Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanplan 3,40 x 2,20m

Gestart door SanderV vrijdag 29 mei 2015, 11:33:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 3,40 x 2,20m
Hoi allemaal,

ik heb zojuist mijn eerste baanplan waar ik tevreden mee ben gemaakt. Het enige waar ik over twijfel is de rijmogelijkheden en de drukte (lees achtbaan). Ik heb vroeger veel met m'n vader uit de hand rails gelegd en heb sinds een tijdje een spoedcursus gedaan naar digitaal. Op dit moment heb ik een mobile station 2, die ik van plan ben om in te ruilen voor een grotere centrale (is ook wel nodig bij deze baan). Op dit moment heb ik nog niet zoveel treinen, waardoor ik nog geen schaduwstation gemaakt heb, die ga ik later toevoegen vanuit het onderste niveau heb ik hiervoor reeds een dubbele aftakking gemaakt. Ik ben echt een bergen-mens en wil dan ook graag een bergenlandschap met verschillende niveau's en zo'n mooie hoge dubbelsporige bogenbrug zoals nu in het ontwerp verwerkt is. Graag hoor ik van jullie feedback over hoe het plan eventueel beter uitgevoerd kan worden aangezien dit mijn eerste plan wordt. Bedankt alvast.

Groetjes Sander
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
de verschillende niveaus
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Sander

Mooi plan, als je dat wil realiseren zeker de moeite.
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Hoi Sander,

Een eerste reactie. Je plan ziet er best goed uit, zeker voor een eerste voorstel, maar er moet nog wel het een en ander aan gebeuren.

Op het hoogste nivo, heb je dubbelsporige lijn lopen. Dat kan een beetje druk overkomen straks.
Misschien is het beter om van het bovenste nivo een enkelsporige zijlijn te maken. Maar dat is wat ik zou doen he.
Dat hoeft natuurlijk niet.  :)

Verder kun je met het station op het laagste nivo niet zoveel.
Als je van boven af je station in rijdt, en je kiest voor spoor 3 (van rechts naar links), dan kan je alleen maar op het middelste opstelspoor komen aan de onderkant.
Dat geldt ook voor spoor 2 die kan ook alleen maar van of naar het rechtse opstelspoor. Als je uit de tunnel komt aan de onderkant van je station (naast de opstelsporen),
dan kan je alleen maar naar spoor 4 rijden(rechterspoor uit tunnel) en naar spoor 5 (linkerspoor). Er zijn nu allemaal kruisingen getekend aan de onderkant van je station.
Als je daar Engelse wissels bedoelde dan heb ik hier niets over gezegd.

In de tunnel helemaal aan de bovenkant, heb je een aftakking gemaakt naar je toekomstige schaduwstation. Die daling ga je niet redden zoals het nu getekend is.
De aftakking van spoor 1(station) zit dan in de weg. Als je de aftakking zou gebruiken om weer bij spoor1 uit te komen, dan kan je andere buiten om laten lopen en zitten er geen rails in de weg.

Tot zover de eerste indruk.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m

Hallo Sander,

Ik kijk alleen maar naar de 3-D tekening (en de tekst) en denk dan;

* als je van berglandschap houdt,  waarom dan zoveel sporen ? , je hebt haast geen plek voor scenery meer zo.
  In zo'n tekening lijkt de ruimte nog heel wat, maar de realiteit is vaak anders.

* ik zou de tunnels op het hoogste (linksboven) weglaten en de trein achter de scenery (rotsen/bomen) laten verdwijnen

* de rangeer/opstelsporen  linksboven begrijp ik ook niet en slokken ook landschap op, zou ze weglaten

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en dat je er iets mee kunt  ;)

Grtz Tony
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Hoi Pjedro, ik had in eerste instantie ook een enkelsporige lijn op het bovenste niveau lopen, maar wilde graag een dubbele. Nu ik er weer over nadenk zal een enkelsporige inderdaad rustiger zijn. Wat betreft de onderste laag zijn het inderdaad engelse wissels zodat als je het station binnenkomt op 3 van de 4 sporen uit kunt komen. De daling heb ik als proef wel ingetekend en qua daling was het in orde. Ik zal later nog even een screenshot hiervan maken. Bedankt voor je feedback in ieder geval!
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
van die opstelsporen heb je wel gelijk tony. Da's een goeie. Die kan ik inderdaad best weglaten en heb ik meteen veel mij ruimte voor scenery. Die tunnel heb ik ook over getwijfeld, maar kan ik inderdaad beter weglaten denk ik toch en dan idd achter de bomen laten verdwijnen. Nuttige feedback in ieder geval, ben het wel met je eens.
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Ik heb even een nieuwe 3d tekening toegevoegd van de veranderding naar aanleiding van jullie opmerkingen. Wat denken jullie er zo van?
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m

Hoi Sander,

Mij lijkt het, alsof de de 3D tekening en het railplan niet corresponderen.

Als scenery-man naar de 3D tekening kijkend, veel beter zo  ;)
Als je niet alle tunnelingangen goed wilt kunnen zien (wat camoufleren) , zou ik er met de landschapsbouw wat rekening mee houden; plek voor bomen of rots maken.

Grtz Tony
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Heb je daar toevallig een voorbeeld plaatje van Tony? Scenery wordt een flinke uitdaging voor me aangezien ik daar weinig ervaring mee heb. Heb al wel veel dingen op dit forum gelezen en gezien.
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m

Hoi Sander,

Heb wat in paint geknoeid, voor het idee.
Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
(ben nogal digibeet  :P )

Grtz Tony
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Bedankt voor je toevoeging Tony. Heb je grofweg nog andere tips wat betreft scenery in deze specifieke situatie. Ik ben echt nog een groentje hierin en heb me al veel ingelezen in de diverse technieken op dit forum.

Groetjes Sander
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m

Hoi Sander,

Ik denk graag mee hoor  :P

De belangrijkste tip is veel en goed kijken en dat ook bij je eigen brouwsels te doen. Vooral ook niet bang zijn om fouten te maken.
Het gaat om het plezier en je eigen grenzen verkennen en evt. verleggen.
Er zijn veel manieren om te bouwen, ik ben zelf helemaal van de tempex en heel weinig gips en tegenwoordig ook voegwit-water-verf mengsel.
Ik maak ook graag proefopstellingen (kan met van alles), het plaatje moet kloppen voor mij.

In jouw geval, zou ik zo weinig mogelijk (grote) gebouwen neerzetten, die laten je landschap weer kleiner lijken.
Zet een huis op een berg/heuvel en hij is nog maar half zo groot. Probeer het maar uit en kies wat je bevalt.

Grtz Tony
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Bedankt voor de tips Tony. Ik ben heel benieuwd hoe het er straks uit gaat zien.

Groetjes Sander
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan 3,40 x 2,20m
Citaat van: Pjedro op vrijdag 29 mei 2015, 12:06:09
Op het hoogste nivo, heb je dubbelsporige lijn lopen. Dat kan een beetje druk overkomen straks.
Misschien is het beter om van het bovenste nivo een enkelsporige zijlijn te maken. Maar dat is wat ik zou doen he.
Dat hoeft natuurlijk niet.  :)
Grappig hoe verschillend mensen kunnen denken, dat komt natuurlijk door de vormgeving van het 3d-plaatje.
Ik zou die dubbelsporige bovenste laag juist zo laten, maar grotendeels camoufleren als bergwand waar de trein eventueel langs rijdt, maar niet op een brug.

Een enkelsporige lus lijkt me helemaal niets, tenzij je die in beide richtingen kunt berijden, op de enige plek die zichtbaar is (zou moeten zijn). Daar zou ik zelf niet zo snel voor gaan, maar dat heeft andere redenen dan het ontwerp zelf (2+3 rail vergt analoog wat meer logica).

Ik vind het ontwerp te open ogen. Dat komt door de bruggen. Als dat treinen langs hellingen zijn, of brugpeilers die half verzonken staan in de rotswanden vind ik dat meer kloppen met mijn alpine beleving.
En dat alleen al brengt rust in het ontwerp: de aankleding van het landschap maakt het druk of rustig.

Ik geef wel toe dat de hart-op-hart afstand  bij deze bochtradius er in C-rail afschuwelijk uit ziet, en dat zou je dan als visueel druk kunnen ervaren, dat de parallelle sporen te ver uit elkaar liggen (niet realistisch, en waardoor ook de tunnelmonden hooischuren worden). En dat kun je dan weer verhelpen door die sporen nog iets verder uit elkaar te trekken, waardoor het spoor dat het dichtst tegen de bergwand aan zit vaker in korte romptunnels verdwijnt dan het buitenste spoor (aan de dalkant), en ook die techniek zag je vroeger veel in de bergen toegepast. Tegenwoordig niet meer. De sporen zijn strakker getrokken.