Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanplan Renswijk

Gestart door ruudster zondag 24 februari 2013, 14:37:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Renswijk
ruudster
gast

Baanplan Renswijk
24-2-3013

Hierbij de proefopstelling van Renswijk.



Grotendeels is het baanplan uitgewerkt via Wintrack en aan de hand daarvan is er een proefopstelling op de vloer van de zolder neergelegd.
Dit heeft te maken met onze schots en scheve zolder én de betonnen 'uitstulpingen' waar rookgasafvoer(en) doorheen zouden lopen. Tenminste het advies was wel deze betonnen kunstwerken met rust te laten  :D

Dit baanplan heeft me een slordig jaar gekost, dat heeft te maken met diverse plannen en nog niet wetende wat ik wilde, daarna enorm veel input gehad en goed bedoelde adviezen waar ik eigenlijk in verzoop en het hele spul aan de kant heb gelegd totdat het wat rustiger was in mijn bovenkamer.

Vriendelijke Groet,

Rudy
Re: Baanplan Renswijk
viditv
gast

Re: Baanplan Renswijk
         
                                                   Hallo Rudy,

Wat is het thema van uw baan ,Nederlandse baan of een Duitse of Zwitsers ?.
Gaat uw schaduwstation bouwen of niet? en hoeveel stations enz...?.En hoegroot is de oppervlakte v
Re: Baanplan Renswijk
ruudster
gast

Re: Baanplan Renswijk
Beste ViditV,

De oppervlakte is zo'n 50 vierkante meter van de zolder, maar daar gaat deels slaapkamer vanaf, plus cv ruimte en een scheiding van de zolder.
Om die reden is het wat lastig te berekenen allemaal wat mij betreft, ben ook niet echt voornemens dit verder uit te rekenen.
Ik weet in grote lijnen wat ik wil en zal moeten schipperen met de ruimte.

Het thema is tijdperk III / NS zoals omschreven in mijn voettekst. Een schaduwstation sluit ik niet uit, maar dat zal dan wel verre toekomst zijn, overigens houd ik er wel rekening mee bij het bouwen van de tafel. Naar verwachting zullen er minimaal 2 en maximaal 3 stations verschijnen langs de baan.

Vriendelijke Groet,

Rudy
Re: Baanplan Renswijk
Mr. Marklin
gast

Re: Baanplan Renswijk
Hoi Rudy,

Dan misschien een gekke vraag van mij: Maar wanneer mag de bouw gaan starten?
Voorlopig ziet het plan eruit van, daar komt nog meer bij.
Dit is tenminste mijn gevoel. In ieder geval succes ermee.

Mvg
Arie
Re: Baanplan Renswijk
ruudster
gast

Re: Baanplan Renswijk
Beste Arie,

Gekke vragen bestaan toch niet? Ik begrijp de vraag heel goed zelfs, zeker met het idee dat iemand een jaar over een baanplan doet  :P en dan nog maar zo'n beetje heeft liggen  :-)

Ik heb heel veel goed bedoelde informatie tot mijn gekregen met als gevolg dat ik eigenlijk smoorde in de info en dat resulteerde in een stop. Af en toe haalde ik het baanplan er op nieuw bij en was het toch niet naar mijn zin en gooide ik hem weer weg. Dit is echt verschrikkelijk vaak gebeurt.
Ik heb nu een eigen gedachte op het gebied van wat ik wil (niet geheel onbelangrijk) maar onbedoeld werd ik in het verleden toch gestuurd en dat was gewoonweg niet goed te realiseren in de ruimte die ik heb en bracht mij tot twijfel.

Ik verwacht binnen nu en twee maanden te starten met de tafel, daar zal de proefopstelling op geplaatst worden, dit omdat ik daar wel voor 90% zeker van ben.

Er zijn nog velen aspecten die ik graag terug ga zien in onze baan het probleem is alleen dat ik het geheel niet goed kan overzien, vandaar dat ik nu besloten heb in etappes te gaan bouwen. Daarmee gooi ik ook voorgaande baanplannen overboord. Tevens moet ik mij nog even goed verdiepen in een aantal zaken wat betreft de scenery, want ons doel is wel dat ik een balans krijg in baan en scenery, dat het in ieder geval redelijk rustig oogt.
De enigste vraag die ik mijzelf nu nog stel is ga ik rond met enkel of dubbelspoor, het baanplan zoals hier te zien is rechtsboven gebasseerd op enkel. Alleen ben ik nog niet overtuigd dat dat het gaat worden. Vandaar ook nog de open eindjes rechtsboven en aan de linkerzijde.

Opties:
Rechtsboven ga ik enkel door en split ik aan het einde weer op of ga ik met dubbel spoor naar de andere zijde.

Linkerzijde, het dubbelspoor kan op een lager gelegen niveau met een schaduwstation en eventuele keerlus weer retour of ga ik gewoon met een dubbelspoor door naar de andere zijde.

Wat betreft de linkerzijde neig ik naar spiraal ---> schaduwstation ---> keerlus op een lager gelegen niveau.
Wat betreft rechtsboven hangt volledig van de scenery af wat ik daar ga doen.

Dat zijn dus nog een beetje de plussen en minnen waar ik mee zit  :) komt vanzelf een keer goed, ik ben nog jong, als de baan met mijn pensioen maar klaar is  ;) :P :D

Vriendelijke Groet,
Rudy

Re: Baanplan Renswijk
ruudster
gast

Re: Baanplan Renswijk
...en daar wil ik nog wel op aanvullen dat snelheid, voor mij althans, niet werkt in het goed doordenken van een baanplan, ik geen haast heb en alles goed wil overdenken en niet tegen verrassingen aanloop en daardoor mezelf behoorlijk op kosten jaag. Zoals al eerder aangegeven, ik wil een goed overwogen balans en baan en omgeving.

Vriendelijke groet,

Rudy
Re: Baanplan Renswijk
Mr. Marklin
gast

Re: Baanplan Renswijk
Hoi Rudy,

Ik begrijp jouw probleem. Een proefopstelling is zowiezo een goed begin. Kijken wat je wilt.
Als ik naar mezelf kijk: ik had een mooie spiraal met een stuk baan, dan volgt teleurstelling op teleurstelling met als gevolg: het hele projekt gesloopt.
Een goed begin is het halve werk.
Als ik je een goede raad mag geven, begin met het schaduwstation, en als dat goed functioneert, kijk dan wat voor volgende "verdieping"erop kan komen.
Stel tevens geen termijn van. dan moet het klaar zijn, want dan ga je zeker de mist in.

Mvg
Arie
Re: Baanplan Renswijk
ruudster
gast

Re: Baanplan Renswijk
Mijn dank voor je reactie, ik begrijp je frustratie heel goed. Ik was nog niet zo ver dat ik echt daadwerkelijk een baan had leggen, maar ik heb al heel wat frustraties gehad. Dat termijn wat je bedoelt was ook de reden dat ik de tafel met 2 maanden als termijn gaf. Ik verwacht misschien zelfs deze week te starten maar dat roep ik niet hardop, simpelweg er hoeft maar iets tussen te komen en ik voldoe niet meer aan een verwachtingspatroon die ik zelf heb gesteld.
Dat vind ik zelf al zeer vervelend.

Wat betreft het schaduwstation, neem ik in ieder geval in overweging! Bedankt voor de tip Arie, ik moet daar nog wel goed over nadenken omdat ik er nog niet uit ben of deze nou ook echt definitief komt  :D

Vr. Gr. Rudy

Re: Baanplan Renswijk
viditv
gast

Re: Baanplan Renswijk
                                           

                                                            Hallo Rudy,

Gij neemt een goede beslissing ,gaat niet te haastig van start ,denk logisch na , hoe gij uw baan wilt bouwen wat planning en de onderbouw betreft enz.,Ik ben ook trouwens al enige tijd  bezig met het plan van mijn de baan omdat het een grote baan gaat worden , en ik doe nog steeds aanpassingen  ,ge bent niet de enige ,neem gerust uw tijd daarvoor, moest ge er niet uitkomen wat de planning betreft ,kunt gij hier op dit forum raad vragen ,we kunnen u daar bij helpen.

Groeten ,viditv
Re: Baanplan Renswijk
ruudster
gast

Re: Baanplan Renswijk
@Mon:

ik begrijp u niet? Ik heb zeker een stukje gemist?

@Viditv:
Mijn dank voor uw reactie, ik ben blij dat het begrepen wordt.

vr. gr. Rudy
Re: Baanplan Renswijk
ruudster
gast

Re: Baanplan Renswijk
Ok Mon,

Duidelijk verhaal, mijn dank voor de heldere uitleg.
Ik begrijp je punt en ben het met je eens, tevens sta ik er neutraal in en begrijp ik Arie ook. Ik ben dan ook niet voornemens de discussie voort te zetten.
Ik heb mij in het verleden teveel laten lijden door goed bedoelde adviezen met als  resultaat dat ik geen zin meer had in de hobby, meningen mogen uiteraard geuit worden, het is aan mij om te leren filteren dus ik geef hier niemand de schuld mee, het is een leermoment voor mijzelf geweest.

Ik zal adviezen overwegen, of ik er iets mee doe is een tweede.

Nogmaals dank voor beide jullie uitleg.

Vriendelijke Groet,
Rudy


Re: Baanplan Renswijk
Mr. Marklin
gast

Re: Baanplan Renswijk
Hoi Mon,

Dat lijkt mij zo wat het slechtste dat je kunt doen...'k Heb hier al diverse keren uitgelegd waarom..............
Dit citaat zet jij een aantal posten terug neer. Wel eens bij een constructeur geweest. Die begint niet midden in een huis, echter met de begane grond en de kelder.
Als die niet goed zijn dondert het hele huis in elkaar.

Dus mij visie blijft: begin gerust met het schaduwstation en laat dat goed werken alvorens naar boven te gaan bouwen.

Mvg
Arie
Re: Baanplan Renswijk
Mr. Marklin
gast

Re: Baanplan Renswijk
Hoi Mon,

Ik maak hier geen woorden meer over vuil.
We laten het zoals het is, maar ik wil een ding toch toelichten, ik wil niemand hier perse advies geven.

Mvg
Arie
Re: Baanplan Renswijk
ruudster
gast

Re: Baanplan Renswijk
Goedemiddag allemaal,

ik heb een geweldige oplossing bedacht om deze discussie achter ons te laten.

:D Ik maak geen schaduwstation :D

Vriendelijke groet,

Rudy :)
Re: Baanplan Renswijk
viditv
gast

Re: Baanplan Renswijk
               

                                                             Hallo Rudy,

Gij moet  geen schaduw station bouwen hoor, ieder beslis daar zelf over ,we geven alleen maar tips ,gij kunt gerust zonder schaduw station uw baan bouwen ,gij hebt genoeg ruimte daarvoor heb ik opgemerkt.


Groeten, viditv
Re: Baanplan Renswijk
Mr. Marklin
gast

Re: Baanplan Renswijk
Hoi Rudy,

Veel succes met je baanbouw, ik zal je draadje blijven volgen.

Mvg
Arie