Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!

Gestart door Bassie zaterdag 09 maart 2013, 20:00:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Citaat van: nobody op donderdag 14 maart 2013, 18:55:38
Akkoord Gert. Maar onbekend betekent niet dat 't een onbetrouwbaar sujet zou zijn.

Mee eens Wim, begrijp dat Trainspot ook op Houten staat :thumbup:
Ik heb afgelopen jaren bij JP wat spul gekocht, vandaar mijn :thumbup: bericht
Trainspot kende ik niet, nu wel ;)

Mvg Gert
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Zo, back OT. Veel reacties, volgens mij doen foto's het goed.  :D
Als het nodig is maak ik nog meer foto's.

Citaat van: Olav op donderdag 14 maart 2013, 08:15:50
Bij de "oude" C90 decoders kreeg je zo'n kunststof stickje om de adressen te kunnen veranderen. Misschien is dat wat?
Die ken ik niet, dus ik weet niet of dat gaat helpen.

Citaat van: 10103 op donderdag 14 maart 2013, 09:38:32
Mooie foto's Bassie! Leuk om te zien hoe de nieuwe Krokodil er van binnenuit ziet. :thumbup:
Graag gedaan!

Citaat van: wibi op donderdag 14 maart 2013, 09:49:54
In de electroshop kun je ook plastic schroevendraaiers krijgen, zg. potidraaiers.
In het zichtbare remhuis kun je trouwens cristal-clear doen om vensters te maken, dat maakt het net af  :D
Kunststof schroevendraaiers heb ik hier zelfs (in overvloed) liggen. Niet eens aan gedacht, maar ik vermoed dat ze niet scherp genoeg zijn. Ik hou het even in het achterhoofd.

Citaat van: nobody op donderdag 14 maart 2013, 12:59:26
Bedankt voor 't verslag en de duidelijke foto's.
Zo te zien zijn de loc's van de dezelfde "goedkope" motoren voorzien als m'n BR 94. De tijd zal leren hoe ze zich houden.
Graag gedaan, en of dit goedkope motoren zijn weet ik niet. Wel weet ik dat dit de eerste lok van M* is waar twee motoren in één behuizing zitten, en dat twee 'draaistellen' elk een eigen motor hebben. De belasting per motor zal daardoor lager zijn.

Citaat van: mat-60 op donderdag 14 maart 2013, 13:49:04
Citaat van: Bassie op donderdag 14 maart 2013, 00:50:25
.......Wel denk ik dat dit geen lok wordt om (extreem) veel over de baan te laten rijden........
Mooie fotoserie van deze lok. Echter voor dat aankoopbedrag zou hij wel elke dag dienst moeten doen.
De handrails langs de kappen waren van kunststof.
Handrails op dit model zijn van metaal.

Citaat van: v200marklin op donderdag 14 maart 2013, 15:08:01
Snap alleen niet dat *M b.v. een plastic "tooltje" erbij doet zodat je makkelijk en zonder schade dat klepje kan verwijderen om te smeren.
Heb je niks aan zo'n plastic "lepeltje" waar je koppelingen mee los maakt ?
Ook dat lepeltje ken ik niet.

Citaat van: Jajekra op donderdag 14 maart 2013, 16:25:51
Citaat van: Bassie op donderdag 14 maart 2013, 00:50:25
Het interne smeerpunt waar vet in moet, moet op de 20 uur gesmeerd worden volgens de handleiding. Je kan daarvoor het kleine dekseltje afnemen vlak bij de pantograaf, maar dat is een heel klein dekseltje waar je niet makkelijk bij kan.
Kun je het vet niet met een injectiespuitje inbrengen? Spaart je de handeling om de gehele kap te demonteren.
Moet je overigens eerst de middenkap demonteren voordat je de "neuzen" kan demonteren?
Zoiets lijkt me wel handig, ik weet alleen niet of dit vet ( moet het nog kopen) zich door een injectiespuit laat duwen.
Denk wel dat de middenkap er ook af moet, aangezien de neus omhoog moet vanwege de zwarte twee zwarte doppen van de electromotoren die blijven zitten als de neus is afgenomen.
Overigens is de ruimte rondom die kappen 'vrij' en kijk je daar door de omloopplaat heen, net als bij het voorbeeld.

Citaat van: henkv op donderdag 14 maart 2013, 18:57:25
Foto's bekeken. Vinden jullie het erg als ik het eigenlijk een vrij grof model vindt?  :O
Nee hoor. Ik denk er alleen anders over, en ben erg blij met deze loks. Ze zijn zo mooi gemaakt.
Heb je ook een onderbouwing voor je stelling?



Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Bassie,
Citaat van: Bassie op vrijdag 15 maart 2013, 06:17:00
Citaat van: v200marklin op donderdag 14 maart 2013, 15:08:01
Snap alleen niet dat *M b.v. een plastic "tooltje" erbij doet zodat je makkelijk en zonder schade dat klepje kan verwijderen om te smeren.
Heb je niks aan zo'n plastic "lepeltje" waar je koppelingen mee los maakt ?
Ook dat lepeltje ken ik niet.
In de 37778 (Insider loc 2012) wordt een handig spateltje meegeleverd om de kap te verwijderen.
Trekt heel erg op een lepeltje om ijskreem mee op te eten of een spateltje om tweecomponenten lijm mee te mengen (Bison). Mvg. Jean.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Citaat van: Bassie op vrijdag 15 maart 2013, 06:17:00

Heb je ook een onderbouwing voor je stelling?


Ik heet geen Henk. :)

Maar ik vind de uitvoering ook nogal grof. Kijk naar de dikte van de diverse handrails en b.v. ook de dak leidingen. Juist dat soort details vallen op. Het blijft natuurlijk een model maar als je e.e.a. relateert aan de prijs die men er voor vraagt zou je toch wat meer mogen verwachten. Het is bepaald geen "high end" modelletje geworden.

Gr, Ben.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Citeer... nogal grof.......

...en ik blijf met plezier naar mijn oude vertrouwde Roco Krokodil kijken  :)

Maar goed, iemand welke deze Mä-kroko wel koopt, zal er zeker blij mee zijn. En als het goed is gaat ie toch je hele leven mee, dus dan valt de investering nog wel mee  ;)
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Als ik nou effe wat poen had, ik mis nog een heel rijtje aan kroks!
Heb vorig jaar een Fulgurex kunnen scoren voor weinig, naast de Märklin is die dan toch iets fijner gebouwd.
Ook een Roco heb ik, in ac, gelukkig, ooit moet het nog een omgebouwd naar digitaal, maar die zak met decoders he...... :D
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Citaat van: Bassie op vrijdag 15 maart 2013, 06:17:00

Citaat van: henkv op donderdag 14 maart 2013, 18:57:25
Foto's bekeken. Vinden jullie het erg als ik het eigenlijk een vrij grof model vindt?  :O
Nee hoor. Ik denk er alleen anders over, en ben erg blij met deze loks. Ze zijn zo mooi gemaakt.
Heb je ook een onderbouwing voor je stelling?

Nou gewoon, de foto's. De roosters, de handrelingen de dakpartij of de panto's zien er nauwelijks fijner uit dan bij de modellen van 40 jaar geleden, om maar wat te noemen. Had ik niet gedacht bij een 'vernieuwde' uitvoering.  :O
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Het is hoe je het bekijkt. Vergelijk de oude groene uitvoering eens met de nieuwe bruine (de foto.s waar ze met de neuzen naar elkaar staan.)
Vergelijk (allen de neus maar)
Buffers
Reling
Lantaarns
Luiken
Trap + trapleuning
Nieten

Kun je toch duidelijk een verfijning waarnemen.

En 40 jaar geleden had de oude 3015 nog geen opvolger vergelijk die eens met de nieuwe, een "wereldje" van verschil.

En niet te vergeten
Van de Märklin locs ben ik, anders dan bij Roco, Brawa en andere merken, weinig losse onderdelen verloren, tijdens de onvermijdelijke ongelukjes op de baan.




Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Misschien leuk om ook eens de bruine Roco kroko (van zo'n 20 jaren gelden) en de nieuwe Marklin 37565 eens naast elkaar te zetten.......... dan worden de verschillen al een stuk kleiner.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Dat is zeker een goed plan  :thumbup:
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Het Roco basisontwerp van de krokodil dateert uit de jaren zeventig. Zou toch wat zijn als dat minder grof zou overkomen dan dit gloednieuwe model. Maar ik heb dat niet onmiddelijk voor ogen hoor. Ik zag de foto's van dit nieuwe model en dat viel me eigenlijk niet zo mee. Dat had denk ik beter gekund in 2013.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
En toch ben ik tevreden met mij nieuwe Kroko's. Mvg.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
En daar gaat het maar om.  :thumbup:
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Nog wat rondgereden met de krokodillen. Op lage snelheid over de baan rijden gaat eigenlijk gewoon goed, zeker beter dan in het begin. Als de lok stilstaat is het gewoon de rails die vies zijn. Wel jammer dan M* er geen bufferelko in plaatst zoals ESU, toch een beetje een gemiste kans. Kan je op een M* decoder ook een elko plaatsen? Zou een overweging waard zijn wat mij betreft.

En tevens nog een bevinding gedaan mbt de zgn fluistersleper. De zijkanten van de sleper zijn 'onderbroken', dat wil zeggen dat de sleper niet overal even breed is. Op twee plaatsen ter hoogte van het midden is twee maal over een lengte van ong 4 mm's de sleper wat smaller. Tussen de smalle delen in heeft de sleper weer de 'gewone' breedte. Van voor naar achter is het dus breed, smal, breed, smal en weer breed. De schuifmaat is even onvindbaar, anders had ik de maten even kunnen vermelden.
Ik overdrijf nu om het uit te leggen, maar je kan het  met het blote oog zien en ook voel je het als je er met je vinger langs de zijkant van de sleper gaat. Verder is het zo dat wanneer de sleper van breed naar smal gaat en andersom dat dit breedteverschil niet geleidelijk is maar zonder overgang, zeg maar 'haaks'. je voelt echt het haakje, als een soort van (haaks) braampje.

In combinatie met deze eigenschap van deze sleper heb ik vastgesteld dat de lok een engelse C-wissel in de bocht genomen met de sleper naar voren dan blijft hangen. De sleper kantelt dan om zijn lengte-as en doordat hij schuin ligt, kan hij blijven hangen door het scherpe 'hapje' in de zijkant van de sleper, wat dus ook gebeurd.

Ik heb dit euvel niet kunnen reproduceren op andere wissels in bochten op dezelfde lage snelheid. ook weet ik niet of mijn bochtwissel een afwijking heeft (zou zo maar kunnen).
Vraag 1: Is het normaal dat een sleper kantelt over welke rails dan ook, of is mijn engelse wissel niet goed?

Ik begrijp verder niet waarom er 'haakse hapjes' in de zijkant van de sleper zitten. En dan vraag 2: Zou het een foutje van M* zijn, slechte sleper-batch, of is het exact zoals M* ontworpen heeft?
Eigenlijk moet ik die vraag even aan M* mailen, want hier zullen de forumleden wel weer over elkaar buitelen met reacties van allerlei soort (kom maar, kom maar, kom maar, kom maar,  denkend aan de cup-a-soup reclame  ;) vette-knipoog smiley) totdat een reactie van M* binnen is.

Ga nu niks meer doen, mailen komt morgenavond wel.

Ondertussen zijn constructieve antwoorden (dus niet: koop een roco, of weet ik wat) welkom.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Over de prijs weet ik dit:

In Houten gezien voor ? 740,- en ? 715,-. Beide Duitse handelaren haastten zich te zeggen, dat er wel wat van de prijs nog af kon.

Ik heb ook contact gehad met een liefhebber (via MP, iemand die een loc bij mij kwam ophalen), die de set, naar zijn zeggen, heeft kunnen kopen in Duitsland voor ? 575,-. Dit heb ik zelf niet kunnen controleren.

Mogelijk wat geduld kan vele euro's schelen.

Blijft dat ik geschrokken ben van de hier beschreven slechte rijeigenschappen. Vast lopen in een wissel, stoppen bij langzaam rijden, daar word ik niet enthousiast van.

Jammer, want ik vind het een mooie set.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Pics!
Citaat van: henkv op zaterdag 16 maart 2013, 08:47:51
Het Roco basisontwerp van de krokodil dateert uit de jaren zeventig

Oeps, is deze Roco al zo oud ondertussen. Heb de mijne gekocht toen deze net uitkwam, de tijd gaat snel....
Heeft gisteren gewoon weer dienst gedaan, alle onderdelen zitten er nog steeds aan, en oogt nog steeds winkelnieuw. Is natuurlijk ook van invloed hoe je er mee omgaat.
En ik blijf het uniek vinden dat deze lok echt via het drijfwerk wordt aangedreven.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Ik ben erg benieuwd naar de trekkracht: twee motoren en zes assen aangedreven; dat moet toch geweldig zijn.
Om die reden overweeg ik hem te kopen, want ik rijd stoom en diesel en vind ik een electrische lok op een baan zonder bovenleiding "nep"
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
@Bassie, de nieuwe fluistersleper zit ook onder m'n onlangs gekochte BR 94, inclusief de "bramen". Geeft op m'n metalen wissels (normale, engelse en drieweg) geen problemen.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
De vraag is : Wat is het nut van deze *M sleper met vernauwingen met haakse afwerking 8o :help:

De kans op "blijven haken" wordt m.i. aanzienlijk vergroot :thumbdown:

Mvg Gert
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Hallo Allemaal,

Ik ben gloednieuw op dit forum.
Ik wilde al twee dagen bijdragen aan deze post maar moest mij eerst inschrijven op dit forum.

Bij de buren had ik eerder al uitvoerig melding gemaakt van de aanzienlijke problemen die ik met dit model heb.
Heb ook 7 andere digitale M krokodillen die echt allemaal lopen als een zonnetje. Echt nog nooit problemen mee gehad. Ik had deze set toch maar besteld vanwege de twee motorige uitvoering. Ik vind ze overigens schitterend, al ben ik geen kenner. Ja de gele grijpstangen zijn wat te dik enz, maar blijft toch speelgoed.
De oostenrijkse krokodil komt er ook nog aan en ik hoop niet dat de komende M37754 Schwere Erzlok El12 NSB  en de M37753 Schwere Erzlok Dm3 SJ, waarvan ik het toch niet kon laten om deze te bestellen, ook met deze sleper uitgerust zijn.

Ik begrijp niet dat ze dit niet uitvoerig testen, want dit is niet de eerste misser met slepers op hun eigen rail systeem. Ik heb er nog wel een paar staan die problemen geven.

De eerste set is direct retour M gegaan wegens serieuze defecten en het ontsporen van beide loks op wissels.
Van de tweede set rijdt de groene echt perfect zoals ik het verwacht had, maar de bruine is een etter die ontspoort en heeft als bonus voorwaarts een tik in de aandrijving. Ik ben er echt al een tijd mee bezig om het in orde te krijgen.

Wat stellen aan de sleper helpt wel. Te bol geeft contactproblemen, te vlak vergroot de kans op haken in de wissels. Ik vind ze standaard uit de doos iets te bol staan.

Wat Bassie schrijft over de Engelse wissel klopt. Daar zijn de problemen het grootst.
Ik heb hier gelezen dat de versmalling standaard is opgenomen in het ontwerp, wat ik nog niet wist.
Dat wist ik nog niet want op de slepers onder mijn krokodillen is geen sprake meer van een machinaal aangebrachte inkeping, want dit zit vol met scherpe bramen. Door het vastlopen heeft deze inkeping echt bramen opgelopen die zeker het gevolg zijn van het vastlopen. Die inkeping komt op de wissel naast de puko's door de versmaling en deze haakt dan achter de puko's.
Voor mij is het nu duidelijk. Deze versmalling is de oorzaak van de ellende. De bramen zijn bij de bruine ook veel erger dan de bij de groene.

Is er al iemand die de sleper eraf heeft gehaald, en zo ja is er een andere M sleper met dit bevestigings systeem zonder de foute inkeping?
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Laat ik even beginnen met te melden dat ik de problemen die steamer hierboven (behalve de Engelse wissel) heeft, hoe vervelend ook, niet allemaal herken bij mijn loks. Het lijkt er op alsof zijn bruine lok gewoon niet goed is omdat hij niet goed rijdt. Ik weet ook niet of jeecht wil uitzoeken wat er mis is, of dat je hem gewoon maar terug moet brengen bij je dealer. Als je hem wil terugbrengen, zou ik dat asap doen, anders kom je weer in (langdurige) reparatietrajecten terecht en daar wordt je natuurlijk niet echt vrolijk van als je net een forse 'donatie' aan de M* hebt gedaan.

Maar even terug naar mijn eigen set. Ik heb de schuifmaat inmiddels gevonden, en even wat metingen verricht zodat exact duidelijk wordt wat ik bedoel met inkepingen in de sleper. De breedte van de sleper is 5,0mm. Op de smalle delen is de breedte 4,7mm. De lengte van deze twee smalle delen is 2mm, onderboken door een breed deel van ong dezelfde lengte.

De enige reden die ik kan bedenken om de sleper plaatselijk smaller te maken is dat de sleper daar dan makkelijker buigt vanwege de gereduceerde breedte. Of dat daadwerkelijk zo ontworpen is en waarom dat nodig is kan ik geen uitspraak doen.

Mogelijk heb ik 'geluk' met mijn slepers. Of heeft steamer pech met die van hem. Daar is pas iets over te zeggen als er van (veel) meer loks bekend is hoe goed hun sleper functioneert.

Verder nog wat aan het experimenteren geweest met instellingen in de Ecos. Ik was een beetje aan het rommelen met de kruipnelheid van de lok. Er zijn nu eenmaal loks die langzamer kunnen rijden. Derhalve de instelling aangepast die de minimale spanning op de motor bepaald. Die stond op 16, maar wanneer die instelling verlaagd wordt, is te zien dat de lok op de laagste snelheid van de regelaar niet meer een constante snelheid heeft, maar telkens een heel kort stukje rijdt en weer stilvalt. De instelling weer naar 16 gezet, en alles was weer goed. Dit is door M* dus wel goed ingesteld.
Mensen die nu gaan klagen dat de lok niet kruipen kan, moeten maar eens naar het echte model kijken. Die heeft ook een zekere minimum snelheid. (oude) Electrische lokomotieven hebben immers geen continue snelheidsregeling, maar meestal iets tussen de 10 en 30 rijsnelheden, zo ook de krokodil. Zo wordt bij het aankoppelen van wagons het laatste stukje ook overbrugt door telkens een 'puls' gas te geven, en dan de lok ahw even te laten uitrijden.

Verder geen ontsporingen op wissels of stilstanden op het spoor te melden hier. Verder het geluid nog wat zachter gezet, en dat bevalt een stuk beter zo.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Hallo,

Toen ik alweer een tijdje geleden een set van twee elektrische Belgische Märklinlocs had gekocht gaven die een hoop problemen op mijn analoge baan. Uiteindelijk bleek de digitale inhoud van beide locs uiterst hinderlijk te reageren op het passeren van schakelrails waarbij een flinke hoeveelheid elektrische stroom op de massa (de rails) werd losgelaten die daardoor voor korte tijd een knock out van de elektronica veroorzaakte.

In eerste instantie dacht ik dat het geschetste probleem (even stoppen en dan weer doorrijden) aan de slepers van de locomotieven lag. Die slepers waren - gelijk als bij de nieuwe "Krokodillen - via een klikverbinding aan de locomotief bevestigd. Je kunt de slepers met een klein schroevendraaiertje tamelijk makkelijk loswippen zeker waar er tussen de sleper en de loc geen draadverbinding is. Het contact komt namelijk tot stand doordat de sleper via de omgebogen fosforbronzen uitsteekseltjes waarmee de  sleper aan zijn grondplaatje is bevestigd tegen een koperen vierkantje onderaan de loc drukt van waaruit de rijstroom de aandrijving van de loc bereikt.

Wat ik toen gedaan heb is door het terugbuigen van de bevestigings lipjes van de oorspronkelijke sleper die daarna van zijn kunststof grondplaatje ontdoen. Ik kon daarna een "doodgewone" Märklinsleper (die op zijn beurt ontdaan was van zijn pertinax grondplaatje) aan het kunststof grondplaatje van de loc bevestigen door de bevestigingslipjes van de nieuwe sleper weer terug te buigen. Deze methode is uiteraard alleen toepasbaar indien de posities van de bevestigings lipjes van de "Krokodil" sleper overeenstemmen met die van de vervangende sleper. Op die manier ben je dan van de oorspronkelijke "Krokodilsleper" verlost, want eerlijk gezegd, dat ding boezemt mij geen enkel vertouwen in. Fluisterslepers van Roco vind ik sowieso al niks, maar dit sleper experiment van Märklin nog veel minder! Alleen al die naar buiten stekende sleperveer uiteinden....brrr.

Gegroet,

Rob
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Allemaal bedankt weer,

Ik wil de oorzaak van de problemen ook aan het licht hebben, maar andere redenen om dit wereldkundig te maken zijn, het bekend maken aan mogelijke kopers van deze set dat er wellicht problemen te verwachten zijn.
Zaterdag overlegd met mijn handelaar, over hoe nu verder te handelen, ook vanwege de tik in de aandrijving. De lok gaat sowieso terug naar M met een uitvoerige beschrijving in het Duits geschreven klachtomschrijving als bijdrage, waardoor het M makkelijker wordt om de problemen te kunnen tackelen omdat dan duidelijk wordt wanneer en waarom de loks vastlopen.

Uit ervaring weet ik dat verschillende gelijke slepers, niet dezelfde rijeigenschappen hoeven te hebben.
In het verleden heb ik al een paar keer de rijproblemen kunnen verhelpen, door het het simpel vervangen van een 'probleem sleper'. Ik zoek dus eigenlijk naar compatible slepers en het artikelnummer hiervan om dit eens uit te proberen.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Rob,

Dat is mogelijk een hele goede oplossing
Daar ga ik mee zeker mee verder.

De angst die jij hebt ten aanzien van de vooruitstekende delen van de sleper had ik ook vanaf het moment dat ik de sleper zag.
Dit is echt niet nodig, want eenmaal op de rails, veert de sleper in en is er wat mij betreft geen enkel risico omdat er voldoende clearance tussen zit. Dat heb ik intussen echt wel goed bekeken.

Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
net binnengekregen, het zijn echte beauty's , blij dat ik ze heb.
Hier,
, kun je een mooie voorstelling van de locs zien en horen.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
hallo Matias en Flip,

Zijn ze inmiddels beiden goerd uitgetest en goedgekeurd.
Een vraagje. Zitten er elektrische engelse wissel in jullie baan en welk type rail rijden jullie?, want dit kan natuurlijk wel een boel uitmaken.


Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
hallo, we rijden op c-rails, engelse wissels zijn aanwezig, en ze zijn beiden ingereden. Geen problemen hier.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Gelukkig ben ik weer de nige die in de prijzen valt.
Ikben  blij voor iedereen waar ze goed rijden.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
hier een filmpje van mijn "krokodillen" op mijn baan:
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Bassie, ik heb met de ms2 de instellingen ook veranderd en daar heb ik de aanvangsspanning van 16 teruggebracht naar 8, en dan kruipt hij netjes zonder dat ik de indruk heb dat hij schokkerig gaat rijden.

Ik denk dat de versmalling mogelijk iets te maken heeft met het fabricageproces hiervan, om de sleper bijvoorbeeld goed te kunnen fixeren tijdens de productie.

Ik heb de slepers van recent uitgebrchte M loks, waaronder de M39019, nog eens nader onder de loupe genomen en heb gezien dat deze sleper blijkbaar al langer wordt toegepast door M. Echter heb ik bij geen van de andere met deze sleper uitgeruste loks hier problemen mee zoals met de 37565 loks. Ze vertonen ook geen bramen, lpoen niet vast in de wissel en dergelijke verschijnsels. De plaats onder de lok is blijkbaar ook van invloed.

Ik heb intussen de nodige andere slepers besteld, om hier mogelijk mee aan de slag te kunnen, als de bruine niet beter rijdt, als deze terug komt uit Göppingen. 

Ik ga ook de 37565 krokodil maar weer eens opstellen, want naar mijn idee zit daar een andere, naar mijn mening betere sound in. Heeft dit mogelijk iets te maken met het periode verschil, of zou dit eigenlijk niet het geval moeten zijn?

groet

Cas
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Hallo,

Ik rijdt niet met eigen M koppelingen, tenzij het niet anders kan. Zodoende dacht ik 's-avonds zoals gebruikelijk gelijk de koppeling uit de schacht te verwijderen om de lok van een andere koppeling te voorzien. Hij was er al uit er al uit voordat hij ook maar op de baan had gestaan.

Oeps foutje, ik trok namelijk gelijk de hele koppeling uit het bevestigingssysteem. pas toen zag ik dat het geen NEM schacht was en ik de lok in feite al kapot gemaakt had.

Gelukkig was het weer simpel te herstellen, zonder verdere schade, maar is er iemand die weet of dit onderdeel op andere M loks is toegepast, waarvan deze koppeling uit een stuk wel is voorzien van een NEM schacht waar wel een koppeling ingeklikt kan worden.

Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Dag forummers,

Mijn setje staat bij de handelaar te wachten. De slepersberichten maken me nou niet bepaald blij. Ik heb het gehele topic twee keer gelezen, maar ik heb nergens een bericht gezien over ervaringen met K-rails. En deze heeft behalve een standaard Engelse wissel ook een slanke uitvoering hiervan. En dat maakt dit topic dan juist wel weer interessant.
Zijn er modelspoorders met rij-ervaringen van dit setje op K-rails?

Henk
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Hoi Henk,

Het is niet alleen kommer en kwel op C-rails, want ik heb alleen problemen met de bruine, helaas wel een tweede set.
Ik ben ook weer de enige van alle klanten die deze set ook hadden besteld. (toonbankhoge stapel).

De overgebleven groene krokodil rijdt gewoon formidabel, en de bruine is al een tijd bij de dokter in Göppingen. Het meeste zorgen maak ik me over de tik in de aandrijving. Een andere sleper doet soms wonderen. Ik heb het vandaag met succes ondervonden met een ander type kliksleper onder mijn BR 150 (37851). Deze had andere sleper gerelateerde problemen, waardoor hij terleurstellend reed. Nu rijdt hij geweldig met ja je raad het al, uitgerekend de sleper waar mijn krokodil zoveel problemen mee heeft (E138079).

Juist de uiterst lichte constructie hiervan geeft de sleper de onbrekende voldoende ruimte ten opzchte van de bodemplaat.
Ik heb m na de test maar op de baan gehouden want rijdt nu gewoon zoals het hoort over dde wissels.

Deze lok kan uit de eenzame opsluiting.

groeten

Steamer

Vandaag heb ik een schroefje van een van de drijfstangen van de eerste bruine waarmee het feest na 2 minuten al over was.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Hoi Steamer,

Bedankt voor het bericht. Met deze informatie kan ik weer mee verder al is het dan niet waar ik op gehoopt had  :(. Dat betekent dus waarschijnlijk dat ik, gezien de berichten in dit hele topic, de groene kan meenemen en de bruine meteen maar achterlaten om naar Göppingen te sturen.

In het algemeen: het valt me in dit opzicht op dat tante M nieuwe zaken niet met hun oorspronkelijk Deutsche Gründlichkeit goed door ontwikkelen, maar bovenal met de hiervoor genoemde grondigheid testen. Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat de test met de sleper (van de bruine dus) in Göppingen niet goed uit de bus komt, maar dat ze de set dan toch maar op de markt brengen. En dus de eventueel opgetreden negatieve testresultaten verdoezelen. Maar het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat ze met het terughalen van hun produktielijn uit China een Chinees "niet goed maken"-virus hebben meegekregen. Maar deze alinea is uiteraard pure speculaas :D :D.

Groet Henk
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Hallo Der Rheingold Henk,

Ik heb zoals meestal de eerste twee sets meegekregen, uiteraard na betaling hhiervan, die mijn winkelier had ontvangen. Daar moet ik misschien ook maar eens van af stappen, want zo langzamerhand wordt me duidelijk dat mij dit vaker is overkomen. Die 2 sets waren wat mij betreft beiden niet in orde. Ik had al 8 andere M krokodillen die allemaal feilloos rijden en ik weet zeker dat het niet aan de kwaliteit van mijn baan ligt.

Hierna zijn er intussen veel meer uitgerleverd en hij heeft een stapel van meer dan een meter hoog aan andere klanten uitgeleverd, waarvan er naar mijn weten tot nu toe niet een met klachten retour is gekomen.

Uit ervaring weet ik dat de ene sleper de andere niet is en dat een eenvoudig sleperwissel soms wonderen kan verrichten, maar een mechanisch kapotte lok daar is niet echt een excuus voor.

Ik zou me er maar niet te al veel zorgen over maken, wellicht rijdt je op K rail en is daar geen vuiltje aan de lucht.
En je hebt er ten slotte toch ook garantie op, al ben ik natuurlijk ook niet blij dat ik geregeld hagelnieuwe loks, hopelijk wel gerepareerd, na lang wachten (inmiddels al weer twee maanden) retour krijgt.

Mijn bedoeling van dit topic was om te weten te komen of er meer probleemgevallen waren en niet om mensen te weerhouden deze prachtige set te verkopen. De groene staat bij mij nog steeds op de baan en hij rijdt echt geweldig zoals het een krokodil betaamt. 

Ik koop het altijd gewoon en zie het dan wel.
Bij mij wint de hebzucht het bijna altijd van de wijsheid om even te wachten op de ervaringen van anderen.

Als je m wil hebben, koop m ook gewoon en voeg jouw ervaringen toe.
Maar die keuze laat ik natuurlijk aan jou over.

succes
 
Steamer

Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? sleper-troubles
Eerlijk gezegd wordt ik door zo een draadje toch wel terughoudend bij het aankopen van zo een model. Is niet goed voor de omzet!
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Ge-wel-dig!
Citaat van: mDDM op zaterdag 18 mei 2013, 20:43:08
Eerlijk gezegd wordt ik door zo een draadje toch wel terughoudend bij het aankopen van zo een model. Is niet goed voor de omzet!
Ok, dan pas ik de topictitel toch even aan  :mrgreen:

Hier rijdt de set al geruime tijd rond, en behalve het euvel op de wissel bevalt de set gewoon goed. Mooi geluid en geluidloze aandrijvingen. Het is wel een super gedetailleerd model en daarmee natuurlijk kwetsbaar, maar dat geldt voor veel M* modellen.

Heb zeker geen spijt van de aanschaf, integendeel! Ik zag vorige week het origineel nog rijden, en ben erg blij met het model in 1:87.  :thumbup:
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Ge-wel-dig!
Hallo mDDm,

Ondanks de problemen die ik ermee heb gehad, ga ik er vanuit dat ook bij mij de problemen verholpen gaan worden.
Even afwachten wat er retour komt.
Helaas kan ik er niet meer mee aan de slag, omdat ik de bruine heb ingestuurd vanwege een tik in de aandrijving.
Ook ik ben gewoon blij met de overgebleven groene die gewoon goed rijdt. Ik zal wel niet sporen maar ik heb ook zeker geen spijt van de aankoop en de komende ÖBB uitvoering heb ik ook niet afbesteld.

M zou wat mij betreft zorgvuldiger moeten testen, om dit mogelijk te voorkomen.

Ik sluit me dus bij Bassie aan. 
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Ge-wel-dig!
Hallo hier ook eens een goed bericht van mij over de nieuwe M krokodillen.

Gisteren heb ik M37566 Serie Be 6/8 II Krokodil. Museumslokomotive der ÖGEG opgehaald en op de baan gezet. Hij rijdt fantastisch zonder er ook maar iets aan de sleper of iets dergelijks te hebben aangepast.
Hij heeft de hele avond gewoon netjes meegereden zonder enige hapering en ik denk dat hij exact hetzelfde is af te stellen als de 37565 kroks. Veel aandacht heb eik er verder niet aan gegeven omdat er gisteren meerdere nieuwe loks de vuurdoop hebben gekregen en in gebruik zijn gesteld. De zwart rode wielen en de rode drijfstangen zijn wel gaaf om te zien.
Hiermee is mijn vertrouwen in M i.vm. de huidige kwaliteit M weer wat gestegen. Dat was pook wel nodig wat mij betreft.

Als er behoefte aan is maak ik er hopelijk zaterdag een paar foto's van en zet ik deze in deze topic op het forum voor de liefhebbers.

groeten

Steamer
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect
Ff een update. Gisteren is de groene krokodil uit de set overleden. Na nog een paar maal met de lichten geknipperd te hebben is hij dood. Doet niks meer, dus die gaat richting leverancier.  :(
Heb even de decoder van de bruine lok er in gezet, en hij deed het weer. De oplossing is dus niet zo moeilijk, dus ik hoop dat M* het een beetje snel fixt.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
als je er zelf aan sleutelt vervalt de garantie,dus straks niet raar opkijken

gr

cardonel
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
De decoder prik je zo om, daar zien ze echt niks van hoor.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
2 motoren en toch 130 gram lichter dan zijn voorgangers volgens het Mutti M. promotiefilmpje...?!

Willy
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
Hallo allemaal,

Ook ik ben nu ongeveer een maand geleden dan maar overstag gegaan en me de uit de set van 2, de groene krokodil aangeschaft.
Mijn bevindingen na een maand:


Rijeigenschappen:
De rijeigenschappen van de lok zijn niet zoals die van de 39560 met C-sinus ( fietsbel ) die ik ook bezit.
Ben er bijna van overtuigd dat niets mooier loopt dan een C-sinus bij een krokodil.
Zelfs een SDS loopt denk ik niet mooier, wel stiller...
Van 0 naar rijstap 1: Gaat zoals ik het nu kan beoordelen zonder schokjes.
Van rijstap 1 tot maximaal en weer terug naar rijstap 1: goed, maar toch behoorlijk wat mechanische bijgeluiden.
Van rijstap 1 naar 0: Hier constateer ik duidelijk een aantal kleine schokjes in de lengterichting van de lok voor dat deze stil staat.
Jawohl Stummis, ein 3-poliger abbrems-ruck gibs auch noch!


Afwerking:
De afwerking van de lok is filigraan en mooi, echter soms zo filigraan dat er delen aan de lok af breken als je er bij wijze van spreken al na kijkt.
( Zie foto, groen omcirkelde delen.)
Foto is niet de mijne, bij het links omcirkelde deel kun je zien dat het al verbogen is. 1 Keer recht buigen en het kruisje valt van zijn geloof. :?
Bij mij is 1 van de 4 " kruisjes " al afgebroken. @#$%^&*(*&^%$#@
" Elk huisje heeft zijn kruisje ", die uitspraak kennen jullie vast wel...maar deze lok heeft er in ieder geval 4! @^&^%$#&
Je kunt als fabrikant bepaalde delen uitvoeren die filigraan zijn maar als ze echt *** niks *** kunnen hebben kun je ze mijns inzien beter weglaten of je zorgt er voor dat het toch op welke manier dan ook enige sterkte heeft.
Bijvoorbeeld: maak deze gemakkelijk afbrekende delen van een sterkere kunststof of voer de dimensionering op!
Bij de 39560 zijn deze delen uitgevoerd in zink, dit is tenminste sterk.
( De onderdelen waaraan deze " kruisjes " zitten zijn insteek delen, die worden ingestoken in de omloop, hopelijk los leverbaar... )
De grijpstangen, op dit model geel van kleur ( 37565-2 ) zijn, staande op de uiteinden van de lok van kunststof...en wat voor een kunststof, pffff...
( Zie foto, blauw omcirkelde delen.)
Doe mij de stalen grijpstangen maar van de 39560.
In het begin bleef ik ze voorzichtig recht drukken, en iedere keer bogen ze weer langzaam terug naar standje scheef...
Dat gaat goed totdat de lak die er op zit uiteindelijk een keer barst, yep en dan heb je me helemaal gek! :)


De geluiden:
De geluiden die je digitaal kunt inschakelen zijn mooi, niks mis mee.


Gisteravond de lok weer eens laten lopen, iets piept aan de lok aan een zijde, ergens loopt iets aan, na een uurtje sleutelen geef ik het op.
Het piepende geluid ontstaat een maal per wiel omwenteling en wordt niet veroorzaakt door de motor in combinatie met de gedreven as.
Die had ik losgekoppeld en laten lopen,  en dat loopt zonder te piepen.
Het piepende geluid wordt veroorzaakt door de overige ( meelopende ) wielen en bewegende delen in combinatie met de 2 drijfstangen...Maar waar...
Dat ga ik nog verder uitzoeken.
Wordt vervolgd...

Ik zit er sterk over te denken om deze lok te verkopen om vervolgens een 39565 te kopen.
Ik vrees er voor dat ik nog geld aan het bijleggen kom, de 39565 heeft zich bewezen en daar zijn de prijzen ook naar. Maar of ik ooit nog 450 euro ga terug zien voor de 37565-2.
Kruisje slaan, handjes tegen elkaar, oogjes dicht en een kaarsje aan :)
Euh...iemand?  O:-D


Groet,

Jos
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
Hallo M,

De speurtocht naar het zoeken van de oorzak gaat binnenkort  verder, ik vind het wel.
Ik denk niet dat de lok van die lipjes heeft die jij noemt, ik heb er nog geen gezien.

Ik heb gisteravond ook aan een 39560 zitten sleutelen...dit is echt een wereld van verschil, dit is Made in Germany!

Dit in tegenstelling tot de 37565...
Ik heb het idee dat de ontwikkeling en de productie van de 37565 deels in China heeft plaats gevonden.


Groet,

Jos
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
'k Heb het donkerbruine vermoeden dat "het piepje" van het voorloopwielstel afkomstig is.
Het asje, spaarzaam, met dunne olie behandelen. Ook daar waar de aandrukveer het asje raakt.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
Hoi Jos,

Naar mijn mening kun je de twee krokodillen niet echt met elkaar vergelijken.
Beide zijn ook op een ander type krokodil gebaseerd.
Het grootste verschil zit hem in de aandrijving en het extra blinde aandrijfwiel aan de neuskant bij de Ce 6/8/II.

De 39565 is een model van de Ce 6/8 III met een constructie van al bijna 35 jaar oud,
waarvan de eerste 10 jaar in kunststof en later in metaal vervaardigd werd.
Er zitten nauwelijks aangezette details aan, op het remwerk en lampen na, dus veel kan er niet afbreken.

Maar omdat de huidige modelspoorder steeds meer eisen stelt en geen genoegen meer neemt met deze oude constructie,
worden de modellen steeds fijner afgewerkt.
De 37565 is (een model van de Ce 6/8 II) ook zo'n nieuwe constructie met veel meer aangezette details,
die helaas in kunststof zijn vervaardigd.
Die "kruisjes" zien er inderdaad wel erg fragiel uit en zouden eigenlijk van metaal gemaakt moeten zijn.
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
Hallo Ad,

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die nog geen krokodil bezitten van Marklin.
Maar dat die mensen er wel eentje willen aanschaffen.
En of dat nou bouwwijze II of III is dat maakt ze misschien ook niet zo veel uit.
Ze willen een Marklin krokodil en een goede! :)
In dat geval zou ik - na mijn ervaring met de 37565-2 - nu gaan voor de oudere modellen met metalen opbouw, SDS motor en een MFX decoder met meerdere geluidsfuncties.
Ik weet niet of je zelf een van de Marklin bouwwijze II modellen bezit en of je een vergelijking kunt maken met een ouder Marklin model in bouwwijze III met C-sinus motor of SDS motor die je misschien ook bezit...maar stel dat...geloof me dan wil je qua rijeigenschappen momenteel geen bouwwijze II van Marklin meer.
En nu Marklin bijna alleen nog maar 3-polige motoren in hun modellen verwerkt zal, mits hier geen wijziging in komt aan mij niet veel meer verkocht worden.
Er zijn nog genoeg modellen met een SDS- of klokkenanker motor in combinatie met MFX decoder met meerdere geluidsfuncties die ik nog niet bezit en dat gaat het de komende tijd worden.


P.s. Ik ben gek op producten die mechanisch en elektronisch op een hoog niveau staan.




Groet,

Jos


Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
Hallo allemaal,

Ik heb goed en minder goed nieuws,

Laat ik beginnen met het minder goede nieuws...

De los insteekbare " ketels " zoals Marklin ze in een reactie aan mij noemde, zijn voor de groene variant momenteel NIET leverbaar, wel nog de ketels voor de zwarte variant.
Deze reactie was het gevolg van het afbreken van een van de " kruisjes "  van de ketels.
Met andere woorden let op, de " kruisjes " liggen er zo naast, gevoelige constructie!!!

Dan het goede nieuws:
Het " piepen " is weg, nadat ik echt alle bewegende delen had in geolied, waar nodig gevet en de lok flink wat had laten lopen op de baan was het piepen weg!

Groet,

Jos
Re: 37565 - Ce 6/8 II De nieuwe krokodillenset; Hoe bevalt die? Groene is defect!
Hallo allemaal, vooral aan Ad, Steamer en J.v.H!

Die laatste J.v.H. dat ben ik zelf. Ik ben meer dan een half jaar niet actief geweest op dit forum en heb zodoende een nieuw account moeten aanmaken.
Ooit was ik Josef, toen J.v.H. en nu weer Jozef :)

Ad, je bent ooit eens bij mij thuis geweest, om me te helpen met wat updates aan diverse locs m.b.t. het voorzien van witte leds, weet je nog?
Inmiddels staat de voorlopige baan op 11 Ikea tafels i.p.v. op de vloer, man wat een verademing is dat!

Steamer, ook ik wordt een beetje gek van het gedrag van de 37565.
Sinds een aantal weken nadat ik mijn voorlopige baan (Marklin C-Rails) op tafels heb gezet en ben omgegaan naar alleen maar slanke wissels en radiussen van minimaal R3 is ook de 37565 weer gaan rijden. #$%^&*((*&^#$%^&@
De problemen die sommige mensen op dit forum en op het beneluxspoor.net hebben neerschreven met deze loc die heb ik ook:(
Wat gebeurt er bij mij:
Op de slank gebogen wissels (8 stuks.), rijdend met de sleper voorop, bij een matige snelheid:
- De loc veroorzaakt kortsluiting en de hele boel valt uit.
- De lok stopt op de wissel en staat dan maar wat te staan maar veroorzaakt geen kortsluiting.
- De lok rijd over de wissel hapert even en gaat weer verder.

Dit alles nogmaals bij *diverse matige* snelheden van de loc. Dat hoort ook zo. Dit is geen loc om met hoge snelheid te rijden, dat doet het voorbeeld ook niet. Anderzijds als ik met de loc op maximale snelheid over de baan ga dan gaat echt alles goed.
Rij ik met deze loc met de sleper aan de achterzijde, dan gaat óók alles goed, zelfs bij lage snelheden.
De sleper blijft bij mij in ieder geval zo nu aan dan achter een rij puko's hangen want als ik de stilstaande loc iets zijdelings kantel naar 1 kant dan hoor ik op een gegeven moment "klik". Dat is de sleper die achter iets was blijven hangen en die nu weer vrijkomt. Ik heb het ook duidelijk gezien: sleper haakt achter iets, kantelt naar een kant en veroorzaakt vervolgens kortsluiting
Man wat heb ik liggen proberen, niets hielp. ( En jawel, er is een moment geweest...@#$%^&*&^%$#)
De tips op diverse forums voor het plaatsen van een andere sleper... Sorry jongens dat *gaat* wel, maar *werken* doet het niet.
Ik heb de oudere dikke rechte sleper eronder gehad -jawel hij past in eerste instantie- maar het werkt niet. De dikke sleper heeft verticaal meer ruimte nodig om in te veren en dat laat de onderkant van de 37565 niet toe. Met als gevolg dat deze nog sneller kortsluiting en andere problemen veroorzaakt.
Anderzijds had ik nog een paar locs die origineel uitgerust waren met deze dunne "fluisterslepers" die ook, maar minder probleem gaven op de slanke wissels. Maar ik wil het helemaal goed hebben en heb deze dunne klikslepers vervangen door de dikke rechte klikslepers. Dat ging bij elke loc die zo'n dunne kliksleper had, het paste en werkte perfect! Allen bij de 37565 gaat dit niet. Tenminste dat is mijn ervaring.
Maar goed ik heb mij er voorlopig bij neergelegd tot dat iemand met de gouden tip komt. Rij ik met deze lok, dan probeer ik te vermijden dat ik met de sleper VOOROP rij, dan maar ACHTEROP, helaas.

Trouwens Ad ik meen mij te herinneren dat jij toen ook al zat te lonken naar deze loc, bezit je hem inmiddels en wat zijn jou ervaringen m.b.t. dat wat ik hierboven heb neergeschreven?

Nou jongens, leuk jullie weer te "zien" hier:)

Groetjes,

Josef/J.v.H/Jozef

PS Marklin is inmiddels ook tot andere inzichten gekomen lijkt mij zo, in de nieuwe BR 44 en BR 95 zit géén dunne kliksleper meer maar terug de "oude" dikke rechte kliksleper...gelukkig!