Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Extra trafo

Gestart door does84 zaterdag 23 februari 2013, 22:12:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Extra trafo
does84
gast

Extra trafo
Ik vraag me af of ik de trafo die bij mijn startset zit kan gebruiken voor de voeding van mijn wissels of lampjes van huizen. Het punt is dat er zo'n stekkertje aan zit voor een aansluitrail. Ik meen dat het een 18 VA trafo is. Wanneer ik onder de aansluitrail kijk ( is er een voor zo'n infrarood afstandsbediening) zie ik er wel een rood en bruin draadje onderuit komen. Is het snoertje doorknippen en strippen en aansluiten genoeg?

De reden van mijn vraag is dat ik vandaag een MS 2 heb gekocht en de oude trafo dus eigenlijk niet meer nodig heb.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Re: Extra trafo
C-Brian
gast

Re: Extra trafo
Hallo Does

Voor zover ik weet kun je de draden gewoon doorknippen vóór de stekker die in de aansluitbox gaat. In de aansluitbox zit elektronica die je niet nodig zal hebben om je wissels/verlichting te voeden. Met de aansluitrail hoef je dus verder niets te doen.
Ik ben hier echter niet zeker van, daar ik nog geen mogelijkheid heb gehad tot het testen.. Ga dus niet uit van mijn reactie!

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen..
Re: Extra trafo
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Extra trafo
Citeer18 volt
Heb je het catalogusnummer van de trafo, een foto?
Of het catalogusnummer van de startset?

Oudere tafo's gingen niet verder dan 16 volt.
Nieuwere Transformers gaan tot 18 volt.
Draadjes die onder de aansluitrail zitten, zegt me niet zoveel.
Alle Marklin aansluitrails hebben een rood en een bruin draadje, bij mijn weten.

Ik zou dus zo 1-2-3 C-Brian 's reactie niet durven onderschrijven. Wel zijn onzekerheid.
Ik mis gegevens.


Re: Extra trafo
does84
gast

Re: Extra trafo
Het is een nieuwe(re) 18 Volt

Er staat achterop 66191
Is dat het nummer?
Wanneer ik onder de aansluitrail kijk zie ik daar een bruin en rood draadje verbonden aan de rails. Aan het einde van de snoer vd trafo zit een soort van tulpstekkertje waarmee je hem aan de rail kan aansluiten/ inprikken

Hopelijk is dit de info die je moet hebben.
Re: Extra trafo
Freak
gast

Re: Extra trafo
Hallo Hans,



Het is een trafo met een DC (gelijkspanning) van 18V en 1A.


Mvg,
Peter
Re: Extra trafo
does84
gast

Re: Extra trafo
Ja dat klopt.
Even voor de duidelijkheid... Dat betekent dus dat ik hem niet kan gebruiken hè?

Sorry ben echt nog een leek met dit soort dingen...
Re: Extra trafo
Aliebengalie
gast

Re: Extra trafo
Afhankelijk waar je hem voor wilt gebruiken , kijk uit dat je er alleen niet te veel van vraagt (overbelasting).
Ik bedoel dus hoeveel lampjes je er op wilt gaan zetten (het verbruik ervan dan he).

De aansluitrail gebruik je toch niet meer , je gebruikt toch alleen je trafo , waar je het stekkertje van af knipt.
Voor wissels is het prima , zolang je maar niet een berg tegelijk schakelt .

Mvg: Alex
Re: Extra trafo
does84
gast

Re: Extra trafo
Hoi Alex,

Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Hier kan ik weer wat mee.

Mijn vraag is beantwoord!
Re: Extra trafo
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Extra trafo
Hans,

De lampjes die in wissels zitten kunnen de schakelspannig van het analoge bedrijf aan, dat is meer dan 18 volt.
Hier praat ik over wisselspanning, dat maakt voor een huisverlichtingslampje echter niks uit.

Je kunt voor de sfeer denk ik het beste twee lampjes voor een huisje o.i.d. in serie schakelen, brandt het lampje iets minder fel en gaat het gloeidraadje veel langer mee.

In serie schakelen betekent, 1 kant van een lampje aan de plus, andere draad van het lampje verbinden met een draad van het tweede lampje, daarna de overgebleven lampdraad aan de min van de trafo koppelen!

Veel succes!

Gr. Fred.
Re: Extra trafo
does84
gast

Re: Extra trafo
Fred,

Dank je voor deze nuttige aanvulling!