Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

interieur verlichting.

Gestart door woodymax zondag 17 juni 2007, 21:49:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
interieur verlichting.
woodymax
gast

interieur verlichting.
hallo allemaal,

Ik heb een 3 tal ns reizigerrijtuigen waar ik verlichting in wil bouwen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

Leds ? gloeilampjes ? en wat voor slepers ? stroomgeleidende koppelingen ?

Ik wil ze wel makkelijk kunnen afkoppelen en ook afzonderlijk kunnen gebruiken dus ze moeten ieder hun eigen stroomvoorieningen krijgen.

Als het goed bevalt ga ik ook verlichting in een aantal andere rijtuigen bouwen dus graag zo goedkoop mogelijk. (per rijtuig)

Mvg mark
Re: interieur verlichting.
Mark,

als ik je wensen zo zie, dan heb je volgens mij PER rijtuig het volgende nodig:
Functie decoder 11-12 euro
Sleper 2-3 euro
Ledverlichting 10-13 euro

totaal 23-28 euro per rijtuig

alleen dan kun je ze ieder afzonderlijk gebruiken achter iedere lok


Re: interieur verlichting.
Mark, als je de rijtuigen ook afzonderlijk wilt gaan en/of kunnen gebruiken, moeten alle wagens een eigen sleper hebben. En dus heeft een stroomdoorvoerende (kort)koppeling ook geen enkele zin. Dat bespaart je in elk geval geld. Je kunt dan de normale koppelingen laten zitten.
Leds geven mooier licht (7 - 14 leds per rijtuig) dan de M*-verlichting en worden niet heet en kunnen ook (bijna) niet kapot. Maar hiervoor zul je moeten gaan solderen.
De M*-lichtbalken kunnen met alleen een schroevendraaiertje gemonteerd worden.
Re: interieur verlichting.
volgens mij zijn we het er redelijk overeens wat er moet gebeuren Mark :mrgreen: :mrgreen:

Nu is echter nog de vraag aan jou, past dat binnen je budget.....
Re: interieur verlichting.
nee de verlichting moet constant branden en hoef niet afzonderlijk geschakeld te worden.

Dan is er ook geen funtie decorder nodig ?

En ik kan solderen heb wel vaker printjes in elkaar gezet dus dat is geen probleem.

mvg mark
Re: interieur verlichting.
Nee, als de verlichting constant moet branden heb je geen decoder nodig.
Re: interieur verlichting.
En als ik ze wel met functie decoder uitrust kost dat me dan een adres op mijn mobile station ?

En waar koop ik die led verlichting ?
En die sleper ? bij mijn dealer ?

mvg mark
Re: interieur verlichting.
Let op Mark, dan brand het licht altijd......

Ook als de rijtuigen niet in gebruik zijn, of op een opstelspoortje staan.
Dat moet je dan wel willen.

Achteraf inbouwen van een functiedecoder kan natuurlijk altijd nog
Re: interieur verlichting.
De leds en de slepers kun je bij je dealer kopen. Op de meer technische vragen heb ik geen antwoord voor je.

CiteerLet op Mark, dan brand het licht altijd......

Ook als de rijtuigen niet in gebruik zijn, of op een opstelspoortje staan.
Dat moet je dan wel willen.
Marco heeft hier wel gelijk in. Dus daar zul je nog even over moeten nadenken.
Re: interieur verlichting.
ja dat klopt maar ik wil eerst weten of zo'n functie decoder een adres ineemt op mijn mobile station ???

dan kan ik pas beslissen of ik er er decoders in ga bouwen.

mvg mark
Re: interieur verlichting.
als je al je functie decoders het zelfde adres geeft, kost je dat 1 adres.

Als je lok F4 vrij heeft kun je de functiedecoders met het zelfde adres programmeren als je lok.
Sluit de verlichting dan aan op F4.
Je kunt dan je lok selecteren en vervolgens met F4 de verlichting van je rijtuigen schakelen.

Volgens mij moet dat kunnen, zo niet dan zal vast wel iemand me verbeteren...
Re: interieur verlichting.
zijn de wagons dan ook nog apart te gebruiken ??? en te schakelen ?

mvg mark
Re: interieur verlichting.
dat ligt aan je lok...

als je een lok hebt zonder functies heb je dus 4 functies vrij en dus 4 rijtuigen die je apart kunt schakelen.....
Re: interieur verlichting.
jamaar ik heb nog maar 2 adressen op mijn mobile station over

mvg mark
Re: interieur verlichting.
Citaat van: woodymax op zondag 17 juni 2007, 22:31:59
jamaar ik heb nog maar 2 adressen op mijn mobile station over

mvg mark

paar lokjes verkopen, dan heb je gelijk budget en ruimte op je MS genoeg.... :mrgreen:
Re: interieur verlichting.
ik denk dat ik voor de permanente led verlichting ga en dat ik zorg dat ik een aantal (stations) sporen stroomloos kan schakelen daar kan ik dan de rijtuigen opzetten en dan kan ik de verlichting ook (uit) schakelen.

mvg mark
Re: interieur verlichting.
Dat stroomloos schakelen van sporen is iets waar ik ook al over zat te denken. Het is geen gezicht als er op een opstelspoor een trein staat waarvan de binnen- en buitenverichting volop brandt.

(En dan zie je ook nog eens al die Preisertjes zitten in een trein die op een dood spoor (= stootblok :mrgreen:) staat. Dan ga je je meteen afvragen of de HC zijn werk niet goed gedaan heeft bij het eindstation.)
Re: interieur verlichting.
even nog een vraag voordat ik naar de shop ga

de loco die ik ervoor wil gebruiken is mfx, ik denk wel dat ik ze als stam houd (aangezien de tekst  :wink:) dan kan ik als ik een functie decoder heb die programmeren op f1 van de loc en dan daar de verlichting mee schakelen ?

en dan kan ik ook de verlichting inschakelen (met f1 van de loc waarop die geprogrameerd staat) als de wagonnen achter een andere loc hangen?

mvg mark
Re: interieur verlichting.
oei, MFX....

die pakt zelf een adres volgens mij en welke...?
als ik mijn 2 BR50's op de rails zet, staan ze beiden in de MS, maar gebruiken ze niet beiden adres 50-51

ik weet dus ook niet hoe dat moet, maar daar weet vast iemand anders raad op.

Met een andere decoder is het dus geen probleem, en kun je ook gerust je stam achter een andere lok hangen. Voor de verlichting te schakelen moet je echter even naar een andere (met het zelfde adres) in je MS om die via F1 te schakelen.

Ik begrijp echter niet wat je nu werkelijk wil met die stam (Langste trein van?)
zulke wagons gebruik je toch niet apart?
en met 1 functie decoder per stam, zul je toch aan de stoomvoerende koppelingen moeten.....
Re: interieur verlichting.
Citaat van: markos op dinsdag 19 juni 2007, 21:40:56
Ik begrijp echter niet wat je nu werkelijk wil met die stam (Langste trein van?)
zulke wagons gebruik je toch niet apart?
'

nee idd ik gebruik ze niet apart daarom kan ik ze ook als stam houden.

Citaat van: markos op dinsdag 19 juni 2007, 21:40:56

en met 1 functie decoder per stam, zul je toch aan de stoomvoerende koppelingen moeten.....

nou dan heb ik maar 2 sets stroomdoorvoerende kortkoppelingen nodig.... dat kost ook nog niet alles.
Re: interieur verlichting.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: interieur verlichting.
Je kunt je koppelingen met stroomdoorvoer van een vaste stam ook vervangen door stroomdoorvoerende insteek koppelingen

klik hier voor artikelnummer 7319


Die dingen raken ze bijna niet kwijt, ik heb laatst een paar verbindingsstukken gekregen.


edit wakkie: foutief plaatje vervangen door correcte link. Tevens juiste artikelnummer ingegeven
Re: interieur verlichting.
Weet er nog iemand andwoord op de volgende vraag :

de loco die ik ervoor wil gebruiken is mfx, ik denk wel dat ik ze als stam houd (aangezien de tekst  ) kan ik dan als ik een functie decoder heb die programmeren op f1 van de loc en dan daar de verlichting mee schakelen ?

en dan kan ik ook de verlichting inschakelen (met f1 van de loc waarop die geprogrameerd staat) als de wagonnen achter een andere loc hangen?

mvg mark
Re: interieur verlichting.
Transmission
gast

Re: interieur verlichting.
Citaat van: woodymax op woensdag 20 juni 2007, 21:26:52
WAAROM REAGEERT ER NIEMAND IEMAND ZAL TOCH WEL EEN ANTWOORD HEBBEN ????


Als er niemand reageert weet niemand er antwoord op (denk ik zo)  :idea:
Sorry ik ook niet. :oops:    (misschien Wissels wel) dat is een electronic.

mvg Henk-Jan.
Re: interieur verlichting.
nee maar ik moet het antwoord wel hebben :P
aangezien ik morgen naar de winkel ga :shock:

mvg mark
Re: interieur verlichting.
Lid sinds: 2006

offline
Re: interieur verlichting.
Dan gaan we maar denken, ik denk het niet.

Je moet de functie f1 vanf de lok doortrekken naar de rijtuigen indien de MFX decoder een f1 draad heeft, dat is vast het geval.
Bij Koploper kun je een functie decoder wel toewijzen aan een bepaalde lok, met de CS michien ook wel, maar met de MS kun je dat wel vergeten.

Waarom laat je de verlichting niet gewoon constant aan? Vreet te veel vermogen?

En je kunt het ook gewoon in de winkel vragen.

PS. Goedkope leds staan op samenkopen.net, ben ook van plan wat te bestellen voor van alles en nog wat.
Re: interieur verlichting.
Citaat van: laurens66 op woensdag 20 juni 2007, 21:38:24
Waarom laat je de verlichting niet gewoon constant aan? Vreet te veel vermogen?

nee, ik heb vermogen genoeg, ik zou het gwwn leuk vinden om de rijtuigen op elke willekeurige plek op de baan te kunnen in/uit schakelen.

maar ik ga denk ik een aantal opstel/stations sporen zo maken dat ik ze stroomloos kan schakelen met een schakelaartje, dan kan ik ook de verlichting schakelen.

scheelt ook weer euries  :shock:

mvg mark
Re: interieur verlichting.
Transmission
gast

Re: interieur verlichting.
Hai Mark,
This jammer ,,Wissels'' of Walter liefer gezegt is jammer genoeg niet online. :(
Re: interieur verlichting.
Citaat van: Transmission op woensdag 20 juni 2007, 21:46:43
Hai Mark,
This jammer ,,Wissels'' of Walter liefer gezegt is jammer genoeg niet online. :(

komt misschien nog vandaag of morgen
Re: interieur verlichting.
Citaat van: woodymax op woensdag 20 juni 2007, 21:26:52
WAAROM REAGEERT ER NIEMAND IEMAND ZAL TOCH WEL EEN ANTWOORD HEBBEN ????

mvg mark
beste Mark,

volgens mij heb je helemaal niet te klagen over de reacties die we aan je geven.
ook al wil je nog zo graag antwoord hebben, je kun het niet afdwingen dat iemand reageerd.
Persoonlijk heb ik (als ik niet wist wie je bent) bij zo'n opmerking iets van: zoek het effen lekker zelf uit....

Ik denk dat het het beste is dat je het morgen even in de winkel vraagt.
Mocht het dan verkeerd gaan, kun je altijd terug omdat je verkeerd bent ingelicht, want dat gaat bij ons niet hoor.... :mrgreen:
Re: interieur verlichting.
hallo allemaal, misschien reageerde ik wat boos maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik al een tijdje op het antwoord zit te wachten en dat ik dat graag wil weten....

als er dan niemand reageert is dat frustrerend

ik vraag het niet in de winkel omdat de beste man weinig tot geen verstand heeft van dit soort dingen.

mvg mark
Re: interieur verlichting.
Lid sinds: 2006

offline
Re: interieur verlichting.
Oke, dat ken ik helaas wel, mail Dhr. Keuterman of hou het bij een nee.

Een mogelijkheid die veel geld kost is je verlichting met een afstandsbediening in en uit te schakelen.

Ik kocht gewoon een functiedecoder waarmee als f1 0V isde verlichting brand, wil jij de verlichting uitzetten zet je deze decoder even in je MS en laat je hem daarin net zolanf f1 uit moet zijn.
Als f1 weer aan moet kun je f1 op 0V zetten en de decoder weer verwijderen uit je MS.
Als je ooit een CS, ECOS o.i.d. aanschaft heb je er nog veel aan die functiedecoder.

Bij mij brand hij constand.

PS. De NS laat ook altijd alle lampen branden, tezij ze op een opstelspoor staan mischien maar die kun jij spanningsloos maken.
Re: interieur verlichting.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: interieur verlichting.
Hallo Mark,

Citaat van: woodymax op woensdag 20 juni 2007, 21:55:34

ik vraag het niet in de winkel omdat de beste man weinig tot geen verstand heeft van dit soort dingen.

mvg mark

Ik kan me best voorstellen dat een bepaalde winkelier er geen duidelijk/verhelderend antwoord op zou kunnen geven. Wat let je om het een andere winkelier te vragen, of zoals reeds was voorgesteld, je vraag aan Keuterman voor te leggen?

Groetjes

willie
Re: interieur verlichting.
ik heb dhr keuterman gelijk een email gestuurd. mvg mark
Re: interieur verlichting.
Iets is me nog niet duidelijk.

Is het mogelijk dat je in een wagon verlichting plaatst met een functiedecoder. Die je instelt op bijv adres 77. Ik heb dan ook nog een andere trein met adres 77 en dat ik dan in het menu van die trein de verlichting aan kan zetten. Is dit mogelijk?
Re: interieur verlichting.
Citaat van: Gerard op zondag 17 juni 2007, 22:03:33
Mark, als je de rijtuigen ook afzonderlijk wilt gaan en/of kunnen gebruiken, moeten alle wagens een eigen sleper hebben. En dus heeft een stroomdoorvoerende (kort)koppeling ook geen enkele zin. Dat bespaart je in elk geval geld. Je kunt dan de normale koppelingen laten zitten.
Leds geven mooier licht (7 - 14 leds per rijtuig) dan de M*-verlichting en worden niet heet en kunnen ook (bijna) niet kapot. Maar hiervoor zul je moeten gaan solderen.
De M*-lichtbalken kunnen met alleen een schroevendraaiertje gemonteerd worden.


Marklin heeft zowel witte als gele leds verlichting.
Re: interieur verlichting.
Citaat van: Freak op zaterdag 02 februari 2008, 18:51:35
Citaat van: hogwarts op zaterdag 02 februari 2008, 18:07:23
Iets is me nog niet duidelijk.

Is het mogelijk dat je in een wagon verlichting plaatst met een functiedecoder. Die je instelt op bijv adres 77. Ik heb dan ook nog een andere trein met adres 77 en dat ik dan in het menu van die trein de verlichting aan kan zetten. Is dit mogelijk?
Ja dat is mogelijk. Je moet wel opletten dat je dan een functie-uitgang neemt die de andere trein of lok niet gebruikt.

Mvg,
Peter

Is dit ook mogelijk met mobile station?
Re: interieur verlichting.
Lid sinds: 2006

offline
Re: interieur verlichting.
Ja.
Re: interieur verlichting.
dat is fijn om te horen :). Kan iemand me een bepaald functiedecoder aanraden?