Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan Frits - Welke koppeling bij Fleischmann op Märklin ontkoppelrail

Gestart door Ventie woensdag 20 februari 2013, 10:08:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Frits - Welke koppeling bij Fleischmann op Märklin ontkoppelrail
In mijn gedachten ben ik bezig met een baanontwerp. Er is nog géén beslissing gemaakt om dit met Wintrack of met Anyrail te ontwerpen. Omdat het mijn insteek is om veel met lange wagons (bijv. 48295) te rijden overweeg ik om zoveel mogelijk slanke wissels (2257, 22715/22716) en Engelse wissel 2275 op te nemen in het baanontwerp.
In Wintrack/Anyrail ben ik nog niet zo goed thuis dat ik railafstanden kan meten.

1)   Kan ik bij gebruik van 5 / 6 sporen, op ieder spoor een 2275 Engelse wissel op een hoh railafstand komen van 64.6 mm?
2)   Is bij gebruik van lange wagons een hoh railafstand van 64.6 mm verstandig?

Bij voorbaat hartelijk dank

m.v.grt.
Frits
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Hoi Frits,

bij de genoemde (engelse) wissels en kruispunt kan je de sporen hart-op-hart 57 mm leggen. Natuurlijk kan het ook op de 64.6 mm, maar dan zal je tussenstukjes moeten plaatsen om ze verder uit elkaar te leggen.
Op mijn baan gebruik ik eigenlijk uitsluitende bovenstaande wissels ed. en dat bevalt goed.
Lange rijtuigen / treinen gaan ook 'natuurlijker' door deze bogen  ;)

Groet,

Jakop
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Dank voor je reactie Jakop!

Bewust kies ik voor een railafstand van 64.6 mm omdat ik op termijn de lange wagons (48295) en die van Bachmann http://www.bachmanntrains.com/home-usa/products.php?act=viewProd&productId=3826 bij voorkeur in bochten liever zie rijden met een grote radius met rail 2251, resp. 2241.
Het is niet de bedoeling dat de trafo van Märklin set 48295, resp. Bachmann, het tegemoet- of achterop komend verkeer in een bocht wordt geraakt. Ik heb helaas nog geen rails 2241/2251 om het te kunnen testen. Vandaar dat ik eerst zoveel mogelijk her en der informatie tracht te vergaren. En dat lukt aardig op dit forum. :thumbup:
Mijn plan is om deze combinaties meer te laten rijden op doorgaande trajecten en in mindere mate op binnenlijnen, resp. daarmee veel te rangeren.

m.v.grt.
Frits
Re: Baanplan Frits - Soms wordt men er stapel van
Soms hé, ............ nu ben ik al ruim twee/drie uur met Wintrack aan het testen, ontwerpen en maar denken hoe het eruit moet zien als ik wil werken met hoofdzakelijk slanke- en Engelse wissels. Soms wordt men er :oops: van als het niet lukt wat men in gedachten heeft. Daarom ga ik, toch maar de garage opruimen, even dat ontwerp maken uit mijn gedachten. Misschien krijg ik tijdens het opruimen een fantastische :idea: ingeving.
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Lukt het je niet om in Wintrac je ideeën vorm te geven?
Heb ik in ieder geval wel. Ben bezig met twee zo efficiënt mogelijke keerlussen te maken, waarbij ik gebruik wil maken van een engelse wissel (rij C-rails).
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons


Wie zou mij willen vertellen hoe ik dit perfect op elkaar krijg aangesloten? Wat doe ik hier fout?
Er is nl. géén vloeiende lijn en daar heb ik eerlijk gezegd geen goed gevoel bij.

bij voorbaat hartelijk dank,

m.v.grt.
Frits
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Ik zit mee te kijken maar snap je vraag niet.

Wat bedoel je met vloeiende lijn? Wat je gemaakt hebt ziet er toch goed uit of bedoel je wat anders?

Gr, Ben.
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Hallo Ben,

ik krijg met geen mogelijkheid een goede rail verbinding tussen de beide 2209 rechte rail stukken.
In Wintrack had ik het wel redelijk goed, kon het echter in Anyrail niet goed sluitend krijgen.
Bij Wintrack had ik het gevoeld dat het géén vloeiende lijn was.
Vandaar mijn vraag, wie weet welk(e) stuk rail daar tussen moet.

Bij voorbaat hartelijk dank,

m.v.grt.
Frits
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Zo iets?



Gr, Ben.
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Je kunt beide 2203 er nog uit halen, krijg je dit:



Gr, Ben.
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Hartelijk dank Ben  :thumbup:

Jeetje, wat dom, dom van mij. Ik ben :O
Zodra mijn definitieve versie van Wintrack is geleverd, kan ik lekker verder "borduren".
Sorry, ik heb gewoon vandaag mijn dag niet. Vanmiddag lukte het ontwerpen in Wintrack ook al niet, ging vervolgens garage maar opruimen, stapte ik per ongeluk op een verhoging en verzwikte mijn enkel. Tja, toen maar weer begonnen met het bestuderen hoe men een baan kan ontwerpen in een demo versie.

Hou ouder, hoe gekker op Märklin.

BEDANKT
Re: Baanplan Frits - Slanke wissel / hoh 64.6 mm / lange wagons
Citeer
Jeetje, wat dom, dom van mij.

:D

Citeer
..... stapte ik per ongeluk op een verhoging en verzwikte mijn enkel.

:(

Citeer
Hou ouder, hoe gekker op Märklin.

:P
Re: Baanplan Frits - Fleischmann stortinstallatie 6482 / Probleem?
Goedemiddag,

Nu ben ik aan het spelen met een baanontwerp waar de Fleischmann stortinstallatie 6482 in wordt verwerkt. Als rechtgeaarde Märklinist wil ik in dit specifieke geval even afwijken naar een ander merk :-(.
Een vriend heeft een Fleischmann baan. Hem heb ik gevraagd naar zijn ervaring met de stortinstallatie 6484 en daarop krijg ik het onderstaande antwoord.
Het was mijn planning om dit soort acties (eigenlijk is het vloeken in de kerk) met bijpassende Fleischmann wagons en uiteraard met een Märklin loc uit te voeren.

Wie is nog meer op de hoogte van onderstaand probleem of heeft met Märklin zelflossers géén problemen op deze stortinstallatie?

quote
De stortinstallatie werkt goed. Alleen zou ik mij een ander probleem kunnen voorstellen op jouw baan. Als jij namelijk met Fleischmann-wagons wilt gaan rijden, en dat moet in combinatie met de 6482, dan kun je problemen krijgen met de staafjes die gemonteerd zitten op de wagons om de laadkleppen te openen op de stortinstallatie. Deze staafjes zitten aan beide kanten gemonteerd van de wagon. Het zou kunnen gebeuren dat deze staafjes blijven haken aan bijvoorbeeld een wisselaandrijving of een wissellantaarn, ik weet niet of Märklin daar genoeg ruimte voor heeft op zijn rails. Zelfs bij originele Fleischmann-rails ging dit bij mij wel eens fout. Fleischmann heeft namelijk stroomklemmen om voeding op de baan te krijgen, die zo hoog zijn dat de stortwagons er niet zonder problemen overheen komen. M.a.w. de stortinstallatie werkt goed, de wagons zouden een probleem kunnen vormen.

Ik hoop dat je iets kunt met deze info.

Groet!

Unquote

Alvast bij voorbaat hartelijk dank voor jullie opmerkingen!

met vriendelijke groet,
Frits
Re: Baanplan Frits - Draaischijf 7286 verdiept met overgangsrail 24922
Hallo,

In mijn baanontwerp, waar ik met K-rail rij, plan ik oa. een draaischijf 7286. Als ik de draaischijf verdiep heb ik dan evengoed overgangsrail 24922 nodig?
Of kan ik op een verdiepte 7286 direct bijv. rail 2206 aansluiten?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw hulp.

met vriendelijke groet,
Frits
Re: Baanplan Frits - Draaischijf 7286 verdiept met overgangsrail 24922
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Baanplan Frits - Draaischijf 7286 verdiept met overgangsrail 24922
Hallo Frits,

Zo een type los-punt is ook uit messing te realiseren.
Dan is die wel volledig zoals jij die hebben wilt.

Maar wat het genoemde probleem betreft: je kan toch even proefrijden met je wagons langs deze wissels?
Volgens mij valt het wel mee. Misschien de oude wissellantaarns, waar ze tegen aan komen?

Gr. Marcel
Re: Baanplan Frits - Draaischijf 7286 verdiept met overgangsrail 24922
Citaat van: loc1200 op woensdag 27 februari 2013, 11:10:41
Maar wat het genoemde probleem betreft: je kan toch even proefrijden met je wagons langs deze wissels?
Volgens mij valt het wel mee. Misschien de oude wissellantaarns, waar ze tegen aan komen?

Sorry Marcel, ik begrijp je antwoord niet. Ik ben nog aan het ontwerpen in Wintrack, ik heb draaischijf nog niet liggen. Maar welke wissels bedoel je?
Re: Baanplan Frits - Draaischijf 7286 verdiept met overgangsrail 24922
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Baanplan Frits - Draaischijf 7286 verdiept met overgangsrail 24922
Je geeft 3 posten terug aan in cursief:

.....   Het zou kunnen gebeuren dat deze staafjes blijven haken aan bijvoorbeeld een wisselaandrijving of een wissellantaarn, ...
En dat bedoelde ik.
Maar volgens mij loop jij genoemde problemen helemaal niet op met de C-rail.

Mvg. Marcel
Re: Baanplan Frits - Welke koppeling bij Fleischmann op Märklin ontkoppelrail
Hallo,

Graag zou ik advies :idea: voor het ontkoppelen van Fleischmann wagons door Märklin ontkoppelrail 2297 (K).
Mijn zelflossers zijn hoofdzakelijk van het merk Fleischmann omdat die het best functioneren op de Fleischman losplaats 6482.

Welke koppeling kan ik het beste plaatsen op Fleischmann wagons indien ik deze op een rangeerheuvel laat ontkoppelen door de Märklin ontkoppelrail 2297 :help:
Welke koppeling werkt daar het best op :help:
Wie heeft ervaring in zijn baanplan om het op deze wijze te doen :help:

Bij voorbaat hartelijk dank

met vriendelijke groet,
Frits