Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

3 Weg wissel

Gestart door frasion zondag 02 april 2023, 22:12:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3 Weg wissel
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
3 Weg wissel
Weet iemand of dit type wissel ook mogelijk is om zelf te maken met de marklin wissels? of is er een wissel die je voor de marklin k rail kan gebruiken die hier op lijkt?
Hoor graag of iemand tips heeft.
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 3 Weg wissel
Als je online zoekt op "weichen walter doppelweiche" + afbeeldingen, gaat er een wereld voor je ogen.
Zoals hier.

Om een doppelweiche even af te zetten tegen een symmetrische 3wegwissel:
symmetrische Driewegwissel

In Nederland (gebaseerd op NS+Prorail) is een Doppelweiche een Driewegwissel.
In andere landen, zoals Duitsland en Zwitserland kan de afweging anders liggen, op basis van lokale toepassingen.
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3 Weg wissel
Heel gemakkelijk valt dit niet te maken uit bestaande K-rail onderdelen, denk ik. Een beetje verzagen kun je de wissels misschien wel, maar het mechanisme zit hoe dan ook nogal in de weg.
Vrijwel alle andere fabrikanten hebben genoeg aan een enkele stelbalk, helemaal aan het begin van het bewegende stuk. Bij Märklin zit het stelmechanisme meer in het midden. Dat  maakt verzagen van de rest ingewikkelder.
Maar misschien is Weichen Walter de oplossing.

Groet,

Peter
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: 3 Weg wissel
Citaat van: Jan22 op zondag 02 april 2023, 22:47:53Als je online zoekt op "weichen walter doppelweiche" + afbeeldingen, gaat er een wereld voor je ogen.
Zoals hier.

Om een doppelweiche even af te zetten tegen een symmetrische 3wegwissel:
symmetrische Driewegwissel

In Nederland (gebaseerd op NS+Prorail) is een Doppelweiche een Driewegwissel.
In andere landen, zoals Duitsland en Zwitserland kan de afweging anders liggen, op basis van lokale toepassingen.

Dankje dat inderdaad wat ik bedoel, geen goedkope oplossing maar wel wat ik nodig heb, en dit is de zelfde rails maat als de k rail van marklin?
Want wil dit na bouwen.

Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 3 Weg wissel
Het dichtst bij Märklin K-rail komt Peco code-100. KLIK
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 3 Weg wissel
Weichen Walter maakte toen gebruik van een code 100 Peco wissel die hij van puko's voorzag,
en aangenomen dat het dit wissel is dan kun je zijn puko strips gebruiken.

Maar dit wisselnummer wordt ons gebracht als code 75 (ook goed combineerbaar met code100),
en dat houdt in dat Henk niet helemaal een eerlijke stand van zaken heeft gegeven ...
Want wissels die je met dit 3-weg wissel wil combineren, moeten dan dus ook code75 zijn ( in plaats van code100).
Re: 3 Weg wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 3 Weg wissel
Er is een ombouwhandleiding hoe je uit 2 slanke wissels zo'n ding kan maken bij HGH, die is wel oud. Die staat hier

Je kan ook zelf aan de knutsel gaan, zoals ik ook eens deed. Dat is wel heel veel werk..
Je kan hem ook kopen bij Weichen Walter, kost je wel ten minste 550 euro: DWW C Gleis

Houdt er rekening mee dat de wissel van Peco met pukostrips van Weichenwalter niet slechts een kwestie is van puko's inplakken. Je zult moeten gaan polariseren. Daarin heb je simpelweg geen keuze. Dat betekent dat je rails moet gaan doorzagen, moet gaan voorzien van bedrading en dit allemaal op de juiste manier moet gaan schakelen. Open rijden kan niet meer.

Ik ben even uit gegaan van C rail, weet niet of dat terecht is.
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: 3 Weg wissel
Citaat van: Laurent op maandag 03 april 2023, 23:10:31Er is een ombouwhandleiding hoe je uit 2 slanke wissels zo'n ding kan maken bij HGH, die is wel oud. Die staat hier

Je kan ook zelf aan de knutsel gaan, zoals ik ook eens deed. Dat is wel heel veel werk..
Je kan hem ook kopen bij Weichen Walter, kost je wel ten minste 550 euro: DWW C Gleis

Houdt er rekening mee dat de wissel van Peco met pukostrips van Weichenwalter niet slechts een kwestie is van puko's inplakken. Je zult moeten gaan polariseren. Daarin heb je simpelweg geen keuze. Dat betekent dat je rails moet gaan doorzagen, moet gaan voorzien van bedrading en dit allemaal op de juiste manier moet gaan schakelen. Open rijden kan niet meer.

Ik ben even uit gegaan van C rail, weet niet of dat terecht is.

Is er ook zoon ombouw handleiding van k rails? dat je toevallig weet?
Want ombouwen klinkt inderdaad stukken goedkoper
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 3 Weg wissel
Er is een bouwdraadje van Hero (Robin). Hij heeft gewerkt met Peco wissels en de geëtste weichen Walter puko's.
Hij heeft dit wissel type niet, maar wel andere Peco wissels. En z'n draadje geeft nogal wat voorbeeldfoto's, hoe je het kunt doen.
Die geëtste pukkeltjes kun je eronder lijmen, op messingschroeven (tussen de bielsen) solderen of met een hete soldeerbout in de biels smelten. Hero volgt een van die 3 gedocumenteerde methoden.

Ik begrijp uit reacties dat een Weichen Walter wissel te duur is (€ 305,- vind ik zelf ook al teveel).
Een Peco (Doppel Weiche) wissel kost een kleine 60 euro incl. btw en daar komen dan de WW-pukkeltjes bij (pak 'm beet €15,-).
Handleiding pukkeltjes plaatsen. Zit je op € 75 euro incl BTW, excl. verzending.

En dan komt er nog verplichte wisselpolarisatie en wisselaansturing bij.
Goedkoopst is dat te doen met 2 servo's, 2 servotesters of 2 weerstanden van 10KOhm.
Daarmee kun je én de 2 tongen omzetten, én de polarisatie afhandelen (zelfde aanpak voor analoog en digitaal).

De vraag is dus of het goedkoper kan dan € 75,- En dat hangt deels af van de 2e hands markt.

Een paar jaar terug was ik bij een beurs in de buurt van Reuver (van een modelbouwclub).
Peco (hand-)wissels gingen daar onder de toonbank voor minder dan € 6,- per stuk weg (bij een Duitse handelaar).
Van Piko-A kon je een hele doos wissels en rails kopen voor € 20,00, die doos stond op de grond onder de kraam).
Dus, ik bedoel maar, kijk rond en koop waar het je bevalt, en zeker niet nieuw als je toch al van plan bent
om een dremel of proxon zaag in de rails te plaatsen.

Als je 2e hands alleen 2 losse  wissels kunt kopen, dan maak je van die 2 zelf een 3,
met de handleiding van een ander, of met de foto's van Weichen Walter.

Er is een vroeger Oost-Duitse site geweest van iemand die zelf wissels ontwierp (ook code 100). Die was gespecialiseerd in hosenträgers, maar dit soort wissels bouwde hij ook. Hij goot ook zelf de bielsmatten (want dat is natuurlijk een van de grootste problemen bij wissel). Ik kan even niet op z'n naam komen ...

En er is een Amerikaanse site die ook mallen levert om wissels mee te bouwen, in het bijzonder de frogs (puntstukken).
Moet ik ook weer even diep nadenken (naam, webadres). Volgens mij had die ook asymmetrische driewegwissels.

Als dat ook te duur is volg je een methode zoals HGH, maar waarschijnlijk dan met Tillig (en dan niet code 100).
Met Tillig omdat die flexibele wissels levert en bouwpakketten levert. Al zijn er ook andere leveranciers aan de overkant van de grote plas.

Tot slot 3 eigen foto's (Délémont, Luzern, Brig); deze Doppelweichen zijn deels al weg of worden nog weg gehaald (en worden niet meer toegepast in moderne, geautomatiseerde tracés).
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 3 Weg wissel
oja, nog even dit: een Peco wissel van dit type heeft 12 graden qua afslaande bogen,
en k-rails (slanke wissels) kun je maximaal inkorten tot 12,5 graden (12 graden gaat je niet lukken).
Dus als je kiest voor Peco, dan kies je voor de 2 tegenwissels dus ook Peco!

Uit deze tekening maak ik op dat je dus 2 extra Peco-wissels nodig hebt (1 rechts en 1 links),
en dan dus ook vast zit aan 4 setjes à € 15,00 W.W. puko's.

Re: 3 Weg wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 3 Weg wissel
Let op met Pumpstreifen: je hebt 1 verpakking per heel wissel nodig, voor een DWW heb je dus 2 setjes nodig, 30 euro dus voor alleen het driewegwissel. Verder is een setje hoog en een setje laag op voorraad hebben bij deze bouwprojecten ook aan te raden.
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 3 Weg wissel
 @citaat  Weet je dat heel zeker?

Ik kom tot een andere conclusie. Een set puko voor wissel is toereikend voor één kruiswissel of drieweg.
Ein Pukoweichenset besteht aus:
 
ein Streifen hohe Pukos
ein Streifen niedrige Pukos
4 x steigende Pukos
ohne Schrauben.


Voor een engelsman ziet het er dan zo uit:
De hoge pukostrip wordt doormidden gedeeld en komen in het middenstuk.'
De lage pukostrip wordt in vieren gedeeld en komen aan de aansluitingen.
Daartussen komen de 4 steigende pukostripjes.

Voor een driewegwissel is het iets anders maar ook dat lukt met één set.

Om 4 normale wissels te voorzien heb je drie sets nodig.
Voor de zekerheid is het altijd goed om wat extra hoge strips te hebben.
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: 3 Weg wissel
Citaat van: Jan22 op dinsdag 04 april 2023, 02:26:49oja, nog even dit: een Peco wissel van dit type heeft 12 graden qua afslaande bogen,
en k-rails (slanke wissels) kun je maximaal inkorten tot 12,5 graden (12 graden gaat je niet lukken).
Dus als je kiest voor Peco, dan kies je voor de 2 tegenwissels dus ook Peco!

Uit deze tekening maak ik op dat je dus 2 extra Peco-wissels nodig hebt (1 rechts en 1 links),
en dan dus ook vast zit aan 4 setjes à € 15,00 W.W. puko's.



Vraag me zelf of het niet makkelijker is omdat ik toch puur deze locatie als diorama wil maken om alles van peco rails of roco te maken en die pukos er in te stoppen.
Omdat je anders met verschillende soorten spoor zit.
Ook omdat ik 2x zoon 3way wissel nodig heb. (zie foto anderekant van het station)


Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 04 april 2023, 16:58:41@citaat  Weet je dat heel zeker?

Ik kom tot een andere conclusie. Een set puko voor wissel is toereikend voor één kruiswissel of drieweg.
Ein Pukoweichenset besteht aus:
 
ein Streifen hohe Pukos
ein Streifen niedrige Pukos
4 x steigende Pukos
ohne Schrauben.


Voor een engelsman ziet het er dan zo uit:
De hoge pukostrip wordt doormidden gedeeld en komen in het middenstuk.'
De lage pukostrip wordt in vieren gedeeld en komen aan de aansluitingen.
Daartussen komen de 4 steigende pukostripjes.

Voor een driewegwissel is het iets anders maar ook dat lukt met één set.

Om 4 normale wissels te voorzien heb je drie sets nodig.
Voor de zekerheid is het altijd goed om wat extra hoge strips te hebben.

Welke Pukos zou je moeten zie er verschillende staan online.

Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 3 Weg wissel
Uteraard heb je bij Peco code100 deze nodig (Weichenset Pukostreifen für Code 100 Weichen).

Omdat WW alleen Puko's heeft voor code 100 (Peco en Tillig wissels) en code 83 ("Weinert mein Gleis") en Peco code 75 niet apart voor komt als maat, is er dus maar keus uit 2 en niet meer dan 2 opties.

Jouw vraag is "welke dan?"
En die keus heeft te maken met achtergrond info van WW (die man timmert al heel lang aan de weg); hij heeft veel info via allerlei sites geventileerd. Maar is er totaal onhelder over op z'n webwinkeltje. Je moet het als het ware al weten. En dat is het lastige.
Het komt er op neer dat alles wat niet code83 is, dus code100 puko's krijgt.

Maar het is lastig om een concrete plek aan te wijzen waar hij dat schreef.
Ten eerste verandert z'n webwinkel voortdurend, en ten tweede verandert z'n informatieve site voortdurend.
Dus de enige vastigheid staat op forums zoals stummiforum. Wat daar staat, blijft.
Dus als je de knoop doorhakt en je gaat het zo doen,
dan stuur je hem die vraag per e-mail.

Maar om een tip van de sluier op te tillen:
Code 75 geeft problemen met de wielen van ouder Märklin materiaal.
Daarover heeft WW destijds bericht op het stummiforum, compleet met een y2b filmpje erbij.
De flensen van oudere wielen raken de railstoelen (zie bijlage); en dat gebeurt niet bij "Weinert Mein Gleis".

Dat heeft WW's keus bepaald voor code 83. En het ligt zo kritisch dat zowel de bielsmat als de spoorstaaf invloed hebben. Daarom biedt hij alternatieven aan.

Dat wetende laat een Märklin-rijder code 75 wissels van Peco meestal links liggen. Uitgerekend deze asymmetrische driewegwissels zijn (volgens Peco zelf) code 75. Dus je kunt narigheid verwachten.
Zelfde type wissel van RocoLine geeft nog meer narigheid met Märklin-wielen (totaal incompatibel).

In het verhaaltje dat WW destijds afstak, was de enige oplossing om de imitatie bevestiging van de spoorstaaf aan de biels lager te veilen: en dat handwerk maakt die wissels van hem zo duur.
Re: 3 Weg wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 3 Weg wissel
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 04 april 2023, 16:58:41@citaat  Weet je dat heel zeker?

Ik kom tot een andere conclusie. Een set puko voor wissel is toereikend voor één kruiswissel of drieweg.
Ein Pukoweichenset besteht aus:
 
ein Streifen hohe Pukos
ein Streifen niedrige Pukos
4 x steigende Pukos
ohne Schrauben.


Voor een engelsman ziet het er dan zo uit:
De hoge pukostrip wordt doormidden gedeeld en komen in het middenstuk.'
De lage pukostrip wordt in vieren gedeeld en komen aan de aansluitingen.
Daartussen komen de 4 steigende pukostripjes.

Voor een driewegwissel is het iets anders maar ook dat lukt met één set.

Om 4 normale wissels te voorzien heb je drie sets nodig.
Voor de zekerheid is het altijd goed om wat extra hoge strips te hebben.
Geloof dat je deze gemist hebt? Wat voor Puko's denk je dat erin zitten?


Een niet symmetrische driewegwissel lukt je niet met alleen het pakje wisselpuko's. En afhankelijk van het wissel heb je dus die extra stijgende puko's nodig.
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 3 Weg wissel
Waar wil jij die extra steigende puko's dan inzetten? Ik leer graag wat nieuws dus vertel het maar. In mijn optiek heeft een kruiswissel en een driewegwissel (symetrisch of niet) 4 aansluitingen. Dat zijn dus 4 steigende puko's en die zitten in één setje. Voor een dergelijk lang wissel heb je waarchijnlijk extra lengte hoge puko's nodig. Ja, dat wel.
Re: 3 Weg wissel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 3 Weg wissel
De eerste V die je maakt, bij de eerste aftakking, maak je uit 2 strookjes stijgende puko's.
Re: 3 Weg wissel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 3 Weg wissel
OK, ja dat zou kunnen.