Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

eindelijk na 20 jaar een baan

Gestart door molly maandag 18 februari 2013, 22:06:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eindelijk na 20 jaar een baan

Mijn naam is Gerrie en kom uit het zuiden van het land.
Na 20 jaar,kan ik eindelijk weer een baan opbouwen.
Heb eerst mijn zolder moeten verbouwen en tussen door heb ik een plan gemaakt.
Aangezien ik vanuit mijn jeugd heel veel M-rail heb ga ik hier mee verder.
Heb wel aan gedact om over te stappen op C of K rail maar i.v.m de hoge kosten blijf ik bij M-rail.
Ik ben benieuwd naar jullie mening,sta ook open voor evt.veranderingen.

Het schaduwstation;



Uploaded with ImageShack.us

Station met locdepo en industrie;



Uploaded with ImageShack.us



Berg boven de stad met gallerij of brug.



Uploaded with ImageShack.us


Klein berg stationnetje ,dit is nog niet zeker.



Uploaded with ImageShack


Helaas geen 3d foto`s weet niet hoe je dit moet maken.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Gerrie,
Zie dat nog niemand gereageerd heeft, maar iemand moet het eerste zijn. Ik heb je plan eens goed bekeken en kijk dan vooral eerst hoe de treinen rond rijden (of juist niet). Er zit een speels element in dit ontwerp en dat is de overgang van visueel dubbelspoor (rechts het station uit richting die 2 spiralen) naar enkelspoor links onder dat later toch weer een soort van dubbelspoor wordt. Maar dit idee beperkt in de basis de mogelijkheden.
Ik heb in gedachten een trein in het station gezet die naar links rijdt en dan via de gele spiraal naar het bergstation en dan weer terug het station in. Deze route is eigenlijk gewoon een ovaal.
Wanneer ik in het station aangekomen de trein naar de hoofdbaan leid, draait deze via het schaduwstation om en komt het station weer van links onder binnen (ik neem aan dat er rechts wordt gereden?). Maar daarna kan ik de trein nooit meer omkeren, want er is maar een halve keermogelijkheid. Verder lijkt het net of de overgangen in de spiraal zo niet kunnen, maar mogelijk is de tekening niet helemaal goed (liggen de onder en bovenlaag niet goed op elkaar).
Verder vind ik de opstel/passeermogelijkheden in het station erg minimaal. eigenlijk is er geen echt passeer/opstelspoor. Van links komende, kan ik op een soort passeerspoor komen, maar dat is maar 5 rails lang (tot aan de rechter 3-weg wissel) en dus eigenlijk te kort om als passeerspoor te gebruiken. Dit is langer te maken door de linker 3-weg wissel 2 rails naar links te schuiven en de rechter 3-weg wissel te vervangen door 2 enkele wissels. Je kunt dan 2 rails verder weer op de hoofdbaan komne en daarmee is het inhaalspoor met 4 raillengtes verlengd.

vr gr Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hallo Gerrie,

Leuk baanplan, alleen zou ik die drieweg wissels niet gebruiken.
Die geven vaak problemen met het aansturen er van.

De sporen met de bocht wissels liggen te dicht bij elkaar.

Als je veel korte stukjes achter elkaar hebt kun je ook een lange rails precies op maat maken met de dremel,
dan rijd het een stuk lekkerder, en minder kans op ontsporen.

Wel leuk dat je met M rails gaat rijden, doe ik ook.

Kijk maar eens in mijn draadje.

Gr Einte

Gr Einte
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Dag Gerrie.
Net jouw baanplan bekeken en ziet er zeker goed uit!
En het plan om deze gewoon in M-rails uit te voeren, is natuurlijk uitstekend te doen.
Wel is het verstandig om van tevoren te bedenken hoe je dit wilt gaan doen, analoog, digitaal of combinatie.
Alles is in M-rail te bouwen of te maken maar sommige zaken wel wat lastiger dan bij andere railsoorten.

Veel plezier en succes met de uitveoring van je plannen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
             

                                                     Hallo Gerrie
Ik heb uw plan eens bekeken ,het is mij opgevallen dat gij de station sporen te kort zijn ,als ge met lange treinstellen wilt gaan rijden zult ge wel degelijk langere station sporen moeten aanleggen, en wat die drie weg wissels betreft ik denk nochtans dat die in het grootverkeer niet voorkomen.
Ik zou moest ik in uw plaats zujn ,dat ge de mogelijk hebt de treinen in beide richtingen kunt laten rijden ,beter gezegd links en rechts verkeerdus.

Groeten viditv                     
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Bedankt voor jullie mening.

Gertjan,
Een heel verhaal heb het zo nog niet bekeken maar je hebt wel gelijk.
Ga eens kijken wat ik kan veranderen aan het plan.
Station kan ik nog een passeer/opstelspoor maken.
Ik wil inderdaad rechts rijden.
De overgang in de spiraal is veel lager dan het bruine gedeelte,ik ben er nog niet aan uit of het dit wordt.
Momenteel ben ik bezig met het leggen van het schaduwstation,dus de rest kan ik nog steeds aanpassen.

Einte,

Ik volg al een tijd jou draadje en kan er veel van leren.
Ik wist niet dat 3 weg wissels zo gevoelig zijn die ga ik zeker vervangen misschien zoals Gertjan aangaf voor Engelse wissels.
Aangezien ik heel veel M rail heb wil ik hier mee door gaan,C rai lis ook mooi K helemaal maar moet toch aan de kosten denken.

Albertjan,

Ik ga voorlopig digitaal rijden en analoog schakelen,ik neem wel voor zorg maatregelen als ik geheel digitaal wil over stappen.

Viditiv,

Bedankt voor je reactie het station gaat inderdaad groter worden.
Alleen recht rijden is denk ik makkelijker of zie ik dat verkeerd.


p.s de aanpassing zal even duren zit hier weer met een verbouwing  :)



Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Citaat van: molly op dinsdag 26 februari 2013, 17:51:03

Momenteel ben ik bezig met het leggen van het schaduwstation......


Verander dan even de vorm en maak er een "harp" van. Langere sporen en je boog rechts komt beter uit.



Gr, Ben.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ben,
Zo had ik het nog niet bedacht.


Ik heb mijn schaduwstation even veranderd.
Ik denk dat ik nu langere treinen kwijt kan.
En ik ben via de rechter spiraal sneller op hoogte.
Alleen ben ik bang dat ik in de knoei kom met mijn station.
Ben benieuwd wat jullie vinden.

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/90/schaduwstation2.jpg/][/URL]

Uploaded with ImageShack.us


Of zo;



Uploaded with ImageShack.us

Dan komt mijn paradespoor (donker blauw) ook mooier uit en vandaan daar uit weer naar boven.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hoi Gerrie,
Dat schaduwstation ziet er strak uit, met nog eventueel ruimte voor meer opstelsporen. Je geeft zelf al de voor (en na?)delen op van de klimspiraal. Wanneer je met 1 rechte 5106 idd op de juiste hoogte kunt komen, lijkt me dit een prima oplossing; je maakt goed gebruik van de U vorm aan de rechter kant. Eventueel kunnen kan die rechte rail  aan de rechterkant nog weg, of korter worden, maar het nadeel is dat je een soort S bocht krijgt, maar het voordeel is, dat de sporen dichter aan de rand komen en daar achter dus meer ruimte overblijft. Volgens mij kom je met de hoogte van het station en de klimspiraal niet in de problemen. Je hebt nog een heel stuk recht te gaan voordat je in het station bent, dus je kunt nog veel verder stijgen. Je kunt zelfs wel op 20-25 cm hoger komen, waardoor je doodlpende sporen na de 3-weg wissen weer iets zouden kunnen aflopen (soort van rangeerheuvel) en je bovendien meer ruimte tussen de lagen krijgt.

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hoi allemaal,

Ik ben bezig geweest met het veranderen van mijn station en stad,helaas kom ik er niet helemaal aan uit.
Misschien kunnen jullie mij hierbij helpen met advies of tekening.


Dit is mijn huidige plan.
Het blauwe gedeelte licht ongeveer 12 cm onder het groene en die kom van het schaduwstation.
Onder (bij de draaischijf) gaat hij omhoog achter een berg,daar wil ik ook een galerij maken.



Uploaded with ImageShack.us



2 de optie is:

Dan komt de stad rechts met daar achter een berg die zo doorloopt naar boven.



Uploaded with ImageShack.us


Ik hoop dat het zo duidelijk is en wacht met geduld op jullie advies.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Gerrie,
Even snel een eerste reactie na een quick view.
Jammer dat je er niet verder bent uitgekomen met je eerste plan. Dat vond ik persoonlijk beter. Meer mogelijkheden, geen 'rondje om de kerk' . Dat laaste zit nu wel in je nieuwe plan.
Bovendien heb je maar een halve hondebot (alleen je schaduwstation). Op de bovenplaat is dit idee gesneuveld. De keerlus die je daar denkt te hebben werkt nl niet. Wanneer je trein uit het schaduwstation boven is gekomen krijg je hem nooit op het keerspoor dan in het zichtbare stuk zit.

wordt vervolgd....

gr Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
GertJan bedankt voor je reactie.
Ik heb het eerste plan uit gelegd met rail`s maar het kwam niet goed uit.
Daarbij de spiralen nemen zoveel plaats in beslag zeker voor de BW.
Maar ik sta natuurlijk open voor verbetering,want ik begrijp het niet helemaal over die keerlus.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
             
                                             Hallo Gerrie,

Ik moet Gertjan bijtreden ,het eestte plan was duidelijk beter, houd ook rekening mee met niet te krappe bochten te  gebruiken ,denk aan de lange treinstellen ,om ontsporing te voor komen voornamelijk ook in het schaduw station.

Vgr, viditv
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Molly,
In het groene deel zit een mogelijkheid tot keren ' verborgen' , vanaf de kruiswissel in het verlengde van de sporen vanaf de draaischijf. Maar helaas kun je daar niet vanaf de hoofdbaan komen. Wanneer je trein vanaf het schaduwstation (blauw) links oder op de groen sporen aankomt, kan deze alleen nog maar rondjes rijden op het groene deel en niet meer terugkeren naar blauw. Je moet op je baan maar eens een route volgen met je vinger. Dan zie je dat je nooit vooruit rijdend terug kan komen in je schaduwstation.
Dit kun je opvangen door deze keerlus aan te brengen vanaf links boven (ongeveer onder die brug) af te takken naar rechts onder en dan via een kruiswissel vlak voor die wisselgroep die daar ligt weer op de hoofdbaan te komen. Dan zie je dat je trein met de neus naar voren weer naar het blauwe ondergrondse deel kan rijden.

gr Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Bedankt ik zie het nu ook.
Zal eens kijken wat ik wil anders neem ik het eerste plan met wat aanpassingen.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hoi allemaal,

Ik heb mijn plan weer iets veranderd ten op zichten van de vorige keer.
Jullie zullen wel denken daar heb je hem weer,maar ik wil graag jullie mening en hulp ik weet het niet meer.
Ik heb iets gevonden op internet dat plan leek bijna op die van mij,heb hem wel veranderd.



Dit is hem nu,heb wel 1 probleem weet niet wat ik met de bovenste gedeelte moet doen.
Hebben jullie voor mij een oplossing.
Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Gerrie,
Ik vroeg me meer af: waar blijft'ie nu  >:-D.
Het plan komt me bekend voor: van een mede forumlid? Ik snap alleen niet wat je nu zelf veranderd hebt. Is het bovenste plan de origineel en de onderste hoe jij het wilt invullen. Dan vind ik de bovenste beter. Vraag me alleen af of de combi met de 2 schaduwstations (rose en oranje) en de bovenlaag (blauw) wel goed uit komt met de hoogte. Verder zijn er weinig opstelsporen. Die zou je een de linkerkant van het station nog kunnen tovoegen onder 30 of 45 graden.

gr. Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Het plan komt inderdaad van deze forum zag het staan bij Wiki leek veel op die van mij.
Als je goed kijkt heb ik het een en ander veranderd.
Waar ik nu mee zit is het groene gedeelte boven weet niet precies waar ik daar mee naar toe moet.
Eerst wilde ik die rechts met een spiraal omhoog doen en dan naar links en dan oversteken met een brug naar het rangeer comlex rechts beneden.
Deze rangeer comlex komt dan te vervallen en vandaar uit weer naar beneden richten station.
Maar ik weet niet of dit mooi zal zijn en z`n spiraal neemt veel ruimte in.
Wat betreft de opstelsporen vind ik 3 eigelijk wel genoeg de onderste drie is bijv voor goederenverkeer.
1 schaduwstation vind ik meer dan voldoende.

Mischien heb jij of andere een beter idee.
Ik sta overal open voor ik kan tenslotte veel van jullie leren.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Gert,
Ik zie dat je nu dubbelsporig binnen komt in je hoofdstation en enkelsporig verder gaat. Dat enkele spoor zal :
1. in een kopstation moeten eindigen, zodat je de treinen kunt keren
2. in een keerlus moeten over gaan
Het mooist is boven de linker poot van je plan. Maar daar ligt al e.e.a op een niveau lager. mogelijk kun je dit terrein iets smaller maken en de loc loods naar de rechter poot van de U verplaatsen. Hierdoor heb je meer ruimte om op de bovenste plaat meer te doen, bijv een keerlus en een klein doorgaand station, of een kopstation; bij dat laatste zou je er ook nog voor kunnen kiezen om de draaischijf en onderhoudswerkplaats aan dit bovenste station de koppelen; dan kunnen stoomlocs in het kopstation ook keren.

gr Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Bedankt Gertjan,

Ik ga dit zeker proberen.
Verder ben ik ook bezig om het station schuin te leggen en de BW rechts onder,mischien is dat wat.
Als ik zo ver ben laat ik het wel zien.
Het zal wel even duren want ik krijg het de komende tijd heel druk.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hoi allemaal.
Het heeft even geduurd,heb het heel druk met andere dingen.
En aangezien het weer mooi motor weer is gaat dat voor.
Maar ondanks alles heb ik weer ( jawel al weer) een nieuw plan gemaakt.
Ik denk dat het dit wordt,natuurlijk heb ik graag jullie Menning en advies.

Het eerste niveau is niet veel veranderd,schaduwstation ligt zoals eerst.



Het 2de gedeelte is wel veel veranderd,heb nu het station schuin geplaatst en de BW rechts onder.



Daarna gaat het naar niveau 3 dit is het berg station.




Van daar uit gaat het spoor naar beneden terug nar het hoofdstation met een 2de kleine schauwstation.



Op de volgende foto zien jullie alles in zijn geheel.

Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Gerrie,
Mooi dat er weer een beetje actie is. De aansluiting vanuit het schaduwstation op het hoofdstation lijkt me prima.
T.a.v. het hoofdstation: mogelijk is er rond de industriesporen (links) nog iets te verbeteren. Wanneer je daar treinen naar toe / vanaf moet brengen kun je alleen vanaf rechts het terrein op komen. Als je treinen van samenstelling wilt veranderen kom je op het rechter del direct op de sporen rondom de locloods.
Dat lijkt me niet de bedoeling van je plan. Kun je nog een extra omloopspoor en uithaalspoor plannen?
Aan de ' bovenkant' van je station zit nu niets, of wil je die ruimte volledig benutten voor scenery?
Verder vraag ik me af of je rechts van het station wel goed uit gaat komen met al die in elkaar lopende klimspiralen. Zit je wel goed met je hoogteverschillen?
Kun je dat nog nakijken, want op de tekening is dit niet geheel duidelijk.

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Bedankt voor je reactie Gertjan,

Je hebt gelijk met de industriespoor dat moet ik inderdaad veranderen.
Boven het station komt inderdaad scenery,maar ben nog niet helemaal tevreden wil daar nog wel een trein laten rijden hoe moet ik nog even bekijken.
Die klimspiraal recht moet volgende de 3D tekening wel uit kunnen komen evt. kan ik het spoor iets naar beneden brengen.
Al met al is dit plan nog maar een optie,maar ik denk wel dat het dit ongeveer zal moeten worden met natuurlijk wat aanpassingen.
Daar moet ik de komende tijd nog over na denken en uit werken.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Door een mede modelspoorder ben ik tot slot met dit plan gekomen.


Het berg station met een 2de schaduwstation.
Het bovenste Gele spoor wordt een brug of galerij.



Het gehele plan is ook iets (het blauwe gedeelte) gewijzigd behalve de industrie dat moet nog gebeuren.


Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Gerrie,
Wil je niet ontmoedigen, maar je krijgt die bochten aan de rechterkant niet op de juiste hoogte van elkaar op dat kleine stukje. Net na groen zit een wissel die aftakt naar geel en oranje, direct met een bocht. Ik neem aan dat de ene kleur daalt (oranje) en geel stijgt?
Dan nog zijn 2x3 of zelfs 2x4 raillengtes te weinig om voldoende hoogteverschil te creeeren.
groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Citaat van: Gertjan H op woensdag 29 mei 2013, 00:03:14
Ha Gerrie,
Wil je niet ontmoedigen, maar je krijgt die bochten aan de rechterkant niet op de juiste hoogte van elkaar op dat kleine stukje. Net na groen zit een wissel die aftakt naar geel en oranje, direct met een bocht. Ik neem aan dat de ene kleur daalt (oranje) en geel stijgt?
Dan nog zijn 2x3 of zelfs 2x4 raillengtes te weinig om voldoende hoogteverschil te creeeren.
groet, Gertjan

Inderdaad,bedankt voor je waarschuwing .
Je ontmoedig mij niet,anders moet ik het hier niet neer zetten,van andere leer je altijd en soms zie je zelf bepaalde dingen niet meer.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Gerrie, je hebt nog niet aangegeven hoe je je rangeersporen denkt te gebruiken. Vroeg me al eerder af, of het zo wel handig liep, omdat je het eventuele uittrekspoor combineert met de loc afhandeling rondom de draaischijf. Of hebben sommige sporen een ander doel?
Misschien kun je, in navolging van de plannen van Nouga, er spoornummers/legenda bij plaatsen, met de functie van de sporen.

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Sorry  Gertjan,

Het is inderdaad niet handig om dat reageer spoor zo te leggen,ik ben wel bezig geweest om wat rail te leggen maar kom er niet helemaal aan uit.
Mijn bedoeling was dat het rangeerspoor gebruikt zal worden als stalling van goederenwagons.met een loods,of een klein fabriekje.
Ik denk dat ik dat stukje paradespoor (wat uit het schaduwstation komt) weg moet halen tot aan de bocht,,althans onzichtbaar moet maken.
Zodat ik daar een rangeer spoor langs kan maken.
Evt kan ik ook dat stukje rechts schijn maken,want ik kan geheel rond lopen bij de BW.

Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hoi Gerrie,

Ik snap het rondje links onderin niet helemaal. Die heb je helemaal niet nodig, want het parallel spoor loopt ook gewoon door.
Je schaduwstations zou je nog zo kunnen maken dat ze allemaal even lang zijn. Zoals eerder in post 6 en 7 al eens is aangegeven.
Daar komt bij dat je station wel erg weinig ruimte tussen de sporen heeft voor perrons. En je kunt nog wel iets langere sporen creëren met wat handigheid.

Vind je het goed als ik nog wat aanpassingen maak. Dat zal dan pas in de loop van morgen klaar zijn. Vanavond heb ik helaas geen tijd.
Het is jouw baan natuurlijk, maar als je zegt laat maar zo dan zal ik er geen tijd insteken. Ik vraag dit vanwege je link naar het tra-bestand, daar staat definitief plan.
Welke wintrack versie gebruik je?

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Citaat van: Pjedro op zaterdag 01 juni 2013, 18:59:44
Hoi Gerrie,

Ik snap het rondje links onderin niet helemaal. Die heb je helemaal niet nodig, want het parallel spoor loopt ook gewoon door.
Je schaduwstations zou je nog zo kunnen maken dat ze allemaal even lang zijn. Zoals eerder in post 6 en 7 al eens is aangegeven.
Daar komt bij dat je station wel erg weinig ruimte tussen de sporen heeft voor perrons. En je kunt nog wel iets langere sporen creëren met wat handigheid.

Vind je het goed als ik nog wat aanpassingen maak. Dat zal dan pas in de loop van morgen klaar zijn. Vanavond heb ik helaas geen tijd.
Het is jouw baan natuurlijk, maar als je zegt laat maar zo dan zal ik er geen tijd insteken. Ik vraag dit vanwege je link naar het tra-bestand, daar staat definitief plan.
Welke wintrack versie gebruik je?

Met vriendelijke groet,
Peter

Peter hartelijk dank,
Alle hulp en ideeën zijn welkom,het maakt niet uit wanneer je tijd hebt ik heb alle geduld.
Ik gebruik wintrack 10
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hoi Gerrie,

Ik heb je baan even aangepakt. Wat ik gedaan heb is jouw plan aanhouden zoveel mogelijk en dan kijken wat er verbetert zou kunnen worden.
Ik besef dat de rechter stations uitgang misschien een beetje te is, met 4 engelse wissels, maar je hebt zo wel alle mogelijkheden. Overigens zou je zo weer terug kunnen naar het eerdere ontwerp.
De stations sporen zijn allemaal wat langer geworden en eigenlijk ook net zolang als de sporen in je schaduwstation.
Aan de rechterkant heb ik de 2 binnenste sporen omgewisseld kwa dalen en stijgen. Nu heb je nog maar een knelpunt en dat is ook opgelost.
Alleen de sporen in het oranje schaduwstation daar moet nog een beetje ingedaald worden, anders kom je niet uit op deze manier.

Je zou nog een kopspoortje kunnen maken aan de rechter bovenkant van het station, zodat je ook heen en weer kan pendelen naar het station in het gele gedeelte.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Succes. Ene niet bang wezen om het weer van tafel te vegen als je het niets vind. Het moet tenslotte jouw baan worden.

Oh ja voor ik het vergeet, het bijgevoegde .tra bestand is een Wintrack 10 bestand.
Als er animo is voor lagere versie, dan hoor ik dat wel en zal die erbij zetten.

Met vriendelijke groet,
Peter

Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Peter,

Hartelijk dank is wel een goede oplossing,zo had ik het nog niet bekeken.
Ik denk dat ik het zo laat,en je idee om een kop stationnetje te maken hou ik ook in gedachten.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hoi Gerrie,

Blij te horen dat je het mooi vind zo op deze manier.
Heel veel succes ermee. Als er wat is kun je dat altijd vragen.
Ik blijf je zeer zeker volgen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Peter en Gerrie, vind de aanpassingen van Peter goed gelukt. De baan is er rustiger door geworden en is ook veel beter werkelijk aan te leggen, ivm de hoogteverschillen.
Alleen het station houd me nog wat bezig. Denk dat dit nog niet helemaal optimaal is, ivm afhandeling van goederen en opstellen treinen,
en aan de andere kant de stoomloc afhandeling.

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 04 juni 2013, 13:11:19
Ha Peter en Gerrie, vind de aanpassingen van Peter goed gelukt. De baan is er rustiger door geworden en is ook veel beter werkelijk aan te leggen, ivm de hoogteverschillen.
Alleen het station houd me nog wat bezig. Denk dat dit nog niet helemaal optimaal is, ivm afhandeling van goederen en opstellen treinen,
en aan de andere kant de stoomloc afhandeling.

groet, Gertjan

Heb jij misschien een idee hoe ik dat station kan verbeteren.
Alle ideeën zijn welkom.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Dag Gerrie,
Het plan dat jij eerst en nu door Franky wordt weergegeven is volgens mij het (oude?) plan van Johnny (Bellejt).
Op zich een prima plan, maar volgens mij in de basis redelijk gelijk aan wat Peter heeft gemaakt, behoudens het station.
Door de aanpassing van Peter is het nu een splitsingsstation geworden. Je kunt vanuit A nu naar B of C. Dat vind ik zelf een aardige toepassing.
Het station zelf kan uiteraard nog wat verder worden aangepast (uitspraak Mon: het kan altijd beter, en vaak is dat ook zo; door er wat langer over te discussieren en van meer kanten te bekijken komen er vaak toch nog verbeteringen). Als het gaat om smaak of persoonlijke voorkeuren is er natuurlijk niets aan te doen.
Bepaalde vooraf aangegeven doelstellingen zijn wel te realiseren. Ik denk dat Gerrie in tegenstelling tot het bovenstaande voorbeeld graag wat meer 'actie' in zijn station ziet. In het voorbeeld van Johnny kunnen veel treine binnen lopen etc en is een uitvoerige BW, maar is weinig mogelijkheid tot goederenafhandeling en/of rangeren/treinsamenstellingen veranderen.
Gerrie, zijn dit de punten die je mist (anders ontwerpen we met z'n allen natuurlijk een richting uit die je niet voor ogen hebt)?

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Inderdaad Franky en GertJan,
Dit was inderdaad een plan van iemand van hier.
Alleen ik heb mijn station schuin geplaatst zodat ik meer ruimte had voor evt rangeer mogelijkheden.
Ik wil namelijk ook kunnen rangeren,dan alleen maar rondjes rijden.
Daarnaast vond ik een berg stationnetje ook leuk.
Als je terug kijkt Franky zie je nog andere plannen van mij die ik eerder had gemaakt,misschien hebben jullie hier ideeën.
Aangezien ik al wel ben begonnen met de aanleg van het onderste schaduwstation,kan ik altijd de rest nog aanpassen cq veranderen.
Al met al ik ben al blij met jullie advies.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Citaat van: Nouga op dinsdag 04 juni 2013, 20:59:52
Citaat van: molly op dinsdag 04 juni 2013, 18:21:18
Heb jij misschien een idee hoe ik dat station kan verbeteren.
Ja :-)
Maar dat is te kort geantwoord zeker?
Ernstig nu, jij vast ook!
Wat je best doet dat is intekenen van wat je zoal wilt, dus locs, wagons, gebouwen, bomen, hoogteverschillen, en een legende bijhouden met wat alles voor stelt.
Dan zie je vanzelf wat past, wat ontbreekt en of het er geloofwaardig uit ziet.
Met je blind te staren op een tekening met wat rails op kom je nergens, geloof mij gerust.
Je moet je baan in gedachten al aan het bouwen zijn en dat doe je met de ondersteuning van je 3D PC ontwerpprogramma, virtueel bouwen dus.
Wat ik hier meestal zie doen is wat even goed kan met een tekensjabloon of zelfs met passer, liniaal, potlood en papier en zelfs daarmee kan het vaak al beter...

Bedankt voor je advies,ga dit zeker proberen.
Heb nog een vraag is een recht station beter (makkelijker) of liever schuin.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Gerrie,
Zo kom je langzaam toch ergens. Discussies over baanontwerpen voegen zeker iets toe en maken dat je vanuit een vastgeroest perspectief toch anders gaat kijken.
Zolas je in mijn ontwerp misschien al had gezien, worstel ik ook met teveel willen op een te klein oppervlak. Ook ik wilde de treinen nog ergens zien rijden, behalve in het station en heb daarom een klein stukje spoor op niveau nul zichtbaar gemaakt, maar ik had liever meer gewild.
Maar de opmerking van Mon heeft me bij jouw ontwerp geholpen. door die haak uit het zicht te houden, heb je ' boven'  meer mogelijkheden. Nu zit er een ruimte in je station, die misschien gemaakt is om de onderste sporen te kunnen zien. Door deze ruimte boven te gebruiken, kun je meer met je rangeeerterrein doen.
Daarnaast zou je met het blauwe spoor in de linker poot toch helemaal door kunnen gaan tot de rand (onder) en dan niet recht langs de rechterkant van de linker U poot omhoog, maar nog 7.5 of 15 graden verder. Het ' paradespoor' buigt dan iets terug, en komt vervolgens onder je gele kleine doorgaande station ondergronds.
Het hoofdstation zou ik schuin laten liggen, maar dat is puur smaak.
groet, Getjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Nouga en Gertjan,

Bedankt voor jullie reactie.
Jullie hebben gelijk ,ik denk dat ik die haak laat vervallen en het station inderdaad recht ga leggen.
Ik zal er al een hele tijd aan te twijfelen om dat wel of niet te doen.
Misschien kan je iets uittekenen zodat ik deze zelf om kan zetten in wintrack 10.

Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Dag Gerrie,
Even voordat er tijd gestoken wordt in niet uitvoerbare plannen: ik heb je bouwdraadje even bekeken. Je hebt er een heel mooie ruimte van gemaakt!
Maar aan de linker U-poot zie ik een schuin dak. Dat kan de mogelijkheden in de hoogte behoorlijk beperken (en kom je nog bij de achterkant?).
Wat zijn de hoogtebeperkingen in dit vlak? Hoeveel moet een laag op 10 of 20 cm hoogte uit de rechterkant blijven (een laag op +20cm vanaf 0 niveau heeft mininmaal 30-35 cm vrije hoogte nodig).

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Het klopt dat de linker kant een schuin dak heeft,hierbij heb ik rekening gehouden die hoogte komt verder naar voren.
Mijn dak loop eigenlijk verder door maar aangezien mijn tafel 70 cm hoog kom ik aan de lengte van 430.
Links staat er een dakkapel daar blijf ik 50 cm vandaan i.v.m ramen wassen enz.
Ik kan nog langs de achterkant komen ik heb daar minsten nog 1 meter ruimte over.
De rechterkant is 175 breed ik kan voordat ik het dak raak (balk) 60 cm omhoog dus dit is best wat.
Eigenlijk was mijn bedoeling om daar achter een 2 de schaduwstation te maken.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Ha Gerrie,
volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Ik zie op je baan geen smallere 'eerste verdieping' Je hebt zelfs 3 lagen dus moet je vanaf tafel (nul) niveau minimaal 30 cm vrije ruimte hebben onder je dak , om op de bovenste laag nog treinen en paaltjes te kunnen plaatsen.
Door het schuine dak kom je echter  naar voren. Heb er een eenvoudig schetsje bij gemaakt hoe dat er bij 2 niveau's al uit ziet.

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Van af mijn tafel gezien (nul) niveau heb ik 60 cm vrije ruimte tot dat ik mijn dak raak.
Als ik verder naar voren gaat wordt het steeds hoger.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Mooi, dan is de hoogte en het dak geen belemmmering. Dat kun je op de foto's trouwens niet zien.
Heb dus nu 2 stations waar ik aan kan werken: deze en mijn eigen.
Mon is kritisch geweest en ik ben het met hem eens: mijn station moet toch weer op de schop (sorry Peter/Pjedro).
Weet nog niet wanneer beide ontwerpen verschijnen, maar ik doe m'n best.

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hoi Gerrie en Gertjan,

Voor mij geen probleem hoor. Ik heb alleen het plan aangepast zoals het toen was, wat toen het baanplan was.
Ik hoop alleen niet dat je dat plan gaat gebruiken die hier als laatste door Franky is laten zien.
Dat plan klopt van geen kanten. Het station bijvoorbeeld, daar kun je niets mee. Als er een trein op de bovenste 2 sporen aankomt kan hij nooit beneden naar het BW.
Bij het parade spoor liggen de sporen zover uit elkaar dat het eerder gezien wordt als 2 enkelsporen.
De zijlijn die in dit plan is getekend is wel heel erg karig. Je kunt er vrij weinig mee.
In je andere plan heb je veel meer een zijlijn, met veel meer mogelijkheden. (doorgangsstation, maar ook te gebruiken als kopstation).

En over "afglijden" gesproken, daar ga ik verder maar niet op in, want dat is ieder zijn eigen mening.

Met vriendelijke groeten,
Peter

Dat kan natuurlijk allemaal wel veranderen, maar daar is dit forum dan weer voor.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Franky ik heb respect voor je mening en ik leer daarvan.
Ik weet dat ik met M rail nu eenmaal beperkingen heb.
Zal eens kijken of ik iets beters kan maken.
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Hi Gerrie,
zie dat jij ook (net als ik) een soort zomerstop hebt gehad, tenminste in het aantal berichten. Ben je al verder gekomen met het ontwerp?

groet, Gertjan
Re: eindelijk na 20 jaar een baan
Helaas niet ben nog steeds aan het plannen.
Schaduwstation staat er wel.