Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vervolg baan wimcalvin

Gestart door Wim_zelf donderdag 21 februari 2013, 12:41:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervolg baan wimcalvin
Wim_zelf
gast

Vervolg baan wimcalvin
Hoi,

Na wat gepuzzel en geschuif hebben we nu toch een gestart gemaakt met ons baantje. Omdat de ruimte beperkt is.

Zelf (wim) wilde een baan waar je niet alleen rondjes op kan rijden, en Calvin wilt graag kunnen spelen, dus laden lossen etc en wat autootjes laten rijden. En ook wat bruggen mochten niet ontbreken.

De buitenste baan met (K-rails) wordt met een aparte trafo bestuurd. De binnenste ook met een aparte. deze baan is met mijn oudere M-rails gelegd. Hier en daar moet er wat roest verwijderd worden, waar we nu een start mee gaan maken. Maar het rijdt best goed, alhoewel een druppeltje olie her en der in de locs niet overbodig is.

Wel zijn de hellingen natuurlijk veel te steil, want de 3% halen we in de verste niet. Maar met korte treintjes rijden dan lukt het best aardig en vooralsnog geen problemen.

Een oplossing om de hellingen te verlengen zie ik zelf nog niet op dit moment, maar suggesties zijn welkom. Een mogelijkheid die wel wat werk oplevert is door de onderste sporen ter plaatse wat te verlagen.

Voor we straks de hellingen vast gaan leggen wil ik ook nog iets gaan doen om het geluid te reduceren. De kunststof rails is best al erg stil, maar de metalen rails maakt best wat geluid. maar met kurk kan dit best nog wat beperkt worden.

Zodra we weer wat verder zijn laten we dit weer weten.


groetjes

Wim en Calvin
Re: het begin is er
Lid sinds: 2008

offline
Re: het begin is er
Hoi Wim en Calvin

Ik vind het een leuk begin zo te zien.
Ja dat is altijd even puzelen,maar dat is ook wel weer leuk eigenlijk.
Ik blijf jullie volgen.

mvg Tony
Re: het begin is er
Lid sinds: 2013

offline
Re: het begin is er
Hallo Wim en Calvin,

Dat ziet er goed uit. Wat zijn de afmetingen van jullie baan?

Gr. Wim
Re: het begin is er
Wim_zelf
gast

Re: het begin is er
de plaat is 2000x1400 mm.

tussen de deur en de rand van de plaat zit nog 15 cm, dus als het aan ons ligt gaan we straks naar 2150 x 1400 mm, maar we stuiten op wat weerstand (hahaha).

Hier en daar moeten we nu een 'beetje wrikken' op de boel sluitend te krijgen, maar komend weekend in Goes een leuke beurs kort in de buurt, dus weelicht scoren we daar nog wel wat passtukjes.

Re: het begin is er
destrikjes
gast

Re: het begin is er
Wat je allemaal niet kan doen met een kleine ruimte, om dan er toch iets leuks van te maken.
Nou dat is zeker gelukt.

En wat betreft de laatste centimeters, hahaha stukje bij beetje ????????, bosje bloemen kan wonderen doen. Bij mij werkte dat niet meer, zijn nu fashion bonnen geworden.

Suc6 met de verdere bouw.

Gr. Arno
Re: het begin is er
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: het begin is er
Succes!
Als je in de buurt van Goes woont dan zit je ook niet ver bij mij vandaan....
Woon in omgeving BoZ... Desondanks ben ik in Goes nog nooit geweest... valt altijd samen met Rails in Houten.
Misschien dat ik met een bosje bloemen (of een fashion check  :D) voor elkaar krijg dat ik zaterdag naar Houten mag en zondag naar Goes :P
Ruimtegebrek, wie heeft het niet..... Ik denk dat ik eerst moet investeren in een compleet nieuwe garderobe voor ik nog wat meer ruimte krijg  :D
Vervolg baan wimcalvin
Wim_zelf
gast

Vervolg baan wimcalvin
Na een kleine pauze de laatste dagen toch weer wat activiteit aan ons baantje. Volgens mij zijn we er aardig in geslaagd om ons beider wensen verder vorm te geven. Calvin wilt 'racen' op de buitenbaan met sneltreinen, en 'spelen, laden en lossen op de binnenbaan. En voor mij ligt er nu een uitdaging om dit te versieren tot een leuk compleet landschap. Of er nog ruimte is voor wat tunnels weet ik nog niet. Wel al ontdekt dat de kniebeschermers van mijn andere hobby, volleyballen, van pas komen als je op 'de grond' moet bouwen. Excuses voor de rommel en wat onscherpe fotos's. Zodra er wat vorm komt in het landschap laten we dit weer weten.

Het eerste wat we nu gaan doen is de baan vastleggen. Door de wat korte hellingen is dit wel nodig. Mochten er nog mensen zijn die hier nuttige tips voor hebben, schiet ze maar af. In het verleden deed ik dat met kleine schroefjes en dat werkte prima. Maar op dit forum zie ik veel over lijmen.

Re: Vervolg baan wimcalvin
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Vervolg baan wimcalvin
jammer dat de foto's niet recht staan maar ziet er leuk uit je baantje.

gr john