Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan ontwerp (hulp) gezocht.

Gestart door BigBadBello maandag 18 februari 2013, 11:31:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontwerp (hulp) gezocht.
BigBadBello
gast

Baan ontwerp (hulp) gezocht.
Beste Forum leden,

Ik heb mij sinds kort in de wereld gestort van modelspoorbouw. Ik een leuke set gekocht en wat uitbreidingen qua collectie nog opstapel staan maar ik wil heel graag en permanente baan (diorama) maken.

Ik heb de software van marklin gekocht om een ontwerp te kunnen maken maar ik loop vast op het gebruiksgemak (duits) en de nog wat beperkte ervaring op dit gebied.

Is er iemand die mij wil helpen of voor mij een leuk speels ontwerp weet te maken voor een L-layout, voor de afmeting verwijs ik even naar het image bestand.

Alvast enrom bedankt voor de hulp
Gr Joris



Re: Baan ontwerp (hulp) gezocht.
is dit miss wat
Re: Baan ontwerp (hulp) gezocht.
               

                                                          Hallo Joris,

Ik heb uw plan bekeken ,het is mij opgevallen dat ge te veel ovalen liggen hebt op die oppervlakte ,met dit aantal sporen zou ik de raad geven bouw een schaduwstation met een gedeelte van de sporen, het zorgt ook meer voor afwisselt trein verkeer ,ge hebt meer plaats op de boven plaat voor  landschap ,komt beter realistisch over .
Tracht  wat opzoekings werk te doen via boeken en tijdschriften ,en op dit forum,, we zullen u daarbij helpen


Vriendelijke groeten, viditv
Re: Baan ontwerp (hulp) gezocht.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan ontwerp (hulp) gezocht.
Drie meter bij 1,25 is genoeg om een helling van 2,4% in te realiseren.
Dus een ontwerp in twee lagen is makkelijk haalbaar.

Mijn ervaring is: je begint, en denkt voorlopig is een laag genoeg. Na 2-3 jaar krijg je daar spijt van. Was ik nou maar met de onderste laag begonnen. Je kunt spijt o.a. voorkomen door de keus van je tafel:
een open of gesloten frame, en door de tafelpoot-constructie. Als je niet zeker weet of je geen onderlaag gaat leggen, houdt er dan in ieder geval rekening mee. Hetzij door het onderste niveau van een plaat te voorzien, hetzij door afschroefbare poten te gebruiken.

Zoals mijn voorganger zegt: dat geeft spektakel, vergroot de leefbaarheid, en laat meer ruimte voor een landschap. Over realisme durf ik mij niet uit te laten: het blijft speelgoed.

Verder zie ik rechtsboven een spoor getekend boven een ander spoor. Er is dus ook sprake van een stijging ergens, perfect om daaronder nog een stijging aan te brengen (van schaduwspoor naar zichtlaag).