Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ontkoppelingsrail aansluiten: gelukt!! Volgend vraagje...

Gestart door crosserke vrijdag 08 maart 2013, 19:36:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Doe verder maar niets met je decoder. (voor er iets stuk gaat)
Ik zou niet weten wat een lampje er aan toe kan voegen.

Je zou iemand moeten hebben met een 6020+6040/6041, of een CS 1-4, of een aanverwante centrale, en een K83.
Die kan dan vergelijken (meten) en daarmee je decoder uitsluiten.

Gr. Marcel
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Crosserke,

Net als u ben ik ook nog niet zo heel lang bezig, en uw bericht heb ik aandachtig gevolgd.
Net zoals u bezit ook ik het mobiele station2  ( 60653).
Hier een link naar de nederlandse handleiding, waarin het duidelijk in het nederlands staat beschreven hoe of dat de ontkoppelrail moet aangesloten worden.
De digitale decoder wordt hierbij niet gebruikt, en de ontkoppelrail wordt rechtstreeks via het mobile station aangesloten en digitaal bediend
via het mobiele station (60653).
Op pagina 3 staat de aansluittekening, en vanaf pagina 11 en 12 wordt het aansluiten en werking van de ontkoppelrail beschreven.
Hier de link:  http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/Handleiding_Mobile_Station_60653_NL.pdf/

Ik hoop dat dit u heeft kunnen helpen.
Willy
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Dit zou inhouden dat de ontkoppelrail al een decoder zou bezitten maar dat is niet zo volgens mij.
Op pagina 3 staan de aansluitingen naar de baan, met 2 draden.
Meer draden zijn er niet; de aansturing geschiedt digitaal met een code en de ontvanger moet een decoder hebben om het juiste signaal te herkennen.

grv Huub
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Huub,

Märklin had ooit in den beginne, ook decoders die je onder de M-rails kon plaatsen, en die konden dacht ik maar 2 functies aan, en dat voorbeeld wat gebruikt werd was de ontkoppelrail.

Nu zijn losse decoders voor de C-rail, geen onbekend begrip, maar Stephanie maakt er geen gebruik van, omdat ze een K83 decoder heeft.

De moeilijkheid zit hem hier niet zozeer in het aansluiten, maar hoe je die ontkoppelrail bedient op je MS 2.

Wel moet je decoder daarvoor goed zijn aangesloten, en als je dan de kleurcodering aan houd, is dat verder geen probleem meer.

Nu wil ik niet te licht zinnig overkomen, want het kan nog op genoeg punten fout gaan.

Wellicht als het mogelijk is ga ik proberen een filmpje te maken, en dat op youtube te zetten, alleen ik heb dan wel een probleem.

Kan niet filmen en aansluiten/bedienen tegelijk, want ik heb maar twee handen ;)

Wordt vervolgd.......

M.v.g.

Hans V200.0



Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Ah, maar dan is er een andere manier om de ontkoppelingsrail aan te sluiten, als ik Hans kan volgen?
Want ik dacht dat dit juist moest met een K83?
Maar hoe of met wat kan ik het dan wel aansluiten zodat dit digitaal werkt?

Groetjes en bedankt.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

De decoder die ik bedoel, bestaat al niet meer en was meer voor de M-rail bedoeld, dus die mogelijkheid kun je laten varen.

De andere losse decoders zijn meer voor je wissels bedoeld, want ze passen meer onder de wissel , dan onder je ontkoppelrail.

Jouw K83 bedient de spoel van de aangesloten wissel, of ontkoppelrail en dat maakt geen verschil, zei het dat je met de ontkoppelrail maar 1 massacontact nodig hebt.

En voor de wissel heb je er twee massacontacten nodig, om de standen te kunnen schakelen.

Op het contact wat je over hebt, zou je een tweede ontkoppelrail kunnen aansluiten.

Maar laten we eerst kijken of jij je ontkoppelrail kan bedienen, met je MS 2 en de K83 decoder.

Stap voor stap, want ik vrees dat de vele info die los komt, aleen voor verwarring zorgt.

Dus Stephanie, eerst je bruine draad van je decoder op de "O" van je rail, en de rode draad van je K83 op de "B" van de rail.

Zit dit andersom, dan kan het zijn dat je decoder niet werkt, dus vandaar dat ik het nog een keer opnoem.

Dan sluit je de gele draad van je ontkoppelrail aan op je K83 decoder, en de blauwe doe je op rood of groen, naast de gele die je voor je ontkoppelrail hebt gebruikt.

Check ook of de dipswitches van je decoder op adres 1 staan,want als je die later selecteert dan heb je in ieder geval de goede contacten te pakken.

Doe dit controleren zonder de spanning erop, ook als je iets moet omdraaien of wijzigen.

Zit dan alles goed, dan pas je MS 2 opstarten.

En dan je keyboard functie selecteren, en dan blader je naar het juiste adres,of mocht je contact toevallig nummer 1 zijn van je decoder, dan blader je niet.

Het is een herhaling van wat er al gezegd is, maar dit moet goed doordringen ;)

Mocht het filmen niet lukken, dan probeer ik een fotoverslag te maken.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Crosserke,

Ik heb ontdekt dat Uw probleem op dit forum al eens is besprken door een ander forumlid.
Kijk hier eens, en lees dit maar eens:

Onder de kop "Modelbaanbesturing en software".
K83 en aansturing ontkoppelrail via centraal station 2

Blijkbaar komt het dat de decoder meer spanning vraagt, dan er geleverd wordt.

hopenlijk heeft u hier iets aan.
Willy
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo Willy,

Heel handig als je met info komt die niet volledig is :(

Want hoeveel vermogen trekt de baan waarom het gaat?

Geen idee, en hoeveel treinen rijden er rond, en hoeveel wissel worden er al bestuurd?

Want er staat wel dat er ook geen treinen rijden, maar ook stilstaande digitale lok's gebruiken energie.

Nu ben ik benieuwd welke trafo Stephanie heeft.

Als dat een 18 VA trafo is en er rijden bijvoorbeeld drie treinen, dan kan het vermogen om te schakelen inzakken.

Is dat een 36 VA trafo dan heb je er minder kans op, maar nogmaals ik weet niet exact welke trafo er gebruikt wordt.

Dus Stephanie welke trafo gebruik je?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Crosserke,

Heb gezocht bij *M* Duitsland,
en daar deze uitleg gevonden, over hoe de ontkoppelrail digitaal aan te sluiten.
(Op blz 4 wordt de ontkoppelrail behandeld) Hier de link :

http://www.maerklin.de/media.php/de/service/faq/Technik-Tipp-304.pdf

Willy
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Dezelfde afbeelding werd reeds getoond in ===> klik
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Sthephanie,

Kijk eens naar deze foto's :)

Heb je de dipswitches ook zo staan?

Met de dipswitches 2, 3 5 en 7 op ON, dan staat je decoder op adres 1 :thumbup:





In het onderstaande schema waar de ontkoppelrails op staat, zit die ontkoppelrails op adres 4 van je decoder, ernaast zit de aansluiting van adres 3.

Eronder zit dan adres 2, en tussen 2 en de aansluiting van je decoder op de voeding, zit dan adres 1 als je met de klok mee kijkt.



M.v.g.

Hans V200.0
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Als je de decoder dan aangesloten hebt, zoals op deze foto's, kan het haast niet missen.





Deze foto's zijn van mijn aansluitbox ;)





Ga nu naar het menu van je MS 2 en kijk naar je Magneetartikel protocol, en dan zie je dit:





Als je dan ook MM (Märklin Motorola) geselecteerd hebt, kan je terug naar het menu, en naar je keyboard.



Dan moet als het goed is jouw ontkoppelrailtje werken, en wil je niet voor het hoofd stoten Stephanie, maar wil het je verduidelijken ;)

Heb ook een belabberd filmpje gemaakt, en als ik hem ge-upload krijg naar Youtube, dan zet ik hem hier ook bij.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Mooi verslag Hans bedankt leer ik weer wat van.
Heb nu me ontkoppelrails 2 stuks via een schakelkastje (zelf gemaakt) maar op me ms vindt ik mooier 
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Miessie,

Bedankt, en ik hoop dat er meer wat aan hebben :thumbup:

Maar ja heb ook nog een filmpje gemaakt, zei het onder moeilijke omstandigheden :D

Zie hier het resultaat:



Let wel op :warning:

Mijn ontkoppelrail zit aan adres 1, en als ik kijk naar die van Stephanie, dan zit die op adres 4.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Heel hard bedankt Hans, om dit zo duidelijk te laten zien,
Kan me niet voorstellen wat ik fout gedaan heb op het eerste zicht, maar als morgenvroeg het toelaat kruip ik even op zolder, en ga ik alles eens goed nakijken,
waar ik nu juist aan dacht, is dat ik de draden niet op de rail gesoldeerd heb, mss dat er een slecht/geen contact is. Van zodra ik het geprobeerd heb laat ik hier iets weten.
Nogmaals bedankt voor de duidelijkheid.

Groetjes Stephanie.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Graag gedaan, maar kijk ook naar het protocol :warning:

Dat zat bij mij ook niet goed, maar toen ik het filmde stond ie al reeds anders erin en dus goed :thumbup:

Dus je Magneetartikel protocol op Märklin Motorola zetten (MM) :important:

De draden heb ik gemakshalve gesoldeerd, omdat ik even geen andere aansluitdraden kon vinden ;)

En doe je ontkoppelrail op de aansluiting van adres 1, dan hoef je niet te bladeren.

Nogmaals graag gedaan, en ik hoop echt dat je dat railtje aan de praat krijgt :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Als het haar nu nog niet lukt, dan zullen we er naar toe moeten.   :D  :D  :D

Gr. Marcel
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Marcel,

Dan maken we er een dagje uit van ;)

Want ik weet niet of je het weet.........., maar deze dame woont dacht ik ver over de grens (zeg even niet welke).

Stephanie mag het zeggen, dan stuurt ze maar een PB :D

M.v.g.

Hans V200.0

Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Tja, helaas woon ik in het Antwerpse  :)
Zal het eerst zelf nog eens proberen aan de praat te krijgen  :)
Anders... Altijd welkom  :P

Groetjes...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Het is juist goed, dat je het eerst zelf probeert te doen :thumbup:

Daar leer je het meeste van, en zo hebben wij het ook geleerd.

Eigenlijk hadden we het iets makkelijker, want het digitale tijdperk begon met handleidingen die je nog over kon slaan, maar tegenwoordig kan dat niet meer ;)

Dus ik wens je succes :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hmm..

Ik moet toch bekennen dat ik het even ook even niet zo snel zou weten met mijn Raptor-centrale, hoe de wissels te bedienen.
Maar daar heb ik ook weer mijn boekwerkje voor.

Met de eerste en tweede generatie control-unit (6020) en centralunit 6021) is het gewoon plug and play.
Als het er dan toch van mocht komen, is het misschien leuk hiervan een demo te geven.

Gr. Marcel
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Marcel,

Jij zou het niet weten?

Lijkt me een onderschatting van jezelf, en mocht de demo ervan dan toch een feit zijn, zullen we meer te doen hebben ;)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo iedereen,
zit nu op zolder (is nog steeds warm genoeg hoor  8o ) En heb net alles eens overlopen zoals Hans het heeft laten zien, alsook heb ik de dipswitshes een paar keer verzet, zoals eerder al vernoemd voor de corrosie, en EINDELIJK  :warning: :warning: :warning: Het is me gelukt  :P
Kan eindelijk me'n ontkoppelingsrail bedienen via me'n MS. Wat er nu al die tijd is fout gegaan, ik kan het niet zeggen. Maar ben zeer blij dat het nu wel werkt!!

Aan iedereen bedankt om mee te helpen zoeken, en vooral Hans, nogmaals bedankt om alles zo duidelijk te laten zien. Nu kunnen we weer verder, het volgende leren  :P dat is dan een wissel bedienen via MS, maar daar moet ik eerst nog wat voor kopen  O:-D

Groetjes aan iedereen!!!
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Ben blij dat het werkt Stefanie!

groeten Dylan
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
voor je wissel heb je enkel de aandrijving nodig.Je kan die op dezelfde decoder aansluiten.Is centjes gespaard.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Mooi dat het je gelukt is :thumbup: :thumbup:

Fijn dat je nu de ontkoppelrail kan bedienen, maar je had toch ook enkele losse C-wisseldecoders al?

Die moet je niet aansluiten op je K83  :warning:

Want dat zijn decoders voor 1 adres, maar ook die kan je bedienen met je MS 2, en eigenlijk net zo makkelijk B)

Je kan namelijk bladeren door je adressen van het keyboard, met de bovenste toetsen links en rechts.

Pas wel op, dat je de wisseldecoders niet op 1 t/m 4 programmeert, want die adressen zijn gereserveerd voor je K83  :warning:

Waar je wel even rekening mee moet houden, is dat je ook weer niet teveel decoders gaat aansluiten op de baan.

Sommige startersets hebben maar een 18 VA trafo erbij geleverd gekregen, en als je dan en wissels en locomotieven wilt bedienen, kan het zijn dat je niet genoeg vermogen hebt.

Mocht je de zwaardere voeding hebben, dan staat je voorlopig niets in de weg ;)

Veel plezier van je ontkoppelrail, en we maken ons vast op voor de volgende ronde :-)

M.v.g.

Hans V200.0



Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hiep hiep hoera!

De aanhoud(st)er wint.  :D  :D  :D

Gr. Marcel
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Citaat van: crosserke op dinsdag 23 juli 2013, 23:46:07
...
waar ik nu juist aan dacht, is dat ik de draden niet op de rail gesoldeerd heb, mss dat er een slecht/geen contact is
....
Vandaar mijn vraag om te testen met een lampje of er wel stroom op je k83 decoder stond.

Maar ben blij dat het allemaal goed werkt!
Op naar de volgende uitdaging B)

Groeten,
Ton.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten: gelukt!! Volgend vraagje...
Hallo iedereen,

zojuist me'n eerste wissel via MS bedient, dus dit snap ik ook al  :P
@ Hans, wel ik was verkeerd, ik dacht eerst dat ik al wisseldecoders in mijn bezit had, maar dit was niet zo  :) Ik had het mechanisme al in bezit, nu dacht ik dat ik eerst een wisseldecoder moest komen, maar toen las ik hier, dat ik deze ook via de K83 kon aansluiten, dus heb ik dat net eens geprobeerd, en het is me gelukt  :D
Waar een mens al niet blij mee kan zijn  :P :P
Waarschijnlijk, is het volgend doel een zwaardere trafo kopen..? Ik heb gewoon maar een startersset, dus waarschijnlijk gaat die binnenkort toch te zwak worden... Maar, hoe werkt dat nu juist, en hoe of wat kan ik het beste kopen, aangezien mijn volgende plannen zijn om een ecos te kopen... Uiteraard kan ik het dan ook aan de winkelier vragen, maar mss dat iemand hier tips heeft...

Heeft er nog iemand suggesties dat ik kan uitproberen op me'n "testbaantje", voor kennis op te doen voor later?

In ieder geval bedankt  :D

edit, heb net nagekeken, maar bij me'n startset zit al wel een trafo van 36 VA. (Het de BENELUX startset van Märklin)
Re: ontkoppelingsrail aansluiten: gelukt!! Volgend vraagje...
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten: gelukt!! Volgend vraagje...
Hoi Stephanie,

Je ziet het de aanhoudster wint :thumbup:

Het had wel een beetje info richting jou bespaard als je wist dat je geen wisseldecoders had, maar het is je vergeven :D
Ook doordat je vanwege de ontkoppelrail, je MS 2 op MM hebt gezet, was de rest een eitje :P

Een zwaardere trafo haalt voor je MS 2 niet zo heel veel uit aangezien je aansluitbox de beperkende factor is.
Die geeft hooguit 1,9 A af, maar dat is wel met de grotere trafo's, hoger dan 18 VA ,dus jouw 36 VA is nog even voldoende.

Een groter vermogen is alleen vereist, als je rijden en schakelen niet meer gelijktijdig kan doen.
En op je testbaan kunnen lang niet zoveel lok's tegelijk rijden, dat je daar last van krijgt.

Een Ecos vind ik meer iets, voor als je een vaste modelbaan bouwt, en hij is ook veel uitgebreider dan een MS 2, dus wat je wel kan doen is je erin verdiepen ;)

Je zou bijvoorbeeld ook een K84 (of vergelijkbaar type) kunnen aanschaffen, die heeft namelijk geen pulscontacten zoals je K83, maar contacten met een vaste stand.
Deze kan je gebruiken om verlichting, of bewegende figuurtjes te schakelen, of een rolbrug.

Het is maar als tip bedoelt ;)

M.v.g.

Hans V200.0


Re: ontkoppelingsrail aansluiten: gelukt!! Volgend vraagje...
Handige begeleiding voor de beginner, merk nu dat ik ook een decoder k83 nodig heb om de wissels digitaal te gaan bedienen.
Merk wel dat ik nog veel moet zoeken en lezen voordat ik de baan werkend heb die ik ga bouwen. :)
Re: ontkoppelingsrail aansluiten: gelukt!! Volgend vraagje...
Hoe staat het met de baan Stephanie?

groeten Dylan