Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

39501

Gestart door Jasperkc donderdag 21 februari 2013, 19:44:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
39501
Hallo Allemaal,

Ik heb op you tube gezien:
www.youtube.com/watch?v=HK4vhMHCYAE

dat je in de br 150 een ESU sounddecoder kan plaatsen. Heeft iemand dit al eens gedaan en zo ja wil diegene mij dan een beetje op weg helpen. Ik heb nl. bij de Modellbahnchecker de lok even van binnen bekeken en gezien dat er een aparte soundmodule bevestigd is. Nu is mijn vraag: Als ik de lok wil uitrusten met een ESU sounddecoder moet ik dan deze soundmodule van Märklin ook verwijderen?

Groet, Jasper
Re: 39501
Lid sinds: 2008

offline
Re: 39501
Hoi

Als je de lok wil voorzien van een ESU loksound decoder, dan moet je uiteraard de marklin decoder + sound verwijderen.

teunis
Re: 39501
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39501
Jasper,

Om de softdrive goed aan te sturen, moet bij de nieuwe decoder de lastregeling uit staan en AUX4 zowel bij rijden vooruit/achteruit als stilstaan vooruit/achteruit geactiveerd staan.
Dit staat ook in de handleiding van de Loksound beschreven.
Re: 39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39501
Hallo Iedereen,

Ik weet dat het gek is om 2 draadjes te hebben over de 39501 (de Br 150) de ene is een bespreking van het model en in dit draadje behandel ik de ombouw van het model. Zo dat moest ik even kwijt! Ik wil onder het 2de draaistel van deze mooie lok een 2de sleper plaatsen zodat er een betere stroomafname is. Maar nou is mij dat door Keuterman ernstig afgeraden. Is er iemand die het ondanks de waarschuwing van Keuterman toch uitgevoerd heeft om 2 slepers op een lok te plaatsen. Technisch gezien is het mogelijk. De beide draaistellen zijn identiek aan elkaar en hebben ook een uitsparing voor het contactplaatje. Dit contactplaatje heb ik gisteren in Rijswijk gekocht. Ik wacht echter nog even met het monteren van dit plaatje omdat volgens Keuterman het voor kan komen dat als er 2 slepers op de lok zitten er een te grote overgang is tussen 2 stroomkringen. Als ik nl. op een digitale stroomkring van de ene booster naar de andere booster ga, dan staan de beide slepers een te lange tijd in 2 stroomkringen en ik weet niet wat voor een effect dat heeft op de decoder.

Groet, Jasper
Re: 39501
Seinwezen
gast

Re: 39501
Maakt niets uit. Kan je gewoon doen.
Mits het dezelfde boosters en baanspanning zijn.

Dus als je geen sleperwippen in je baan hebt zitten, kan het geen kwaad.
Bij rijden de meeste treinen ook met twee slepers doorverbonden.

Groeten Sander
Re: 39501
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 39501
Hallo iedereen;

Mij viel dit bericht op v.w.b. de Soft-Drive C-Sinus motor, die ik zelf ook in 2 modellen heb.
Het is me ook opgevallen dat in de laatste versie van de lokprogrammer van ESU de motor in de lijst staat maar twijfel aan de werking hiervan!

Kan niet waarnemen of ook daadwerkelijk cv's worden aangepast als men dit type selecteert, moeten er nog meer aanpassingen worden gedaan buiten lastregeling en aux 4?

Gr.Arjan
Re: 39501
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39501
Arjan,

Buiten lastregeling en AUX4 zijn er volgens mij geen extra CV wijzigingen nodig.
Maar waarom kan je dit niet waarnemen?
Heb je de bewuste CV's voor en na het selecteren van deze optie uitgelezen?

@Jasper: Waarom twee slepers? Is de stroomafname zo slecht dan?
Re: 39501
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 39501
CV proberen te vergelijken, maar je hebt het over bewuste cv's. Zijn er die dan waar je op moet letten? 8o
Re: 39501
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39501
Lastregeling uit: CV56=0

Voor AUX4 aktief in alle 4 rijstanden:
CV 266=32
CV 282=32
CV 298=32
CV 314=32
Re: 39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39501
Hallo Ad,

Mij gebeurd het nog wel eens dat de loks op een wissel blijven staan. Waar dat aan ligt ik weet het niet. Maar het ziet er wat mij betreft wel geinig uit om 2 slepers onder mijn lok te monteren. Het is/was alleen de vraag of ik nooit de decoder opblaas. Ik heb dan nl. geen garantie meer omdat ik iets veranderd heb aan de lok. Waardoor mijn garantie vervalt!

Groet, Jasper
Re: 39501
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 39501
Hallo Ad;

OK deze zal ik eens controleren en de gok wagen hem in de lok te plaatsen.
Maar weet je of iemand of die motor selectie functioneerde?

Het blijven staan op de wissel is vaak een massa probleem, heb wel eens ter plaatse van de wissel een extra massa gesoldeerd en het was opgelost.

Gr. Arjan
Re: 39501
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 39501
Beste Jasper en Arjan,

Als er weer eens een lok op een wissel stopt, meet dan eens voorzichtig of er een spanning is tussen een wiel (waarvan je zeker weet dat die met de massa van de lok verbonden is) en de massa van de rails:

wel spanning: er is een massagebrek tussen lok en de massa van de rails

geen spanning: er is een voedingsgebrek tussen de sleper en de middencontacten

Een tweede sleper onder de lok monteren: mits op hetzelfde punt aangesloten als de "normale" sleper, geen probleem, tenzij je verschillende boosters of verschillende boostertrafo's gebruikt.

Groet, Anne W
Re: 39501
Bart
gast

Re: 39501
Hoi

Bij de nieuwere modellen is het vaak niet nodig om AUX4 aan te zetten. De 23 rijdt bijvoorbeeld ook zonder deze instelling.
Bij een 39572 heb je dan weer een versterkte uitgang op AUX3 nodig en er zijn ook loks die AUX2 gebruiken.

Krijg je het niet aan het lopen dan is uitproberen dus ook weleens nodig.

Bart
Re: 39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39501
Hallo Iedereen,

Afgelopen weekend is het mij gelukt! Ik heb het dus voor elkaar gekregen om 2 slepers op mijn br 150 te monteren. Ik had zoals ik al had aangegeven op de beurs in Rijswijk een contactplaatje gekocht. Deze heb ik er van het weekend in gemonteerd. Hiervoor moest ik wel erg ver gaan in het demonteren van de lok. Eerst heb ik gekeken hoe het draadje vastzat aan het sleperdraaistel en daarna heb ik op exact dezelfde wijze het contactplaatje gemonteerd. Om bij dat draadje te komen moest ik de complete motor van het draaistel halen en toen kon ik zien hoe het één en ander gemonteerd zat. Toen heb ik dus op de andere motor ook een draad gelegd. Het grappige is bij deze lokomotief dat de draaistellen volledig identiek aan elkaar zijn. Er is dus geen onderscheid meer tussen motordraaistel en sleperdraaistel. Ook aan de printplaat zit een +soldeerpuntje en daar zit de draad aan die van de sleper komt. Aan de andere kant van de printplaat zit ook zo'n +soldeerpuntje en die heb ik gebruikt.

Heel erg leuk is nu om te zien dat ik over een stuk papier kan rijden van ongeveer 10 cm zonder dat de lok hapert. Ik heb dit nog niet bij meerdere loks uitgeprobeerd, maar ik weet dat het mogelijk is om bij de Br 044 en Br 043 onder de lok ook een sleper te monteren. Deze sleper gebruik ik nu om de puko's schoon te poetsen tijdens het rijden. Ik heb op deze sleper een heel dun schuurpapiertje geplakt en dat doet dus nu dienst als schoonmaker. Misschien dat ik in de toekomst ook wel gebruik maak van de 2de sleper op mijn Br 150 om de puko's te poetsen ipv dat ik hem gebruik als 2de stroomopnemer.

Jasper
Re: 39501
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: 39501
Hoi Jasper, leuk om te lezen dat het je toch gelukt is  :thumbup:. Ik ben wel benieuwd welke sleper je hebt gemonteerd zodat je nu over papier kan rijden ipv rails  :D. Gr, Hans
Re: 39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39501
Hallo Hans, Ik zal er eens een foto van maken. Zo leuk vind ik het dat het gelukt is!

Groet, Jasper
Re: 39501
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39501
En rijdt de 151 nu beter, dwz minder haperingen door een slecht sleper contact?
Re: 39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39501
Hallo Allemaal,

Toen was het al een tijdje stil rondom mijn Br 150. In de tussentijd is er veel gebeurd. Ik heb ronde buffers op het model geplaatst en ik heb geprobeerd om een geluidsdecoder in te bouwen. Dit laatste is niet gelukt. Ik heb het project een tijdje in de kast gezet en nu ben ik weer volop bezig. Ik heb de originele decoder er weer in gebouwd en ik zet de loc op het spoor en ik hoor een minimale kortsluiting. Ik heb toen maar de loc gedemonteerd en de draadjes naar de luidspreker (welke ik direct aan de 21 mtc connector had gemonteerd) los gesoldeerd. Toen de loc uitgelezen en zie daar de loc was weer in orde. Geen kortsluiting meer. Echter de sluitverlichting deed het niet. Toen de sluitverlichting via mapping aan gezet. Via F1 zou het te schakelen zijn. Niet dus. Wel wisselende verlichting, maar niet uit te schakelen sluitverlichting. Ik heb toen weer de loc uitgelezen via de lokprogrammer en toen zag ik in de programmer aux 3 en 4 erbij staan. Ik snapte dat niet helemaal en heb alles van de aux 3 en aux 4 uitgezet. STOM!!!! Hierna kon ik de loc wel uitlezen en de functies veranderen maar rijden, ho maar! Dan maar eens proberen op de Ecos. Daar is het totaal misgegaan. Een lichte knal en gelijk de loc van de rails gepakt en daarmee voorkomen dat de decoder doorgefikt is. Van de printplaat zijn 2 draden los gesprongen. De plus en de min. Ik durf de loc niet meer in te schakelen en ik ben bang dat de motor kapot is en misschien wel de stuur unit. Eigenlijk was ik toch van plan om er een nieuwe decoderprintplaat in te monteren uit de loc 3785x ook van de serie 150/E50 omdat in deze locs een fullsound decoder zit en in mijn model een soundmodule. Is er iemand die ook het onderdelennummer heeft van de decoderprintplaat. Op de exploded view tekening staat ie niet meer met een onderdelennummer genoemd.

Groet, Jasper
Re: 39501
Ben den Hollander
gast

Re: 39501
Citaat van: Jasperkc op donderdag 07 februari 2019, 21:04:38

Is er iemand die ook het onderdelennummer heeft van de decoderprintplaat.




Neem je verlies, zet de lok op de schoorsteenmantel en koop voor ?150 zoiets, 5-poler met 2 vliegwielen, rijdt net zo fijn.



Re: 39501
Lid sinds: 2014

offline
Re: 39501
En een andere optie is om de motor te vervangen door een DC of klokanker te vervangen het vergt wel wat aanpassingen.
Het bovenstaande verhaal is ook de reden dat ik altijd een lok doormeet voordat ik de decoder plaats als ik aan het solderen ben geweest want een fout is snel gemaakt en het kan dan snel een duur einde krijgen ;)
Re: 39501
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39501
Citaat van: Jasperkc op donderdag 07 februari 2019, 21:04:38
Eigenlijk was ik toch van plan om er een nieuwe decoderprintplaat in te monteren uit de loc 3785x ook van de serie 150/E50 omdat in deze locs een fullsound decoder zit en in mijn model een soundmodule. Is er iemand die ook het onderdelennummer heeft van de decoderprintplaat. Op de exploded view tekening staat ie niet meer met een onderdelennummer genoemd.
Jasper, dat is omdat Märklin de decoderprinten niet meer los verkoopt.
Je kunt de motor en cardanassen uit de 37855 kopen en een printplaat laten maken door John.
Het schema is op de site van Hans-Günther Heiserholt te vinden. ==> Klik.
Ik heb de schema's van zijn site gedownload.
Re: 39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39501
Hallo Allemaal,

Ik heb via Ebay een printplaat gekocht van de 22151 (de gelijkstroomvariant v.d. br 150). Nu deze printplaat binnen is kan ik weer verder. Ik heb ook al de goede lichtprinten besteld en nu ben ik op zoek naar de juiste middenmotor. Wie helpt mij aan het onderdeelnummer van deze motor?

Groet, Jasper
Re: 39501
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39501
Re: 39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39501
Hallo Ad,

Dat is wel een hele mooie motor, maar wel erg duur! Bedankt in ieder geval voor het doorgeven.

Groet, Jasper
Re: 39501
Lid sinds: 2020

offline
Re: 39501
122836 is het nummer van de trix motor

Bart
Re: 39501
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 39501
Hallo Bart,

Ik waardeer het enorm dat je reageert. Helaas is deze motor niet meer leverbaar. Ik zie net op de site van Märklin bij de exploded view tekeningen staan van de groene br 150 dat motor E192285 wel leverbaar is. Past deze motor wel?

groet, Jasper
Re: 39501
Lid sinds: 2020

offline
Re: 39501
Hallo

Nee, die past absoluut niet.
Wat is er mis met de originele printplaat en motor?

Bart