Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

loks die versnellen op kruiswissels

Gestart door railfocus dinsdag 05 maart 2013, 18:50:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
loks die versnellen op kruiswissels
Hallo 3-railers, een vraag:
komt het bij jullie ook voor dat sommige loks een kort sprintje trekken als ze rechtdoor over een engels kruiswissel rijden? Niet dat ik me er erg aan stoor, maar ik vind het een (voor mij) onverklaarbaar fenomeen. Ligt het aan de soort motor die de betreffende lok aan boord heeft? Bij mij doen de BR 81 en de V200.0 zo. Als de aangedreven wielen bovenop het kruiswissel rijden, neemt de lok een klein, kort sprintje. Dat merk je aan de wagons die erachter hangen, die gaan met een ruk naar voren. Na een split second is het over en rijdt de lok weer normaal.
Herkent er iemand iets?
Groet, Railfocus (Hugo)
Re: loks die versnellen op kruiswissels
Is het geen spanningsverlies, dat de loc heel even geen rijstroom heeft/geen goede massa maakt, dan krijgen de wagons namelijk ook zo'n "ruk" naar voren.

Kijk eens goed of je verlichting niet ff hapert als je over de engelsman gaat.

Mvg Gert
Re: loks die versnellen op kruiswissels
Het wiel met het slipbandje komt ff in het gat van de kruizende rail waardoor hij iets slipt en afremd, daara als deze erover is pakt het wiel de grip weer en lijkt vooruit te schieten, althans zo doen enkele het bij mij, ook rechtdoor op een 3 weg wissel geeft dit.
Re: loks die versnellen op kruiswissels
Hallo Gert, je schrijft: Kijk eens goed of je verlichting niet ff hapert als je over de engelsman gaat.
ZOu kunnen, al is het me nooit opgevallen. Ik ga het in de gaten houden!

En Chief, ook jij zou gelijk kunnen hebben. Staat de Engelsman nl in de afwijkende stand, dan treedt het verschijnsel niet op.

Als ik de oorzaak gevonden heb, zal ik het jullie (en natuurlijk andere lezers) meedelen.
Bedankt voor het meedenken!

Groet, Railfocus
Re: loks die versnellen op kruiswissels
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: loks die versnellen op kruiswissels
Lok rijd misschien even kort op de buitenzijde wielflens, (in het puntstuk ed) waardoor de omtreksnelheid hoger is dan bij de wiel?

Mvg. Mars
Re: loks die versnellen op kruiswissels
Hallo Gert,
De verlichting hapert niet als de lok over de engelsman gaat, dus het zal met grip te maken hebben.
Heb ik toch nog een vraag aan je: jouw "handtekening" is een V200 met daarachter beige/blauwe rijtuigen. Weet je toevallig de Märklin nummers van die rijtuigen? Stel je antwoord zeer op prijs!
Groet, Railfocus
Re: loks die versnellen op kruiswissels
CiteerHet wiel met het slipbandje komt ff in het gat van de kruizende rail waardoor hij iets slipt en afremt, daara als deze erover is pakt het wiel de grip weer en lijkt vooruit te schieten,

Volgens mij is dat het. Als ik mijn R460 met de aangedreven wielen precies op zo'n driewegwissel stil zet, komt ie daarna niet meer op gang als ie op het plastic stuk rail staat, dan slipt ie door.
Re: loks die versnellen op kruiswissels
De elementjes van een wissel of kruising;tongetjes,puntstukjes,strijkregeltjes,liggen soms iets hoger dan bij normale rails.
Het hoogte verschil kan zo minimaal zijn dat nauwlijks zichtbaar of voelbaar is.Toch ligt het wissel in een hele lichte kromming,
waardoor een loc (soms slechts steeds dezelfde!)even wordt opgetild met doorslippende wieltjes als gevolg.

Denkbaar is ter plaatse de wissel een beetje naar beneden te drukken met bv de achterkant van een schroevedraaier.Maar wees hier voorzichtig mee want voor je het weet buig je het wissel de andere kant op en ontstaat er een "kuiltje" ipv.een ''hobbeltje"


mvg Harry
Re: loks die versnellen op kruiswissels
@railfocus

de rijtuigen zoals in m'n onderschrift heb ik wel, maar dan de metalen uitvoeringen , 4111 en 4112 en Speisewagon nr. 4057.
De nummers v/d langere kunststof wagons weet ik niet.

Mvg Gert
Re: loks die versnellen op kruiswissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: loks die versnellen op kruiswissels
Ik begrijp de algemeenheid van de antwoorden wel, maar je vraag/constatering  is wat vaag.
Wat is het catalogusnummer van je kruiswissel?