Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Station Goor

Gestart door Wim Corduwener zondag 03 maart 2013, 13:04:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station Goor
Wim Corduwener
gast

Station Goor
Veel van jullie weten het vast wel, maar tussen 1862 en 1866 werden door de toenmalige Rijkswaterstaat veel stationsgebouwen volgens een standaardmodel gebouwd. Men spreekt dan dan ook wel van ?Waterstaatstations?.


De indeling in klassen had te maken met de grootte van het station en de grootte was gerelateerd aan het aantal inwoners van de plaats waar het station zou komen. Het type SS eerste klasse was het grootste model, bestemd voor grotere provinciesteden. Type SS vijfde klasse was het kleinste model. Totaal werden 96 stationsgebouwen volgens de diverse standaardtypen gebouwd. Hiervan zijn er nu nog 26 aanwezig.


Protomodel heeft een gedetailleerd schaalmodel van het type Staatsspoorweg 4e Klasse. Dit model is gelaserd uit architectenkarton en ziet er strak uit. Het model van Protomodel is nog steeds te koop.
Ik weet niet hoe lang geleden, maar MDR heeft ooit een bouwpakket geproduceerd van Station Goor. Dit station, heeft de oorspronkelijke functie verloren, maar het staat er nog steeds. Ik denk dat Waterstaatstation Klasse 4 een typisch Nederlands station is en dus thuishoort op mijn typisch Nederlandse modelbaan. Bovendien vind ik het ook wel eens leuk om iets in elkaar te zetten waar een stukje historie aan vastzit.


Station Goor is geruime tijd uit de productie en ongebouwde bouwpakketten zijn lastig te vinden. Voor de in elkaar gezette versies wordt redelijk fors betaald. Het leuke van deze bouwdoos is wél dat je verschillende versies kunt bouwen: mét aanbouw of zonder aanbouw en dezelfde keuze: mét seinhuis of zonder seinhuis.
Ik ben niet van plan om een stukje historie precies zó neer te zetten, maar ik vind het wel leuk als het er geloofwaardig uit gaat zien...


Wat ik wel jammer vind is dat de bakstenen zó ontzettend groot zijn; op schaal zijn het bijna schoenendozen. Links op de foto een stukje muurplaat van Auhagen en rechts een onderdeel van het seinhuis uit de bouwdoos. Ik denk dat ik me aan die bakstenen ontzettend aan ga storen.
Als ik andere bakstenen wil, dan zal ik dus alle muren uit het pakket opnieuw moeten snijden en daar ga ik heel wat mesjes op breken.


Ik besluit om de bestaande muren uit het pakket te beplakken met baksteenplaten van Wills (rechts), deze zijn maar 2 mm dik en zijn veel makkelijker te bewerken.


Dat zou er dan ongeveer zó gaan uitzien.

Wordt vervolgd
Bronnen: Wikipedia, Encyclo
Re: Station Goor
Wim Corduwener
gast

Re: Station Goor

Toch niet zo gecharmeerd van de gele rollagen uit de doos. Het zou misschien best kunnen, maar ik vind ze toch te groot.


Ik ben zeker niet aan het proberen het station exact na te bouwen, maar een beetje een idee van de werkelijkheid kan handig zijn, dus heb ikzelf wat foto?s gemaakt van dezelfde muur...


...en het aangrenzende seinhuis.


Voor het seinhuis heb ik eigenlijk alleen de ramen gebruikt.


De ramen van het seinhuis zijn groot genoeg voor een interieur...


...en zo?n blokpostapparaat. De hendelautomaat komt buiten het seinhuis.



En de buitenkant. Het dak en de daklijsten moeten nog in de verf en in werkelijkheid staat er geen schoorsteen op het dak, maar ik verander hier en daar nog wel eens wat.
Wordt vervolgd
Re: Station Goor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Station Goor
Zo zo,

Dat ziet er goed uit :!:
Ik doe het je in ieder geval niet na ;-).

Heb je verder nog plannen om er een baan omheen te bouwen?
Re: Station Goor
Wim Corduwener
gast

Re: Station Goor
Dankjewel!
Ik ben op het moment bezig met twee aansluitende modules: één met een steenkolenmijn en één met een stationsomgeving. Dat steenkolenmijnproject is nogal wat werk omdat ik ook onder de grond het mijngebeuren wil laten werken met een H0e mijnspoortje. Maar ik stap nog wel eens over van het ene naar het andere project. Toen die doos van Station Goor met de post kwam, ben ik daar maar eens mee begonnen.


Om makkelijker te kunnen werken komt dit station op een soort mini-module, die in de grotere stationsmodule wordt ingebouwd.
Voor de beeldvorming: het spoor komt boven, met daaronder het perron en dat perron loopt aan de linkerkant door op de grote module. De straatzijde aan de voor- of onderkant.
Re: Station Goor
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Station Goor
Hoi Wim,

Een aantal weken geleden ben ik ook in het bezit gekomen van station Goor in Model van DRM, en nu wil ik binnenkort gaan beginnen met de bouw van dit model. Ik ben al even op zoek gegaan naar meer informatie/bouwbeschrijvingen/tips van dit model, maar dat heeft nog niet extreem veel opgeleverd. Google heb ik al afgezocht, hier heb ik tot nu toe slechts een paar plaatjes van het orgineel kunnen vinden.

De eerste plaatjes van jou geeft me al een idee hoe ik moet beginnen, maar kun jij/anderen mij misschien meer informatie geven over de bouwwijze, welke verf (kleur) benodigd is, hoe dit te doen, enzovoorts?

Onderstaande foto's zijn van mij, dit betreft het bouwpakket... Een uitgebreide bouwbeschrijving zit er niet bij, slechts drie tekeningen.








Alvast bedankt! :)

Met vriendelijke groet,

Daniël
Re: Station Goor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Goor

Ik ben helemaal gecharmeerd van het interieur, Wim  :thumbup:

Ben benieuwd naar wat volgen gaat !

Grtz Tony
Re: Station Goor
joad
gast

Re: Station Goor
Hoi,

goed bezig! Ziet er goed uit en inventief.

grz

Joad