Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.

Gestart door spoorman zondag 10 maart 2013, 17:41:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
In dit topic beschrijf ik bouw van "Frotterdam" in h0. De naam kwam ik een keer tegen op het web (gejat dus) en het doet recht aan m'n afkomst en bouwwijze. :D

Medio zomer 2011 heb ik mijn 3rail baan opgedoekt. De baan was "technisch" af en ik kwam op het punt van afwerking en scenery. Uiteindelijk beviel het eindresultaat niet en ik kon niet meer goed uit de voeten met k-rail en puko's. Na veel gepieker heb ik tijdens een van onze wandelvakanties hoog in de Zwitserse bergen uiteindelijk toch maar de stap gezet te gaan 2railen.

In de tussentijd is er veel gebeurd aan de baan maar ook op het forum. Na een kort vertrek als forumlid ging het toch weer kriebelen en heb me weer aangemeld. Niet voor het eerst overigens maar een mens is nooit te oud om te leren.

Ik heb het gewaagd een apart board te vragen wat 2rail gerelateerd is. Daar is aanvankelijk volwassen over gediscussieerd, ik ben deels in de besluitvorming betrokken geworden wat ik als prettig heb ervaren, er is zelfs een board gekomen maar daarna gaat het weer mis tussen de 2 en 3railers en tussen mij en een moderator. Dat heeft me op 18 maart doen besluiten dit gestarte topic te laten voor wat het is en de bouw belevenissen weer te verwijderen.

Verder ben ik vanaf heden een passief lezer op dit forum. ;)

Met groet,

Ben.
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Hoi Ben,

Leuk dat we weer op de hoogte zijn van jou baan, laatst schreef je dat je dit niet meer deed, maar waarschijnlijk kruipt het bloed..........................

Je bent behoorlijk opgeschoten, en ik hou het graag weer allemaal in de gaten  :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Fijn dat je het bouwen weer met ons deelt ! Het ziet er geweldig uit, strak werk!
Groet Arend.
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Hallo Ben,

Leuk je te leren kennen gisteren in Utrecht  :)

Leuk van die gejatte naam van je draadje  8o :)

Gr Einte
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Hoi Ben,

fijn om je hier weer te kunnen volgen :thumbup:

Als je die slanke lijnen allemaal ziet dan kan ik ook begrijpen waarom je de overstap hebt gemaakt.

Succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Hallo Ben,

Je bent goed bezig, ziet er allemaal strak uit.

Blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Mooi hoor Ben , komende week word het weer koud , dus geen weer voor in de tuin , word het me toch weer de zolder..... :D

Mvg: Alex
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Hoi Ben,

Ik ben benieuwd wat je links bij de verwarmingsketel gaat bouwen, gaat het straks helemaal de kamer rond?

Groet,

Guus
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Wauw. Je bent aan een fantastisch project aan het werken zeg, ga zo door!
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Hoi Ben,

Gaat goed zie ik.
Was benieuwd hoe het verfen van de ondervloer gaat. Houd het goed? en wat voor soort verf heb je gebruikt?

Maikel
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
 :thumbup:
Alles ziet er keurig en goed doordacht uit!
Je bent best errug handig met al die plankies en latjes  :-)


Dirk-Jan
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Ik sluit me graag aan bij de complimenten van de voorgangers. Zo strak als jij kunt werken, kan ik niet. Lades zijn een goed idee, voor gereedschap. Geen idee waar ik het moet laten. Mijn ruimte is ook wat simpeler. En dan die 44x44 balkjes waar zo te zien alles op rust. Handige keuze. Je moet er maar op komen.

Je draadje noodt me uit ook een bouwdraadje te starten.

CiteerDe ruimte die ik tot m'n beschikking heb is de zolder met afmetingen van 4.6 x 3.8 mtr, een beetje behelpen dus.
Is dat 3,8 op vloer niveau of 3,8 op stahoogte? Je zolder heeft zo te zien in de lengte 2 balken (gordingen?) meer dan de mijne, en zal dus wat hoger en breder zijn.

Mijn CV-ketel hangt laag, dwars aan zo'n balk, en daarom kan mijn treinbaan er achterlangs (R5,"R6"); de jouwe zit hoog aan de muur en de leiding blijft dus altijd in de weg zitten. Maar jij hebt tenminste nog een radiator op zolder, en dat heb ik dan weer niet. Zal wel lekker behaaglijk zijn.

Hoe dan ook, ik blijf je draadje volgen.
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.

Hoi Ben,

Ziet allemaal lekker strak...

Maar ik pak even deze zin want ik twijfel een beetje in welke context ik dit moet zien.

CiteerDe ruimte die ik tot m'n beschikking heb is de zolder met afmetingen van 4.6 x 3.8 mtr, een beetje behelpen dus.

Als je bedoel hiermee in de grote van je baan dan kan je in de toekomst daar nog wel eens blij om zijn maar de tijd zal dat leren.
En ter verduidelijking bedoel ik als je de nadruk op scenery wil leggen qua aankleding,detaillering en de lat weer wat hoger probeert te leggen.
Zelf ben ik de laatste weken bezig met een stuk dat klaar was, nu kom ik er achter dat het nooit klaar is, iets van een paar jaar geleden maar inmiddels zijn er al weer veel nieuwe produkten en technieken op de markt en daagden toch uit om her en der de boel op te smukken en ben blij nu ik er naar kijk dat ik het gedaan heb en blij dat m'n baan te overzien is qua formaat, gem.1 meter diep en 12 meter lang.
Het blijft een testbaan om over 5 jaar voor het eggie te gaan met een nieuwe, kan dan net nog van m'n leeftijd :)

Mvg Ron
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Hoi Ben,

Er zijn ook forumleden die dwars door muren heen boren om zo de hun toegewezen ruimte te vergroten.. wat grenst er aan je treinenkamer?

Guus
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Misschien met de buren een deal sluiten.

Mvg
Arie
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.


Hoi Maikel,

Geen probleem. Ondervloer een beetje opruwen met een fijn schuurpapiertje en verven met acryl verf. Houdt goed.

Ben er doorheen trouwens, moet weer een bestellinkje gaan plaatsen. :)

Gr, Ben.
[/quote]


Ik hoor wel als je weer nodig hebt. Vandaag besteld gisteren in huis :D
Eind van de maand wel druk met huis ;)

Maikel
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Ben, concessies zijn herkenbaar hoor even als "zooi" wel of niet in bergruimtes en juiste benaming. Toch bij mij vorig winter op een eenzame alleenstaande dag even in die plekken van zooi flink huis gehouden, was er klaar mee en tot aan vandaag draag ik dat geheim mee :D Maar goed ik kan natuurlijk niet over de spullen van jouw vrouw oordelen en moet je mijn oplossing ook niet zo maar overnemen misschien na lezen beter even wissen. O:-D

Mvg Ron
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Mijn vrouw kookt voor me, strijkt m'n overhemden en verwelkomt me altijd glimlachend als ik 's avonds thuis kom. Kortom: ik waag het er niet op.

:D bijna overeenkomende type vrouwen alleen de mijne heeft nogal eens losse handjes en ruimt maar al te graag alles op en wil altijd schoon schip hebben 8o, maar heb goede afspraken gemaakt van als er iets van mij verdwijnt idem dito hoor. >:-D ;) samen uit samen thuis.
Alles onder controle hoor en gaat prima samen. :lol:

Gr, Theo.
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Ziet er allemaal keurig uit Ben! Lijkt me wel een gedoe dat rails plakken. Ben benieuwd hoe de aankleding eruit gaat zien, heb je al ideeën? Forse ingreep met de ketel en de spant, maar een mens moet wat, toch?? :)
Re: Frotterdam in h0, een NL polderbaan.
Een hele mooie baan. Alleen 2 vraagjes waar heb je die handige laden kasten vandaan en welke soort rails gebruik je qwa merk? Zag dat je de baan op korte pootjes hebt staan op de kasten, kan je nu nog wel bij de kabels onder de baan bv als er defecten zijn?
Re: Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
Ben, jammer dat je ons weer verlaten hebt.
Veel genoegen verder met het voltooien van het 2-rail project :important:
Misschien tot ziens, hier of elders...
Re: Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
Vind ik ook...
ik begrijp er helemaal niets meer van... :(
Re: Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
bye bye, slotje?
Re: Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
Re: Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Frotterdam in h0, een 2rail baan op een 3rail forum.
Hallo Allen,

belangrijk op een forum dus ook hier is dat iedereen in de waarde gelaten wordt, of hierin nou afgeweken wordt geloof, 2 railer/ 3 railer etc.

Ben is zelf teruggekomen voor de zoveelste keer en heeft zelf het forum weer verlaten, het is zijn eigen keuze.

Maar omdat hier op de man gespeeld word, kunnen de gemoederen oplopen, daarom is het topic gesloten,

met vriendelijke groet,

Walter