Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Roco Br64

Gestart door Har dinsdag 05 maart 2013, 00:23:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco Br64
Lid sinds: 2011

offline
Roco Br64
Na wat perikelen rondom een door eigen schuld gesmolten decoder,heb ik nu mijn Roco Br 64 aan het rijden.

Een aantal opvallende plus en min punten:

Het model is zoals we dat van Roco gewend zijn van kunststof.Zeer rijk gedetailleerd met zeer kwetsbare kunststof onderdeeltjes die er,wanneer deze loc toevallig per ongeluk op de tocht staat, zomaar vanaf zouden kunnen waaien.Dat is natuurlijk lichtelijk overdreven maar ik wil wel gezegd hebben dat dit dametje in een paar ongecontroleerde knuisten snel kapot zou kunnen gaan.Het gewicht overstijgt nauwelijks dat van twee stevige kippeneieren.Daarmee is de trekkracht gelijk geduidt.Die is niet overdreven.
Nou hoeft zo'n locje wat mij betreft niet een enorme sleep te trekken.Een stuk of 5 á 6 is mi.meer dan genoeg.

Ik moet wel zeggen dat de Marklin Br 64 qua detaillering nauwelijks voor deze Roco onder doet maar dat ik in het doosje nog een aantal extra toevoegseltjes heb gezien,waaronder ge-etste opschriften,die ik maar heb gelaten voor wat ze waren omdat me dat eigenlijk een ietsiepietsie te ver gaat. 

Wanneer de Br 64 op de baan staat en het idee van het lichte gewicht is verdwenen,verdwijnen mogelijke antipathieen als sneeuw voor de zon.Ze voert door haar soepele en fluisterzachte loop een welhaast erotisch schouwspel op.(Nog een rondje? Jaah nog een rondje!)Bij de wissels van mijn metalen rails ontspoort ze gelukkig niet.Ik hield even mijn hart vast hierover na andere ervaringen op dit forum.Wel maakt ze bij een enkele wissel (laten we zeggen 1 op de 10)een kortstondige zweefvlucht omdat de sleper onder haar bevallige buikje het cascootje wel eens omhoog drukt.De zweefvlucht wordt dan afgerond met een paar gierende antislipbanden op de staalharde metalen rails. Dit drukt wel de pret.Want dat is natuurlijk geen gezicht.
In zoverre ik heb in het echt nog nooit een locomotief dit zien doen.Jullie wel?

Langzaam rijden gaat,met de Esu 4 locpilot in de rangeerstand,prachtig dociel en tot op de millimeter nauwkeurig.

Ja ik ben,ondanks het lage gewicht toch wel erg blij met dit locje.Ik zou haar op een schaal van 0 tot 100 een 78 geven.


Oww ja..Er zijn ook een machinist en een stoker aan boord.Niet super belangrijk maar toch geinig...
 
Re: Roco Br64
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Br64
Leuk verslag, dank je wel,  :)

Vincent
Re: Roco Br64
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Br64
Hoi Har

Heb zelf het marklin model.
Leuk om te horen over het roco model.

Tony
Re: Roco Br64
Martijn Tiebie
gast

Re: Roco Br64
Het Har,

Ik ben ook in het bezit van de Roco BR64, en ik moet je zeggen dat ik erg tevreden ben met dit model.
Zeer mooi gedetailleerd en loopt fluisterstil, echt prachtig. Ik ben blij dat ik het Roco model heb, de Marklin locomotieven koop ik zo min mogelijk vanwege de mindere detaillering en de nog steeds gebruikte koffiemolen-aandrijving. Dan neem ik maar voor lief dat de Roco iets minder sterk is, zoals u al zegt 5 à 6 rijtuigjes zijn meer dan voldoende.

Groet Martijn
Re: Roco Br64
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco Br64
Beste Martijn,

De Märklin Br 64 heeft een SDS motor en een fluisterstille tandwielkast, dus is net zo stil als de Roco, hoe het met de nieuwe Br 64 (MFX+)zal zitten, moeten we even afwachten, Märklin is gestopt met de SDS motor, jammer.

Groet, Anne W
Re: Roco Br64
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Br64
 Leuk mannen die reactie's Dank je wel.

Het blijft altijd leuk om over modelspoorse zaakjes zo een beetje heen en weer te moduleren.Alles heeft zijn pro's en contra's.

Dit is mijn eerste Roco.En het valt me niet tegen.Er is wel een schril contrast tussen deze Roco en de Marklin Locs die ik heb.
Van oudsher ben ik verzamelaar.Sommige modellen zijn uit de vijftiger jaren.Wanneer ik bijvoorbeeld een F800 (3048) met een metalen tender op de ook nog eens metalen rails laat denderen,dan maakt dat een herrie van jewelste.Ook wel weer leuk want dat gedender benadert dan weer de werkelijkheid.Ik heb in ieder geval nog nooit een fluisterstille (vul maar in)Beneluxstam
voorbij zien zoeven.Er is rondom treinen altijd gedenkedeng.

En zo heeft alles zijn charme.
Re: Roco Br64
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco Br64
Hoi Har

Helemaal eens alles heeft zijn eigen charme.
Ben zelf ook een verzamelaar heb veel materiaal uit de jaren 70,80,90
Ik vind deze modellen nog steeds mooi om ze te laten rijden.
Voor een ander zijn het mischien koffiemolens,
In het echie loopt ook niet alles fluisterstil.

groet Tony
Re: Roco Br64
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Br64

Hieronder een vergelijkende test tussen de Marklin Br 64 en de Roco Br 64

klik
Re: Roco Br64
Lid sinds: 2006

offline
Re: Roco Br64
Hoi Har,

Vergelijken heeft geen zin vind ik.
Iedereen heeft zijn eigen redenen om een bepaald model te kiezen.
In 2009 hebben Vincent Kloeg en ik onze BR64ers samen in actie gehad (Roco en Marklin)

Het was een geweldige dag.













Groeten Martin
Re: Roco Br64
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Br64
Leuk Martin, de twee "gebroeders" samen op dezelfde baan.Dat het een fijne dag was wil ik best geloven.
Het heeft ook niet zo heel veel zin om de twee te vergelijken-hoewel jullie denk ik de locjes niet voor niets hebben samen gebracht-omdat idd.zo als je zegt iedereen zo z'n eigen redenen heeft.

Toch zijn er mensen die wel degelijk aan feitenmateriaal hangen.Vandaar de link naar het testje.

Dank je wel voor het plaatsen van de foto's van de mooie locs op de mooie baan.

mvg Harry

NB voor mij is de afweging een financiele geweest.Ik kwam de Roco tegen voor een mooie prijs in Houten.Vandaar.