Hoi Robert,
Hoewel ik zelf eigenlijk nog niet zo bewust aan het vervoeren ben op enig baan (op dit moment zit alles zelfs nog in dozen), vind ik jouw aanpak interessant. Treinen rijden in de praktijk immers ook niet doelloos rond. Toch vergt dit veel van de gemiddelde modelspoorder. Ten eerste moet je m.i. een aardige layout hebben om dit enigszins acceptabel uit te voeren, hoewel het waarschijnlijk ook met een groot station en een kleine zijlijn is te doen, maar dan is er weinig variatie (maar wel veel overzicht). Voor personentreinen is het denk ik eenvoudig(er). Ik hoop dat ik het banenplan goed begrijp, maar het is globaal bekeken heel NL. Alleen vroeg ik me af of Amsterdam CS nu onder de laag met Utrecht SC zit en daardoor niet volledig is te zien? (maar dat is voor het idee eigenlijk onbelangrijk). Terug op personenvervoer. Treinen kunnen gewoon volgens een min of meer vaste dienstregeling alle plaatsen binnen de layout aan doen. Sommigen als intercity anderen als stopstrein. Trajecten zijn instelbaar. Mogelijk kan de samenstelling soms wijzigen (bijv bij een IC, daar zou je restauratie rijtuigen en of slaapwagens kunnen toevoegen of loskoppelen voor bevoorrading, schoonmaak (of gewoon niet meer nodig).
Bij vracht ligt het moeilijker, vooral omdat je zo efficient mogelijk wilt rijden. Vracht is vaak specifiek en vraagt ook om wagons die bij de vracht passen. Een fabriek die iets met ijzer doet, zal grondstoffen aanvoeren en halffabrikaten of eindproducten willen afvoeren, maar daar zijn andere wagons voor nodig. Allemaal 'enkele' transporten uitvoeren is dan het meest simpele: trein met lege wagons samenstellen, vracht oppikken, wegbrengen/afleveren, lege wagons naar rangeerterrein, om af te koppelen en opnieuw in ander verband samen te stellen. Ingewikkelder wordt het, wanneer je trein A na afleveren van grondstoffen, met die zelfde samenstelling ergens anders op de route weer een soortgelijke (of in elk geval een vracht die bij de wagons past) wil laten oppikken. De kans dat je de gehele trein kunt benutten lijkt me niet groot, maar dit maakt een gecombineerde samenstelling juist interessant, waarmee je met zo weinig mogelijk transportbewegingen zoveel mogelijk vracht heen en weer kunt transporteren.
Een heel verhaal, maar ik probeer te doorgronden wat de gedachte achter het systeem is (ben zelf nl totaal niet bekend in de werkelijke treinen- of transportwereld). Klopt er iets van of zit ik er helemaal naast?
vr groet,
Gertjan