Zoals ik al eerder schreef, kan je de argumenten al bij voorbaat uittekenen, maar als er sprake is van wederzijds onbegrip toch nog even toelichten.
Citaat van: Freak op zondag 17 februari 2013, 16:58:13Een wisselspanning is iet altijd een zuivere sinus met een vaste frequentie maar een spanning die van polariteit wisselt. Een (zuivere) sinus, driehoek, blokgolf kan een wisselspanning zolang deze van polariteit wisselt. Ook een geluidssignaal is een wisselspanning.
Ik zelf beweer ook nergens dat een wisselspanning per se sinusvormig moet zijn. Er zijn mensen die dat wel vinden, maar ik niet. Ik ben wel van mening dat een wisselspanning in een vaste regelmaat van polariteit wisselt: positief, negatief, positief, negatief, etc. Inderdaad precies zoals geluids-, licht- en radiosignalen ook doen, alleen de lengte van de golven varieert. Maar dus niet, zoals bij sommige digitale protocollen, bijvoorbeeld eerst drie positieve pulsen, dan een negatieve puls, dan weer twee positieve puls gevolgd door twee negatieve pulsen, etc.
Citaat van: Freak op zondag 17 februari 2013, 16:58:13In een blokgolf die van polariteit veranderd zit net zo veel informatie als in een blokgolf die niet van polariteit veranderd.
Een booster maakt n.l. van het TTL-signaal wat op de ingang staat een (versterkte) spanning die van polariteit wisselt. De hoeveelheid informatie is hetzelfde.
Vreemd dat je deze niet onmiddelijk vat. Stel de lengte van een puls heeft een betekenis en het wisselen van polariteit weer een andere betekenis. Dat betekent dat je in één puls twee keer informatie kwijt kan.
Het verschilt allemaal per protocol, maar dat geeft al aan hoe zinloos het is om per se over wisselspanning te willen praten. Het is ook in het geheel niet van belang. Gezien de slordige wijze waarop in modelspoorland toch al van de begrippen AC en DC gebruik wordt gemaakt, kan het alleen maar meer misverstanden oproepen. Vandaar mijn onverstandige reactie op Huub in een draadje waar het eigenlijk heel ergens anders over gaat.