Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rookgeneratoren doen het niet!

Gestart door IJsengel maandag 18 juni 2007, 08:31:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Rookgeneratoren doen het niet!
Hola
Sinds gisteren doen 2 (!) rookgeneratoren het niet meer.
Als je ze aanzet hoor ik wel iets, dus de aansluitingen zijn volgens mij nog wel in orde. Er zit ook voldoende rookvloeistof in.
Nu ben ik de afgelopen dagen flink aan het prutsen geweest met de inbouw van een draaischijf in de baan (zie topic draaischijf 7286) en daarbij is er een paar keer een aardige kortsluiting opgetreden. Kan dat er iets mee te maken hebben misschien? Vooral ook omdat het bij 2 locs tegelijk is gebeurd, heb ik dat vermoeden.
Hasta la Pasta
Fred
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Hallo Fred

Probeer met het bijgeleverde naaldje even het buisje, binnen in de rookgenarator, door te prikken. Als er vloeistof te lang in de generator blijft zitten kristaliseert dat en krijg je verstoppingen. Het beste is altijd de vloeistof helemaal te laten oproken. Succes.

Groetjes,

Minto :D
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
CiteerEr zit ook voldoende rookvloeistof in.

En ook niet te veel vloeistof erin heh ! Welk type rookgarnituur betreft het trouwens :?:
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Hola,
Wat ik ook probeer het gaat niet lukken met dat roken........
Buisjes vervangen, nieuwe verse vloeistof. Het is allemaal om het even. Het resultaat blijft onveranderd. Als je de rookgenerator (seuthe) activeert hoor je, als vanouds, een heeeeeel zacht geritsel vanuit het schoorsteentje komen, maar daar blijft het dan ook bij.

Er zit wel een voordeel aan, want vanaf juli 2008 mag er toch niet meer gerookt worden. .. 8)
H la P
fred
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Die rotdingen doen het bij mij ook te pas en te onpas, ik steek gewoon een sjekkie op als ze weigeren 8) :mrgreen:
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Je kan met flinke kortsluitingen op je baan de functie uitgangen in je decoder om zeep hebben geholpen. Doen de rookgeneratoren los van de lok het nog wel, maar in de lok niet dan weet je het antwoord.

Groeten,
Davy
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: Davy op maandag 18 juni 2007, 23:15:19
Je kan met flinke kortsluitingen op je baan de functie uitgangen in je decoder om zeep hebben geholpen. Doen de rookgeneratoren los van de lok het nog wel, maar in de lok niet dan weet je het antwoord.

Groeten,
Davy

Kortsluiting op de baan, kan geen kwaad voor de decoders, alleen voor de trafo, MS of CS.
De stroom loopt dan alleen tussen de MS/CS via de baan en de kortsluiting zelf en niet door een eventuele lok die op de baan staat.
Door kortsluiting is de spanning op de baan 0 Volt en daar zal een decoder niet aan kapot gegaan. :D
Dit is een Basis principe van electriciteit.

Gr Ad
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Prachtig de praktijk is toch even anders.
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: Davy op dinsdag 19 juni 2007, 00:32:28
Prachtig de praktijk is toch even anders.

Is er een verschil tussen een theoretische kortsluiting en een praktische dan?  :shock:

Als de stuurtrap van de rookgenerator zich niet in het circuit begeeft, waar de kortsluitstroom doorheen loopt, kan ie echt niet stuk gaan.

En zou er een dusdanige piekspanning zijn opgewekt, door een kortsluiting of vonkvorming, dan zou eerder de decoderchip de geest geven dan de veel robuustere Functie stuurtrappen.

Door een aantal testen te doen kun je zaken uitsluiten/vaststellen:

-Sluit de rookgenerator eens op een andere functie-uitgang aan en test nog een keer.
-Meet het stroomverbruik van de rookgenerator en vergelijk die eens met een werkende.
-Sluit desnoods een lampje aan op de gebruikte F-uitgang van de rookgenerator en kijk of die wel brandt.

Probeer het maar eens Fred,

Gr Ad
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Ik kan daar zo jaloers op worden op al die know-how.....  :( :(
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Demonteer die generator ens en test hem dan op het spoor (of via een andere stroombron). Test daarna met een lampje in zo'n voetje met 2 draden eraan ((als je geen voltmeter hebt) of er stroom op het lipje staat waar de generator z'n stroom vanaf haalt.

Zo'n rookgenerator is zo simpel dat er alleen maar een 'hij doet ut' of 'hij doet ut niet' bestaat.
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Update: Decoder uitgangen zijn goed.
Generatoren lijken beide echt overleden, want doen niets op welke uitgang dan ook of zelfs direct op de rail aan gesloten... Buisje vervangen helpt ook niet.
Ik denk niet dat ik nieuwe ga aanschaffen. Maakte er sowieso alleen gebruik van voor het shock and awe-effect bij niets vemoedend klein grut als publiek.
Jammer dan. In elk geval allen bedankt voor het meedenken.
H la P
Fred
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: IJsengel op dinsdag 19 juni 2007, 15:56:29
Ik denk niet dat ik nieuwe ga aanschaffen. Maakte er sowieso alleen gebruik van voor het shock and awe-effect bij niets vemoedend klein grut als publiek.

Bummer :( Werkt ook goed bij welvermoedend 30+ publiek namelijk :mrgreen:
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: ^Rook op dinsdag 19 juni 2007, 15:57:39
Bummer :( Werkt ook goed bij welvermoedend 30+ publiek namelijk :mrgreen:

Ik weet het, Rolf, er gaat ook weinig boven de pret-ogen van't publiek als je zoiets kwalmends voorbij ziet komen. Mezelf incluis.
F
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Bij mij deed de rookgenerator het niet als ik de + op de - had en de - op de +, kortom heb je je aansluitdraden wel goed zitten?

Groeten,
Herman
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: Herman05 op dinsdag 19 juni 2007, 21:10:25
Bij mij deed de rookgenerator het niet als ik de + op de - had en de - op de +, kortom heb je je aansluitdraden wel goed zitten?

Groeten,
Herman

Hola Herman,
Je gaat me toch niet vertellen dat de kaboutertjes als ik 's nachts lig te ronken de draadjes van mijn rookgeneratortjes omwisselen?  Natuurlijk, ze zijn er klein genoeg voor, maar eerlijk gezegd geloof ik er geen barst van 8)
De ene dag deden ze het en de volgende niet meer. Ik ben er niet met mijn vingertjes aangeweest!
H la P
Fred
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
@Fred,
Het kon zo zijn,...  :)

Groeten,
Herman
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
hoi allemaal,

rookgeneratoren kappen er soms plotseling mee, en na een poosje doen ze het opeens weer. Soms is het buisje verstopt, of er zit domweg te veel/te weinig in, of soms is er helemaal geen verklaring voor te geven. Ach, het is allemaal maar spielerei, wat maakt het uit  :D

groetjes, Martin
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Nou lekker is dat! Ik zit er maar mooi mee!  :mrgreen: :twisted:
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Als je't helemaal zat bent...en je hebt een kunststof kap dan ...
De fik er in....  :D :D :D
Rookt lekker door dat plastic.

Gr
Arjan
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: Arjan op dinsdag 19 juni 2007, 22:14:08
Als je't helemaal zat bent...en je hebt een kunststof kap dan ...
De fik er in....  :D :D :D
Rookt lekker door dat plastic.

Gr
Arjan

He ja!
Dat kom ik dan mooi eens even bij jou doen met die 2 86-ertjes van je  :twisted:

Kom kom, kalmeer nu, windt je niet zo op. Even rustig gaan zitten. Gelukkig komt zo de nachtzuster met een bekertje warme melk met honing en een hand vol valiumtabletjes......
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: IJsengel op dinsdag 19 juni 2007, 22:17:18
Citaat van: Arjan op dinsdag 19 juni 2007, 22:14:08
Als je't helemaal zat bent...en je hebt een kunststof kap dan ...
De fik er in....  :D :D :D
Rookt lekker door dat plastic.

Gr
Arjan

He ja!
Dat kom ik dan mooi eens even bij jou doen met die 2 86-ertjes van je  :twisted:

Kom kom, kalmeer nu, windt je niet zo op. Even rustig gaan zitten. Gelukkig komt zo de nachtzuster met een bekertje warme melk met honing en een hand vol valiumtabletjes......


En iets om te roken........ :? :mrgreen:
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: Kappa op dinsdag 19 juni 2007, 22:29:50
En iets om te roken........ :? :mrgreen:

:shock: high there............
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Misschien rookt die verpleegster wel . :D
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Zeg euhm, niet iedereen hier is 18+. Dus om het nou opeens over rokende zuster te hebben  :lol:...

Ik ben ervan overtuigd dat dit niet meer te maken heeft met rookgenerators. Een beetje heel erg niet. :wink: Denk dat dit wel een voorbeeld is van wat Riny hier bedoeld. In bepaalde rubrieken moet je ook zeker zijn van serieuse antwoorden, geiten doen we gezellig in het E-Café. Okè?  :twisted:
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Ja, meneer Kloeg........
Sorry, meneer Kloeg......

Het is trouwens mijn draadje en ik stoor me er niet aan. Mij zal het een biet zijn. Zoals je kunt lezen, probeer ik de goede suggesties op te volgen en de flauwekul, daar lach ik om. Klaar dus. geen woorden meer aan vuil maken. Het jammere is dat er een aantal personen zijn die sommige grappen erg persoonlijk opvatten. Het zij zo. Hoewel het nooit de bedoeling kan zijn om hiermee de mensen weg te (willen) jagen.

Overigens is een van de 2 rookgeneratoren blijkbaar met een 2e leven begonnen, zij het wat schoorvoetend. Om de zoveel seconden komt er zomaar ineens een sliertje of wolkje rook uit de schoorsteen. En je raadt het al: ik ben er helemaal niet aan geweest!  Tsss, raar verhaal, man.........
H la P
Fred
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Heeft Gert toch gelijk gehad  :lol:

Fred, niet iedereen denk er zo over. Ik kan begrijpen dat als iemand echt naar een oplossing op zoek is dat het vervelend kan zijn dat men zo afdwaalt en het nergens meer overgaat. Misschien toch een punt van aandacht voor ons allen! Uiteraard ook voor ons als moderators.
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Hola
We zijn niet allemaal hetzelfde Brigitte en da's maar goed ook.
Zeg, en ik ben ook heus echt op zoek naar een oplossing voor het probleem, hoor!
Met dit verschil dat ik me niet stoor aan de humoristische invallen van sommigen.
H la P
F

Oh ja, Gert, bedankt voor de oplossing  8)
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Wat is dat toch dat mijn achternaam altijd uitnodigd om mijn voornaam weg te laten  8). Op school, op 't werk, thuis en op het forum. Maar je snapt wat ik bedoel 'Hasta la Pasta'.

Hopen dat de andere generator het voorbeeld van de andere generator gaat volgen. Ik weet niet of je het al eens geprobeerd hebt om dat hele dunne stukje draad wat meestal bij zulke rooksetjes geleverd zit door die hele dunne naald te halen die in het buisje van de generator zit. Als deze verstopt zit dan rookt die dus niet. En omdat die nu soms wel en soms niet rookt wijst dat er wel op dat die niet helemaal soepel doorloopt.
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 20 juni 2007, 22:53:32
Hopen dat de andere generator het voorbeeld van de andere generator gaat volgen. Ik weet niet of je het al eens geprobeerd hebt om dat hele dunne stukje draad wat meestal bij zulke rooksetjes geleverd zit door die hele dunne naald te halen die in het buisje van de generator zit. Als deze verstopt zit dan rookt die dus niet. En omdat die nu soms wel en soms niet rookt wijst dat er wel op dat die niet helemaal soepel doorloopt.

Hola,
Vincent, ik heb zelfs het holle buisje vervangen door een spiksplinternieuw, net uit het plastiek gehaald exemplaar. Maar zonder resultaat.
Ik begin te vermoeden dat het aan het weer ligt....
H la P
Fred
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Tjah, op die manier kan je niet meer doen. Een nieuw naaldje behoort goed te zijn, en als die het dan nog niet goed wil doen dan weet ik het ook niet. Heb zelf ook al veel meegemaakt met die rookdingen, maar dit herken ik niet. Ik kreeg ze altijd wel weer aan de praat.

Wordt afwachten dan maar. Wel vervelend hoor! Die ondingen kosten me eens een partij geld als je ze nieuw koopt!
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Maakt die rookgenerator in de loc wel goed kontakt? Misschien is dat koper lipje wat vuil of wat vettig.
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Hey Fred,

Drop anders ff zo'n loc af bij AlbertJan (dat kan vast wel AJ ?). Hij komt morgen deze kant op, ik ben dol op roken en wil graag ff één en ander voor je testen/bekijken. Heb ook nog wel een nieuwe liggen dus kan vergelijken, misschien kom ik samen met AlbertJan tot een oplossing :idea:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Zo'n rookgeneratorbuisje heeft toch een rechte en een afgeschuinde kant, ik had altijd de schuine kant in het sap staan , naar onderen dus, dan rookt ie het meest.
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Ja, dat moet ook volgens het bijgeleverde handleidinkje :) Dan zal de opname van vloeistof in het buisje groter zijn, denk ik ?! Duw je de rechte kant van het buisje op de bodem dan kan er nauwelijks iets in.
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rookgeneratoren doen het niet!
Hé Pasta Freddy,

Ik heb ff een rookgenerator met de multimeter ohms doorgemeten.
Ik krijg een waarde van 45 ohm, in koude toestand.  :idea:
Meet die van jouw eens door, als je een multimeter hebt, dan kun je vergelijken en bepalen of ze echt 'overleden' zijn.  :o

Gr Ad