Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

electra aanleggen, ik weet het niet meer.

Gestart door limburg23 donderdag 14 juni 2007, 20:30:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
electra aanleggen, ik weet het niet meer.
hallo, ik heb vandaag bij mijn baan een 2e transformator gehaald voor de verlichting van bijv huisjes en stootblokken, maar nu komt het probleem..

mijn trafo, marklin 60va ( zit ook standaard bij de grotere startsets ) voor central station, heb ik nu2x. een is voor aansturing central station en een voor de verlichting. echter mijn stootblokken hebben maar 1 gele kabel met stekker erop. deze kan ik aansluiten op het verzamelstukje van marklin, past precies. maar hoe krijg ik deze aan de trafo? daar er maar 1 kabel is. Tevens heb ik me van die soort van kroonstrips gehaald waar ik aan 1 zijde plus en 1 zijde min kan stoppen, dit is in mijn ogen veel gemakkelijker....

kan iemand mij uitleggen hoe het precies werkt? of mij doorsturen naar een andere site?
groeten Roy en joop

ps, bij totaltrain vertelde iemand dat ik deze trafo ook nog als booster zou kunnen gaan gebruiken?? wat is het nu ervan en hoe krijg ik mijn huisjes e.d. dan verlicht?

groeten roy en joop
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
maar 1 draad zit al vast in het stootblok op de rail, en die andere gele dan? die gaat omlaag door de plank, en daar komen een aantal van die stootblokjes bij elkaar. Dus onder de plank zitten nu bijv 6 gele stekkers op 1 verdeelplaatje van marklin.... en dan zit ik vast, want hoe maak ik dat vast aan de trafo?

Roy
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Citaat van: limburg23 op donderdag 14 juni 2007, 20:55:09
maar 1 draad zit al vast in het stootblok op de rail, en die andere gele dan? die gaat omlaag door de plank, en daar komen een aantal van die stootblokjes bij elkaar. Dus onder de plank zitten nu bijv 6 gele stekkers op 1 verdeelplaatje van marklin.... en dan zit ik vast, want hoe maak ik dat vast aan de trafo?

Roy

1 draad gaat naar de trafo door de plank, de andere draad van de trafo sluit je aan op de rails.

mvg mark
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Hallo,

Als Roy met een CS rijdt dan mag hij toch niet zomaar een tweede trafo op de rails aansluiten :?: Of wel als het maar om 1 draad gaat ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Had begrepen dat dat alleen mocht met een booster ertussen. Maar ik begrijp dus dat mijn 2e zin correct is, 1 draad mag wel...2 niet :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Loop nu nogal op de zaken vooruit want ik heb me zelf nog niet in aansluiten verdiept. Dacht echter dat ik in handleidingen al regelmatig waarschuwingen gelezen had over het aansluiten van meerdere trafo's in combinatie met Marklin Systems.
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Oke, ga ik ff bekijken...monumentje.
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
owkee.... nu weet ik het dus effe niet meer :) uhm vraagje, die stekkers om op de rail aan te sluiten, waar krijg ik die? gewoon bij totaltrain of??
greetz Roy...

Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Hallo Roy,

Hoop dat ik je niet in verwarring heb gebracht, ik probeer even mee te liften op jouw vragen om er zelf ook iets van op te steken :oops:

Je kunt bij technische vragen altijd gewoon vertrouwen op de antwoorden van Freak. Hij heeft al bijna 50 jaar ervaring met modeltreinen.

De stekkertjes zijn op tal van plaatsen te koop, iedere modeltreinzaak heeft ze wel liggen denk ik 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
ik heb nu cs aangesloten via het aansluitstuk met een soort van ps2 aansluitkabel..... ?S?S?S? kan dit ook gewoon? alles rijdt gewoon enzo, heb alleen een programmeerrail met die 2 draden.....

greetz Roy, ps alvast bedankt allemaal!!!!
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Hallo Peter,

Heb het schema bekeken en zie dat het (uiteraard :oops:) klopt. Kun je misschien nog wel even bevestigen dat het mis gaat wanneer je beide draden van een 2e trafo op de rails aansluit :?: De massa mag gedeeld zijn maar de andere draad niet heh ?

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Hallo,

Vanuit je tweede trafo(lichttrafo) gaat de bruine draad naar de massa(rails), de gele draad gaat naar het draadje van het stootblok.

Beide draden op de rails aansluiten zal resulteren in een rookfestijn.

@ Roy: Vanuit je CS gaat er inderdaad een soort PS2 kabel naar het aansluitblok wat aan de rail is bevestigd.
De trafo die je op de CS aansluit, mag je alleen gebruiken om je CS van stroom te voorzien. Alle andere zaken(lampjes e.d.) krijgen hun stroom(gele draad) van de andere trafo's. De bruine draad mag je wel aan de railstaaf (buitenste lipjes aan de onderzijde van elke rail) bevestigen.

Groetjes

willie
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Thanks Peter, much abliged 8)

Groeten,

Rolf

PS: Diodes, Elco's & weerstandjes vielen vandaag op de mat. Heb 't momenteel ff druk maar binnenkort ga ik de verlichting in de TEE uittesten.
Re: electra aanleggen, ik weet het niet meer.
Hallo Roy,

Je stootblok met led-verlichting. Maak aan dat ene draadje een platte steekhuls (Marklin 74995).
Schuif de steekhuls op de middenrail van de eerst volgende rails. Klaar is Roy en het ledje van je stootblok brandt. Gebruik je een aparte (licht)trafo, dan moet je middenrail isolatie toepassen tussen je stootblok en de eerstvolgende rails en dus geen gebruik maken van het gestelde in mijn 2e zin. V.w.b. de massa's van beide trafo's is dat geen probleem. Succes.

Groetjes,

Minto :D