Hallo
ik heb van het weekend een E10 Marklin 3039 opgehaald die slecht liep.
ik heb de trein eerst laten rijden, en inderdaad, deze reed niet van zelf weg, en in 1 richting veel langzamer dan de andere richting.
motor gedemonteerd, was niet echt smerig.
toch maar even de hele motor laten weken in de wasbenzine.
alles schoon geborsteld, zodat alles weer als nieuw blinkt.
alles laten drogen, en weer gemonteerd.
motor draait lekker soepel beide richtingen uit.
nieuwe koolborstels erin, alhoewel de oude nog lang niet versleten waren.
motor weer geplaatst.....
en nog steeds loopt deze niet lekker weg, en veel trager in 1 richting.
scheelt meer dan de helft in snelheid.
veldspoel doorgemeten, beide spoelen ongeveer 6 Ohm.
spoelen samen doorgemeten, 12 Ohm.
aansluiting op de richting schakelaar omgekeerd, geen verandering....
wat ik wel zie is dat de koolborstels in 1 richting meer vonken dan in de snelle richting.
zou het motorschild de oorzaak kunnen zijn? speling in de borstels?
deze ziet er optisch nog zeer goed uit.
heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt.
heeft iemand nog tips, voordat ik een andere locomotief ga slopen om de veldspoel en motorschild en eventueel de rotor om te zetten....
ik heb namelijk nog een 3104 van Marklin, en die lijkt dezelfde motor te hebben.
groet Winno