Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

RailRoad&Co TrainController

Gestart door ArjanM zondag 24 februari 2013, 17:39:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RailRoad&Co TrainController
Lid sinds: 2008

offline
RailRoad&Co TrainController
In het draadjes van mijn baan is al het een en ander over TC geschreven. Het lijkt me wel handig dit in een apart draadje bij elkaar te houden.

Wil je TrainController uitproberen of meer info, kijk dan op www.freiwald.com. Daar is ook een demo-versie te downloaden waarmee je uitgebreid kunt spelen.

Dennis(1984) vroeg me het volgende:
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 13 februari 2013, 16:49:39
Hoi Arjan,

Ik hoop dat je snel weer met nieuwe updates komt, maar heb ook even een vraag (over Traincontroller) die ik maar hier stel, zodat iedereen ervan kan leren.

Stel ik heb een station met twee (of meer) sporen. Na het station wordt het één spoor en op dat spoor is een spoorwegovergang. Nu wil ik eigenlijk dat een rijweg wordt ingesteld, vervolgens de spoorwegovergang wordt gesloten, daarna het sein op de gewenste stand gaat en vervolgens pas dat de trein gaat rijden. Zou zoiets definieerbaar zijn denk je?

Daarnaast vraag ik me af of er iets van het RhB-seinstelsel aanwezig is in Traincontroller. Het is nogal een bijzonder seinstelsel waarbij stationssporen geen sein hebben aan het eind, maar het sein bij het enkelspoor begint en middels onderseinen wordt aangegeven van welk spoor een trein mag vertrekken. Uiteindelijk kun je dit natuurlijk wel virtueel nabouwen, maar als er al ondersteuning in zit, is dat mooi meegenomen.

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Inmiddels heb ik in TC (versie 8 Gold) beide vragen opgelost.

Ik ben van de volgende situatie uitgegaan:


Een drie-sporig station met één uitrij sein, voor elk spoor een afzonderlijk abfahrt signal en in het enkelspoor een overweg (het rode stukje). In ieder stationsspoor is een (bruine) schakelaar opgenomen om de trein te laten vertrekken. Bijvoorbeeld: de bovenste schakelaar start een Zugfahrt van blok 1 naar blok 4.
Verder zie je onder de rode overweg nog twee blauwe schakelaars, die gebruik ik voor het aansturen van de overweg (die met het driehoekje, naar links is bomen open, naar rechts is bomen dicht) en het zetten van het sein.

Er zitten nog drie schakelaars verborgen in het plan voor de aansturing van de abfahrsignale. Die zie je alleen in edit mode:


De aansturing gaat als volgt:
Wanneer de Zugfahrt wordt gestart, dan wordt de wisselstraat gezet. Bijvoorbeeld Wisselstraat Block4 <--> Block 1. Aan deze wisselstraat heb ik een aantal operaties toegevoegd:

Is het pijltje bruin dan is de wisselstraat niet actief. Is ie geel, dan wel. Bij de verandering van status worden de operaties uitgevoerd. In het geval van het actief worden van Zugfahrt 1 (vertrek uit blok 1) wordt deze wisselstraat actief. Dan wordt de overweg schakelaar op "bomen omlaag" gezet. Er wordt 5 seconden gewacht om ze te laten zakken. De schakelaar "Bahnübergang Signal" wordt actief gezet. Deze is een signaal voor het sein dat de bomen dicht zijn. Hierdoor spring het sein op groen. Vervolgens wordt weer 3 seconden gewacht en wordt de verborgen schakelaar "Abfahrt 1" gezet. Deze zorgt voor het zetten van het Abfahr Signal van blok 1.
Pas wanneer al deze acties zijn uitgevoerd is de wisselstraat officieel gezet. Pas dan kan de Zugfahrt beginnen. Bij de Zugfahrt heb ik ingesteld dat deze met 2 seconden vertraging begint. Dus pas twee seconden nadat de wisselstraat, en dus alle seinen, is gezet, begint de trein te rijden.

Hier nog een overzicht van de eigenschappen van het uitrijsein:


Het gaat met name om de Auslöser:
Rood heeft geen specifieke Auslöser, dit zorgt ervoor dat het sein altijd rood is, tenzij aan de voorwaarden voor groen of Groen/geel is voldaan.
De voorwaarden voor groen zijn:

  • Blok 2 is bezet.
  • De overweg is gesloten, hier wordt het semafoor van de overweg dus gebruikt.
  • Wissel 1 en 2 staan rechtdoor. Ik kan hier niet checken op het actief zijn van wisselstraat Block4<-->Block 2, want die is pas actief wanneer alles is afgerond. Dat zou tot gevlg hebben dat het sein rood wordt nadat het Abfahrt signal al is gezet en dat is natuurlijk niet juist. Daarom check ik de afzonderlijke wissels i.p.v. de wisselstraat.
  • En tenslotte check ik ook nog de schakelaar die de bomen omlaag zet. Dit is eigenlijk niet nodig en staat er nog in voor het testen, die kun je dus vergeten (geen zin om opnieuw een plaatje te maken  :o) )

Verder is er een soortgelijke lijst voor groen/geel. Deze stand geldt voor vertrek uit spoor 1 en 3, omdat dan over een afgebogen wissel gereden moet worden.

En dat alles zorgt er dus voor dat het er actief zo uitziet:


Wil je de TC file waar alles instaat en die je in simulatie mode kunt runnen (wel eerst even TC gold downloaden en installeren) stuur me dan even een pb met je email adres. Ik kan TC files niet zonder meer als bijlage aan dit bericht toevoegen en een eerdere poging van mij een zip als jpg te vermommen gaf toch wat verwarring.

Ik hoop hiermee weer wat meer over de mogelijkheden van TC te hebben verduidelijkt.
Re: RailRoad&Co TrainController
Ik was nog even wat verder aan het spelen met dit probleem. Vind de knop aanduiding dat de overweg open of dicht is niet echt geweldig. TC Gold heeft de mogelijkheid je eigen symbolen te definiëren. Daarom het plaatje van de knop verandert in een slagboom. En een tweede knop, die geen andere dan een visuele functie heeft toegevoegd, zodat aan beide zijden van het spoor een boom staat.
En nu ziet het er zo uit:

Bomen open:


Bomen dicht:


Het aanpassen maakt dat je bij de knop in kwestie kunt kiezen welk symbool wordt getoond:


En het aanpassen zelf gebeurt op een Paint achtige manier op pixel niveau:


Functioneel is er niets veranderd dan dat ik de tweede knop ook zet. Het ziet er alleen wel veel beter uit vind ik. Met de mogelijkheid je eigen symbolen te kunnen definiëren is het dus ook mogelijk ieder willekeurig seinstelsel grafisch op te nemen. Zo zijn de Abfahrsignale uit dit voorbeeld ook een eigen fabricaat. Ik heb een sein met twee beelden (rood/groen) aangepast in wat je hier ziet.
Re: RailRoad&Co TrainController
Voor diegenen die het teveel vinden TC te downloaden en installeren, hier een filmpje van hoe het eruit ziet:

Re: RailRoad&Co TrainController
Hoi Arjan,

Wat ontzettend gaaf :thumbup:.

Zoals ik je al vertelde was ik vooral ook benieuwd of dingen theoretisch mogelijk zijn in TrainController, maar als ik nu zie hoe jij dit opgelost hebt, dan zijn er volgens mij vrijwel oneindige mogelijkheden. Erg gaaf en het ziet er grafisch ook fantastisch uit! Volgens mij is het precies wat ik bedoel: het filmpje spreekt ook boekdelen.

Nu is het trouwens zo dat jij handmatig een signaal geeft, maar ik neem aan dat je TrainController ook zodanig kunt programmeren dat er random bepaalde treinen vertrekken. Als ik het zo zie wel: volgens mij moet zo'n beetje alles lukken. Lijkt me echt fantastisch om hiermee te gaan spelen, misschien moet ik dat maar eens gaan proberen binnenkort!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: RailRoad&Co TrainController
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: RailRoad&Co TrainController
Leuk dat je hier een apart draadje van maakt. :thumbup:
Soms denk ik wel eens om een cursus erover te gaan volgen, maar misschien kunnen we dat wel via dit forum regelen... 8o ?

Dit is in ieder geval erg leerzaam, dus dank voor het posten!
Ik ben nu vooral bezig hoe ik op een eenvoudig spoortje überhaupt de treinen heen weer kan laten rijden...
... :? Valt nog niet mee, vind ik  :? ...
Dus dit helpt al een een stuk.

Vraagje daaraan gekoppeld: je hebt eigenlijk een heel eenvoudig stuk spoor. Moet je iedere rijbeweging vanuit het ene blok naar het andere vastleggen? Ik heb dat nog niet zo kunnen vinden in de handleiding...
Re: RailRoad&Co TrainController
Citaat van: ernstcramer op zondag 24 februari 2013, 22:55:01
Vraagje daaraan gekoppeld: je hebt eigenlijk een heel eenvoudig stuk spoor. Moet je iedere rijbeweging vanuit het ene blok naar het andere vastleggen? Ik heb dat nog niet zo kunnen vinden in de handleiding...

Ernst,

het idee van het draadje is juist om een discussie / leer platform te hebben, waar we van elkaar kunnen leren. Dennis z'n vraag heeft mij ook weer even bezig gehouden hoe dat op te lossen en ik ben tijdens het oplossen tegen wat leerpunten aangelopen. Zo helpen we elkaar dus. Trouwens, gisteravond bedacht ik dat mijn oplossing hierboven nog niet ideaal is. Het is eigenlijk niet logisch het Abfahrsignal te schakelen bij het stellen van de wisselstraat. Die wordt namelijk ook gebruikt bij binnenkomende treinen en dan hoeft het signaal niet gezet te worden. Logischer zou zijn dit aan de Zugfahrt te koppelen.

Maar terug naar jouw vraag (en ook die van Dennis):"Moet je iedere rijbeweging vanuit het ene blok naar het andere vastleggen? En hoe start je dat?"

Er is een aantal mogelijkheden voor rijden:

  • Handmatig; dat spreekt voor zich lijkt me. het leuke hierbij is dat je TC kan laten ingrijpen wanneer je seinen negeert. (heb ik nog geen ervaring mee)
  • Middels Zugfahrt; dit is een vaste route tussen één of meerdere start blokken en één of meerdere doelblokken. Een Zugfahrt kan aan het einde automatisch één of meer vervolg Zugfahrten starten. Dit is hoe ik het nu op mijn baan heb lopen. Hiermee kun je controleren welke trein warheen gaat en bijvoorbeeld voorkomen dat een goederentrein langs het perron stopt. Ook automatische stops zijn mogelijk. Het starten van de vervolg Zugfahrt kan voor dezelfde trein gelden, maar ook voor bijvoorbeeld de oudeste in de startblokken. Zo heb ik mijn schaduwstation geregeld.
  • AutoTrain; dit is een volledig willekeurige treinenloop. De computer bepaald wat waar heen gaat. Controle is mogelijk door restricties op blokken en wisselstraten. Ik zelf heb hier nog maar heel beperkt mee gespeeld, omdat het mij te vrij was.
  • AutoTrain Drag&Drop; beetje hetzelfde als de voorgaand e. Hierbij geef je het startblok (waar de trein staat) aan gevolgd door het doelblok. TC bepaald dan zelf de route.

Het starten van ZugFahrten of Autofarhrten kan een operatie zijn die is gekoppeld aan bv. bezetmelders, wissels(traten), Bahnwarters, Zugfahrten, Macro's of Schakelaars. Ik heb  voor mijn baan alles aan ZugFahrten gekoppeld. Door netjes af te sluiten onthoudt TC wat actief is voor de volgende keer. Daarnaast is het handig om op bepaalde sporen, zoals station en schaduwstation, knoppen aan te brengen als in het voorbeeld. Hierdoor kun je geforceerd treinen laten vertrekken en eventueel de hele cyclus op gang brengen.
Re: RailRoad&Co TrainController
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: RailRoad&Co TrainController
Citaat van: ArjanM op maandag 25 februari 2013, 10:11:12
...waar we van elkaar kunnen leren...

Dank je! Daar ga ik goed gebruik van maken, en hoop zo ook al snel mijn steentje bij te kunnen dragen.

Dat van die verschillende Zugfahrten had ik gelezen. Maar ik heb de situatie dat de baan voortdurend groeit. En dus is optie 2 niet zo handig, want die routes moet ik dan voortdurend wijzigen... Ik dacht dus dat ik dan de eerste of de laatste optie kon gebruiken: handmatig of via die drag en drop. Maar handmatig kom ik nog niet uit wat dan het verschil is met drag&drop: Je moet dan toch ook aangeven van welk blok naar welk blok je rijden wilt. Maar bij mij komt er nog geen beweging dan in de trein...

Ik ben dus op zoek naar een mooie manier om zo eenvoudig mogelijk te starten dat je trein bij wijze van spreken pendelt tussen de uiterste aangesloten blokken.
Re: RailRoad&Co TrainController
Ernst,

Bij drag en drop zou de trein gewoon moeten vertrekken. Als ie dat niet doet komt dat wellicht doordat er geen bekende rijweg is tussen de verschillende blokken. Dan heb je met tekenen een foutje gemaakt. Bijvoorbeeld een wissel weggehaald en het lijntje weer opgevuld. dan is niet altijd de verbinding hersteld.

Stuur me anders even je TC files op (mijn email staat in mijn profiel) dan wil ik wel even met je mee kijken.
Re: RailRoad&Co TrainController
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: RailRoad&Co TrainController
Ik kreeg bericht dat er inmiddels ook een TrainController Wiki is opgericht.

http://www.dutchroco.nl/TCwiki/index.php/Hoofdpagina
Re: RailRoad&Co TrainController
Ik zelf vind de Duitse versie completer (maar ja, 't is wel in 't Duits)
http://www.tc-wiki.de/index.php/Hauptseite
Re: RailRoad&Co TrainController
Zo, mijn schaduwstation werkt inmiddels een beetje (met TC8Gold en CS2v3.0.1).
Maar toch wat rare dingen (voor het baanplan zie de link in mijn signature):

  • Soms blijven bezetmelders "bezet" in TC, ook nadat het spoor alweer verlaten is. Op de CS2 zijn ze dan ook neit bezet (dus het zijn geen klassieke spookmeldingen op de kabel), en als ik de melder op de CS2 handmatig aan en uitzet, is het in TC ook weer goed. Komt waarschijnlijk door een compatabiliteitsprobleem tussen TC en (de s88 bus van) de CS2 sinds v2.2
  • Vreemd genoeg kan ik (nog) nergens vinden hoe ik de lengte van een wisselstraat kan definieren. Soms heb ik tussen 2 blokken 7 wissels zitten, dus dan is het wel prettig als het blok ervoor al eerder vrijgegeven kan worden, en niet pas als de trein volledig in het blok erna is aangekomen.
  • Ook heb ik nog wel last van pauzes tussen verschillende opeenvolgende rijwegen. Vooral als de eerste rijweg weinig (niet kritische) blokken heeft.
  • Bij rijwegen kun je aangeven of ze meteen gestart moeten worden, of dat het ook goed is als ze pas later gestart kunnen worden. Daar lijkt een time-out in te zitten, want als dat te lang duurt, start de rijweg niet meer. Maar ik kan nergens vinden hoe lang die time-out is, of waar je dat kunt veranderen.

Verder is het wel heel veel werk om alle locs en wagens een-voor-een in te voeren. Voorlopig geef ik een loc dus maar de lengte van een hele trein, maar dat zal niet meer weren als de baan (in ruwbouw) af is, en ik dus ook een station heb waarin aan- en afgekoppeld gaat worden.
Re: RailRoad&Co TrainController
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: RailRoad&Co TrainController
Citaat van: ArjanM op woensdag 03 april 2013, 23:05:07
Ik zelf vind de Duitse versie completer...

Dankeschön!  :D
Re: RailRoad&Co TrainController
Egmaf,

Wat betreft de melders, weet je zeker dat ze goed gedeactiveerd worden? Het is niet alleen een maak/breek contact, je kunt er ook allerhande eigenschappen aanhangen. Ik laat mijn melders bij uitschakelen een timer starten die ze nog 1 seconde actief houdt. Daarmee voorkom ik te veel klapperen van het contact. Ook kun je de melder dwingen uit te schakelen. Ik las trouwens op het forum dat een melder geacht wordt door een trein maar één keer aan en uitgezet te worden. Dat is bij mij dus ook nog niet helemaal in orde  :?
In te stellen bij eigenschappen van de melder:


Lengte van een wisselstraat kun je volgens mij niet definiëren. Een wisselstraat ligt altijd tussen twee blokken en wordt vrijgegeven wanneer het bestemmingsblok is bereikt. Standaard gebeurt dat pas bij het bereiken van de stop melder in het bestemmingsblok. Je kunt bij Zugfahrten echter ook aangeven dat het anders moet:


Ik gebruik eigenlijk overal de "intelligent oder nach einfahrt". Die zorgt ervoor dat wanneer de trein volledig het bestemmingsblok binnen is, de achterliggende blokken en wisselstraten alvast worden vrijgegeven. Mooi is dat bij een korte trein de vrijgave eerder gebeurt dan bij een lange. Is ie iets te snel of te laat kun je met de verschuiving van de freigabe (in cm) het bijregelen.

Pauzes tussen opeenvolgende Zugfahrten kan komen omdat je de Verzögerung van de vervolg Fahrt aan hebt staan? Bij mij gaan ze naadloos in elkaar over.

Wat betreft de time-out herken ik het. Ik meen dat het verloren gaan van Zugfahrten met name optreedt wanneer tussendoor een noodstop is geweest of een edit actie heeft plaatsgevonden. Helemaal heb ik mijn vinger er ook nog niet achter.

Hoop dat dit een beetje helpt?
Re: RailRoad&Co TrainController
Hi Arjan,

Bedankt voor je gedetailleerde reactie!

Citaat van: ArjanM op donderdag 04 april 2013, 13:52:57
Wat betreft de melders, weet je zeker dat ze goed gedeactiveerd worden? Het is niet alleen een maak/breek contact, je kunt er ook allerhande eigenschappen aanhangen. Ik laat mijn melders bij uitschakelen een timer starten die ze nog 1 seconde actief houdt. Daarmee voorkom ik te veel klapperen van het contact. Ook kun je de melder dwingen uit te schakelen.
Ga ik proberen! Is er een manier om dat in een keer bij veel melders tegelijk in te stellen?

Citeer
Lengte van een wisselstraat kun je volgens mij niet definiëren. Een wisselstraat ligt altijd tussen twee blokken en wordt vrijgegeven wanneer het bestemmingsblok is bereikt.
Dat zou jammer zijn... Bij mij kan het niet anders, dan dat veel van de blokken korter zijn dan een trein. Met de regeling voor over-lange treinen gaat TC8G daar prima mee om. Maar ik heb bijvoorbeeld dus ook een keerlus waarvan het blok korter is dan een trein, en waar tussen de wissel van de keerlus en dat blok aan beide kanden nog een stuk of 6l wissels liggen (die gaan naar doodlopende sporen). Nu loop ik het risico dat bij een trein die langer is als het blok, de keerlus inrijdt (om te keren), het mis gaat, terwijl die trein prima in de hele lus (blok + wissels naar de doodlopende sporen) past.

Citeer
Pauzes tussen opeenvolgende Zugfahrten kan komen omdat je de Verzögerung van de vervolg Fahrt aan hebt staan? Bij mij gaan ze naadloos in elkaar over.
Nope, die staat op 0. Voorbeeldje van wanneer het voorkomt:
1e Zugfahrt is maar 2 blokken met een wisselstraat ertussen (deze Zugfahrt heeft ook startblokken die verder weg liggen, maar het gaan nu om een startblok dichterbij). De trein is langer dan het doel-blok.
Vervolg-Zugfahrt start in datzelfde blok, waarna wisselstraat en een kritisch blok (mag nooit gestopt worden) komt.

Wat gebeurt er dan? Trein vertrekt en rijdt het doel-blok van de 1e Zugfahrt in, remt af & stopt voor een rood sein. Pas dan wordt de vervolg-Zugfahrt gestart, wissels gezet, sein op groen en de trein vertrekt weer.
Er zit dus geen echte pauze tussen de 2 Zugfahten, maar meer een vertraging omdat de vervolg-Zugfahrt pas laat gestart wordt.
Let wel: De 2 Zugfahrten kruisen of snijden erkaar niet, er is dus geen (beveiligings-)redden om de 2e niet al eerder te starten. Maar ik zal nog eens verder experimenteren...

Citeer
Wat betreft de time-out herken ik het. Ik meen dat het verloren gaan van Zugfahrten met name optreedt wanneer tussendoor een noodstop is geweest of een edit actie heeft plaatsgevonden. Helemaal heb ik mijn vinger er ook nog niet achter.
Dat ook inderdaad, maar dat bedoelde ik dus niet. Weer even een voorbeeldje:
Zugfahrt1 start opvolger1. Even later komt Zugfahrt2 in zijn doel-blok, en zou opvolger2 gestart moeten worden. Maar opvolger1 is bezig en houdt een wisselstraat of blok bezet waardoor opvolger2 nog niet gestart kan worden.
Als die snel genoeg weer vrijkomen (ik weet niet hoe snel precies, maar ik denk een seconde of 30), start opvolger2 alsnog. Maar als het te lang duurt, start opvolger2 niet meer... Die x seconden (dus zsm starten, of in ieder geval de komende x seconden blijven proberen) zoek ik...

Citeer
Hoop dat dit een beetje helpt?
Ik leer er weer een boel van :)
Re: RailRoad&Co TrainController
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: RailRoad&Co TrainController
Citaat van: EgMaf op donderdag 04 april 2013, 14:43:20
...Ik leer er weer een boel van :)

Ik ook! Mooi zeg, dit is wel heel instructief!
Re: RailRoad&Co TrainController
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RailRoad&Co TrainController
Ik heb "horen zeggen" dat er in juni weer een "Traincontroller" bijeenkomst in de maak is bij de MSG/Den Bosch, hou de website in de gaten.

Overigens ben ik van mening (en dat zal niemand verbazen) dat de software ontwikkelaars de gang van zaken ook te ingewikkeld kunnen maken......

Groet, Anne W
Re: RailRoad&Co TrainController
CiteerGa ik proberen! Is er een manier om dat in een keer bij veel melders tegelijk in te stellen?
Nee, je moet dit melder voor melder instellen. En volgens mij werkt de radio-button meerdere schermen (rechts onder de Hilfe - button) ook niet echt, omdat je elke keer vanuithet blok de melder selecteert.

Citeer
Nu loop ik het risico dat bij een trein die langer is als het blok, de keerlus inrijdt (om te keren), het mis gaat, terwijl die trein prima in de hele lus (blok + wissels naar de doodlopende sporen) past.
Kun je bij de lengte van het blok niet ook de lengte van de wissels tellen? Dan zou de trein erin passen. nergens wordt gecontroleerd of de lengte die je opgeeft ook conform werkelijkheid is.

Citeer
Nope, die staat op 0. Voorbeeldje van wanneer het voorkomt:
1e Zugfahrt is maar 2 blokken met een wisselstraat ertussen (deze Zugfahrt heeft ook startblokken die verder weg liggen, maar het gaan nu om een startblok dichterbij). De trein is langer dan het doel-blok.
Vervolg-Zugfahrt start in datzelfde blok, waarna wisselstraat en een kritisch blok (mag nooit gestopt worden) komt.

Wat gebeurt er dan? Trein vertrekt en rijdt het doel-blok van de 1e Zugfahrt in, remt af & stopt voor een rood sein. Pas dan wordt de vervolg-Zugfahrt gestart, wissels gezet, sein op groen en de trein vertrekt weer.
Er zit dus geen echte pauze tussen de 2 Zugfahten, maar meer een vertraging omdat de vervolg-Zugfahrt pas laat gestart wordt.
Let wel: De 2 Zugfahrten kruisen of snijden erkaar niet, er is dus geen (beveiligings-)redden om de 2e niet al eerder te starten. Maar ik zal nog eens verder experimenteren...
Ik ben lang bezig geweest met bepalen waar de start en stop van een Zugfahrt moest zijn. Voorbeeld: Ik reed eerst met een Zugfahrt het station in, stopte en vertrok met een andere. Daar kwam ik dergelijke effecten als jij beschrijft ook tegen. Ik heb het allemaal veranderd naar een Zugfahrt tot één blok voor het station. Een vervolg Fahrt door het station, met afhankelijk van het spoor een stop. En in het blok NA het station wordt weer een vervolg Zugfahrt gestart. Ik heb gemerkt dat dat een veel soepeler afhandeling tot gevolg had.

CiteerAls die snel genoeg weer vrijkomen (ik weet niet hoe snel precies, maar ik denk een seconde of 30), start opvolger2 alsnog. Maar als het te lang duurt, start opvolger2 niet meer... Die x seconden (dus zsm starten, of in ieder geval de komende x seconden blijven proberen) zoek ik...
Ik zal er eens op letten hoe dat bij mij gaat. als ie niet gelijk weg kan zie ik in het loc venster al wel dat de nieuwe zugfahrt aktief is. Die blijft ook aktief. het is me niet opgevallen dat er iets weg valt, maar ik zal er eens op letten.

Citeer
Ik leer er weer een boel van :)
Ik ook   :D

Anne, bedankt voor de tip.
Ikzelf vind trouwens de vele mogelijkheden van TC, hoewel inderdaad ingewikkeld, juist één van de leuke kanten ervan. Ik ben zo'n nerd die dat graag uitvist.  :o)
Re: RailRoad&Co TrainController
Citaat van: ArjanM op donderdag 04 april 2013, 17:02:24
Citeer
Nu loop ik het risico dat bij een trein die langer is als het blok, de keerlus inrijdt (om te keren), het mis gaat, terwijl die trein prima in de hele lus (blok + wissels naar de doodlopende sporen) past.
Kun je bij de lengte van het blok niet ook de lengte van de wissels tellen? Dan zou de trein erin passen. nergens wordt gecontroleerd of de lengte die je opgeeft ook conform werkelijkheid is.
Dat kan wel, maar lijkt me riskant: Wat nou als er een overlange trein in dat blok staat, en TC denkt dat de wisselstraat vrij is? Dan zou TC kunnen beslissen dat er best wel een andere trein in of uit die doodlopende sporen mag komen....

Citeer
Citeer
Nope, die staat op 0. Voorbeeldje van wanneer het voorkomt:
1e Zugfahrt is maar 2 blokken met een wisselstraat ertussen (deze Zugfahrt heeft ook startblokken die verder weg liggen, maar het gaan nu om een startblok dichterbij). De trein is langer dan het doel-blok.
Vervolg-Zugfahrt start in datzelfde blok, waarna wisselstraat en een kritisch blok (mag nooit gestopt worden) komt.

Wat gebeurt er dan? Trein vertrekt en rijdt het doel-blok van de 1e Zugfahrt in, remt af & stopt voor een rood sein. Pas dan wordt de vervolg-Zugfahrt gestart, wissels gezet, sein op groen en de trein vertrekt weer.
Er zit dus geen echte pauze tussen de 2 Zugfahten, maar meer een vertraging omdat de vervolg-Zugfahrt pas laat gestart wordt.
Let wel: De 2 Zugfahrten kruisen of snijden erkaar niet, er is dus geen (beveiligings-)redden om de 2e niet al eerder te starten. Maar ik zal nog eens verder experimenteren...
Ik ben lang bezig geweest met bepalen waar de start en stop van een Zugfahrt moest zijn. Voorbeeld: Ik reed eerst met een Zugfahrt het station in, stopte en vertrok met een andere. Daar kwam ik dergelijke effecten als jij beschrijft ook tegen. Ik heb het allemaal veranderd naar een Zugfahrt tot één blok voor het station. Een vervolg Fahrt door het station, met afhankelijk van het spoor een stop. En in het blok NA het station wordt weer een vervolg Zugfahrt gestart. Ik heb gemerkt dat dat een veel soepeler afhandeling tot gevolg had.
Hmmmm, dus het ligt niet helemaal aan mij :-)
Wel jammer dat het werkt zoals we zouden verwachten...!

@Anne: Ook bedankt voor de tip. Helaas is 950km (enkele reis) iets te ver voor me.
Misschien als ze het combineren met de beurs van Houten die maand (zelfde avond of die zondag). Waarschijnlijk moet ik de week ervoor toch in Groningen zijn voor werk, dus da's dan al relatief dichtbij :-)
Re: RailRoad&Co TrainController
Citeer
Waarschijnlijk moet ik de week ervoor toch in Groningen zijn voor werk, dus da's dan al relatief dichtbij
Als je 's avonds niets te doen hebt kun je wel langskomen. Neem je je TC-files mee kunnen we er samen eens doorheen.
Ik woon 18 km van Groningen.
Re: RailRoad&Co TrainController
Citaat van: ArjanM op donderdag 04 april 2013, 17:57:21
Citeer
Waarschijnlijk moet ik de week ervoor toch in Groningen zijn voor werk, dus da's dan al relatief dichtbij
Als je 's avonds niets te doen hebt kun je wel langskomen. Neem je je TC-files mee kunnen we er samen eens doorheen.
Ik woon 18 km van Groningen.

Bedankt! Ik laat het je tegen die tijd nog wel weten.
Niets is zo veranderlijk als mijn planning....
Re: RailRoad&Co TrainController
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RailRoad&Co TrainController
Gisteravond even nagevraagd: de Traincontroller gebruikers bijeenkomst bij de MSG/Den Bosch zal op 16 juni plaats vinden, er komt een aparte aankondiging van, geïnteresseerd? hou de website van de MSG/Den Bosch en ons forum in de gaten.

Groet, Anne W
Re: RailRoad&Co TrainController
Dat gaat hem voor mij dan waarschijnlijk niet worden...

Maar nu eerst even 10 dagen Las Vegas, werk...  :P
Ik vertrek over 2,5 uur, en moet nog pakken! Gelukkig alleen luchtige kleding nodig, het is datr 25-30 graden en zoning :)