Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Analoge pendelautomaat, welke loc?

Gestart door mexflex zondag 03 maart 2013, 11:21:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge pendelautomaat, welke loc?
Ik ben op zoek naar een analoge pendelautomaat voor mijn 2 analoge locjes.

Ik heb een digitale baan in opbouw, maar wil een gedeelte analoog maken, dit moet een pendelaan worden.
Nu heb ik een pendelschakeling op het oog welke kant en klaar is.
Ik heb echter een loc nodig met een electronisch omschakelrelais en geen mechanisch omschakelrelais. Nu heb ik 2 echt oude locjes waar een mechanisch relais in zit.
Heeft iemand een idee welke loc een elektronisch omschakelrelais heeft?

Alle andere tips mbt pendelaan zijn van harte welkom.
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Zie Verkoop Overig
Er zijn allerlei wegen om analoge treintjes elektronisch om te laten schakelen. Wat dit forumlid aanbiedt in de rubriek verkoop, is zo'n inbouwblokje. Dat kan je de kop niet kosten. Goed, dan schakelen ze gegarandeerd zonder bokken of stoten. Is inderdaad handig als je wilt pendelen.
Alle loks die M* levert, hebben het klassieke omschakelrelais. Pas als je praat over tweedehands lokjes kan er een elektronisch relais inzitten. Daarvan zijn vele soorten in de afgelopen dertig jaar gemaakt, van uiterst fors (2x3 cm) tot uiterst klein (6x6 mm).

Ik ben nieuwsgierig naar de pendelautomaat die je voor ogen hebt. En ik ben vast niet de enige.
Dus ik hoop dat je wat meer vertelt over wat je van plan bent.
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Ik had deze op het oog.

http://www.mecktronics.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000003&lang=NL

Ze geven echter aan dat het niet zou werken met een mechanisch omschakelrelais.
Het gaat mij juist om een 3tal oude locjes die nu in de kast staan te verstoffen terwijl ik ze graag zie rijden op een pendelbaan.
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Ik ken deze niet, maar heb er wel van gehoord.
Zelf heb ik een losse trafo gekocht van 24 v AC (230).
Door de massa te verbinden met de massa van de M*trafo en de plus te hangen via een relais aan de middenrail van het pendelstuk (tot stootblok) kan ik een omschakelpuls geven als een trein over een magneet rijdt of over een schakelrail.
Ik heb ook bij de buren een draadje gelezen om in plaats van magneetcontact of schakelrail het stootblok te gebruiken als schakelaar om de puls te geven. Je moet dan verende buffers aanbrengen op het stootblok.
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Dit apparaatje van Marklin is een manier om analoog te pendelen.
Je kunt ook de optrek en afremvertraging er mee regelen.

Uitsluitend van toepassing op analoge locs (zowel met mechanisch als electronisch omschakelrelais)
Gebruik dit apparaatje echter nooit met een digitale decoder want dan is het gelijk einde oefening.

mg Harry


http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m648476477-marklin-6600-electronische-regelaar.html
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Citaat van: Jan22 op dinsdag 05 maart 2013, 23:25:37
Ik heb ook bij de buren een draadje gelezen om in plaats van magneetcontact of schakelrail het stootblok te gebruiken als schakelaar om de puls te geven. Je moet dan verende buffers aanbrengen op het stootblok.

Je kan dan het hele stootblok laten schuiven. Dat staat ook aangegeven in dit artikel: Stootblok met Schakelaar. Een nadeel is dat de trein behoorlijk hard tegen het stootblok aan rijdt als je even niet op let.

Groeten Ronald.
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32662.0 kijk ook even op de link gaat over Märklin analoge pendel automaat.
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Hoi,

heb je al een pendelautomaat gevonden? Ik heb zelf een keer eentje gemaakt, een paar reedcontacten,
enige transistoren en een paar Siemens kamrelais.
Het werkte, ik heb het schema wel.

groetjes,

Anjo, oftewel Agee.
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Mexflex,

Lees nu pas dit bericht
Bij mij in de kast liggen nog twee pendelautomaten voor analoge locs met mechanisch omschakelrelais
Fabrikaat Mabro
Te bedienen met schakelrails of reedcontacten
Optrekken afremmen, snelheid en wachttijd instelbaar via potmeters
Aansluitmogelijkheid voorlichtsein
Een ongebruikt; een gebruikt: bedrijfstijd maximaal 1 uur)
Prijs ? 15,00 exclusief verzendkosten

Cees
Re: Analoge pendelautomaat, welke loc?
Als je een aparte trafo gebruikt om een 24v schakel puls te geven, let dan goed
op de fase van de beide trafo's.

mvg Frans