Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Krois koppeling

Gestart door Jasperkc zondag 30 juni 2013, 11:23:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Krois koppeling
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Krois koppeling
Hallo Allemaal,

(heren moderators, zit ik hier goed?) Ik wil graag in mijn omgebouwde Märklin 3075 2 krois koppelingen inbouwen. Mijn dealer kan mij weer eens niet op weg helpen (hij heeft ze niet eens op voorraad). Ik heb even op de website van krois gekeken, maar weet niet welke ik moet nemen. Er zijn 7 verschillende uitvoeringen. Ook las ik dat de koppelingen moeilijk overweg kunnen met de metalen koppelingsbeugels van Märklin. Kortom ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen en ook hoop ik dat er iemand zich meld die ervaring heeft met deze koppelingen en ook of het echt waar is wat Krois op zijn website meldt dat je de metalen beugels moet vervangen door messing. Dit is voor mij ook een erg lastige oplossing. Ik zou dan alle eerste en laatste wagons moeten uitrusten met messing beugels omdat je nog wel eens wilt wisselen van treinen.

Groet, jasper
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krois koppeling
Hallo Jasper,

Antwoord staat op dezelfde website. :D

http://shop.krois-modell.at/Krois-Modell/Digitale-Kupplungen/Kupplungen-H0/MB1-Messing-Buegel-fuer-Maerklin-Kurzkupplung::46.html

De MK1 dus.
Mocht je hier gaan bestellen.Wil je voor mij dan 10 van die MB1 beugels meebestellen.
Die heb ik nog nergens los gevonden.

Mvg,Robin
Re: Krois koppeling
rovanko
gast

Re: Krois koppeling
Hallo Jasper,

Hoewel ik tamelijk gereserveerd sta tegenover stroomgeleidende koppelingen, althans die welke uitsluitend met koppelingsbeugels in elkaar koppelen, heb ik wel de indruk dat de Kroiskoppelingen die mede door pinnetjes op elkaar worden aangesloten er serieus uitzien. Die pinnetjes bieden door hun wat "stroevere" onderlinge verbinding ongetwijfeld een wat degelijker elektrisch contact en geven vanwege die stroefheid tevens meer vasthoudendheid dan koppelingsbeugels die bij een niet al te goed aangelegd spoor nogal eens willen opwippen waardoor een ongewenste ontkoppeling tot stand komt. Goedkoop is het allemaal niet, maar ja dat moet je op de koop toe nemen.

Gegroet,

Rob
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krois koppeling
Rob,

Ik denk dat Jasper op zoek is naar automatisch te ontkoppelen koppelingen.(M noemt ze telex)
Daar hoeft dus geen stroom doorgegeven te worden.
Maar door de magnetische eigenschappen zijn de beugels van Marklin kortkoppelingen ongeschikt.
Het beugeltje trekt nog wel eens naar het spoeltje toe waardoor de sleep alsnog blijft hangen.(gelezen dus geen ervaring mee.)
Vandaar dat Krois een uitwisselbare messing variant heeft gemaakt.

Robin
Re: Krois koppeling
rovanko
gast

Re: Krois koppeling
Citaat van: Hero op zondag 30 juni 2013, 12:31:18

Ik denk dat Jasper op zoek is naar automatisch te ontkoppelen koppelingen.(M noemt ze telex)

Dag Robin,

Tja, dat zou ook nog kunnen, maar Jasper heeft dat niet gepreciseerd! Van digitale "telex"-koppelingen heb ik geen bal verstand. Als het daarover gaat dan had ik ook niet op zijn bericht gereageerd.

Gegroet,

Rob
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Krois koppeling
Hallo Robin,

Bedankt voor het aanvullen. Ik ben inderdaad opzoek naar de zogenaamde telex koppelingen dewelke door krois op de markt worden gebracht. Kan je deze dingen ook direct op de beurs kopen of is dat wat lastiger?

Groet, Jasper
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krois koppeling
Ik ben ze op de beurs nooit tegen gekomen.
Modelbouw bloemendaal verkoopt ze wel.Ik heb er daar een keer een besteld.
Mijn andere komen van de site waar je naar linkte.
Die vervangende Marklin beugels hebben ze in Bloemendaal in ieder geval niet.
Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten om bij je website te bestellen dat is er bijna niet.
Ik dacht dat Keesjan ze ook verkocht.(Willem II) Bij hem zou je eens kunnen informeren.Hij staat altijd op Houten.

Mvg Robin
Re: Krois koppeling
willem twee
gast

Re: Krois koppeling
CiteerIk ben ze op de beurs nooit tegen gekomen.
Dan moet je echt beter zoeken  ;). Heb ze afgelopen zaterdag in Houten nog zien liggen  B).
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Krois koppeling
Hallo Kees-Jan,

weet jij zo ook of ze bij Eurospoor in Utrecht te koop zijn?

Jasper
Re: Krois koppeling
willem twee
gast

Re: Krois koppeling
Volgens mij heb ik je een mail gestuurd.
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2011

offline
Re: Krois koppeling
Hoi Jasper,

Mijn ervaring met Krois in combinatie met Marklin koppelingen is slecht. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de telex met nem- schacht, zie hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40809.msg784847#msg784847

Groet,

Guus
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Krois koppeling
Hoi Guus,

Gebruik je wel de messing beugels?
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2011

offline
Re: Krois koppeling
Ja, die heb ik wel gebruikt, maar zelfs dan nog heb je last van het kleefeffect van de magneet. Zoals je kan zien werkt de telex probleemloos en hoef je niet al je koppelingen aan te passen.

Groet,

Guus
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krois koppeling
Guus,

Heb je ook ervaringen met bv Roco koppelingen en Krois op 3 rail?

Robin
Re: Krois koppeling
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Krois koppeling
Dat gaat perfect! De MK1 met roco universeel koppelingen. Super zacht aankoppelen, en ontkoppeld zeer makkelijk.
Re: Krois koppeling
Hoi,

dit is gedaan met een Krois koppeling en een Roco kortkoppeling

http://www.youtube.com/watch?v=tK6G-EsAQwA

Groeten Martin
Re: Krois koppeling
willem twee
gast

Re: Krois koppeling
Jongens.

Op eurospoor staan Koos en ik met ons digitale rangeerbaantje. Op die baan gebruiken we Krois al jaren zonder haperingen. Kom gerust langs en laat je informeren.