Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)

Gestart door rvooyen dinsdag 22 januari 2013, 20:33:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
Hello,

Ik heb dit hier geplaatst daar het gaat over het ontwerp en gebruik van je modelbaan.

De meeste mensen bouwn een baan om treinen te laten rijden, zoveel mogelijk he he, liefst automatisch. Ik ben ook zo begonnen - al jaren.

Recent ben ik het gebruik van (voornamelijk voor vracht) "operations" ingedoken, waarbij je naast de voorbij razende passagier treinen, je de vrachttreinen laat rijden met een echte doel in de vorm van wagonkaarten met vrachtebriven, van de ene industrieterrein naar de ander, met rangeren enz.

Zijn er formumleden dit dit ook doen? Zou graag in contact treden met ervaren "operations" baan eignaren.

Inmiddels heb ik gezien dat er een groep is "FREMO", die zoiets doen met module banen.

Opmerking - Marklin koppelingen zijn minder geschikt voor rangeren dan de KADEE koppelingen. Heeft iemand hier ook ervaring mee (KADEE op Marklin)?

Hoop iets te horen.

Groeten,

Robert

Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
Heb er zelf ook al eens naar zitten kijken, maar lijkt me vooral leuk met module banen zoals bij Fremo. Overigens geven kadee koppelingen problemen met puko's op wissels en kruisingen, of andere knikken in de baan (begin en einde helling bv). rangeren kan ook heeeel mooi  en duur) met T4T

Walter
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
In één van de meer recente Eisenbahn Journals (om precies te zijn Eisenbahn Journal nr. 7 uit 2012, pagina 86, 87 en 88) staat een ontkoppelsysteem wat overal onder de baan geplaatst kan worden en werkt op de kleine magneetjes die je onder de koppelingen kunt plaatsen. Minder flexibel dan T4T, stuk flexibeler dan ontkoppelrails.

Ook ik ben niet voornemens om zover te gaan als jij, maar wil wel vooral kunnen rangeren en treinen langzaam binnen laten rijden op een kopstation. Nieuwe wagonsamenstellingen maken, locs omdraaien op de draaischijf, wagons rangeren naar opstelsporen en loodsen, en dat alles bij voorkeur met een "verhaallijn" (Kloefeld vind ik daar een heel mooi voorbeeld van).

Groet,
William

Edit: Het ging niet om MIBA, maar Eisenbahn Journal
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
Hallo Robert,

Het is de bedoeling dat ik mijn goederentreinen rij met wagenkaarten en vrachtbrieven.
Echter ligt het echte rijden alweer een poosje stil.
Ik heb wel al voor bijna al mijn goederenwagens een eigen kaart waar ik een vrachtbrief ik kan stoppen.
Het probleem waar ik een beetje tegenaan loop is dat mijn huidige spoorbaan niet de mogelijkheden heeft waardoor het rijden met vrachten iets lastig is. Ik had de spoorbaan al liggen voordat ik begon met de kaarten. Het probleem zit hem in de schaduwstations. Elke trein die daarheen gaat komt in dezelfde samenstelling en lading terug naar de zichtbare baan. Ik zou eigenlijk opnieuw moeten ontwerpen.

Als je vragen of ideeën hebt hoor ik ze graag het is prettig te lezen dat meer mensen het op deze manier willen rijden.

Groeten Martin
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
Hoi Robert,

ik zou eens bij Fremo gaan kijken en misschien eens een Amerikaans modelspoortijdschrift scoren, want daar rijden ze ook meer Fremo-achtig.

Vriendelijke groet

Frank
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
Hoi,

Inmiddels wat verder.

Om vracht echt van en naar industrieen te rijden moet je minstens een rangeerterrein hebben om de wagons te kunnen opdelen naar  locatie. Daar kwam ik snel achter en heb een rangeerterrein gebouwd.  Zie huidigebaan  als bijlage.
Alle  wagons nu met kaarten en met vrachtbrieven. Ook de vrachttrein indeling (wagon blokken) vastgesteld daar de baan nooit ontworpen was voor dit bedrijf.

Nu rijden de passagierstreinen op schema en kunnen de vrachttreinen tussendoor van industrieterrein naar industriterrein.
Er moet lokaal gerangeerd worden om wagons af te zetten en op te halen. Dan kan een block op het hoofdspoor op gesloten gezet worden. Eerste ops sessie ging redelijk.

Is leuker met een paar mensen. Wij waren met z,n tweeen, een als rangeerder (yardmaster) de andere voor de vrachttreinen, de derde is de computer dispatch.

Ach ik heb maar een kamer van 6x3 dus Amerikaans formaat wordt het nooit.

Wat betreft ontkoppelen, heb ik een Marklin ontkoppelstokje gemaakt, zie het filmpje.  Octrooi gevraagd.  :P O:-D

   en

http://www.youtube.com/watch?V=cDKzUTtBInU

Dit weekeinde wordt de Fremo opgezet te Hoorn. Ik ba er heen.

Groeten,

Robert
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
Beste Robert,
Vorige week (maandag?) had ik een uitgebreide reactie gestuurd nav dit onderwerp, m.n. of ik het concept goed had begrepen en daarnaast nog wat aanvullende vragen over het baanontwerp. Helaas zie ik die bijdrage niet (meer). Is deze ook verdwenen bij de opschoonactie van eind vorige week? Heb de tekst helaas niet in eigen archief, dus kan dit niet meer reproduceren, maar mogelijk is het toch gelezen?

vr gr
Gertjan
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz): 2 topics?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz): 2 topics?
Sorry, voor het vorige bericht: zie dat er 2 topics zijn over dit onderwerp. Kan dit in elkaar worden geschoven?

Hierbij mijn reactie die er toch nog staat (in het andere topic)


Geen vertraging? Pak de modeltrein











Re: Baan Ontwerp Passagier EN Vracht bedrijf. (Operations)

« Reactie #1 Gepost op: maandag 11 februari 2013, 16:13:03 »

Citaat


--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Robert,
Hoewel ik zelf eigenlijk nog niet zo bewust aan het vervoeren ben op enig baan (op dit moment zit alles zelfs nog in dozen), vind ik jouw aanpak interessant. Treinen rijden in de praktijk immers ook niet doelloos rond. Toch vergt dit veel van de gemiddelde modelspoorder. Ten eerste moet je m.i. een aardige layout hebben om dit enigszins acceptabel uit te voeren, hoewel het waarschijnlijk ook met een groot station en een kleine zijlijn is te doen, maar dan is er weinig variatie (maar wel veel overzicht). Voor personentreinen is het denk ik eenvoudig(er). Ik hoop dat ik het banenplan goed begrijp, maar het is globaal bekeken heel NL. Alleen vroeg ik me af of Amsterdam CS nu onder de laag met Utrecht SC zit en daardoor niet volledig is te zien? (maar dat is voor het idee eigenlijk onbelangrijk). Terug op personenvervoer. Treinen kunnen gewoon volgens een min of meer vaste dienstregeling alle plaatsen binnen de layout aan doen. Sommigen als intercity anderen als stopstrein. Trajecten zijn instelbaar. Mogelijk kan de samenstelling soms wijzigen (bijv bij een IC, daar zou je restauratie rijtuigen en of slaapwagens kunnen toevoegen of loskoppelen voor bevoorrading, schoonmaak (of gewoon niet meer nodig).
Bij vracht ligt het moeilijker, vooral omdat je zo efficient mogelijk wilt rijden. Vracht is vaak specifiek en vraagt ook om wagons die bij de vracht passen. Een fabriek die iets met ijzer doet, zal grondstoffen aanvoeren en halffabrikaten of eindproducten willen afvoeren, maar daar zijn andere wagons voor nodig. Allemaal 'enkele' transporten uitvoeren is dan het meest simpele: trein met lege wagons samenstellen, vracht oppikken, wegbrengen/afleveren, lege wagons naar rangeerterrein, om af te koppelen en opnieuw in ander verband samen te stellen. Ingewikkelder wordt het, wanneer je trein A na afleveren van grondstoffen, met die zelfde samenstelling ergens anders op de route weer een soortgelijke (of in elk geval een vracht die bij de wagons past) wil laten oppikken. De kans dat je de gehele trein kunt benutten lijkt me niet groot, maar dit maakt een gecombineerde samenstelling juist interessant, waarmee je met zo weinig mogelijk transportbewegingen zoveel mogelijk vracht heen en weer kunt transporteren.
Een heel verhaal, maar ik probeer te doorgronden wat de gedachte achter het systeem is (ben zelf nl totaal niet bekend in de werkelijke treinen- of transportwereld). Klopt er iets van of zit ik er helemaal naast?

vr groet,
Gertjan
Re: Banen met OPERATIONS (vrachtbrieven wagonkaarten enz)
Even een korte reactie ri  Gertjan.

Mijn doel is uiteindelijk-

3 intercities op dienstregeling,
3 regio = commuter (treinstellen) treinen op dienstregeling,

en tussendoor,

vrachtvervoer, tussen A'dam (levert zand, gravel en afval), Hilversum (ontvangt alle afval), Rotterdam (levert chemie/brandstof), Groningen (levert gekoelde producten, cement fabr ontvangt de zand en gravel).

Alle goederen lopen via het rangeerterrein.  Om een en ander uit te leggen, heb en maak ik wat opnames, die ik op enkele youtube filmpjes zal zetten.

MAAR:

Mijn hudige baan is niet toereikend om al mijn doelen te halen. Ik heb een ontwerp voor een nieuwe (multilaags) baan, vier stations en twee rangeerterreinen en flink wat industrieen.

Ik woon te Hilversum, als dat niet te ver weg is ben je welkom om een keer te kijken en mee te doen met een "ops" sessie.   ;)


Groeten,

Robert