Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rails schoonmaken ....

Gestart door Jan22 donderdag 21 februari 2013, 15:46:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Rails schoonmaken ....
Dinsdag raakte ik in discussie met enkele N-spoor rijders. Zij moesten hun rails alsmaar oppoetsen met wasbenzine, en dan uitwrijven met een doekje. Vooral Trix- en Fleischmann (messing) rails zou aan dat euvel lijden. In tunnels had men totaal geen last van het zwarte vuil (fijnstof?). Volgens hen was dit bij Z-spoor nog erger.

Vreemd, wij k-railers poetsen toch zelden onze RVS-rails op.

Wat maakt hun rails zo stoffig? Of is de onze dat ook?
Re: Rails schoonmaken ....
Citaat van: Jan22 op donderdag 21 februari 2013, 15:46:51
Vreemd, wij k-railers poetsen toch zelden onze RVS-rails op.

Wat maakt hun rails zo stoffig? Of is de onze dat ook?

Hoi

Ligt het aan het DCC formaat dat gebruikt wordt bij Zspoor?  :-)

Teunis

PS ik vraag me af waarom bepaalde loks of wagons op mijn baan er wel last van hebben en andere helemaal niet. Op dezelfde baan!
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rails schoonmaken ....
 beste jan22

als ze de rails schoonmaken met spiritus hebben ze met verloop van tijd minder vuil - lees storingen - . in het verleden heb ik ook wel met was benzine de rails schoongemaakt, tegenwoordig met spiritus en heel veel vuil minder.

groet
jan
Re: Rails schoonmaken ....
Door al dat poetsen maak je de rails statisch, dat trekt stof aan... ;)
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Citaat van: Jan22 op donderdag 21 februari 2013, 15:46:51
Dinsdag raakte ik in discussie met enkele N-spoor rijders. Zij moesten hun rails alsmaar oppoetsen met wasbenzine, en dan uitwrijven met een doekje. Vooral Trix- en Fleischmann (messing) rails zou aan dat euvel lijden. In tunnels had men totaal geen last van het zwarte vuil (fijnstof?). Volgens hen was dit bij Z-spoor nog erger.

Vreemd, wij k-railers poetsen toch zelden onze RVS-rails op.

Wat maakt hun rails zo stoffig? Of is de onze dat ook?

Hoi jan,

Waarom een discussie?

Dat is nergens voor nodig,want stof heeft altijd invloed op de contacten en op de rails,zeker als dat contact alsmaar kleiner wordt.

Bij 2-rail ben je ook nog afhankelijk,van beide railstaven om stroom door te voeren,maar vergeet ook niet het vuil wat in de locomotief terecht komt,of er juist vandaan komt.

Wrijven met een droge doek,kan ook zorgen voor statisch elektriciteit,en dat trekt ook stof aan :warning:

Wellicht kan een anti-statische doek hier uitkomst bieden.

Ook bij 3-rail heb je net zoals bij 2-rail,maar contact op enkele kleine puntjes,als je ziet waar de wielen de rails raken,en met de puko's heb je dan nog een klein voordeeltje.

De sleper heeft een groot contactvlak,en dan heb je nog beide railstaven over.

Hierdoor heb je met analoge 3-rail,minder last van stof en vuil,maar dit veranderd wel een beetje als men digitaal gaat rijden.

Decoders moeten nu eenmaal hun informatie goed door krijgen,en er wordt vaak alleen naar de sleper gekeken.

Vergeet ook niet,dat de massa een duidelijk punt van aandacht is,en die is lang niet bij elke lok hetzelfde.

Veel met de treinen rijden,heeft ook effect op het schoonhouden van de baan,dat wordt ook nog weleens vergeten.

Want lang niet op elke baan wordt dagelijks gereden,uitzonderingen daargelaten.

M.v.g.

Hans V200.0





Re: Rails schoonmaken ....
Citaat van: nobody op donderdag 21 februari 2013, 17:14:40
Door al dat poetsen maak je de rails statisch, dat trekt stof aan... ;)

Nee, dat kan niet, electrische geleiders kunnen niet statisch geladen worden. Alleen niet electrisch geladen materialen (kunststof, kleding,) kunnen statisch geladen worden.

OK, de bedding van kunststof zou dus statisch geladen kunnen worden, maar niet de railstaven.
Overigens denk ik dat eventuele statische elektriciteit door de railstaven weer heel makkelijk wordt afgevoerd.

teunis
Re: Rails schoonmaken ....
Teunis, let vooral op het lachje aan het eind van het zinnetje in je citaat. ;)
Re: Rails schoonmaken ....
OK, nobody

Het "kwartje" is gevallen.
Valt niet altijd mee.

teunis

PS Neemt niet weg dat wat ik schreef waar is.
Re: Rails schoonmaken ....
Als 2railer heb ik hier nog wel wat op te zeggen. Er zijn ook veel draadjes op het buurforum over dit onderwerp. Het blijft terugkomen. Alle rails dienen onderhoud te hebben. Ook de rails van märklin ook al lijkt dat niet zo.

- Oude messing rails (fleischmann Modell-gleis) wordt sneller smeriger dan de nieuwere railstype als Roco-Line, Tillig, enz...

- Schoonmaken met wasbenzine en een pluisvrije doek is een hele goede methode. Eventueel in combinatie met een Roco gumblokje.

- Als je een langere tijd niet rijdt met een baan rijdt komt er vuil op te liggen. Vooral als de ruimte iedere keer verwarmd wordt en weer afkoeld. Dat gebeurt namelijk op beurzen ook. Als je geen volledige fries hebt moet je 's ochtends even de baan langs om schoon te maken. 's nachts is dan het vuil uit de lucht die naar het dak is gegaan naar beneden gekomen. Dat is dan op je baan gevallen.

- Digitaal rijden helpt het tegengaan van vuile wielen en rails op een of andere manier. De rails en wielen zijn minder vuil dan bij analoog rijden. Dat is mijn ervaring.

- De wielen goed schoonhouden is ook een must. Schone baan en vieze wielen geeft nauwelijks een verbetering.

Bij 3rail heb je een groot deel voordeel van het 3de contactpunt de sleper. Daar heb je dan een extra contact, dan hoeven de wielen niet zo schoon te zijn.

Groeten Ronald.
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Hoi Ronald,

Dat gumblokje zou ik niet meer daarvoor gebruiken,want het laat soms grote krassen achter,waar zich weer vuil en stof in verzamelt.

En vieze wielen,of je nu 2-of 3-rail rijdt,altijd wel schoon houden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Rails schoonmaken ....
ron van den broek
gast

Re: Rails schoonmaken ....
Goed punt Ronald wat betreft de wielen, heb het zelf in het verleden ook ondervonden wat een bagger er aan zat dus ben daar nu tuk op.
Railstaven onderhou ik met de railgum, ze zijn vaak smerig omdat ik nu eenmaal meestal met scenery bezig ben en graag klieder.
Maar 2 maal per jaar even groot onderhoud aan de staafjes dmv een bokkepoot, kwast er af gezaagd en zo'n stoelviltje met spikker er aan gemaakt en dan....misschien raken sommige mensen nu in shock.....doop ik deze in de thinner. Ik heb me eens verbaasd na reinigen met wasbenzine wat daarna thinner er nog afhaalde. Voor de railstaaf kan dit geen kwaad, heb K-rails, voor plastic bv is het uiteraard een ander verhaal en het moet even met nodige aandacht. Oh ja de bokkepoot is ook omdat ik dan bij lastige plaatsen kan en er een knik in de stok zit.

Mvg Ron
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails schoonmaken ....
CiteerWaarom een discussie?
Tja, zij discussieerden met de winkelier die hun lokjes ter reparatie e/o onderhoud kreeg aangeboden.
Ik stond erbij, en keek ernaar. Ik luisterde, en stelde wat dieptevragen. Er kwam steeds meer los, veel is hier inmiddels genoemd. Ik was eigenlijk stom verbaasd. Ik heb in geen veertig jaar rails schoongemaakt. Wel wat lokjes. Maar er is een plek op de baan die aandacht verdient.

Achter de CV-ketel zit een ventilatierooster. Het enige echte gat in het dak. De rest is afgetimmerd.
Op die plek ligt inderdaad vettig zwart fijnstof, dus ook op de rails. Ik overweeg  er een plaatje voor te zetten, met afstandshouders, om het stof ergens anders te laten vallen, op de grond  of zo.

De winkelier had het over "schoonrijden": je moet een lokje altijd eerst 5 minuten stevig toeren laten maken. Daarna kun je zien of hij ook kan kruipen. Bij dat "schoonrijden" smeren de wielen hun vuil aan de voordien schoongemaakte rails. Daarna maak je de rails opnieuw schoon, en dan pas kun je zien of er iets aan de hand is met het lokje of met de (ESU-) decoder.

Allemaal volslagen nieuw voor mij.
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Citaat van: Jan22 op donderdag 21 februari 2013, 21:57:09
Allemaal volslagen nieuw voor mij.
En zo leer je iedere dag er wat bij . . . . ik ook trouwens, hoor! :wink:

Want is dit nu de juiste volgorde bij grondig schoonmaken (dus niet bij schoon houden):
- #1 stofzuigen
- #2 borstelen
- #3 eventueel slijpen (rails + puko's)
- #4 nogmaals stofzuigen
- #5 nat poetsen
- #6 droog poetsen
Hierbij zouden #1, #2 en #3 in één beweging  gemaakt kunnen worden en #4, #5 en #6 in een tweede.
Ook vraag ik mij af of het borstelen tegen de rijrichting in of juist mee gaat?
En is dit nog afhankelijk van welke type rails er schoongemaakt wordt?

Groeten,

Erik.
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Zelf ben ik voorzien van een paar Luxwagons (borstelwagon en stofzuiger),die ik regelmatig over mijn al lang geleden afgebroken baan liet rijden.

Vrijwel geen storingen gehad,en bijna altijd schone rails.

Natuurlijk ook weleens een doekje over hardnekkige rails gehaald,en later met polijstmiddel en een dremel.

Dit om de rails zo min mogelijk te krassen,en dat ging altijd goed.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Oke, en wat doen jullie met de puntcontacten? Een sleper voorzien van zeer fijn schuurpapier?

Roy
Re: Rails schoonmaken ....
Ja, héél fijn schuurlinnen.
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Dag Roy.

Ik heb hier een klein diamant nagelvijltje klaar liggen om i.c.m.
een oude sleper en een magneetje te worden verbouwd tot
een slijp-sleper voor onder een wagon.
Samen met twee blokjes railgum voor de rails zal dit onder mijn
zelfbouw slijpwagon (in post 12 bedoelde wagon #3) komen.
Zo'n diamantvijltje gaat natuurlijk langer mee dan schuurpapier!
Ook geen moeilijk gedoe t.a.v. de bevestiging van schuurpapier.
Een magneetje moet voorkomen dat het slijpsel verdwijnt. :idea:

Ik heb overigens nog geen reactie verder op post 12 t.a.v. de
vraagstelling over de juiste volgorde . . . .

Groeten,

Erik.
Re: Rails schoonmaken ....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Citaat van: ronaldk op donderdag 21 februari 2013, 19:04:03
Als 2railer heb ik hier nog wel wat op te zeggen. Er zijn ook veel draadjes op het buurforum over dit onderwerp. Het blijft terugkomen. Alle rails dienen onderhoud te hebben. Ook de rails van märklin ook al lijkt dat niet zo.

........

- Digitaal rijden helpt het tegengaan van vuile wielen en rails op een of andere manier. De rails en wielen zijn minder vuil dan bij analoog rijden. Dat is mijn ervaring.

......

Groeten Ronald.

Dat komt omdat je bij digitaal rijden geen vonkvorming meer hebt van de motoren. Immers zijn de motoren bij digitaal direct gescheiden van de rails middels halfgeleiders.

Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Rails schoonmaken ....
@erik, zijn puko's magnetisch dan? dacht dat het RVS was? 90% van alle rvs soorten, zijn niet magnetisch)

Roy
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Dag Roy.

Ik heb niet vermeld dat ik M-rails heb (staat wel vermeld onder mijn avatar :wink:),
waarbij de puko's niet van RVS zijn want: even opruwen en je soldeert er zo een draad aan!
Vanr K- en C-rails weet ik niet of de puko's van RVS zijn.

Groeten,

Erik.
Re: Rails schoonmaken ....
De puko's zijn sowieso helemaal niet van RVS.
RVS geleid de stroom niet.
Alle puko's van M, K en C rails zijn gewoon ijzer.

teunis
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Alle puko's zijn gestanst blik, voor zover ik weet. Die van M-rails heb ik er wel eens uitgehaald. Die zijn nogal  simpel van vorm. Die van K zijn het meest complex van vorm. Die van C ken ik niet, maar ik denk dat ze nog simpeler zijn dan die van M. Want die van M hebben uitsparingen die in nokjes geklemd moeten worden.

   
Re: Rails schoonmaken ....
Lange trein
gast

Re: Rails schoonmaken ....
Citaat van: teunistreinen op woensdag 27 februari 2013, 12:31:23
RVS geleid de stroom niet.
teunis

??????

Wij verwerken RVS draad in technische weefsels om de statische electriciteit af te leiden. Ik denk dat je het daar mis hebt.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2023

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Citaat van: teunistreinen op woensdag 27 februari 2013, 12:31:23
RVS geleid de stroom niet.

Teunis,

RVS is niet zo'n beste geleider dat klopt, maar het geleidt wel. Wordt bv. veel toegepast in de hedendaagse
schrikdraad vanwege de duurzaamheid, maar wordt wel gecombineerd met betere geleiders
Misschien vergis je je met de magnetische eigenschappen. Dat bezit RVS vrijwel niet, tenminste als er voldoende
nikkel in zit.
Re: Rails schoonmaken ....
Hallo Denis en Fonzo

Bedankt voor jullie reactie. RVS is een slechte geleider. Ik heb net wat gegoogled (wat een woord).
Maar de elektrische geleidbaarheid van RVS is een factor 50 slechter dan koper en 10 keer slechter dan ijzer.
Wil je door een RVS draad net zo veel stroom stroom sturen als door een koperen leiding, dan moet de oppervlakte van de doorsnede van de rvs leiding 50 keer groter zijn.
Dus koperen draad van 1 mm doorsnede heeft oppervlak van 0.78 mm2
Dan moet de rvs draad 50 x 0.78 = 39,25 mm2 oppervlak zijn en de diameter dus 7.1 mm

Alla

Mijn conclusie voor de modelbouw treinen die wij gebruiken geleid rvs niet (voldoende).

Als RVS railstaven zijn gebruikt dan zullen deze (zoals Fonzo al aangaf) een legering zijn met een goed geleidend metaal.

mvg

teunis

Re: Rails schoonmaken ....
De meeste railstaven van bekende modelspoorfabrikanten zijn van een nieuw-zilver legering vervaardigd.
Re: Rails schoonmaken ....
In vergelijking met N- en Z schaal rijders heb je met H0 natuurlijk ook aanzienlijk meer asdruk.
Hoe kleiner de schaal, hoe vaker er gepoetst moet worden.

Het nieuwzilver waarvan de C-rail spoorstaaf gemaakt is corrodeert veel minder dan  messing spoorstaven.
Een doekje met wat wasbenzine erover is voldoende.

Cor
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 27 februari 2013, 11:50:26
Ik heb overigens nog geen reactie verder op post 12 t.a.v. de
vraagstelling over de juiste volgorde . . . .

Groeten,

Erik.
Hoi Erik,

Het mag ook #3,#2,#1 zijn hoor ;)

De andere volgorde kan hetzelfde blijven.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Bedankt voor jouw reactie Hans. :thumbup:

De reden van mijn vraagstelling had ik echter niet verwoord:
men wil toch zo min mogelijk vuil verplaatsen, maar vuil opnemen!
Vandaar dat ik worstelde met de volgorde van stofzuigen en borstelen.
Zoals jij aangeeft kan de volgorde dus wel veranderd worden, dat
houdt dus in dat alles in één beweging ook gedaan kan worden:
slijpen; borstelen; stofzuigen; nat poetsen; droog poetsen?

Groeten,

Erik.
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails schoonmaken ....
CiteerRVS geleid de stroom niet.
Dat hangt van de legering af. Die van M* is niet bekend.
Meer chroom erin, dan roest het minder.
Meer nikkel erin, dan geleidt het beter.
Re: Rails schoonmaken ....
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rails schoonmaken ....
Hi allemaal,

Raar dat bijna niemand het heeft over "vocht".
De hoogte van de vochtigheid in de lucht bepaald hoe snel, zowel gelijk-, wisselstroom als digitaal, er vonkvorming optreed.
Deze vonken zorgen dus (ook) voor "aanslag" op de rails.
Zelf heb ik een Hydrometer hangen en zie bij vochtig weer het grote verschil.
Het is niet leuk maar ik ken soortgenoten die bij zeer vochtig (en warm) weer niet rijden.

groet
Harald


p.s.
En nooit vijlen of schuurpapier gebruiken dit beschadigd de rails.