Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Banenplan oude catalogus in Wintrack

Gestart door harm78 zondag 24 februari 2013, 18:50:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banenplan oude catalogus in Wintrack
Wat doe je als je een keer niks te doen hebt? Precies! Je pakt een oude Märklin catalogus met een voorbeeldbaan die je vroeger heel mooi vond en gaat die in Wintrack zitten namaken.

Heel vroeger zag ik in de Märklin catalogus een heel geinige baan:

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Untitled by Harm Bremer, on Flickr

Hoewel er bij het baanplan geen artikelnummers van de rails staan, is dat niet heel moeilijk te bepalen met wat kennis van vroeger en een lineaaltje. Als bijlage bij dit bericht heb ik het Wintrack bestand gevoegd. Het grappige is dat Märklin zelf een maximaal stijgingspercentage van 5% hanteert bij de uitleg over de brugdelen. De helling wordt berekend aan de hand van een minimale doorrijhoogte en een stijging van 5%. Gebruiken we tegenwoordig niet liever 3,5%?

Heeft iemand dit baanplan al eens gemaakt? Ik vind het vooral zo'n mooi gezicht dat al die blinkende nieuwe M-rails zo perfect kaarsrecht ligt...
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
         

                                           He Harm 78,

Is tipi's  een Marklin baan men,kan wat ideeën  op doen ,daarna zelf uw eigen ontwerp maken, geeft u trouwens meer voldoening.


Vgr,viditv

 
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Citaat van: harm78 op zondag 24 februari 2013, 18:50:15
Heeft iemand dit baanplan al eens gemaakt?
Dit baanplan niet, maar ik ben wel van plan iets dergelijks te bouwen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42024.0
'k Heb het toch niet zo voor scenery :-)
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Hallo Harm.
Helemaal geweldig zo'n oude voorbeeldbaan van Märklin, met zelfs al iets wat op een soort van schaduwstation lijkt! :P
Vroeger als kind was dit volledig onbereikbaar maar tegenwoordig moet zoiets toch wel te bouwen zijn.

Ik ben héél benieuwd wat het uiteindelijk bij jou gaat worden.

Veel plezier en succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Ik vond deze baan altijd heel mooi, maar hij heeft toch wel wat nadelen... uiteindelijk is 't gewoon enkelspoor, terwijl ik dubbelspoor wil zodat je 2 treinen compleet onafhankelijk zonder te kijken rondjes kunt laten rijden. Ook zit er eigenlijk maar weinig opstelruimte in, als je wat langere treinen hebt. En je moet het maar leuk vinden om een baan zonder scenery te maken natuurlijk :).
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Dag Harm,
Uit je laatste zin maak ik op dat jij niet zo'n liefhebber bent van banen zonder scenery? Dit gaat hem dus waarschijnlijk niet worden.
Toch dank dat je het met ons hebt willen delen. Zeker wat afwijkende ontwerpen zie je niet dagelijks, dus een mooie geleggenheid om er kennis van te nemen.

gr Gertjan
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Nou het lijkt me een beetje saai, als je de baan gemaakt hebt is het eigenlijk wel klaar. Een baan met scenery kun je bijna eeuwig mee bezig blijven :).
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Ik heb de foto's weer gerepareerd, het blijft een mooi ontwerp vind ik :)
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Het is zeker leuk om zo'n baan eens digitaal te tekenen of te maken  :-), maar met een modelbaan heeft het niets van doen.
Het was Märklin destijds alleen maar te doen om zoveel mogelijk materiaal uit te stallen op zo weinig mogelijk m2, net als bij de Fleischmann modelbanen.
Veel rijplezier, maar absoluut geen thema, een uitgesproken commercieel doel....en het werkte, want wie vergaapte zich niet aan die oude banen in die
inmiddels vergeelde catalogussen. :-), waarna er driftig rails werd aangeschaft.
Wat ook grappig is, om zo'n baan vwb. de inzichten en mogelijkheden van vroeger tijden, eens te vergelijken met de hedendaagse modelspoorbouw.
Daaraan kun je zien dat het de afgelopen jaren een enorme vlucht heeft gemaakt.
Kom nu niet meer aan met het "begrip" kopstation behorende bij zo'n extreem belabberde lay-out  ;)
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Grappig item... Ik heb mij altijd totaal verbaasd over dit plan. Als kind vond ik het echt niks. Ik wilde toch zeker huisjes en straten op de baan, en bergen. Al die ontwerpen in de banenboeken met treinen die van niks naar nergenshuizen reden, stations die recht tegenover elkaar lagen binnen een ovaal: gemiste kansen volgens mij: Je kon beter gaan lopen van het ene station naar het andere dan dat je de trein pakte!
En eigenlijk heb ik dat nooit meer losgelaten: ik wil dat het baanontwerp iets voorstelt, een stukje wereld dat echt zou kunnen bestaan. En dat is bij een open frame als dit niet het geval. Het is haast een achtbaan.
Maar ja, een vriendje van mij stond zich te vergapen aan dit ontwerp. Tof juist dat het in niets leek op wat je al kende. Zo kon je het dus ook zien.

Groet,

Peter
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Ik ben ook meer van de landschappen, maar toch vond ik deze erg mooi. Geen idee waarom... misschien was het door de hoeveelheid rails, of door hoe mooi die M-rails kaarsrecht en blinkend op de plaat ligt. Dat kreeg ik zelf nooit voor elkaar met de ouwe troep die ik had...
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
Heerlijk man zo een baan. Lekker veel wissels, seinen en spoor en terugmelders en overige digitale componenten.  ;)

Maar snap dat de (semi)puristen hier wat minder enthousiast over zijn. Ieder het zijne natuurlijk.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Banenplan oude catalogus in Wintrack
In die brochure staat ook compleet het tegenovergesteld: een zeer mooi aangeklede baan (die met de steengroeve op de achtergrond). Daar kon ik altijd mee wegdromen... Sowieso was dat met de oude brochures leuker dan met de nieuwe  ;).