Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ontkoppelingsrail aansluiten: gelukt!! Volgend vraagje...

Gestart door crosserke vrijdag 08 maart 2013, 19:36:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontkoppelingsrail aansluiten: gelukt!! Volgend vraagje...
hallo iedereen,

bij deze heb ik op RAIL een ontkoppelingsrail gekocht, nu zit daar wel een schema bij maar kan er niet aan uit  :( :oops: :oops:

hoe kan ik dit digitaal aansluiten? Sorry als dit mss een domme vraag is maar mijn kennis met electronica is helaas NUL...  :? :?
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Crosserke,

De spoel van de ontkoppelrail moet aan een wisseldecoder worden aangesloten. Het is dus net als een halve wissel, alleen de rode of de groene kant met de voeding.
Hopelijk heb je al wissels in gebruik. Zo niet, laat dan even weten wat er aanwezig is.

Groet,
Bert
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo,
nee nog geen wissels digitaal, dus heb ook nog geen wisseldecoder...
Zoals ik al zei, mijn kennis is nul  :)
Ik had al zo'n vermoeden dat ik nog een 'kastje' moest bijkopen... Had het aan de verkoper gevraagd maar die legt da zo simpel uit, alsof er niets makkelijker is, maar als je er echt niets van kent (zoals ik) dan versta ge er nog niets van...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Heb je wel al elektrische wissels in gebruik?
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
nee ook niet. Ben nog maar een beginneling en heb dus enkel een startpakketje en wat extra rails... Maar niets elektrisch of digitaal van wissels of dergelijjke...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Neem aan dat je dan digitaal rijd met een MS.

Je hebt een moment schakelaar nodig. Die zijn los te koop (bv knop voor een deurbel) of er zitten er 8 in de blauwe of witte wisselkastjes.

Er zitten 2 draden aan je ontkoppel rail.
Een gele en een blauwe.

Pak een willekeurige rail. Draai die om. Je ziet nu 4 plaatsen om een stekkertje erop te schuiven (aansluitpunten) Daar kan je natuurlijk ook op solderen.
2 links en 2 rechts.

We gaan de 2 linker gebruiken. (de rede puur omdat ik linkshandig ben)
Een aansluitpunt zit met de puko's in het midden verbonden. Hier komt de gele draad aan.

2e punt zit aan de railstaven vast. Hiervandaan ga je met een draad naar je schakelaar toe.

Dan hebben we de blauwe draad nog over .Deze gaat ook naar je schakelaar toe

Als je de schakelaar nu indrukt komt je ontkoppelrail omhoog.

Is mijn verhaaltje je duidelijk ?

Robin

Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Zeer duidelijk  :) ik zal het binnenkort eens proberen als ik een moment schakelaar heb.. Maar dit zal me wel lukken.

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie...

Groetjes Stephanie.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Mocht je de ontkoppelrail digitaal willen aansturen met de MS2, dan heb je een K83 of M83 nodig van Märklin.
Dat is een decoder om wissels, seinen en ontkoppelrail digitaal aan te sturen.
Viessmann biedt het ook aan, artikelnr 5211, en is goedkoper.
Ik zal komend weekend even kijken of ik een schema'tje kan vinden.

Groeten,
Ton.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Dat is zeer vriendelijk, als ik toch de moeite doe kan ik het misschien beter proberen om deze in een keer digitaal te maken, dan zijn we weer een stapje verder.
Alvast bedankt voor jullie moeite.

Groetjes Stephanie.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Hier nog even een plaatje van hoe je de ontkoppelrail aansluit.
De rode en bruine draad gaan naar je digitale centrale.

Groeten,
Ton.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Na lange tijd gaan we dan eindelijk woensdag naar de winkel en dan kan ik me zo'n decoder kopen. Dus kan ik deze eindelijk aansluiten.
Nu heb ik het even bekeken maar zoals op de foto hierboven staat, moet ik de rode en bruine draad naar de digitale centrale aansluiten, op de MS dus?? maar waar juist? Dit snap ik niet goed  :( sorry hiervoor.


En wat gebeurd er dan? Komt deze dan op de MS te staan?
En met dit kan ik dan de wissels digitaal maken ook?
Alvast bedankt.

Groetjes.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Rode draad aansluiten op je rails, waar je een kabelschoentje kan opschuiven, en wel op die, welke verbonden is met je puntcontacten, de bruine gaat naar die, welke is verbonden met je railstaaf.

Gr. Marcel
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
M.a.w. er is geen speciale aansluiting (op een MS2) maar alle signalen worden verstuurd via dezelfde twee draden die ook aan de rails zitten.

Het voordeel (?) van digitaal........

Ik kan me echter ook voorstellen dat het veel gemakkelijker kan zijn om rechtstreeks de ontkoppelrail aan te sturen:
1 knopje en daar moet je dan op drukken tegen over eerst het gewenste programma op te roepen in de MS2 en daar dan het commando geven.

Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Dank jullie alletwee voor het antwoord. Nu ben ik al wat wijzer geworden.
Dus als ik het digitaal wil, dan kan ik het gewoon aansluiten eender waar op de tafel? Op eender welke rail dus?
Ja ik weet het nog niet of ik het nu al digitaal wil. Nu is dit nog niet zo belangrijk, maar later misschien wel... Ben er nog steeds over aan het twijfelen, maar aangezien ik al twee wissels gekocht heb, die voorzien zijn van digitaal, kan ik dan wel, als ik zo'n K83 koop deze ook digitaal gaan.
Als ik het electrisch wil, dan heb ik alleen zo'n schakelkastje nodig? Ook voor de wissels? Als ik het snap??

Groetjes.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
dat snap je prima, Stefanie;...
ik heb nog enkele van die kastjes liggen. pb me jullie adres en k stuur er eentje op!
(gratis)

als je zegt wissels voor digitaal bedoel je wslk met aandrijving of zit rr ook al een wisseldecodertje in ? (driehoekig printje)
zo ja, dan printje niet gebruiken bij kastjes-bediening
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo Dani,
Inderdaad hier zit al zo'n wisseldecoder in. Die zal ik er dan uithalen.
En dan gaan we voorlopig gewoon electrisch proberen.
Heel erg bedankt om gewoon gratis eentje op te sturen. Dit vind ik zeer vriendelijk.
Ik stuur zo dadelijk een PB

Groetjes iedereen.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Als je die wisseldecoder toch al hebt zou ik die er niet gaan uit halen, dat werkt toch gewoon op de MS2 ?
Maar als je met losse drukknopjes wil werken (wat volgens mij een stuk gemakkelijker werkt) dan moet dat natuurlijk wel.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Ik ga beiden eens proberen, maar nu gewoon eerst met de drukknopjes. Daarna via ms2. Voor eens te zien wat het is. Maar kan me voorstellen als er een heleboel wissels en dergelijke erbij komen dat dit zeker niet makkelijker gaat zijn dan gewoon met de drukknopjes...

Groetjes. Stephanie.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Of een mix van wissels via de decoders op de ms en ontkoppelrail op kasrje
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Dat kan ik ook doen natuurlijk  :)
we zien wel, stap voor stap... Eerst zien dat ik het kan aansluiten, maar met de hulp van de forummers moet dat wel lukken  :)

Groetjes.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo iedereen, na lange tijd eindelijk eens een keer kunnen proberen om me'n ontkoppelingsrail aan te sluiten. Maar deze werkt niet, of heb ik het verkeerd gedaan??

Dus me'n ontkoppelrail, de twee draden daarvan naar een K83 aangesloten, en daarvan de bruine en rode draad terug naar een rail? Klopt dit?
En wat moet er dan gebeuren? Kan ik dan normaal bij me MS, als ik de 'wissel' verzet, komt die dan normaal omhoog.
Me'n kennis van electronica is NUL!! en zie het nu al niet meer zitten  :-(
Elke keer ik ergens iets probeer op te zoeken, kan ik er niet aan uit....  :-( :-(

Kan iemand me soms helpen?

Hartelijk dank!!
Groetjes Stephanie.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
De blauwe en gele draad in je wisseldecoder, vanaf je wissel decoder de bruine draad aan de bruine draad van je ms en de rode op de rode, even buiten het baantje. Dan kun je kijken hoe het werkt etc.

Wanneer je het zo werkend hebt kun je het inbouwen op je baantje en via de contactpunten van de rails aansluiten.

Mvg,

Mathijs
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Tuurlijk kan iemand je helpen Stefanie :p
Dus Je hebt de blauwe aangesloten op de K83 op de groene of rode (rood - geel - groen) en de gele kabel naar... de gele.
De rode en bruine draad van de K83 gaat naar de rails ook weer rood op rood en bruin op bruin.

Technisch is nu alles OK.

Alleen hoe stuur je nu de K83 aan met je MS2?
Heel simpel, je moet eerst het adres programmeren. Meestal zijn dat van die switches (10 bij elkaar)
http://www.nederlof.net/marklin/ Hier vind je een linkje (onderste gedeelte!) waar je makkelijk het adres kan bepalen door gewoon onderaan het adres in te vullen en hij geeft aan welke AAN of UIT moeten staan.

Nu dat er een adres is ingesteld dat je kent kan je hem programmeren in je MS2.
Exact weet ik dat niet maar het zal zoiets zijn:

Magneetartikelen -> Nieuw magneetartikel -> Adres invoeren + naam + protocol (Motorola MM) -> Bevestigen


groeten Dylan
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo,

Die switches staan goed, dit snap ik al, bij mij staat het op het eerste adres, aangezien ik nog niets heb  :)
Maar dan, instellen? In de handleiding van de MS staat niets in, en ik heb erin aant zoeken geweest, maar kom niets tegen.
De protocol is algemeen denk ik en staat op MM...
Maar iets met een nieuw magneetartikel invoeren of dergelijke vind ik niet  :(
Groetjes...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/Handleiding_Mobile_Station_60653_NL.pdf/

Vanaf pagina 11.
Kan moeilijk alles hier over typen want daar staan foto's en al in :p


groeten Dylan

P.S.: Indien de link niet werkt als je erop klikt, gewoon kopiëren en plakken in de adresbalk van je browser.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo,
ja deze handleiding heb ik ook, maar hier sta toch niet in om te programmeren, ja de protocol moet op MM staan, en dat is ook zo bij mij.
Maar dan doet ie nog niets, als ik dan me'n wissel verzet, van rood naar groen, of van groen naar rood, ik denk toch dat je dat moet doen om de ontkoppelingsrail naar boven te krijgen, doet die niets.
Ik snap et niet  :( :-( :-( sorry...
Groetjes...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
En wat Matthijs daarjuist zei, heb ik ook geprobeerd, maar zo krijg ik me ontkoppelingsrail ook niet aan de praat....
Ik krijg het dus echt niet klaar  :(
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Op welk adres staat de wissel? Als je K83 adres 1 heeft kan de wissel zowel 1,2,3,4 als adres hebben.
Check ff ook of het adres in je MS2 overeenkomt dan.

groeten Dylan
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
K83 staat inderdaad op adres 1, maar heb de 4 mogelijkheden geprobeerd, en het lukt nog niet.
Morgen nog is nakijken of het werkelijk op adres 1 staat, weet echt niet wat er mis is.
Groetjes.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Als je er niet uitkomt moet je misschien even een foto maken, dan kunnen we kijken hoe je het aangesloten hebt (ik ga er nu vanuit op de correcte manier).

Wanneer we er dan nog niet uitkomen, zou het misschien handiger kunnen zijn als er iemand van het forum uit de buurt langskomt om er naar te kijken.

Gr,

Mathijs

Ps. Zeg niet elke keer sorry, domme vragen bestaan niet.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo Stephanie,

Probeer eerst eens, je ontkoppelrails te testen.
Dit kan je doen door simpelweg de ene stekker (blauwe draad, met rode of groene stekker) tegen je spoorstaaf te houden,
en de andere (gele draad, gele stekker) tegen een puntcontact. (er moet natuurlijk wel stroom op je rails staan)
Nu zou de ontkoppelrails het moeten doen. (hij bromt flink, en het middenstuk komt omhoog)
Als deze werkt, kan je hem aansluiten op de K83.

Het decoder-adres voor de eerste decoder (1-1) is: - 2 3 - 5 - 7 - (de door cijfers getoonde posities moeten op "on" staan) Check dit even. Deze decoder zal nu de magneetartikelen aansturen, welke onder nummer 1 t/m 4 vallen. Nr 1 wordt dan aangesloten, links/midden-boven op de 1e groep groen/geel/rode bussen.,
(o ja, een K83 heeft een 8-polige dipswitch; een wisseldecoder een 10-polige.)
Indien alles oké, dan kan je de K83 aansluiten op de rails. Hierbij gaat rood van de rode bus naar de kabelschoen aansluiting waar een "B" bij staat. De bruine stekker met bruine draad naar de kabelaansluiting, waar de "O" bij staat.
Nu moet alles goed aangesloten zijn.

Nu zou de ontkoppelrail bedient moeten kunnen worden met je MS2 door "wissel/sein 1" te bedienen.
In tegenstelling tor een wissel, dient een ontkoppelrail wat langer bekrachtigd te worden voor effectief gebruik.
Misschien dat de schakelpuls te kort is om deze in werking te stellen.

Voor de handleiding van je MS2:
http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60653_betrieb.pdf

M.v.g. Marcel
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Oops ik dacht dat een K83 ook een 10 polige dipswitch had sorry...

Maak anders een foto van alles. En het gaat je wel lukken! Soms zoek je uren terwijl je daarna zegt, had ik dat maar eerder dit gedaan, zo simpel.


groeten Dylan
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Waarom wil je een ontkoppelrail eigenlijk per se met een decoder aansturen?
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo iedereen, twas net ietske frisser op de zolder, dus maar eens naar boven gegaan om te proberen.
Helaas zonder resultaat  :-(
Heb de foto gemaakt zoals hij nu aangesloten is.
Decoder-adres is werkelijk -23-5-7-
Ik heb de ontkoppelingsrail getest, zoals loc1200 gezegd heeft, en hij werkt als ik de draden rechtstreeks tegen de rails houd...

Maar nog steeds werkt het niet via me'n MS...
@henkv: ik wil die niet perse met een decoder aansluiten, maar dit is om gewoon wat te testen en kennis op te doen...

Vele groetjes van Stephanie...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Ik snap.
Maarre, waar is de foto?
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Stephanie,

Doen je andere wissels het wel op je MS2?
Of kan je alleen loks besturen?

M.v.g. Marcel
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Je hebt toch een MS 2?

Dan kan je als je het keyboard kiest, zien op welke keyboard de MS 2 staat.

Als die ook 1 aangeeft, dan pas kan je het ontkoppelrailtje bedienen.

Vergeet je wissels ook niet te programmeren, en wel verder dan adres vier, omdat je een decoder K83 (6083 of de 60830?) al op die adressen hebt.

Op die site van Nederlof, kun je zien hoe je welk adres programmeert, van je wisseldecoders (10 polige dipswitch), en overige decoders.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Pfiew... Das al een uitleg waar ik niet aan uit kan  :?
Ja ik heb een MS2, maar ik heb nog geen wissels digitaal..
Maarre, zoals hans zegt, wissels programmeren, moet je dit ook doen bij de ontkoppelingsrail? Ik heb niets geprogrammeerd,
hier is de foto, sorry was deze vergeten bij te voegen  :)
Sorry mensen, dat ik het niet snap.... Vergeef mij, maar mijn verstand van dit is echt nul...

Groetjes Stephanie.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
een ontkoppelrail is gewoon een wissel met spoel met maar 1 stand.Je moet dus ook programmeren.Je gebruikt maar 1 deel van de uitgang.Op dezelfde uitgang kan je dus eigenlijk nog een 2de ontkoppelrail aansluiten.De ene bedien je dan via groen en de andere via rood.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
En hoe moet ik deze dan programmeren, want vind hier niets terug in de handleiding... Alsook heb ik even gegoogled maar niet direct op iets uitgekomen...

Groetjes...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
dat kan ik je helaas niet uitleggen want rijd met een ecos2.

Edit : ga eens kijken op youtube.Daar staan filmpjes over het programmeren.De meesten zijn wel niet in nederlands maar je ziet toch het principe.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Op youtube vind ik verschillende filmpjes van een loc programmeren... Maar een wissel of ontkoppelingsrail vind ik niet...

Groetjes...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Met programmeren wordt hier waarschijnlijk bedoeld het icoon toevoegen aan je seintableau.
Ik weet niet of je al eerder wissels in het seintableau van je CS2 hebt gezet. Maar dit werkt net hetzelfde. Gewoon bij instellingen het juiste adres invoeren van je decoder en het icoontje veranderen in een ontkoppelingsrail.

Edit: Ik wou je net uitleggen hoe dit moest met CS1 en CS2 maar lees net dat je MS 2 hebt. Hiermee heb ik helaas nog nooit een wissel 'geprogrammeerd'.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Het probleem ligt dus bij het feit, dat op de MS2 de decoder niet aangestuurd wordt. (of gevonden kan worden.)
De decoder is ingesteld op adres 1-1, zodat de wissels (lees: magneetartikelen) aangesloten op de decoder op adres 01 - 04 staan.
Dus lijkt softwarematig, cq aan de instellingen te liggen van de MS2.

Stefanie, heb je iemand in je kennissenkring die ook z'n wissels stuurt, met een ander Märklin besturings-systeem?
Dan zou je daar de decoder kunnen testen.
Wat je ook nog kan proberen, is de dipswitches van je decoder een keer of 6 van stand te veranderen.
Er kan een klein corrosielaagje gevormd zijn, welke isolerende eigenschappen heeft, waardoor een dipswitsch op "on" een signaal "off" geeft. Het diverse keren verschuiven van de schakelaar, verwijderd de corrosie.

Verder nog even pag. 11-13 doorlopen van de gebruiksaanwijzing: (speciaal voor jou vertaald)




M.v.g. Marcel
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Inderdaad, ik heb een MS 2

Nee niemand die ik ken met treinen :) dus kan het ook nergens anders gaan proberen...

Ik denk dat ik dit gewoon voorlopig ga laten, want ben toch van plan om later over te schakelen naar een ecos...

Als ik nog eens in een winkel kom, zal ik eens de benodigdheden voor een wissel digitaal te maken kopen, en dit nog eens proberen.

De volgende keer dat ik naar zolder ga (want nu is het weer veel te heet) zal ik de dipswitches nog eens een paar keer verschuiven en het dan nog eens een keer proberen...

Alvast bedankt iedereen voor de moeite!!
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Alhoewel ik wel denk, dat het ook niet aan corrosie kan liggen, uiteindelijk is deze een nieuwe en stond die zo op het adres welke ik nu wil gebruiken.
@loc1200 bedankt voor de moeite maar deze handleiding heb ik hier thuis liggen in het nederlands...
En ik kan helaas niet volgen wat ik daarmee moet om me'n ontkoppelingsrail in orde te krijgen, deze is alleen toch voor locs te kunnen programmeren?
En hetgene wat je laat zien, dit snap ik, maar mijn ontkoppelingsrail doet niets...

Groetjes...
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Je ontkoppelrail werkte wel analoog, en zou in principe ook op je decoder moeten werken.

Mits je decoder niet naar de haaien is natuurlijk, zou ik hem eerst bij degene testen, waar je hem gekocht hebt.

Je MS 2 programmeert alleen je lokdecoders, de magneet artikelen waaronder jouw ontkoppelrail ook hoort, zijn in je MS 2 al gereserveerd.

Mocht dat schuiven wat Marcel zei niet werken, probeer dan eens een ander adres.

Alleen die losse decoders moet je programmeren, en die onder je wissel zitten, trouwens heb je die ontkoppelrail op elke poort getest, of maar op eentje?

En zo ja welke?

M.v.g.

Hans V200.0

P.S.

Hier nog het linkje van Koen Nederlof, en let dan alleen even op de onderste 10 polige dipswitch.

Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Vervelend dat het allemaal niet wil lukken.
Iets wat ook nog het geval kan zijn, is dat de decoder geen stroom krijgt.
Misschien dat een draadje niet goed contact maakt.

Dit kun je testen door een lampje linksonder eevn aan te sluiten op rood en bruin.
Als het lampje brandt, dan krijgt de decoder wel stroom en weet je dat het daar niet aan ligt.

Volgens mij hoef je op je MS2 helemaal niets te programmeren wat betreft wissels en ontkoppelrails.
Het adres van de decoder bepaalt op welke positie van je MS2 (in setjes van 4, dus 1 t/m 4, 5 t/m 8, enz) de ontkoppelrail bediend wordt.

Groeten,
Ton.
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hoi Stephanie,

Als ik de foto van jouw K83 bekijk, zit je met de ontkoppelrail op adres 4 van die decoder.

Heb je die al eens bedient?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: ontkoppelingsrail aansluiten
Hallo iedereen,

ik heb verder nog niets meer geprobeerd, de temperaturen laten het gewoon niet toe  :thumbdown:
Maar wel even een antwoord:
De decoder kan ik niet laten testen bij degene waar ik hem gekocht heb, aangezien deze van Lippe uit Duitsland komt.
Maar ik kan wel dat doen met een lampje, dat is voor binnenkort, als het een beetje afgekoeld is.
@ Hans, ik denk dat ik dit al geprobeerd heb, maar zal het voor alle zekerheid de volgende keer nog eens doen.

Groetjes allemaal.