Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC

Gestart door Sattrickske vrijdag 01 maart 2013, 23:45:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Ik heb onlangs op een openbare verkoop een hele partij locs en wagons gekocht voor een prikje.  Natuurlijk is er heel wat schade aan sommige van de aankopen, maar gelukkig niet teveel aan de 'carrosserie'.  Ik begin met de ombouw van een Marklin 8306 (Hamo) van 2-rail DC naar 3-rail AC (digitaal). 

Deze loc was jammer genoeg in erbarmelijke toestand; zag er langs de buitenkant wel piekfijn uit, maar de binnenkant was om te huilen.  Blijkbaar had de originele motor het al eens begeven en was deze vervangen, alleen waren de werken niet correct uitgevoerd.  De wielen liepen heel stroef en daardoor werd de motor continu overbelast.  De vorige eigenaar moet een kettingroker geweest zijn want de hele loc stonk naar sigaretten en op de wielen en aandrijfassen zat een teerlaagje (meteen ook de reden waarom ze zo stroef liepen).  Blijkbaar dachten ze het euvel op te lossen met vet en olie, heel m'n werkblad zat onder de smurrie toen ik de loc openmaakte :-(.  Dus dan maar eerst de hele handel opgepoetst met wasbenzine en de loc gesmeerd zoals het hoort.
De motor is naar de vaantjes, die ratelt als een versleten wasmachine, die wordt vervangen 60944 5-polige motor van Marklin.  Verder ontbreekt er natuurlijk een sleper, maar gelukkig is het chassis hierop al voorzien; gewoon een sleper 7164 toevoegen en de bedrading aanpassen en we hebben dan al 3-rail.  De decoder wordt een ESU (LokSound of LokPilot afhankelijk van de beschikbare ruimte).  Verder komt er een rookgenerator (Seuthe 3.5mm) en ga ik de dissels vervangen zodat ik kortkoppelingen kan gebruiken.
Een bijkomend probleem is dat de wielen geïsoleerd zijn en daardoor kan m'n baan de loc niet zien (massadetectie).  Dat euvel heb ik verholpen door de draaistellen om te keren en nu is het chassis wel volledig 'massa detecteerbaar'.

Na de eerste poetsbeurt met wasbenzine:


Gat geboord voor de rookgenerator:


Omdraaien van de draaistellen en aanpassen voor de sleper:


De aandrijfstangen zijn intussen terug gemonteerd, antislipbandjes aangebracht en de loc loopt weer als een zonnetje, al moet ik 'm zelf duwen want er zit nog geen motor in >:-D.

Morgen eens gaan zoeken achter een 5-polige motor en een ESU decodertje.  Als er iemand een goed adresje weet in de buurt van Brussel of Antwerpen, laat maar komen...
Ook ben ik op zoek achter de rode en zwarte lak die Marklin voor dit soort modellen gebruikt, als er iemand een tip heeft.
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Patrick,

In Halle bij techno Hobby kan je meestal krijgen wat je zoekt, als hij het niet heeft bezorgt hij het wel.(standaard prijs)
Anders probeer eens bij Jocadis in Ath je kan (via de website/mail) vragen of hij het materiaal heeft en wat het kost.

Grts

Johan
Halle
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Thanks voor de info.  Ben bij Het Spoor in Haasrode langsgeweest; supervriendelijke mensen en heb nog heel wat tips meegekregen.
Ben ondertussen de hele avond bezig geweest met de BR 78, hij is nu klaar; zal nog wel hier en daar wat moeten retoucheren.  Morgen de ESU programmeren, wat testritjes maken en dit draadje verder afwerken (fotootjes posten).
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Bij Het Spoor heb ik altijd al goede service gehad  :thumbup:


groeten Dylan
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Zo, deze is bijna klaar.  Alles werkt perfect, behalve de rookgenerator (had ik wel verwacht).  De rookgenerator is met het chassis verbonden en het andere uiteinde met de decoder, maar hierdoor krijgt ie te weinig stroom.  Door de vebinding met het chassis (een fase van de rijstroom), krijgt hij maar de helft van de tijd stroom.  Je ziet dat hij wel probeert te roken, maar komt er net niet.  Ik ga dat oplossen door het gat van de schoorsteen iets breder uit te boren (3.7mm ipv. 3.5mm) en de generator in kapton tape te wikkelen; de behuizing verbind ik dan met de blauwe draad van ESU en dan zal ie vol vermogen hebben.  Alleen zal het effe wachten worden op de 3.7mm, ik had er geen, dus is ze besteld.

Tijdens het testen heb ik ander probleempje gehad: schokkende/stotterende loc :(.  Mijn trucje om de draaistellen om te draaien werkte wel, maar sommige stukken viel de loc bijna stil.  Dus heb ik een foefeltrucje uitgehaald: een klein gaatje boren in plastic wiel isolatie (net tussen de as en het wiel) en er messing pennetje (1mm diameter) ingeperst.  Dus nu zijn al m'n wielen terug AC geworden en rijdt m'n loc perfect.

Sleper geplaatst:


High performance motor gemonteerd met ontstoorspoelen en massadraad:


Ledjes toegevoegd in cabine:


De ESU decoder vastgegleefd op de rug van de luidspreker:


De rookgenerator (voorlopig nog met chassis verbonden):


Heb nog geen foto van de loc in rijdende toestand, zal voor morgen zijn...


Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Als je plastic isolatie wil overbruggen is de geleidende lak van Busch misschien wel iets voor je.

Mvg Robin
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Heb er ook aan gedacht, maar ik had niet veel vertrouwen in deze lak op de wielen waar de aandrijfstangen heel dicht overschuren...
Ik heb hier gekozen voor iets 'permanenters', was een beetje priegelwerk om de 10 wielen aan te passen; maar nu ben ik zeker dat 't goed zit en dat 't blijft zitten.
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Locje is klaar, op de rookgenerator na en de led lampen die niet de juiste kleur geven.
De schouw gaat voor de rookgenerator iets breder uitgeboord worden (3.7 mm) zodat de generator geïsoleerd kan worden van het chassis (met kapton tape).  De rookgenerator zal daardoor op volle kracht kunnen werken.  Omdat ie nu z'n stroom voor een deel via het chassis binnenhaalt, werkt ie maar op halve kracht en levert hij te weinig rook.
De gele leds worden vervangen door warmwitte exemplaren en een zwaardere voorschakel weerstand.  De gele leds zijn mij veel te geel.
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Ziet er netjes uit! Mooie ombouw :P



groeten Dylan
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Patrick, wellicht ten overvloede, maar 'warmwit' voor LEDs is zo koud als het TL-licht in de ijshal. Niet echt mooi voor een stoomloc. Elders op dit forum kan je lezen dat GOLD de beste kleur is voor gloeilampen te imiteren. (maar ook het duurst, bijna drie euro per stuk). Ik ben benieuwd hoe het uitpakt met een zwaardere weerstand. Laat maar zien als het zo ver is!
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Ik begrijp niet helemaal hoe je van DC-assen AC-assen gemaakt hebt. Kun je dit wellicht verduidelijken met een schetsje of een fotootje?

En de kleuren, ben je daar al iets meer opgeschoten?

Bedankt voor het delen van dit alles :-).

Groet,
William
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Zit nu op m'n werk, maar zal proberen om 't uit te leggen...

Twee DC wielen op één en dezelfde as geven geen contact omdat er tussen één van de wielen en de naaf (of as) een busje in rode plastic zit die het metalen wiek isoleert van de metalen as.  Daardoor zijn de wielen electrisch van mekaar gescheiden.  Dat busje is amper een mm dik en zit geperst tussen het wiel en de as.
Door met een klein boortje in het plastic net langs de as te boren (loodrecht op het wiel) zal het plastic dat voor deze isolatie zorgt, weggehaald worden. Wanneer je dat gaatje opvult met een messing staaf (zelfde diameter als je boortje of liefst 0.1mm dikker) zorg je ervoor dat het wiel terug contact maakt met de as en het andere wiel.

Een andere oplossing kan zijn om de pickup (meestal van messing) die langs de binnenkant van het wiel schuurt te verbinden met het chassis van de loc.  Ik heb deze pickup echter moeten weghalen omdat deze in de weg zat van de sleper.

Een nog een andere oplossing -zoals aangegeven door Robin- is elektrisch geleidende verf/lak te gebruiken.
Re: Ombouw Marklin 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Zo, rap nog effe wat fotos genomen van de aangepaste wielen, hopelijk zijn ze scherp genoeg:



De messing pennetjes dienen nog een klein beetje bijgevijld te worden en dan overschilderd met rode lak.
Re: Ombouw Tante M 8306 BR78 355 van 2-rail DC naar 3-rail AC
Deze loc is nu klaar, ledjes vervangen door warm-witte exemplaren.  De rookgenerator moest wel plaats ruimen voor de print met ledjes, was geen plaats meer voor.
De loc is nu geconfigureerd en geprogrammeerd en draait al een paar uur rondjes op m'n baan; nog geen problemen gezien.