Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan om veel te rijden, help!!!!!

Gestart door Guido zaterdag 23 februari 2013, 21:29:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Beste forum leden,
Onlangs ben ik weer fanatiek begonnen met Marklin M rail HO.
Nu wat oefenbaantjes (voor de techniek e.d.) wil ik nu een start gaan maken met een eerste echte baan.
Ik ben een rijder, dus (nog) geen thema bouwer.
De beschikbare ruimte die ik nu heb is 1.20m bij 2.50 m. Later nog uit te breiden.
Ik ben al druk met oude Marklin plannen uit de boekjes bezig geweest, heb met potlood en papier geworsteld en heb een paar gratis demo baanprogramma's uitgeprobeerd.
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de bedacht baan zelden of niet passend gelegd krijg of mijn ideeen werken niet.
Wie o wie kan mij helpen met een idee, een plan met daarbij precies aangegeven welke soorten (nrs) M rail waar moeten komen te liggen.
Zoals al gezegd de nadruk moet liggen op het rijden en niet b.v. rangeren.

Alvast erg bedankt
Groet
Guido
eerste opzet baan om veel mee te rijden
Forum,
ik heb me het advies van Mon aangetrokken.
Hierbij treffen jullie aan mijn eerste plan, wat ik met veel hulp van Dani en Scarm gemaakt heb.
Heel erg graag jullie opmerkingen.
Gegevens:
Marklin M rail HO, Analoog,beschikbare ruimte 1.20 bij 3.60 mogelijk nog 1 keer uit te breiden met 0.60 bij 1.20.
Liever nog geen verhogingen of schaduwstations. Ik heb 6 stoomloks en wil graag ook uitsluitend in dit thema blijven.
Op de bijlage kun je zien dat bepaalde gedeeltes geel zijn, dat zijn aansluitpunten die ergens niet kloppen, ook zie geen mogelijkheid voor een keerlus.
Hebben jullie ideeen, aanvullingen, tips>

Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hallo,

Die korte stukjes kun je op maat maken met een dremel,
en dan aan de volgende rails vast solderen.

Zie mijn draadje, klik

Gr Einte
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hoi Elinte,
dank voor idee.
Ben bang dat dremel gebruik en solderen nog net even te lastig voor me is.
Ik zag wel op je draadje een ander briljant idee.
Het verdiept leggen van de seinen.
Wat is dat blaauw spul zoals jij het noemt, waar te krijgen en laat je de rails er los op liggen?
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Het blauwe spul kun je kopen bij Gama.
Isolatie plaat voor laminaat.

Gr Einte
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
                 

                                                       Hallo Guido,

iIk bemerk op uw plan dat het nogal redelijk vol sporen  ligt, en te dicht naast elkaar ,gaat u nog veel plaats hebben voor landschap enz..?.
Ik heb in uw voor gaan bericht gelezen ,dat gij geen schaduw station gaat bouwen ,het zou nochtans hier beter van toepassing zijn, maar  ja ieder beslist daar zelf over natuurlijk.

Vgr. viditv
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
k denk dat Guido het al even aan haalde, hij wil vooral veel gaan rijden, niet zozeer scenery bouwen, dat was hetuitgangspunt.   Mensen die andere baanbouw topics volgen zullen de basis van het eerste plan dat ik schetste voor Minitreintje herkennen, daarvoor schreef Guido me aan of ik die in M rail kon zetten en met een draaischijf er in.  Dat was de prille basis.
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!

                                                         HR Dani,

Ok , Dani dan moet gij verder gaan het geen Guido zelf beslist heeft .


Groeten,viditv
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hoi Guido,
We hebben nu gelukkig wat meer info over je wensen. Toch lijkt het ontwerp dat je presenteert niet helemaal aan te sluiten bij je openingspost. Je geeft daar aan dat de nadruk op rijden moet liggen, maar dat zie ik niet terug in je plan. Ik zie eigenlijk alleen een rondje, maar wel veel opstel of rangeersporen, of is dat het doorgaande station. Wat is het thema: vooral industrie met goederenvervoer en dan rangeren en samenstellen goederentreinen? Ik denk dat wanneer veel rijden alleen betekent rondjes draaien, je de interesse snel zult verliezen. Je wilt niet met hoogteverschillen in de baan werken, maar mogelijk wel in het landschap. Zo zou je dan kunnne kiezen voor een schaduwstation verborgen onder een verhoogd stadsdeel. Daar kun je dan treinen opstellen, uit het zicht, en andere treienen uit laten verschijnen. Dat geeft al een behoorlijke afwisseling. Je hoofdbaan is enkelsporig, maar dat hoeft geen probleem te zijn op deze oppervlakte. Je kunt toch treinen tegen elkaar in laten rijden. Passeren gebeurt dan in het schaduwstation aan de ene kant en in een te plannen doogaand station aan de andere kant. Een dubbele keerlus maken die gelijkvloers ligt lijkt bijna niet mogelijk of je krijgt een erg onnatuurlijke 8 baan.
Het niet passen van de baan lijkt me een tekenprobleem/software probleem. Ik zie geen vreemde combinaties. Volgens mij moet dit plan met de bestaande raillengtes uit te voeren zijn, zonder dremelen of solderen.


vr gr Gertjan
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hoi Gert Jan,
Je slaat de spijker op de kop.
Eigenlijk ben ik een beetje bang om een schaduwstation te bouwen, weet ook niet goed hoe.
Ik heb er in andere topics wel veel over gelezen en nog meer indrukwekkende voorbeelden gezien.
Ik heb echter geen idee waar in dit ontwerp er een schaduwstation aangelegd kan worden.
Zijn er wellicht eenvoudige oplossingen?
Ik ben al gestart met de bouw van het frame maar het eerste deel is geen succes geworden, gewoon te onstabiel, maar dat is eigenlijk een ander topic.
Wat betreft je opmerking over passen van de baan, ik denk dat je gelijk hebt, maar het gevaar schuilt erin dat m rail een relatief hoge "tollerantiewaarde" heeft bij het leggen, Totdat je er een trein over laat rijden. Dan zie je problemen pas. De trein loopt dan gewoon niet lekker (maakt rare bewegingen) Tenminste dat gebeurde op mjn oefenbaan (die kleiner is 1.20 bij 2.50).
Ik had de hoop dat een ontwerpprogramma dat probleem voor me zou oplossen.

gg
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Ha Guido,
Het meest simpele schaduwstation heb je eigenlijk al getekend. dit is een enkelvoudig inhaalspoor. Dan heb je de mogelijkheid om trein 1 stil te zetten, terwijl trein 2 op het andere spoor passeert. Maar met 1 of 2 extra inhaalsporen heb je al veel meer mogelijkheden, want dan blijft trein 1 nog een tijdje 'ondergronds' en komt eerst trein 3 tevoorschijn. Dat maakt het voor jezelf en eventuele toeschouwers al een stuk aantrekkelijker: je weet immers nooit van welke kant je nu welke trein kunt verwachten. Omdat er geen keermogelijkeden voorzien zijn, blijft een bepaalde trein uiteraard wel steeds dezelfde kant op rijden. Bij Eloks zou je in het station via een omloopspoor de loc wel makkelijk aan de andere kant van een wagonsleep kunnen brengen. Maar ook bij jou met stoomlocs is wel wat mogelijk, want je hebt mmers een draaischijf!
Tav het schaduwstation: dat kun je plaatsen op de lange zijde tegenover de plek waar je normaal je bediening hebt. Je legt daar de 2, 3 of 4 inhaalsporen, desnoods met een 3-weg wissel en dekt dit geheel af met een half open tunnel (aan de achterkant open, zodat je er nog bij kunt). Bovenop deze tunnel zet je (een deel) van de stad, terwijl je zelfs een ander deel op nul niveau kunt houden. Met een simpele oprit/brug kun je misschien nog wel een klein goederenspoortje op het niveau op de 'tunnel'  brengen.
Heb je alleen wissels uit de 5100 serie, of ook 5202 wissels (op de tekening lijken het allemaal 30 graden bochten, maar dat ligt misschien aan het gebruikte programma).
gr Gertjan
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hoi Gertjan.
Eerst de wisselvraag.
Ik heb diverse wissels setjes van de 5117 (dat is toch 5118 en 5119), sommige van hun is het afslaandespoor groter dan anderen. (is dit te begrijpen?)
Ik heb ook een aantal 5202. Eerlijk gezegd weet ik het verschil niet tussen die wissels. Ik heb begrepen dat de 5202hetzelfde is als de 5100 serie, alleen geschikt is voor eventuele automatische schakelingen via een contactrail. Klopt dit?
Wat betreft het schauwstation, mijn idee was om een zichtbaar station te maken aan de lange kant aan de onderzijde (dus de onderkant van de tekening) .

Begrijp ik je goed dat je voorstel is om aan de overzijde van de lange kant dan onder de zichtbareplaat een schaduwstation aan te brengen?
Vanaf welk punt zou dan de rails moeten gaan dalen? Aan de korte zijde in de bocht (dit om de helingshoek binnen de 3 a 4 procent te houden?
Ik heb een beetje moeite om de voor me te zien, zie je kans om dit in de tekening aan te geven?
Betekent dit dat ik eigenlijk de bovenste 3 sporen op een lagere plaat plaats waardoor er op het basisnivo ruimte ontstaat voor een dubbelspoor?
Of ben ik nu de weg kwijt.

GG

Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hoi Guido,
Omdat je juist niet met lagen wilde werken, wilde ik het spoor gewoon op de plaat houden, maar dan ' afdekken'  met een tunnel oid, zodat je deze opstelsporen niet meer kunt zien. Het ontwerp blijft in principe nog steeds eenvoudig, maar omdat de treinen tegen elkaar in rijden (enkel spoor dat in 2 richitngen wordt bereden), lijkt het wel drukker en wordt de aandacht van het rondjes rijden afgeleid. Ik kan wel iets tekenen, maar ik weet niet hoe je vanuit wintrack plaatjes op het forum kan plaatsen.

Verder snap ik je verhaal van de 5117 (18 en 19) wissels. Die met de korte stukjes zijn de laatste versie van 5117, de 5137. Met een bochtstukje 5102 maak je daar weer een 'normale'  5117 van. Maar de railafstand tussen 2 evenwijdig lopende sporen is op basis van de 5117 wissels vrij groot. Je kunt dan beter de 5202 serie gebruiken, waarbij je wel moet bedenken dat de boog in deze wissel geen 30 graden is maar 24 en een beetje (maar met 5205 maak je er weer 30 graden van). Wanneer je ergens 2 halve cirkels binnen elkaar zou willen leggen (5100 binnen, 5200 buiten), moet je de 5202 wissels gebruiken als overgangswissel.

gg (dat heb je met dezelfde voorletter  :D)
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hai GertJan,

ik zal je een persoonlijkberihtje sturen hoe met scarm kunt doen  doet (heb ik van Dani geleerd). Anders dwaalt het topic af.

Toch blijft dat wisselverhaal een beetje lastig. Ook her herkennen daarvan, Marklin is daar niet altijd even duidelijk in en op bv marktplaat is het helemaal een chaos.
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hi Guido,
Zag dat je in Wintrack een bestand kan exporteren naar een bitmap. Dat heb ik gedaan en bijgevoegd. Ik heb een stukje baan met M rails en wissel gelegd om je mogelijk iets meer inzicht te geven in de verschillen tussen de wissels. Links zitten 2 5117 wissels aan elkaar, om 2 evenwijdige sporen te creeeren. Deze wissels hebben een boog van 30 graden. Je ziet dat de afstand tussen de evenwijdige sporen groter is dan rechts waar ik het zelfde heb gedaan met de 5202 wissels. dit laatst paar geeft de juiste afstand om ook de boog (bocht) op de juiste parallelafstand te houden (zie rechts de 5100 en 5200 boog). Ik heb de zelfde boog ook links neergelegd en nu zie je dat de buitenboog na 90 graden (3 bochtstukken) net iets korter uitkomt, omdat de parallelafstand eigenlijk niet juist is. Voor de duidelijkheid heb ik ook de nieuwere versie van de 5117, met het korte boogstukje links toegevoegd, inclusief het bochtje 5102 om de bocht weer compleet te maken (gelijk aan de 5117) en de tegenboog 5100 om het spoor weer terug te buigen.

Hoop dat e.e.a zo iets duidelijker is.

groet, Gertjan

Re: Baanplan om veel te rijden, help!!!!!
Hoi GertJan,
dat is nu helder.
Om terug te keren bij het baanplaan,
Vanmiddag in de auto snapte ik ineens wat je bedoelde in de opzet van het schaduw station.
Je bouwt er overheen ipv eronder en op dat deel plaats je bv je scenery.
Ik ga toch nog eens goed kijken waar dat het beste zou kunnen, Aan de de boven of onderkant van d lange kanten.
gg