Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013

Gestart door Martijn Tiebie zondag 03 maart 2013, 15:57:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Beste forummers, afgelopen donderdag ben ik even een dag naar Oberhausen, Duisburg en Lintorf geweest.
Vooraf had ik het weerbericht in de gaten gehouden, ik wilde dit keer met een mooie blauwe lucht fotograferen wat het resultaat voor een kwalitatief betere foto zou moeten opleveren.
Helaas was de lucht grijs / wit wat dus niet het beste resultaat oplevert en het was ook nog eens ijzig koud.
Maar dat mag de pret niet drukken, zeker niet bij het zien van een paar leuke exoten! Uiteindelijk een zeer leuke dag gehad, onderstaand een kleine selectie foto's.

Ondanks dat deze foto niet scherp is, wilde ik deze jullie niet onthouden.






Omdat het favoriet van mij is en je ze niet meer zoveel ziet, plaats ik deze foto. De (voorheen NL) Ludmilla


Gewoon geweldig!




Hoppa, wat komt daar aan!!




En met een lekker vaartje vervolgd deze mooie combi zijn weg richting Basel.




Lekker Russisch Wijfke






Hoppa, weer een exootje te pakken!




Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
En, we gaan doooorrrrrr!

Eindelijk een Ludmilla met een mooie sleep erachter.








"Wat komt daar in de verte aan"? was mijn eerste gedachte. Geweldig, voor het eerst een Taurus gespot!


En omdat ie zo mooi is, nog een plaatje dan.






Een toevallige ontmoeting.









Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
En, we gaan weer dooooooorrrrrr! En nu met een stukje nostalgie te Duisburg Wedau.







Aldaar is een spoorwegbouwbedrijf gevestigd en stond er nog wat ouwe zooi bij de niet meer in gebruik zijnde locloodsen. Dat deze niet meer gebruikt worden, mag uit de foto;s blijken.


We kijken hier naar de overwoekerde opstelsporen.












Visvijver?








Gelukkig stond er ook nog iets verantwoord opgesteld, dit is direct naast de oude locloodsen.




Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hoppa, en nu de laatste serie. Helaas was het treinverkeer in Lintorf erg slecht. Wel jammer, ik had hier nog graag een aantal foto's willen schieten omdat het in de toekomst hier wat lastiger wordt om te fotograferen.

Hoppa, ook nog nooit eerder gezien!










En we zijn in Lintorf aangekomen.


En we gaan door met de exoten.


Mooi rood is niet lelijk.




En de laatste foto.

Ik hoop dat jullie met plezier naar deze foto's hebben gekeken. Het zijn niet de kwalitatief beste foto's, het weer was slecht en heb voor mijzelf nog niet uitgevonden hoe ik het beste in deze weersomstandigheden kan fotograferen. Heeft iemand tips, dat is altijd welkom.

Met vriendelijke groet,
Martijn Tiebie
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Jeetje, wat een leuke foto's.

Wanneer ga je weer?

Bedankt voor het delen!

Vincent
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Geweldige foto's! Bedankt voor het plaatsten!  :thumbup:

Groeten,
Marc
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hoi Martijn

Enorm leuke foto's! De kwaliteit maakt me niet veel uit, het gaat vooral om wat er te zien is ;)
Vooral het oude BW vind ik mooi, met de visvijker/draaischijf :-)

Mag je eigenlijk wel overal komen? ;)
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hi Martijn,

Wij zijn daar ook al eens geweest maar konden er niet komen, Kan je evt. op Google-earth aangeven waar en hoe je hier bent gekomen. Heb je een biertje gedronken in het restaurant-seinhuis "Hof"  ?

groet
Harald

p.s.
Interessante foto's
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
De stoomlok is Oberhausen was de 23 058 van de FSM. Die heeft twee weken in Emmerich gestaan. Ik kreeg al de tip dat hij donderdag om 9:00 zou vertrekken richting de koper in Zwitserland.
Die dag moest ik naar Almelo voor mijn werk en kon ik e.e.a. dus niet fotograferen.

Groeten
Hans
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hoi Martijn,

leuke serie foto's! En als het grauw weer is kunnen de foto's best nog scherp worden, ze zien er alleen minder zonnig uit. Waar zet je de camera normaal op en wat voor camera is het? Om te beginnen zou de sportstand een goede optie kunnen zijn (nadruk op korte sluitertijd).

Vrgr

Frank
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Leuke foto's, bedankt voor het plaatsen.
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Citeer........Het zijn niet de kwalitatief beste foto's, het weer was slecht en heb voor mijzelf nog niet uitgevonden hoe ik het beste in deze weersomstandigheden kan fotograferen. Heeft iemand tips, dat is altijd welkom.....

Inderdaad prima foto's qua onderwerp, maar helaas veelal erg onscherp. Dit komt duidelijk omdat je de foto's met een te langzame sluitertijd neemt. Het ligt er natuurlijk erg aan wat voor toestel je hebt. Heb je een "damestoestelletje" zonder veel instelmogelijkheden, dan kan je eigenlijk alleen bewegende dingen fotograferen bij goed licht, lees met zon.
Voor het scherp fotograferen van rijdende treinen heb je altijd een toestel nodig waarbij je handmatig de belichtingstijd kan instellen, evt in combinatie met de ISO en het diafragma. Dan moet scherp nemen ook mogelijk zijn bij wat mindere lichtomstandigheden.
Dus kan je toestel sneller nemen, doe dit dan, waarbij je evt de ISO wat hoger zet, je krijgt dan evt iets meer ruis in de foto, maar het onderwerp is wel scherp.

Dus investeer in een goede camera, want dit resultaat is gewoon erg zonde en zeker niet nodig.
Daar krijg je later zeker spijt van..........
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
........ op blz 13 van dit topic ( http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=76&start=192 ) staan ook nog wat opnames nabij Oberhausen Osterfeld Sud, ook onder wat sombere/bewolkte weersomstandigheden, maar dan wel scherp door sneller nemen van de foto, dus dat moet bij jou ook kunnen  :)

Wat voor toestel heb je eigenlijk, Martijn ?
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Iedereen bedankt voor jullie leuke en ondersteunende reacties.
Citaat van: mat-60 op zondag 03 maart 2013, 18:33:35
........ op blz 13 van dit topic ( http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=24&t=76&start=192 ) staan ook nog wat opnames nabij Oberhausen Osterfeld Sud, ook onder wat sombere/bewolkte weersomstandigheden, maar dan wel scherp door sneller nemen van de foto, dus dat moet bij jou ook kunnen  :)

Wat voor toestel heb je eigenlijk, Martijn ?

Ik heb nu een Nikon D5000 met een 18-200 VR lens, deze bevalt uitstekend. Het is een goede camera die bovenal lekker snel is, ik heb alleen nog niet kunnen uitvogelen welke opnamestand ik moet gebruiken bij dit soort weersomstandigheden.
Ik heb nu met de A en S stand wat geprobeerd en later in de sportstand, deze laatste ging inderdaad het beste.

Groetjes Martijn
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hoi Martijn,

ondanks het feit dat veel foto's niet scherp zijn vind ik er toch mooie exemplaren tussen zitten. Ik ben zelf geen fotograaf, maar mij valt op dat de foto's van treinen veelal onscherp zijn, terwijl de foto's van het bw prima te doen zijn. Ik heb zelf een compact camera en dat wil weleens onscherpe foto's opleveren.

Over Bw Duisburg Wedau, is dat gewoon toegankelijk? Kun je daar na toestemming rondstruinen? Dat vind ik een geweldige set foto's namelijk.

Groeten Dennis
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Vergeet die standen.
zet hem op P
ga dan eens bekijken hoe de witbalans ingesteld is Auto is meestal voldoende.
daarna ga je kijken naar de ingestelde ISO waarde.
meestal is voor buiten met bewolkt weer 400 of 1 stap hoger meer dan voldoende.
probeer niet teveel in te zoemen, de lens laat ook vaak bij inzoemen minder licht naar binnen waardoor de sluitertijd langer word.
hoe sneller je sluiter tijd hoe scherper het onderwep op de foto.
dan moet je ook nog kijken naar welk punt je camera op scherp stelt.
de sport stand pakt een actieve scherp stelling, waardoor het bewegend onderdeel scherp blijft ook als deze beweegt, maar je scherpstel punt moet dan wel op de gewenste scherpstelpunt ingesteld staan,
meestal bij sportstand is deze wisselend, en dat maakt het weer lastig,

groet Winno
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Martijn,
ik heb hetzelfde type camera (o.a.) met hetzelfde objectief.
Heb nog nooit kans gezien er slechte opnamen mee te maken... ;)
Goede raad: Lees het instructieboek aandachtig door. Besteed extra aandacht aan het instellen van de scherpstel- en lichtmeetpunten. :idea:

Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Precies, Wim verteld in 3 zinnen hetzelfde als wat ik bedoel.  :thumbup:

ik heb zijn opvolger de D5100 en ook nog zijn verre voorganger D50...
heb alleen 2 lenzen erbij een standaard 18-55 VR en een 70-300 APO met macro functie...
zal eens zoeken naar de cursus dokumentatie die ik van Nikon gehad heb over de  3100/3200/5100 camera.
dan zet ik die wel even online ergens.

groet Winno
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hoi Martijn,

Bedankt voor het delen van de foto's. Heel leuk gedaan.
Zijn de foto's genomen van Punt(en) waar je mag komen?
Want dan is het een heel leuk dagje uit.

MvG Cees
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Met een Nikon 5000 moet je mooie opnamen kunnen maken.  Bij rijdende treinen zet ik hem op Tv 1/500.  Bij donker weer op iso 400-800. Daar boven heb je meestal ruis.
Bij langzaam rijdende treinen kun je naar 1/250-320. Dan krijg je bij dezelfde iso een hogere f waarde. Ik probeer altijd op 6.3 of hoger uit te komen, maar bij donker weer lukt dat niet altijd.
Je hebt trouwens wel heel veel locaties gezien op één dag. Dat kost je wel veel reistijd (= minder treinen fotograferen).
Dat oude BW is inderdaad leuk, daar moet ik ook nog maar eens naar toe.

Groeten
Hans
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Echt top, of in jouw termen teblijven "hoppa"  :P. Vooral de Ludmilla,s  :thumbup:  :thumbup:

Groet,
Martijn
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Schitterende plaatjes , echt toppie.

Hartstikke bedankje wel...... :D

Mvg: Alex
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Citaat van: fasca op zondag 03 maart 2013, 19:02:58
Met een Nikon 5000 moet je mooie opnamen kunnen maken.  Bij rijdende treinen zet ik hem op Tv 1/500.  Bij donker weer op iso 400-800. Daar boven heb je meestal ruis.
Bij langzaam rijdende treinen kun je naar 1/250-320. Dan krijg je bij dezelfde iso een hogere f waarde. Ik probeer altijd op 6.3 of hoger uit te komen, maar bij donker weer lukt dat niet altijd.
Je hebt trouwens wel heel veel locaties gezien op één dag. Dat kost je wel veel reistijd (= minder treinen fotograferen).
Dat oude BW is inderdaad leuk, daar moet ik ook nog maar eens naar toe.

Groeten
Hans

Hoi Hans, bedankt voor uw reactie. Ik heb in 1 van uw draadjes een aantal foto's gezien onder dezelfde weersomstandigheden en deze zijn van een beduidend betere kwaliteit. Ik begrijp nu hoe dat komt. Bedankt voor de uitleg.

Citaat van: ceess op zondag 03 maart 2013, 19:02:53
Hoi Martijn,

Bedankt voor het delen van de foto's. Heel leuk gedaan.
Zijn de foto's genomen van Punt(en) waar je mag komen?
Want dan is het een heel leuk dagje uit.

MvG Cees

Hoi Cees,

Alle fotostekken zijn gemaakt waar je mag komen. Wel heb ik me bij Duisburg Wedau eerst gemeld en gevraagd of ik een aantal foto's mocht maken, dit was geen probleem. Bij Oberhausen moet je een hesje aan hebben, anders word je weggestuurd. In het plaatsje Lintorf hoef je geen hesje aan te hebben, hier kan je zo langs de lijn staan. We stonden daar op een gegeven moment met 11 mensen te fotograferen!
Citaat van: d.vanaalst op zondag 03 maart 2013, 18:48:50
Hoi Martijn,

ondanks het feit dat veel foto's niet scherp zijn vind ik er toch mooie exemplaren tussen zitten. Ik ben zelf geen fotograaf, maar mij valt op dat de foto's van treinen veelal onscherp zijn, terwijl de foto's van het bw prima te doen zijn. Ik heb zelf een compact camera en dat wil weleens onscherpe foto's opleveren.

Over Bw Duisburg Wedau, is dat gewoon toegankelijk? Kun je daar na toestemming rondstruinen? Dat vind ik een geweldige set foto's namelijk.

Groeten Dennis

Beste Dennis,
Bij Duisburg heb ik mij eerst gemeld en hen gevraagd of ik foto's mocht maken. Dit was geen probleem.

Aan allen, bedankt voor de positieve reacties en opbouwende kritieken, hier kan ik wat mee.
Groetjes Martijn
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Ik heb een canon SX30 IS , en na tde tip om de steadyshot uit te zetten al betere foto's gekregen .

Verder heb ik altijd de sluiterstand er voor staan en bepaal ik bij elke foto ongeveer welke sluitertijd het licht van de dag toelaat en inderdaad hoe snel de trein op je afkomt 320/500 staat de gemidelde trein wel scherp er op toestel zelf laat ik het diafragma der bij zoeken .

En inderdaad hoe lager iso waarde hoe scherper ogende foto's , maar als weersomstandigheden het niet toelaten moet de iso waarde jammer genoeg omhoog zodat de sluitertijd de rijden trein stil op de sd kaart zet .

Ook ik ben nog steeds aan het leren omgaan met al die sluiter/diafragma/iso/witbalans en zoal al doende leert men  :D
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hallo Martijn,

Jouw opmerking "Hoi Hans, bedankt voor uw reactie. Ik heb in 1 van uw draadjes een aantal foto's gezien onder dezelfde weersomstandigheden en deze zijn van een beduidend betere kwaliteit. Ik begrijp nu hoe dat komt. Bedankt voor de uitleg.".
Je bedoelt denk ik de onlangs door mij geplaatste foto's op 13-2-2013 in Ob. West. Dat was in een plotselinge sneeuwbui. 
Die mag je niet vergelijken hoor. Dat was inderdaad ook bij zeer somber weer, maar ideaal om mijn drie weken geleden aangeschafte Canon eos 6D uit te proberen.  Ik heb deze camera gekocht omdat ik bij alle weeromstandigheden mooie foto's wil kunnen maken van rijdende treinen.
Deze camera maakt tot iso 5000-6000 foto's zonder ruis. Dat komt omdat de sensor 2,5 x zo groot is (full frame). Hij was wel erg duur, maar ik fotografeer heel veel en heb me zelf een cadeautje gegeven.
Bij mooi weer kun je (bijna) met alle camera's mooie foto's maken van rijdende treinen.

Groeten
Hans

Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hans.
Bedankt weer he!
Prachtige foto's en mooie loks!
complimenten!

gr Wally
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Kort samengevat dus: (voor rijdende onderwerpen)

- Hou de belichtingstijd altijd zo hoog mogelijk, bij minder licht kan je zakken tot ongeveer 1/320 (maar dan zit je echt op de grens)
- Bij zonnig weer ISO 80, bij minder weer de ISO opschroeven naar behoefte tot ong. ISO 400.
- Diafragma, ik zak nooit verder dan 4.0, is bij opnames met onderwerp verder dan 10 meter ook niet zo heel belangrijk, immers verder dan 10 meter is er altijd genoeg scherpte/diepte.
- Bij zeer slecht licht: laat het onderwerp niet te dichtbij komen als het komt aanrijden.
- Bij slecht licht: niet te haaks op het onderwerp staan, immers dan gaat het sneller door het beeld.
- Haal de foto's altijd door een fotoprogramma, je staat vaak versteld wat er dan nog verbeterd qua doortekening en scherpte.

En let op: bij veel compactcameratjes zakt de "vastegezette" belichtingstijd toch als het diafragma onder een bepaalde waarde komt. Dit doen bv goedkopere Nikon's. Bij Canon is dit weer niet het geval.
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hi allemaal,

Ik weet zeker dat ik (weer) een keertje, met een paar soortgenoten, naar Duisburg-Wedau ga.
Uiteraard s'avonds lekker eten in "ons" restaurantje bij Oberhausen.
Ze kennen ons daar als "Die Modeleisenbahner".

groet
Harald
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Citaat van: mat-60 op zondag 03 maart 2013, 21:57:58
Kort samengevat dus: (voor rijdende onderwerpen)

- Hou de belichtingstijd altijd zo hoog mogelijk

En let op: bij veel compactcameratjes zakt de "vastegezette" belichtingstijd toch als het diafragma onder een bepaalde waarde komt. Dit doen bv goedkopere Nikon's. Bij Canon is dit weer niet het geval.
Je bedoelt (neem ik aan): Houd de belichtingstijd zo kort mogelijk.
En let op: De foto's zijn gemaakt met een DSLR... ;)
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Misschien nog een aanwijzing waar het fout kan gaan? Ik geloof da Jumbo zoiets zei over Steadyshot. Dat heet bij Nikon anders, maar aangezien ik even niet bekend ben met de features in de D5000, zal ik hier even uitleggen wat ik bedoel. Op sommige Nikkorlenzen zit een knopje met VR. Geen idee of die ook bij jou op de meegeleverde lens zit. VR staat voor Vibration Reduction en is bedoeld (wat Jumbo zei) om een statische foto even één moment te bevriezen. Als je dit doet als er een trein door je beeld rijdt, dan kun je er op wachten dat ergens een onscherpte in zit. Want...hoe klein ook, bevriezen is dat het beeld stilstaat....alleen de trein rijdt wel door. Devies is dus uitzetten. Ook als je meepent met de camera, ding uitzetten. Als je zoals sommige modellen van Pentax een ShakeReduction in je camera hebt, dan kun je die wel aan laten. Die corrigeert alleen de bewegingen die je met de camera maakt, maar bevriest geen beeld.

Hierboven zijn al veel tips genoemd, maar ik wil e nog wel een geven waar het vaak fout gaat. De P (paniek)-stand. In die stand laat je de camera zelf beslissen wat hij mag doen, binnen bepaalde grenzen. Dat is wat er ook al over gezegd werd, soms zakt de F waarde toch. Om zeker te zijn dat je de goede foto maakt kun je wel de AV-stand benutten om even wat te meten. Kijk wat er gebeurt als je die instelt en je maakt een foto (als test) van de plek waar je de trein verwacht. Kijk dan wat voor sluiterwaarde deze geeft. Is die te lang (laten we zeggen 160 en je wilt 300 ofzo) dan ga je kijken wat er gebeurt als je je diafragmawaarde verlaagt. Stel je had 8 ingesteld en er komt 160 uit bij ISO 100 en je wilt wel de snelheid hoger hebben, dan kun je de F-waarde naar 6,3 laten zakken. Omgekeerd kun je dan de snelheid weer opdraaien. Kom je er nog niet dan kun je de ISO naar boven gaan bijstellen. (grof gezegd, standje naar beneden voor de F= standje omhoog voor de snelheid) En ja er komt commentaar op deze instructie, want het is niet zoals je het geleerd hebt op school, maar dit werkt uitstekend en je kunt je er zeer snel mee redden. :D

En wat is nu het leukste? Je neemt de gevonden waardes, zet het ding in de stand M en stelt ze handmatig in (vergeet de WB niet) en je maakt wederom een testfoto. Resultaat is hetzelfde als je het goed hebt gedaan, alleen als de trein komt is deze wel scherp. Waar je nog wel even aandacht aan moet besteden, is waar het licht vandaan komt. Fotografeer je naar rechts met de zon rechts achter je, dan fotografeer je een deel tegen het licht in, want als je de rechtsachter je hebt kruist de kijkrichting de zonnestralen, Zwaai je dan naar links dan zullen de ingestelde waardes plots geheel een andere foto opleveren omdat je die in de stand M hebt ingesteld en naar rechts hebt gemeten. Links is met zon mee en kan dan ietsies meer licht in je foto geven.

Tot zover, doe je best zou ik zo zeggen.

grt, JW
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
ik ben er bij mijn toestel achter gekomen dat ik de steadyshot in meerdere standen kan zetten .

Heb hem nu in opgeslagen instelling op - beeldstabilisering voor verticale  beweging - gezet  eens kijken hoe dat gaat .

Trouwens het inzoomen heeft ook weer invloed op alle waardes , het blijft een spelletje en een trein is geen model die stil blijft staan wachten tot dat wij klaar zijn met alle instellingen dus een wazige/onscherpe foto heb je gauw is geen schande hoor .
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Citaat van: Armsein op dinsdag 05 maart 2013, 23:42:11
Misschien nog een aanwijzing waar het fout kan gaan? Ik geloof da Jumbo zoiets zei over Steadyshot. Dat heet bij Nikon anders, maar aangezien ik even niet bekend ben met de features in de D5000, zal ik hier even uitleggen wat ik bedoel. Op sommige Nikkorlenzen zit een knopje met VR. Geen idee of die ook bij jou op de meegeleverde lens zit. VR staat voor Vibration Reduction en is bedoeld (wat Jumbo zei) om een statische foto even één moment te bevriezen. Als je dit doet als er een trein door je beeld rijdt, dan kun je er op wachten dat ergens een onscherpte in zit. Want...hoe klein ook, bevriezen is dat het beeld stilstaat....alleen de trein rijdt wel door. Devies is dus uitzetten. Ook als je meepent met de camera, ding uitzetten. Als je zoals sommige modellen van Pentax een ShakeReduction in je camera hebt, dan kun je die wel aan laten. Die corrigeert alleen de bewegingen die je met de camera maakt, maar bevriest geen beeld.

grt, JW

Hoi JW,

Bij Nikon en Canon zit de correctie tegen het trillen van de fotograaf (door een te lange sluitertijd) in de lens ingebouwd, in de vorm van een extra lens, dit is VR bij Nikon. Bij Sony/Minolta worden/werden deze trillingen gecorrigeerd door de sensor en zit er niet zoiets in de lens. Het digitaal corrigeren van opnamen lijkt me meer iets voor videocamera's maar zit niet op een Nikon!

Je kan de VR functie op de Nikon gewoon aan laten staan dus! 

Vrgr

Frank
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hallo Frank,

Ik moet je helaas tegenspreken, heb er al meerdere keren mijn neus aan gestoten ondanks dat ik er al voro gewaarschuwd was. Het merkwaardige is dat wanneer mijn vriendin, (zelfde toestel, zelfde lens) ongeveer dezelfde foto maakt zij schijnbaar niet die verschillen ziet die ik wel zie. Vaak is het niet te zien, maar aangezien ik de laatste tijd nog op de nummertjes ben (voor de andere kijkertjes) valt het me steeds op dat wanneer de VR aanstaat, altijd de lettertjes op de hoek van de trein onscherp zijn. Heb gister een test gedaan met een langzamere sluitersnelheid zonder VR en dan zijn ze wel scherp. OVerigens, ik heb ergens een verhaal in het nederlands (vertaald door iemand bij Nikon) die dit probleem ook zo omschrijft. Zal eens zoeken. Er zit nog een knop op die lens met Normal/Active. Als je meepent met de camera en je zit bv in een bewegend voertuig dan dien je de VR uit te zetten en de knop eronder op Active te zetten. Daarmee worden de verticale bewegingen gecompenseerd.

Ik ga even voor je zoeken, alhoewel ik bang ben dat dit verhaal op mijn oude PC staat die gecrasht is.

grt, JW
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hoi JW,

ik hoor het graag, ik ben ook maar een amateur. Zou het ook geen instelling ergens in jouw camera kunnen zijn (doorloop scherpstelpunt oid)?

Vrgr

Frank
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Nee doorlopend scherpstelpunt (wat je bijvoorbeeld leuk kunt gebruiken bij het schieten van Kieviten) is een samenloop van Autofocus op C en meerdere scherpstelpunten in je zoeker. Dan zie je de zwarte vlakjes steeds verspringen in je zoeker. Ik maak meestal gebruik van de stand S voor de focus en de stand M voor de instellingen. De AE-L/AF-Lstaat meestal in de middenstand (die drie symbooltjes links van de knop) en de AF-veldstand heb ik meestal op punt staan. Ik stel scherp op de neus van de trein of een vlak er direct achter zodat ik ongeveer een derde voor mijn scherptediepte en 2/3 erachter heb. Dat gaat wel eens fout, maar het eind van de trein is vaak ver weg dus die hoeft dan ook niet zo scherp te zijn. Daarnaast maak ik wel gebruik van het wijzigen van het scherpstelpunt in de zoeker door de vergrendeling van de scherpstelknop op punt te zetten, dan kun je met de multiselector je scherpstelpunt door het scherm bewegen. Heb ik gisteren gedaan met een foto die ik van een ICMm gemaakt heb zodat ik ook nog de masten erop had. Wel even in de L(lock) zetten dat het punt niet per ongeluk van plek wisselt. En...... heel belangrijk, voor de volgende locatie de zaak weer terugzetten. :D

Ik ga nog even verder zoeken, hier staat het niet op.....

grt, JW
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Martijn,

dank voor je antwoord. Ik wil daar ook eens een kijkje nemen. Vraag ik mij het volgende nog af: Is deze watertoren dezelfde als die door Faller (?) wordt uitgebracht?

Groeten Dennis
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Hi

Zelf heb ik de Kibri "Duisburg" 9457 m.i. de mooiste (en de hoogste) stalen watertoren die er is.
(Zelfde als de 1:1 foto boven)

groet
Harald
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Zo he, even niet gekeken en wat een reacties en tips. Ik krijg zowat een minicursus fotograferen! Bedankt iedereen voor deze tips en leuke reacties!

Groetjes Martijn.
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Zo zo,

daar zitten weer een paar beauty's tussen :D.
Die HVLE , NIAG en die paarse Prima :!:

Pas ben ik ook nog naar Keulen Gremberg en uurtje Lintorf geweest :), Hier een foto van Gremberg :




Voor verdere foto's van mij klik dan op onderstaan de link :
http://www.flickr.com/photos/30081535@N03/
Re: Oberhausen (surprise!!), Duisburg en Lintorf Februari 2013
Nog even terugkomend op het onderwerp VR. Ik heb Nikon aangeschreven om te vragen of die vertaling nog aanwezig was. Ze wisten direct waar ik het over had, maar deze was er dus niet meer. (hoe dom kun je zijn). Als je een meetrekkende beweging maakt dan is het wel verstandig om de VR-functie uit te zetten. Zeker als je een hoge sluitersnelheid gebruikt, heb je die gewoon niet nodig. De stand Active (volgens Nikon) dien je alleen te gebruiken als je vanuit een rijdend voertuig naar buiten fotografeert. Dit corrigeert de verticale bewegingen in je toestel (hobbelen, luchtzakken enz) . Ik heb mezelf aangewend om de VR standaard uit te zetten als ik een goeie hoge sluitersnelheid kan halen. Nou ben ik laatst aan het experimenteren geweest op het station hier en dat was om eens bij nacht een voorbijrijdende sneltrein vast te leggen. Heb de ISO hoger opgeschroefd, maar dan komt er ook meer ruis, zeker als je veel donker hebt. (Kleurruis is er sneller dan je denkt, dat heb je al met slecht grauw weer) .
Daar ben ik aardig in geslaagd, maar het is nog niet wat ik er mee wilde. Heb dus de grens van mijn toestel opgezocht. Ik denk dat men bij Nikon nooit had kunnen denken dat er ooit een halve zool in het stikdonker een sneltrein met 130 wilde vastleggen. Het resultaat kunnen jullie hier vindenplaatje. Je ziet dat het mogelijk is en dit is echt op het randje van wat er met mijn toestel kan. De meeste lezertjes hier hebben bijna allemaal nieuwere exemplaren die op bepaalde fronten met dit soort dingen beter uit de voeten kunnen. Dus......... laat je niks wijsmaken en ga het zelf ook eens proberen, zo leer je waar je en wat je met je toestel wel en niet over de grens kunt gaan>

Grt, JW

P.s:
Zou de topic starter kunnen aangeven waar hij zich bij Duisburg Wedau heeft gemeld? Ik zie daar wel een blauw schuifhek voor dat gebouw met dat torentje, maar zo te zien niemand die het open kan doen.