Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

K83 schakelt wissel half

Gestart door Mark147 dinsdag 26 februari 2013, 13:00:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K83 schakelt wissel half
Na een aantal jaar dat de hobby stil heeft gelegen, heb ik dit weer opgepakt.
Een grote schoonmaakbeurt voor alle rails en locs en allesrijdt in principe weer hoe het hoort.
Echter, ik heb in het schaduwstation 2 k83's liggen en deze sturen 8 wissels aan via IB en Koploper.
2 Van de 8 wissels deden helemaal niets. Ok, wisselaandrijving bleek kapot te zijn. Deze beide zaten muurvast en konden geen kant meer op worden geduwd. Geen idee hoe dit kwam, stof?
2 Nieuwe erin geplaatst en vervolgens doen deze het maar half. De nieuwe zijn goedwerkend als ik ze ergens anders aansluit. Beide zijn ook doorgesoldeerd.
Ook een andere goedwerkende wissel heb ik aangesloten op de plek van de niet werkende aansluiting op de k83.
Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat de k83 niet goed werkt. Wellicht iets doorgebrand omdat er 2 dus helemaal vast zaten?
Ik heb er verder totaal geen verstand van, maar 1 van de 4 zwarte blokjes op de printplaat zal wel niet meer goed functioneren.

Als ik de juiste diagnose heb gesteld....Zijn deze te vervangen en zo ja, wie kan daar mee helpen?

Indien ik er helemaal naast zit, wie weet een oplossing?

Groet

Mark
Re: K83 schakelt wissel half
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: K83 schakelt wissel half
zijn vermoedelijk de transistoren die defekt zijn.Is makkelijk te vervangen hoor.Zou eens moeten zoeken op internet welke het juist zijn.

Edit : BD680 of BD682in oud type  ,  smd  zds1002
Re: K83 schakelt wissel half
Beste Mark

Het lijkt er op dat 1 van de uitgangen van de K83 is doorgebrand. Nu hangt het er een beetje van af hoe oud deze K83 zijn, de oudere typen vallen nog wel te repareren maar de nieuwere wordt heel lastig.
Ik heb er meerdere van het oude type gerepareerd.
Als je langs wil komen met de K83's dan ben je welkom.

Voel je daarvoor, stuur dan een PB.

groeten van teunis