Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ongevallen kraan van roco 46901

Gestart door tonny maandag 18 februari 2013, 22:12:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ongevallen kraan van roco 46901
Ik heb een kraan van roco 46901 maar kan hem niet bedienen met de ecos 2.
Hij is geprogrameerd op adres 32.
Mijn vraag is of dit wel kan met de ecos.

Gr. Tonny
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Hoi Tonny,

De 46901 is de wisselstroomuitvoering van Roco (standaard adres 30).
De Ecos is een multiprotocol besturingsapparaat en zou deze mooie kraan gewoon moeten kunnen bedienen.
Wellicht, dat je in de Ecos specifiek moet aangeven, dat het om het Motorola formaat gaat.
Veel succes.

Groet Tinus
Re: ongevallen kraan van roco 46901
dag tonny,

ik rij zelf met een ecos 2.
als je de kraan op je programmeer spoor zet en vervolgens de decoder laat uitlezen, zouden als het goed is alle afschakelbare functies verschijnen. f1 tot f4 bijvoorbeeld.

op die manier geeft de ecos ook aan wat voor soort decoder er in zit.

groet,
bert 
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Hoi Bert,

Bij mijn weten is het niet mogelijk een motorola decoder uit te lezen.
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Hoi Tinus en Bert

Bij het uitlezen van de decoder geeft de ecos al aan dat het een mototrola is.
Ook gaat de kraan draaien bij het uitlezen.
f1 tot en met f4 komen op scherm, het lampje knippert een keer dus moet de kraan kunnen draaien maar dat doet hij niet.
Ook kan ik hem niet schakelen naar hijsen van de haak of de giek.
Bij de beschrijving staat dat je 2x op toets GO moet drukken om over te schakelen naar een andere functie maar dat kan bij de ecos niet.
Kan het zijn dat hij niet op alle adressen kan werken met de ecos?
Met het mobil station werk hij wel op adres 38.

ik hoor hoor het wel en ga zelf ook maar weerproberen.

Gr. Tonny
Re: ongevallen kraan van roco 46901
dag tonny,

als je dus f1 aan vinkt en vervolgens de regelaar opendraait gebeurt er niks?
je hoort binnen in niks zoemen?

ik denk dat de beschrijving een roco regelaar bedoeld, vandaar dat ze zeggen 2x op GO drukken.
het kan ook zijn dat f1 bijvoorbeeld het draaien is. als de giek dan nog in een soort houder ligt kan je de boel forceren.

groet,
bert
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Hoi Bert

Als ik f1 aanvink draai hij niet en ik hoor de motor ook niet brommen.
De giek licht niet in een bok en is vast gezet zodat hij moet draaien.

Ik had wel een fout in het vorige bericht staan over de beschrijving.
Het moet zijn:
Houdt toets OFF 2 a 3 seconden ingedrukt en kies een van de viet functies.
Dit is met controle-unit 6021 of 6020.

Toets OFF kent de ecos al niet dus wat ik daar voor moet kiezen weet ik niet.

Ik ga dit weekeinde 3 dag met de vereniging naar Rail in Houten en zal daar ook eens kijken of ik informatie kan vinden.


Gr. Tonny

PS als je komt kun je mij vinden bij Rail kontact Zevenbergen.
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Beste allemaal,

ik ben sinds kort ook in het bezit van zo'n mooie 46901 kraan en werk met de Marklin (60653) Mobile Station 2.
Ik krijg hem niet aan de gang, de kraanwagen is voorzien van de Marklin Motorola Format decoder.
In de handleiding wordt er gesproken over de Control unit 6021 of 6021 en niet over de Mobile Station.

Ik heb de kraan handmatig ingevoegd in de MS2 met adres 30. Het lampje knippert wel gelijkmatig op de kraan, daar blijft het ook bij. De schakelaar staat omhoog op de kraan zelf (gekoppeld).

Mijn vraag, heeft er iemand ervaring met de Mobile Station 2 en de kraan?

Vriendelijke Groet,
Rudy
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Hallo Tonny,

Voor welk type Motorladecoder heb je gekozen ?.
Maak de kraan eens aan met Motorola Fx 14.

Mvg,
Peter
Re: ongevallen kraan van roco 46901
 :D
nou... voor de Mobile Station II werkt het in ieder geval prima!

Mijn dank is enorm!

Vr. Gr. Rudy
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Hoi Peter

Het maakt niets uit met welke motorola ik de kraan programeer.
Ik heb ook het mobil station aangesloten op de ecos en dat werkt ook niet.
Ik neem hem zaterdag mee naar Houten daar wil er iemand naar kijken en hopen dat het opgelost is.

Gr. Tonny
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Hoi Tonny ik heb m in het geel en het was voor mij ook wel wat lastig om hem aan de gang te krijgen.
't is echt een gaaf ding waarmee zeer precies gehesen kan worden.
Alleen heb ik het helaas alleen nog maar op mijn netvlies staan van een jaar geleden, dus zijn het er misschien wel 2.
Toen heb ik m ingepakt en ik kan er nu niet bij.

Ik rijdt overigens niet met de Ecos maar met een combinatie van IB en 6021, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Vergeet niet nummer dertig als motorola aan te sturen anders doet hij het volgens mij niet. (Geen multiprotocol volgens mij.)

Volgens mij staat hij standaard inderdaad op nummer 30 ingesteld en dat was niet eenvoudig te veranderen of is helaas zelfs niet te veranderen. (Ik twijfel of hij bij mij nog op 30 staat) De bedieninging van de functies doe je met combinaties tussen de f0 en de f1 toets voor de 3 functies, en met de rijregelaar bedien je daadwerkelijk een van de drie functies heffen/zakken draaienL/R, opkatten/uitkatten, door om te schakelen verander je de richting hiervan. Ik dacht f0 vervolgens f1 om de kraan aan te zetten. Als het goed is gaat er dan een lichte in het dak groen knipperen in een bepaalde freq. anders nogmaals f1. Als hij dan wel gaat knipperen gaat hij aan. door dan gewoon nogmaal op f1 te drukken activeer je de volgende functie. Vergeet niet vooraf de regelaar op 0 te zetten anders blijft de vorig ingestelde functiie doorgaan op de ingestelde snelheid. Voor de derde mogelijkheid gewoon nog een keer op f1. Aan de hand van de knipperfrequentie kan je zien in welke modus hij staat. Zolang je op f1 blijft drukken zonder tussenkomst van de f0 blijft hij schakelen tussen de drie funties. Als het goed is wodt door de eerste druk op f0 de kraan uitgeschakeld en veranderd de led in rood. Vergeet niet de krans te deblokkeren anders gaat het ook niet goed.

Je moet echt in deze richting denken. Na lang zoeken heb ik er destijds ook wat over op het internet gevonden.     
Re: ongevallen kraan van roco 46901
heb de kraan ook werkt perfect zelf werk ik met de cs2.
Om de functie te veranderen moet je het licht knopje 2 seconden ingedrukt houden.
Iedere keer gaat het rode lampje 1 of meerdere keren knipperen en veranderd de functie weer.
Mer vriendelijke groeten harry
Re: ongevallen kraan van roco 46901
Weet iemand misschien of deze kraan en zo ja hoe er een ander nummmer aan te geven.
Ben in het bezit van een IB, 6021 en ms1 en ms2. Met de laatst twee heb ik het nog niet geprobeerd, maar de MFX herkenning kan ik helaas wel vergeten denk ik want het dat is toch wel makkelijk. 
Re: ongevallen kraan van roco 46901

De Roco kraan werkt dus wel met de eccos. Na lang puzzelen en proberen heb ik het probleem gevonden. Ik heb de aansluiting van de eccos op de rails omgedraaid en het werkt. De kraan staat nu op adres 1  en alles werkt F0 is de keuzen, F1 draaien, F2 giek, F3 haak, F4 verlichting is extra functie. Rijregelaar is de snelheid, hijsen of zakken en links of rechts.
De kraan reageert wel traag op de regelaar maar werkt verder wel goed.

Bedankt voor alle reactie.

Gr. Tonny