Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Problemen met loc startset

Gestart door Wim_zelf zondag 10 maart 2013, 11:27:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met loc startset
Hallo,

Sinds een half jaar met mijn stiefzoon weer aan het treinen geslagen. Hij had een digitaal startsetje uit 2009, maar omdat ik veel meer rails etc van mijn zolder toverde rijden we nu analoog. Zijn Loc-je weigert echter af en toe wel eens dienst. Dus ik had gehoopt met een goede poetsbeurt dit te verhelpen, maar helaas. Ding helemaal uit elkaar gehaald en alleen onderstel draait heel soepel, en ook het motortje alleen gaat als een dolle. Maar zodra de boel in elkaar staat blijft het dan wel, dan niet.

Zijn er mensen onder jullie die dit kennen, en nog beter: wat kan ik doen om het euvel op te lossen.

Ik hoop op wat nuttige info van jullie.

Groetjes wim
Re: Problemen met loc startset
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen met loc startset
Hallo Wim,

Controleer eens of de massa aansluiting naar de decoder wel in orde is.
De massa loopt via het schroefje waarmee de decoder aan het lokframe wordt vast gezet.
Zonder deze schroef, of als deze los zit, werkt de decoder niet.
Re: Problemen met loc startset
Had ik ook al bedacht, maar dat zit allemaal in orde. Schroefjes zit prima en heb zelf contactjes daar al schoongemaakt.
Re: Problemen met loc startset
Aliebengalie
gast

Re: Problemen met loc startset
Wim , als de loc stil staat en de regelaar aanstaat , pak dan is een stukje draad , en verbind deze is met massa (rail) en het frame van het locje (metaal) gaat ie dan , dan ligt het aan de massa  (bv asjes wieltjes vuil).

Als de kap er af is , kun je ook met een draadje de spanning controleren (let vooral op dat er geen draadbreuk is tussen de sleper en de print.

Mvg: Alex
Re: Problemen met loc startset
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen met loc startset
En als je de decoder inbouwt en de motor los er op laat liggen, draait deze dan?
Pas wel op dat de motorbehuizing dan geen sluiting met de decoder maakt.
Re: Problemen met loc startset
Heren,

Bedankt voor alle reacties. Heb de assen er ook nog uitgehaald. Ook daar nog een berg vuil uitgehaald. Boel weer in elkaar gezet en los contact opnieuw gesoldeerd. En wat denk je: rijdt weer als een trein.

We gaan weer een stapje vooruit.