Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Achtergronden ophangen, maar hoe?

Gestart door Jan22 vrijdag 22 februari 2013, 00:43:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Achtergronden ophangen, maar hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Achtergronden ophangen, maar hoe?
Ik heb een poster van 160x80 cm en die wil ik achter mijn baan ophangen.
Hoe doe je dat?

Tot nu toe kwam ik alleen een draadje tegen Golfer's kelderbaan project

Die werkt met dun multiplex (wat voor soort?) en met een bepaald soort lijm, en kleeft eerst de poster aan de multiplex-plaat, en daarna de plaat aan de muur.

Wat is het beste achtergrondmateriaal? Hout? Linnen? Jute?
Schroeven in plaats van plakken? Raamwerk achter zo'n plaat?
Beste lijmsoort? Strijkbout gebruiken? Of een blokkwast? Of een verfroller?
Wie heeft hierover tips?

Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Ik had stroken van 20 x 100 en die heb ik met behangplak gedaan, ging prima.

Mvg Gert
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Op het stummisforum kwam ik dit draadje tegen. Het verwijst naar een leverancier van achtergrondfoto's.
Het gaat om foto's die op kunststofplaten worden gedrukt. Persoonlijk vind ik het nogal spiegelen, vooral in de hoek.
Het eerste draadje legt uit dat het grote voordeel van kunststof-ondergrond is dat je het niet hoeft vast te plakken, niet hoeft te verstevigen. Deze gebruiker  zet de spuitbus erop (Hartfaserplatte).

Nu is mijn poster helaas al gedrukt. Op gewoon papier, dus die truc gaat niet zonder meer op. Ik zou wel kunnen proberen de poster te plakken op kunststof. Een voordeel van het materiaal is dat het zich rond laat buigen.

Maar ook dan zijn de vragen: met wat voor lijm, met wat voor kwast, en wat voor plaat?

Anderen werken met collages op de oude manier  met veel behangselplak op hout.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Tja, het blijft gissen, maar als vervend doe-het-zelver is misschien het voorbewerken van je ondergrond met een voorstrijkmiddel misschien niet zo een gek idee. Dan heb je in ieder geval een uitstekende hechting.

Gr. en succes, Mars.
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
als je de poster op plastic wil hebben dan kan je naar een goede fotozaak gaan en die kunnen hem heel strak op plastic plaat zetten
die kan je dan ook eventueel buigen in een hoek

er zijn zoals je al begrijpt vele wegen die naar rome leiden

groet Ed
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Hoi Jan-Willem.
Ik heb even wat plaatjes voor je gemaakt!
mischien heb je er wat aan?
ik heb m'n poster op een plaat multiplex 9mm geplakt met alleslijm (geen bobbels) goed uitsmeren. (niet gelijk heel de plaat insmeren maar deel voor deel) de poster bestaat bij mij uit 3 delen en ik heb ze er 1 voor 1opgeplakt,goed erop wrijven met een zachte doek.
ik heb het geheel op de grond staan op houten latten.

maar als je hem op wilt hangen mischien met een paar haakjes aan de muur?

gr Wally





Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Bedankt voor de juiste trefwoorden. Dat helpt me met zoeken. Ook met wat ik wil.

a. Plastic. Het heet Forex, is geschuimd PVC, er valt direct op te drukken (offset, laser printer), maar je kunt ook werken met overdruk (thinner). Een leerzame link erover staat bij de buren. Volgens sommige buren kun je beter geen laserprinter gebruiken. Er komt dan blauwzuurgas vrij.
Het wordt veel gebruikt voor stadsplattegronden, billboards, en andere reclame zaken.

Het is super licht, krimpt en scheurt niet, makkelijk te bevestigen, en brandbaar, en vanwege het gas dat vrijkomt als het brand af te raden. Dat komt bij ons het huis niet in.

b. tussenoplossing:
Lamineren en dan op hout lijmen. Voorbeeld in dit draadje.

c. poster op dun hout lijmen (circa 3,5 mm) met behangselplak of boekbinderslijm.

In dit geval ga ik voor deze optie, de manier van Golver e.a. Iets zwaarder, kan krom trekken, dus het papier kan scheuren op termijn. Over houtsoort en plaatdikte kwam ik een draadje tegen bij de buren, en dit draadje.
Ik plak de plaat niet integraal aan de muur, maar hang hem ervoor. Heb dus een soort frame nodig.

Aluminium?

Wally, bedankt
Dat zijn handige tips, en goede foto's, daar kan ik wat mee:

-houten frame
-multiplex
-alleslijm
-zachte doek
-deel voor deel lijmen en op strijken




Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 februari 2013, 10:44:02
a. Plastic. Het heet Forex, is geschuimd PVC, er valt direct op te drukken (offset, laser), maar je kunt ook werken met overdruk (thinner).
Het is super licht, krimpt en scheurt niet, makkelijk te bevestigen, en brandbaar, en vanwege het gas dat vrijkomt als het brand af te raden. Dat komt bij ons het huis niet in.

Jan,

Ik weet niet hoe je daaraan komt maar geschuimd PVC (Forex is maar een merknaam) zit in brandklasse B1, hetgeen betekent
dat het moeilijk ontvlambaar is. Er kunnen wel gassen vrijkomen (door de gebruikte weekmakers) als het in aanraking komt met open vuur, maar ik schat zo in dat als dat gebeurt, die gassen nog je minste probleem zijn.

Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Citaat van: fonzo999 op vrijdag 22 februari 2013, 11:33:31
Geschuimd PVC (Forex is maar een merknaam) zit in brandklasse B1, hetgeen betekent
dat het moeilijk ontvlambaar is.
Mijn vrouw vroeg me het even uit te testen. Dus hield ik er een aansteker bij. Binnen 2 seconde fikte het.
En kwam er gas vrij....

Er zijn 4 redenen om voorzichtig te zijn: de cv-ketel staat naast de treinbaan, de treinbaan staat op zolder, en het dak is van hout. Bij gasvorming is er een uitgang: de ladder omlaag. Als je het luik opent, dan komt er een stoot frisse lucht binnen. Als er al ergens brand kan uitbreken, dan is dat hier. En als je het beter wil laten branden, dan moet je het luik open laten.

Citeermaar ik schat zo in dat als dat gebeurt, die gassen nog je minste probleem zijn
Dat denk ik ook. Wegvluchten via een luik, en dat dan achter je dichtdoen, vergt stalen zenuwen.

Van de brandweeroefeningen bij de werkgever ben ik gewend juist op de vuurhaard af te gaan, gewapend met een poederblusser.
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 februari 2013, 12:33:51
Mijn vrouw vroeg me het even uit te testen. Dus hield ik er een aansteker bij. Binnen 2 seconde fikte het.
En kwam er gas vrij....


Leuk is dat, ik verkoop dat spul en vertel dus tegen mijn klanten wat er in de productspecificatie staat.
In de productspecificatie vind ik echt dat dit onder Brandklasse B1 valt.
Zoek je vervolgens Brandklasse B1 staat dat voor :  "Moeilijk ontvlambaar":

Dat klopt dus niet met jouw ervaring. Geen betere ervaring als een goede, dus.....

.......heb ik zojuist de fik gezet in een stukje geschuimd PVC (merk Vikupor) van 5mm dik en wat blijkt :
Mijn stukje geschuimd PVC is niet in de brand te krijgen. De lucht die eraf komt is niet echt om naar huis te schrijven
(lijkt me niet prettig om daarin te moeten zitten), het verschrompelt, het wordt zwart, maar het brandt niet het valt ook 
niet uit elkaar in hete, half gesmolten stukken.

Dat klopt wel met de originele Tüv B1 Proef die feitelijk hetzelfde zegt.

Ik vond het in elk geval een nuttige ervaring, want ik weet nu dat het spul wat ik verkoop in elk geval
doet wat het zegt.
Zo zie je maar waar dit forum nog nut voor heeft.
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Citaat van: Jan22 op vrijdag 22 februari 2013, 00:43:20
Tot nu toe kwam ik alleen een draadje tegen Golfer's kelderbaan project

Die werkt met dun multiplex (wat voor soort?) en met een bepaald soort lijm, en kleeft eerst de poster aan de multiplex-plaat, en daarna de plaat aan de muur.

hallo Jan,

De poster zit idd met Bison behangplak op een dunne multiplex plaat (ca. 3-4 mm). Enige probleem dat ik hier ondervond is dat de posters met lijm nat werden en een beetje uitrekten. Ze pasten niet meer exact op de op maat gemaakte platen. De platen drukte ik vervolgens met snel hardende constructiekit tegen de muurstenen.
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Achtergronden ophangen, maar hoe?
Citaat van: Golfer op vrijdag 22 februari 2013, 13:46:49
Enige probleem dat ik hier ondervond is dat de posters met lijm nat werden en een beetje uitrekten. Ze pasten niet meer exact op de op maat gemaakte platen.
Dat is dus precies als met behangen. Behang rekt ook uit als je het met lijm bestrijkt. Dan past de rol niet meer exact op de plek, en snij je het bij. Voor behang is dat een goede eigenschap: het voorkomt dat je blazen krijgt, is me wijs gemaakt.