker ,de twee systemen hebben dus voor en na delen, ik heb in de buurt iemand  die met koploper werkt en kan eventueel om hulp vragen als ik er iets niet van  begrijp ,ook ben ik lid van het koploper forum voor degelijke vragen.
Ge moet zelf natuurlijk kiezen ,met welk programma ge van start wenst te gaan ,ik kan alleen maar suggesties geven.

Vriendelijke groeten,viditv

Re: koploper of I Train
Forumcollega's....

Ik heb een vraag omtrent Itrain en Koploper en de Ecos.

Ik weet dat met Itrain je, zowel met Itrain en de Ecos kan rijden. Deze "praten" met elkaar en ze "zien" wat je doet en reageren hier op.
Dus al ik met iTrain rij, dan kan ik er met de Ecos "doorheen" rijden...

Kan dit met Koploper ook?

Ik hoor graag van jullie.

Remco
Re: koploper of I Train
Hallo Remco,

Citaat van: Remmert op woensdag 29 januari 2014, 15:15:33
Kan dit met Koploper ook?
Zie de handleiding van Koploper.

CiteerKoploper kan ook zorgen voor een volledig geautomatiseerd treinbedrijf, waarin je op eventuele rangeer- of kopstations toch nog handmatig kunt werken.

Rijdt de locomotief niet automatisch, dan is het mogelijk om de snelheid, licht en richting van de locomotief aan te passen. Je moet natuurlijk wel oppassen, omdat je dwars door alle beveiligingen heen kunt rijden. Rijdt de locomotief wel automatisch, dan is het slechts mogelijk om de snelheid aan te passen.


Mvg,
Peter
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

offline
Re: koploper of I Train
Volgens mij was de vraag of je daarvoor ook gebruik kunt maken van de knoppen op de centrale, waarbij de software wel de positie van de loc blijft volgen, kan dat ook?

Groet,

Guus
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Als je met de hand rijdt kijk je doorgaans naar je lok op de baan, niet naar je scherm. Een lok zal in Koploper blokken bezet maken, die kunnen dan niet gereserveerd worden door automatische treinen. Rij je een al gereserveerd blok in dan maak je brokken.

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
En dat is met iTrain precies het zelfde.
Verschilt dus weinig tot niets met koploper.

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
Citaat van: Spoorman op woensdag 29 januari 2014, 17:20:33
Als je met de hand rijdt kijk je doorgaans naar je lok op de baan, niet naar je scherm. Een lok zal in Koploper blokken bezet maken, die kunnen dan niet gereserveerd worden door automatische treinen. Rij je een al gereserveerd blok in dan maak je brokken.

Maar je kunt toch ook al je seinen en wissels met de Ecos bedienen. Koploper zal dit toch gewoon herkennen?

Remco
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Seinen niet, wissels wel.

In Koploper kun je handmatige routes maken. De treindienstleider rijdt die blokken met de hand af. Aangekomen in een laatste blok kan de treinenloop weer automatisch hervat worden. Dat is het leuke in Koploper, iTrain is nog lang niet zo ver om er maar weer eens een in te gooien.

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Ok.

Ik ben bezig met een baan van 100 x 350 cm en heb een Ecos. Echt zo fantastisch!
Ik rij met C rails en ben aan het inventariseren wat er het beste zou passen bij mij. Ben 30 en ben vrij goed met PC's.

Ik heb een proefperiode van iTrain gehad, maar kon er eigenlijk weinig mee omdat ik nog geen seinen en terugmelddecoders heb.
Ik heb wel mijn wisselstraten kunnen maken en met treinen gereden. Was erg mooi en niet echt moeilijk in te stellen.
De seinen en decoders worden de aankomende periode aangekocht en aangesloten op de baan.
Qua terugmelddecoders zit ik te denken aan Rosoft....

Ik vind iTrain grafisch erg mooi, maar als ik alles een beetje bekijk dan zitten er in koploper meer mogelijkheden.

iTrain kost daarbij nog eens aardig wat centen en koploper is "gratis".

Ik ga het maar eens downloaden en proberen of ik de korte handleiding van koploper door kom.
De "normale" is toch al 400 pagina's. Haha!

Bedankt zover voor de tips

Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
Dat lang niet zo ver , valt allemaal best mee.

Alles wat Ben zegt kan met iTrain ook.

Alles rijd automatisch , je rijd zelf handmatig met een trein over je baan , achter je word gewoon alles weer beveiligd voor het automatisch rijden.....ben je er klaar mee , je klikt op automatisch rijden en alles gaat weer zoals vanouds...dus Ben zoek de verschillen..... :D

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Dat ga ik niet doen Alex. Je leest maar half wat ik schrijf trouwens. Dat geeft niet maar dat komt omdat je Koploper niet kent.

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2009

offline
Re: koploper of I Train
Deze discussie al vaak gevoerd, meestal mond het uit in een welles nietes discussie. Koploper (waar ik zelf mee rijd) is een programma wat enorm veel kan, tevens kun je het programma ook ik een "eenvoudige" modus draaien. Of eigenlijk moet ik zeggen, standaard staat ie op eenvoudig en je kan aanvinken als je alle uitgebreide mogelijkheden wil gebruiken.

I-train is veel eenvoudiger maar grafisch wel wat mooier, voor een ieder die geen held is met de pc of daar niet ze heel veel behoefte aan heeft is I-train een prima keuze. Maar wil je ook bijzondere dingen kunnen doen dan zijn de mogelijkheden binnen koploper bijna onuitputtelijk, je kunt namelijk middels de zogenaamde "speciale" en "logische" acties zelf een hoop zaken programmeren en regelen binnen Koploper.
Maar uiteraard gaat hier veel tijd overheen voordat je dit allemaal onder de knie hebt, maar zoals gezegd is dan bijna alles mogelijk wat je maar kan bedenken.

Als je mij persoonlijk de vraag stelt wat IK vind? Voor mij is I-train alleen grafisch mooier maar voor de rest kan het in de verste verte niet tippen aan Koploper. Om die reden begrijp ik ook niet dat mensen geld uit geven aan I-train (tenzij je dus kickt op het grafische deel)

Maar uiteraard vindt ook niet iedereen een VW golf mooier dan een Ford focus en dus zal smaak een grote rol spelen in je keuze, en over smaak valt nu eenmaal niet te twisten en iedereen zal de smaak van de individu moeten respecteren. 

Groeten Jan Willem
Re: koploper of I Train
Nou Jan Willem,

Ik ga het eens dwnldn enen kijken hoe en wat.
Beginnen met een klein baantje en verder zoeken/kijken/proberen.

Ik ben bijna 30 en zit bij de Railclub Utrecht waar, denk ik, erg veel kennis zit. Gaat goed komen!

Bedankt allemaal. Ik ben eruit.

Remco
Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
Tuurlijk Ben tuurlijk....ik ga hier maar verder niet op in.....maar lezen doe ik prima.

De keuze ligt gewoon bij je zelf , de een kiest gelukkig voor koploper , en de ander voor de betaalde iTrain versie.

En gelukkig zijn we er allemaal blij mee.....althans ik ben blij met me iTrain , en Ben met koploper.

Het programma doet precies wat ik wil , met heel veel plezier geniet ik er elke dag van.

Ieders keuze niet waar ....... en de keuze ligt bij je zelf...... daar kunnen Ben en Alex en heel veel andere niets aan veranderen.

En dat is maar goed ook...... :D

In ieder geval wens ik je heel veel suc6 bij je keuze.

Kijk is rond , kijk is bij andere leden misschien in je omgeving , of loop is binnen bij Hobby in Praktijk......de koffie staat klaar.

Daar heb je ook koploper en iTrain fans , die meestal de antwoorden op al je vragen kunnen geven.

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
Is het niet zo dat als je met koploper in automatisch bedrijf dat deel wat je gebruikt om handmatig te rijden uit moet sluiten van spookmeldingen?Om te rangeren zal dit best wel kunnen maar kan je zomaar een tweede trein die handmatig bestuurd wordt er tussendoor laten rijden?We denken dat je dan vaak een keer wagons op moet rapen.Waarom zou je dat ook willen als je alles automatisch kan laten rijden?

Harald & Alex
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: koploper of I Train
De vraagstelling is: Koploper of I-train.
Maar waarom ook niet eens kijken naar Train Controller¿¿¿ Ik weet dat hier een stevig prijskaartje aan zit, vooral als je versie Gold neemt. Maar dit programma kan ook bijzonder veel en hoef je geen kennis van programmeren te hebben zoals bij Koploper.

Rob
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

offline
Re: koploper of I Train
Het is toch weer prachtig, we buitelen weer over elkaar heen met onze meningen. Mag best, maar de vraag is dus nog steeds niet beantwoord: kun je je centrale bedienen terwijl de pc besturing meekijkt? Ik begrijp 'Seinen niet, wissels wel' , maar treinen dan?

Guus
Re: koploper of I Train
Ik heb zelf de keuze gemaakt voor Itrain. Het gebruiksgemak maakte voor mij het verschil. Beide geprobeerd en zo gauw mijn baan van de grond begint te komen zal ik een versie van Itrain aanschaffen.

Ik ben op mijn gevoel afgegaan, maar heb wel beide programma's gebruikt.

Groeten Dewey
Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
Guus.

Ik heb het even geprobeerd met iTrain.

Als iTrain op automatisch rijden staat kun je de wissels op de IBox blijven bedienen.

Alleen als jij een wissel moet gaan "open" rijden gaat het sein voor het wissel op rood... en stopt de trein.

Als je het sein op groen zet , gaat hij verder over het wissel met de verkeerde wissel stand.

Ik hoop dat je dit bedoelt .

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

offline
Re: koploper of I Train
Hoi Alex, bedankt voor het proberen, ik heb zelf ook iTrain, dus dat wist ik al  :D
De vraag in reactie #5 was of dit ook met koploper zo werkt..

Groetn

Guus
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Dat hangt van je centrale af Guus. Met een IB kan het en met een Ecos zeker ook.

Citaat van: Aliebengalie op woensdag 29 januari 2014, 19:48:29

Tuurlijk Ben tuurlijk....ik ga hier maar verder niet op in.....maar lezen doe ik prima.

De keuze ligt gewoon bij je zelf , de een kiest gelukkig voor koploper , en de ander voor de betaalde iTrain versie.

En gelukkig zijn we er allemaal blij mee.....althans ik ben blij met me iTrain , en Ben met koploper.

Het programma doet precies wat ik wil , met heel veel plezier geniet ik er elke dag van.

Ieders keuze niet waar ....... en de keuze ligt bij je zelf...... daar kunnen Ben en Alex en heel veel andere niets aan veranderen.


Precies Alex. En daar is niets mis mee. Maar je bent een beginner in automatisering en als gezegd weet je nauwelijks iets van Koploper. Dat geeft niets maar inhoudelijk discussiëren kun je dan ook niet. Dat is de lol van een forum en niet alleen maar gezelligheid en "oh wat zijn we heden blij met iTrain.

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: koploper of I Train
Ik wil ook nog wel even wat zeggen ter lering ende vermaak.

Ik ben ooit begonnen met KopLoper om mijn demo-baantje (4 wissels en 16 terugmelders).
Dit reed na een tijdje volledig automatisch en indien nodig ook random.
Toen een tijdje met RocRail geprobeerd.
Dit was nog een stuk lastiger en is afhankelijk van de decoders (rem- en optrekvertraging).
Nu uiteindelijk toch overgestapt op iTrain.
Ik vind als eerst de layout veel mooier tot zijn recht komen, ook voor een hele grote baan.
Als tweede is de snelheid, waarmee ik nieuwe banen ontwerp en instel erg goed.
Het aantal logische acties kan in de huidige versie (3.0) ook en zelfs t.o.v. posities binnen een blok.
Wat er nog aan zit te komen, wat voor mij belangrijk is, is het automatisch omlopen.

Een andere reden om van KopLoper af te zien, is het feit, dat ik veel met MAC en Linux werk en KopLoper niet gemakkelijk op die systemen draait.

Ik ben helaas nog niet toegekomen aan het automatiseren van mijn grote baan, want ik moet eerst alle electronica hiervoor bouwen en inbouwen. Ik denk, dat ik LocoNet neem met 2 strings, n.l. 1 voor de terugmelders en wissels/seinen en 1 voor de boosters en treinen, want anders kan ik de grote datastromen niet aan. Ik kan dan overal waar ik wil een interface inprikken en de computer neerzetten. Dit is nog niet in mijn huidige planning opgenomen. Ik heb het idee om hier een oudere PC voor te nemen, waar Ubuntu op draait met 4 of 6 schermen.

Met betrekking tot de discussie, wil ik het erop houden, dat ik iTrain nu prefereer boven de andere programma's en ik naar mijn kleine demobaantje ook een demomodule met een draaischijf (besturing van Frans Taal) binnen iTrain volledig goed aan het werk heb. Ik kan nu zelfs locomotieven, die vrijwel even lang zijn als de draaischijf netjes erop manouvreren en naar het juiste spoor laten rijden. Mijn laatste demo was met 10 locomotieven tegelijkertijd rond de draaischijf. Op de forumdag getoond met enkele loks.

Groet,
Bert
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2009

offline
Re: koploper of I Train
Laten we deze discussie nou niet uit de hand laten lopen??? Het gaat er uiteindelijk om dat we allemaal van modeltreinen houden en iedereen doet dat op zijn eigen manier. Laten we elkaar daar a.u.b. in respecteren  ;)
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2007

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: Robtrein op woensdag 29 januari 2014, 19:55:29
De vraagstelling is: Koploper of I-train.
Maar waarom ook niet eens kijken naar Train Controller¿¿¿ Ik weet dat hier een stevig prijskaartje aan zit, vooral als je versie Gold neemt. Maar dit programma kan ook bijzonder veel en hoef je geen kennis van programmeren te hebben zoals bij Koploper.

Rob

Hoezo moet je kennis van programmeren hebben als je Koploper gebruikt? Ik ben een redelijke ervaren Koploper gebruiker en kan er ongeveer alles mee, maar van programmeren heb ik echt geen kaas gegeten.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Citaat van: Janvis op woensdag 29 januari 2014, 21:59:20

Laten we deze discussie nou niet uit de hand laten lopen??? Het gaat er uiteindelijk om dat we allemaal van modeltreinen houden en iedereen doet dat op zijn eigen manier. Laten we elkaar daar a.u.b. in respecteren  ;)


Ik geloof niet dat er hier iets uit de hand loopt. Discussiëren is toch iets anders dan ruzie maken?

Hier vind je nog wat voors en tegens: KLIK.

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Citaat van: Remmert op woensdag 29 januari 2014, 15:15:33
Dus al ik met iTrain rij, dan kan ik er met de Ecos "doorheen" rijden...

Kan dit met Koploper ook?
Een paar instellingen veranderen in zowel de ECoS als Koploper en je kan er handmatig doorheen rijden.


Mvg,
Peter
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: koploper of I Train
Zelf gebruik ik al jaren lang koploper. Voor mij is koploper gemakkelijk in gebruik, het kost alleen wat tijd voor je door hebt hoe alles werkt.
De reden waarom ik voor koploper heb gekozen is dat ik kan rijden met een echte dienstregeling.

Alle treintype rijden op vaste tijden (bijv. elk half uur op een vast tijdstip rijd er een stoptrein, maar ik laat aan koploper over of hij mijn Plan V laat rijden of dat hij mijn DD-AR laat rijden)

Hetzelfde geld voor treintype sneltrein.. Ook die rijd elk half uur op een vast tijdstip, en wederom laat ik aan koploper over of hij de VIRM laat rijden of dat hij de koploper laat rijden.

Zo heb ik toch een vaste dienstregeling en toch een afwisselend treinbeeld op de baan.

Dan laat ik nog vaste treinroutes schakelen op basis van het tijdstip van de dag. Als ik begin van de avond ga rijden dan heb ik meer personentreinen rijden (tijdens de spits), maar zou ik om 4 uur 's nachts gaan rijden dan rijden er juist meer goederentreinen dan personentreinen.
Ook worden personentreinen 's nachts dmv vaste routes naar het opstelterrein gestuurd.

Of te wel, behoorlijk uitgebreid! Dit kan (bij mijn weten) niet met ITrain
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2009

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: Spoorman op donderdag 30 januari 2014, 05:43:53
Citaat van: Janvis op woensdag 29 januari 2014, 21:59:20

Laten we deze discussie nou niet uit de hand laten lopen??? Het gaat er uiteindelijk om dat we allemaal van modeltreinen houden en iedereen doet dat op zijn eigen manier. Laten we elkaar daar a.u.b. in respecteren  ;)


Ik geloof niet dat er hier iets uit de hand loopt. Discussiëren is toch iets anders dan ruzie maken?

Hier vind je nog wat voors en tegens: KLIK.

Gr, Ben.

Hey Ben,

Zo bedoelde ik het ook niet, maar vaak willen dit soort discussies nog wel eens een grimmig randje krijgen en dat zou ik bijzonder jammer vinden. Vandaar mijn oproep.......... was goed bedoeld  :P
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: koploper of I Train
Onderstaan filmpje heb ik vandaag in mijn topic geplaatst, daarom rijdt ik met Koploper  omdat iTrain dit (nog) niet kan zoals nog een aantal andere zaken

citaat uit mijn topic
In het filmpje zie je in het kopstation een automatische loc wissel, de rangeerloc is tijdelijk omdat ik nog diverse loc's moet ombouwen
met telex koppeling; even een uitleg van het verloop
Locomotief komt binnen en rijdt door tot aan het stootblok, wacht daar om de preisters uit- en in te laten stappen.
Loc rij achteruit naar het vorig blok, ontkoppeld en rijdt weer naar het volgend blok en stopt voor het stootblok.
Wachtende lokomotief rijdt achteruit uit het wachtspoor, koppelt aan en vertrekt naar zijn bestemming.
Wanneer dit blok vrij is rijdt de wachtende loc voor het stootblok achteruit naar een vrij wachtspoor, wanneer dit een stoomlok is
rijdt deze via een keerdriehoek naar het vrije wachtspoor.




Mvg
Koos

Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Netjes, incl. het drie-hoeken van de stomer. :thumbup: :)

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
Ziet er netjes uit Koos , ik weet wat voor tijd er in gaat zitten om dit voor elkaar te krijgen.....alles moet nauwkeurig op zijn plek staan.
Maar dit is genieten hoor  :thumbup:

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: KdeB op zondag 02 februari 2014, 14:08:36
Onderstaan filmpje heb ik vandaag in mijn topic geplaatst, daarom rijdt ik met Koploper  omdat iTrain dit (nog) niet kan zoals nog een aantal andere zaken

Mvg
Koos

Inderdaad zijn er nog een aantal wensen van iTrain gebruikers die nog niet mogelijk zijn maar ontkoppelen kan echt wel hoor.
Je moet alleen even weten hoe en het kan net als in het filmpje van Koos alleen met een telexkoppeling of ander type koppelingen welke door een magneet worden aangetrokken zoals de telex van Märklin.
In iTrain is het alleen nog wel lastig om een loc aan te koppelen zolang er wagons in hetzelfde blok staan als waar de loc naar toe moet, maar ook dat is inmiddels in iTrain 3.0 ook al aardig op te lossen door een spoor in 2 blokken te verdelen en daarna te laten samenvoegen als 1 spoor, klinkt misschien ingewikkeld maar iTrain gebruikers 3.0 weten denk ik wel wat ik bedoel.

Als bewijs van het ont- en aankoppelen met iTrain heb ik even een route gemaakt en dat geheel op video vast gelegd.

Ontkoppel in iTrain

Veel plezier met het filmpje.
Re: koploper of I Train
Citaat van: nobody op zondag 02 februari 2014, 14:14:34
Leuke video van de treinbewegingen in 't kopstation. :thumbup:
Maar nu, met wagens met Märklin kortkoppelingen, zoals ze reeds geruime tijd uitgeleverd worden. :)
Dat geldt óók voor deze ont- en aankoppelactie. ;)
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: koploper of I Train
Beste Tom

Dat iTrain kan ontkoppelen dat geloof ik wel, maar of het nou omlopen van een lok of eerst uit een wachtspoor gaat in koploper toch wel anders en preciezer met aan koppelen tot op de cm. en geheel automatisch.
Als je al een baan hebt liggen, moet je dus de boel opbreken om 2 blokken te maken begrijp ik?
en het samenvoegen van 2 blokken naar 1 blok gebeurt dat automatisch of moet je daar je handjes voor gebruiken? en daarna weer splitsen in 2 blokken?
Ik schreef daarom ook dat iTrain dit (nog) niet kan. waar het op neer komt is dat iTrain in de verre toekomst best wel Koploper zal benaderen in de mogelijkheden maar daar ga ik niet op wachten. >:-D

Mvg
Koos
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: koploper of I Train
Beste Koos,

Ik heb mijn baan al grotendeels klaar maar kan met gemak zonder breek of hakwerk een gedeelte wijzigen in 2 blokken.
iTrain gebruikt dan in mijn geval (2 bezetmelders per blok) nog maar 1 bezetmelder.
Men gaat dan op positie rijden wat ook op de cm nauwkeurig mogelijk is of men gaat het instellen d.m.v. verschuiving in het blok.
Het samenvoegen is een kwestie van instellen en zal zeker nog wel verder ontwikkeld worden.
En nee, er komen geen handjes aan te pas, zie het als spoor 1A en spoor 1B wat ook weer gebruikt kan worden als spoor 1.

Ik denk dat in de toekomst iTrain zeker nog verder zal worden ontwikkeld alhoewel ik daar ook wel weer mijn bedenkingen over heb omdat het dan steeds ingewikkelder wordt en er weer een groep hobbyisten zal zijn die de bestaande programma's te moeilijk gaan vinden.
Ik ben begonnen met 1.5, 65 pagina's handleiding, nu met 3.0 zitten we inmiddels aan de 183.

Ik heb het in het begin ook gemerkt, kon zelf niet overweg met Koploper maar had iTrain snel aan de gang.
Uiteindelijk is dat ook waar we voor kiezen, iets wat we kunnen begrijpen, mee aan de slag kunnen en wat voor de een veel tijd mag kosten en voor de ander niet.

Ik had het ook gelezen dat je schreef dat iTrain dat (nog) niet kan en vond dat ook heel respectvol.

Ik wacht ook niet op de auto die mij vanzelf van A naar B gaat rijden of automatisch kan inparkeren.

iTrain zal best wel in de verre toekomst Koploper of andere programma's kunnen benaderen, het is ook geen wedstrijd.
Alle bestaande gratis en commerciële programma's (die je moet kopen) hebben wel allemaal 1 ding gemeen, ze laten onze modeltreintje rijden, voor- en achteruit, ze laten ze stoppen, optrekken en afremmen, enz. enz.
Dit allemaal ter lering ende vermaak.

Het zal nooit anders worden want vliegende treinen daar zitten we niet op te wachten, toch  :) dat is weer een andere hobby. ;)
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2010

offline
Re: koploper of I Train
Goed om maar een duitje in het zakje te doen:

Er zit natuurlijk wel verschil tussen een programma dat eigenlijk al helemaal uit ontwikkeld is (koploper) en een programma in opbouw (itrain). Nu kan koploper heelveel en kan Itrain nog niet alles. Is dat dan een zwakte bod van Itrain? Denk het niet. Vooral niet in een wereld waar veel meer om "design" gaat dan de functionaliteit. Daar zijn op dit forum meer voorbeelden van te vinden. Je hebt dus een keuze tussen een gratis uitontwikkeld softewarepakket waar nog steeds ondersteuning opgegeven wordt. Of een betaald pakket dat nog in ontwikkeling is maar wel een modern design heeft. Die keuze moet iedereen voor zichzelf maken. Dat is een lastige keuze als je niets weet. Dan kan je de vraag op het forum gooien en dan hopen dat men het eens is. Nou in veel gevallen is dat niet zo. Je kan beter de twee pakketten downloaden en gaan uitproberen. En toevallig kan dat gewoon. Je kan Koploper gewoon vrij gebruiken en voor Itrain kan je een proefversie aanvragen. Mooi toch? Lekker zelf uitproberen. Het enige wat je dan kost is een paar vrije uurtjes om het te proberen. Wat bevalt je beter? Dan moet dat pakket het worden.

Natuurlijk de digitale pendelbaan van Karst Drenth niet onbesproken blijven :) Zit alles in wat rijden met koploper en de computer kan doen: Omlopen, Draaischijf besturen, lokverzorging, verlichting aansturing, enzovoort....

Op JijBuis is veel te vinden van deze baan: Digitale Pendelbaan, OntraXS 2013, Digitale Pendelbaan Leipzig, DDPB bij Bentink.

Zo en natuurlijk is hij op Rail 2014 te bewonderen. 

Groeten Ronald.
Re: koploper of I Train
Spoorman
gast

Re: koploper of I Train
Citaat van: iTom op zondag 02 februari 2014, 17:19:16

Als bewijs van het ont- en aankoppelen met iTrain heb ik even een route gemaakt en dat geheel op video vast gelegd.


Kijfhoekachtige bewegingen noemde jij dit toch? :P Mooi dat het allemaal mogelijk is. :thumbup:

En het hoeft inderdaad geen wedstrijd te worden. Ieder bepaalt zelf wat hij of zij aan functionaliteit nodig heeft. Moet het lekker smoelen op je scherm pak je iTrain, wil je meer en ben je bereid je er in te verdiepen pak je Koploper. Of je koopt een Raptor.

Gr, Ben.
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: koploper of I Train
Of traincontroller of Rocrail of ..... :mrgreen:
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: nobody op zondag 02 februari 2014, 17:35:13
Maar nu, met wagens met Märklin kortkoppelingen, zoals ze reeds geruime tijd uitgeleverd worden. :)

Dat geldt óók voor deze ont- en aankoppelactie. ;)

Wim, dat gaat bij mij aardig goed met de nieuwe telex van M...

Groet,

Guus
Re: koploper of I Train
Fijn dat te vernemen Guus, ik refereerde aan de oude Telex koppelingen...
Re: koploper of I Train
Hoi Ronald,

Ik denk dat je hier de plank een beetje misslaat.

CiteerIs dat dan een zwakte bod van Itrain? Denk het niet. Vooral niet in een wereld waar veel meer om "design" gaat dan de functionaliteit.

Ik vind het ook zeker niet een zwakte bod van ITrain, omdat ITrain nog aan het begin van de ontwikkeling staat. Koploper kon ook in versie 3 nog niet tippen aan de huidige versie (8.2).
Maar ik denk, dat het in dit geval, wel om functionaliteit gaat!
Je gaat ook geen trapauto kopen die eruit ziet als een Ferrari F40 terwijl je een auto nodig hebt die je naar je werk brengt 40 km verder op.
Als je een loc moet laten omlopen, in je kopstation, en je hebt een prachtig BW waar je veel beweging op wilt hebben, dan heb je nu (nog) niets aan ITrain, want die kan dat nog niet.
Koploper kan dat wel. Dus ga je op dit moment voor koploper. Wie weet wanneer het in ITrain wel kan? Kan met de volgende versie zijn maar het kan ook nog 4 jaar duren.
Precies zoals Koos al zei, daar ga je niet op zitten wachten.

Voorlopig zeker nog met Koploper rijden. Mij maakt het niet uit, dat ITrain er grafisch beter uit ziet dan Koploper, want dat is absoluut waar.
Ik kijk naar mijn treinen op de baan en niet naar mijn beeldscherm. Anders had ik geen baan hoeven te bouwen.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: koploper of I Train
Aliebengalie
gast

Re: koploper of I Train
Ik kijk naar beide , en liefst ook nog tegelijk ook hoor. :D :D :D

Mvg: Alex
Re: koploper of I Train
Nu zijn wij al helemaal niet zo handig met een computer  :? Tenminste ik zelf niet.Koploper is best ingewikkeld en zonder Harald en de hulp van Robin kom ik niet ver.Maar in Koploper kan er heel veel daar ben ik wel achter gekomen.Wat me nu wat steekt met I train is dat het programma voor betaald moet worden terwijl het dus zoals hier boven gezegd wordt niet op elke baan (voorbeeld kopstation) geschikt is.Zijn de beperkingen van I train dan ook beschreven op hun site cq verkooppunt?Het lijkt mij dat als je iets koopt dat je dan niet op het internet moet gaan lopen zoeken of het wel aan alle eisen die je baan stelt voldoet.Mensen met een kopstation en weinig verstand van zaken komen al bedrogen uit?Misschien zijn er nog meer situaties waarin het niet voldoet?Maar er wordt wel geld voor gevraagd.Ok er is een proefversie maar kan die alles wat de betaalversie doet.

Van een programma wat niks kost mag je niks verwachten terwijl er wel heel veel in zit bedoelen we dan.Een betaalde variant mag je toch vanuit gaan dat ie zeker met "standaard" situaties overweg kan.Op doorontwikkelingen wachten daar wordt toch niemand vrolijk van.

Harald & Alex


Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: Pjedro link=topic=42356.msg864503#msg864503
Als je een loc moet laten omlopen, in je kopstation, en je hebt een prachtig BW waar je veel beweging op wilt hebben, dan heb je nu (nog) niets aan ITrain, want die kan dat nog niet.
Genoeg beweging in een BW is goed mogelijk met de huidige versie van iTrain. Op mijn draaischijf krijg ik de loks tot op de cm nauwkeurig in het midden. Omlopen is inderdaad nu nog niet mogelijk. Wel veel centrales en combinaties van electronica.

Groet,
Bert
Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: koploper of I Train
Alex, niet iedereen heeft hulp van een Harald of een Robin.

Stel dat jij die hulp ook niet had en je toch je baan automatisch wilde laten rijden, misschien had je dan ook wat eurootjes over gehad voor een programma waar je dan wel mee overweg kon.

Er zijn genoeg treinhobbyisten die ook graag automatisch willen rijden, daarom is het verrekte fijn dat men zelf kan en mag kiezen waarmee men aan de slag kan of wil.



Re: koploper of I Train
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: koploper of I Train
Citaat van: iTom op maandag 03 februari 2014, 22:35:11
Alex, niet iedereen heeft hulp van een Harald of een Robin
Anders zijn daar forums voor, of de HIP

Voor mijn nieuwsgierigheid voorat ik een niet gewilde discussie op gang breng.
In koploper heb je het begrip 'dynamische blokken' ken jij dit of andere iTrain gebruikers? Zoja kan dit nu of later in iTrain ook?

Mvg
Koos