Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 3039 E10 loopt slecht/ OPGELOST

Gestart door wvniersen maandag 18 februari 2013, 08:21:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3039 E10 loopt slecht/ OPGELOST
Hallo

ik heb van het weekend een E10 Marklin 3039 opgehaald die slecht liep.
ik heb de trein eerst laten rijden, en inderdaad, deze reed niet van zelf weg, en in 1 richting veel langzamer dan de andere richting.
motor gedemonteerd, was niet echt smerig.
toch maar even de hele motor laten weken in de wasbenzine.



alles schoon geborsteld, zodat alles weer als nieuw blinkt.
alles laten drogen, en weer gemonteerd.
motor draait lekker soepel beide richtingen uit.
nieuwe koolborstels erin, alhoewel de oude nog lang niet versleten waren.
motor weer geplaatst.....

en nog steeds loopt deze niet lekker weg, en veel trager in 1 richting.
scheelt meer dan de helft in snelheid.
veldspoel doorgemeten, beide spoelen ongeveer 6 Ohm.
spoelen samen doorgemeten, 12 Ohm.
aansluiting op de richting schakelaar omgekeerd, geen verandering....

wat ik wel zie is dat de koolborstels in 1 richting meer vonken dan in de snelle richting.
zou het motorschild de oorzaak kunnen zijn? speling in de borstels?
deze ziet er optisch nog zeer goed uit.

heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt.
heeft iemand nog tips, voordat ik een andere locomotief ga slopen om de veldspoel en motorschild en eventueel de rotor om te zetten....
ik heb namelijk nog een 3104 van Marklin, en die lijkt dezelfde motor te hebben.

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
als de koolborstels in 1 richting meer vonken, als in de andere, dan klopt er iets niet met het contact tussen borstel en contactvlakken van de rotor. deze kun je evt eens heel lichtjes opschuren met zeer fijn schuurpapier. het kan ook zijn, dat de geleidingen waar de koolborstels doorheen schuiven, nietmeer strak aansluiten, waardoor de koolborstels kunnen kantelen?

Roy
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Piet, dit was een foto voor de reiniging.
na de reiniging geen foto gemaakt, omdat alles toen netjes schoon en weer wit was.
het geheel heeft zo ongeveer 2 uur in de wasbenzine gelegen, en is tijdens het dompelen met een kwast schoongemaakt, ook onder invloed van was benzine.
de collector heb ik volgens mij ook goed gereinigd, ook de openingen tussen de collector heb ik voorzichtig uitgekrabd.
het enige wat ik niet gedaan heb is de collector op geschuurd, zoals je op de foto ziet, is deze wel wat verkleurt.

Roy, ik heb hem niet opgeschuurd, kan dat nog proberen, wat voor schuurpapier moet ik dan gebruiken, 500 wet?
en die geleidingen daar zat ik zelf ook aan te denken, kun je dat op een of andere manier ook weer verbeteren?

groet Winno

Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Piet.

Uitkrassen is ook een groot woord....
heb gebruik gemaakt van een houten prikkertje, en ik kon er geen vuil uit halen.
ik heb ook geen randjes of beschadigingen geconstateerd op de rotor, dus daarom heb ik hem ook niet verder bewerkt.
maar in ieder geval bedankt voor je advies.
zal hem bij de volgende bestelling eens mee bestellen, of kijken of ik zo'n glasvezel pen in de buurt aan kan schaffen.

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
ach, zo zie je maar, ieder heeft zo zijn theoriën.

gewoon voorzichtig even schuren met korrel 1200 ofzo. (droog).

Roy
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
En daarna ene nieuwe rotor kopen!

Niet elk advies op het forum is ene bruikbaar advies, er wordt wat af gehannesd!
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
pppffff, ik zal mij verder onthouden van commentaar hier. wordt toch niet gewaardeerd.
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Beste ICE3...

hoe helpt u mij nu met dit antwoord.
sommige hebben resultaten geboekt met het schuren, andere poetsen hem op met een borsteltje.
maar met uw reactie kan ik weinig.

ik heb liever een reactie wat dan de beste manier is, of waar ik nog even op moet letten.

in ieder geval bedankt voor je reactie.

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Hallo Roy...

Ik waardeer jouw reactie wel ten zeerste...
het kan zijn dat het niet de beste oplossing is, maar ik kan het in ieder geval gebruiken.
slechter als nu kan het niet worden.....
blijf vooral doorgaan....

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
nou dan, gewoon mijn advies opvolgen. Een glaspotlood is fijn voor het verwijderen van bijvoorbeeld nummers van locomotieven enzo. Maar een collector gaat ook prima met zulk zeer fijn schuurpapier. het hoeft niet helemaal blank te zijn, maar een groot deel is genoeg. En je schuurt er zo maar niet doorheen hoor.

Roy
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Dank je wel Piet.
dat verduidelijk de zaak enorm.....
wat word deze mooi schoon met zon glasvezel pen...
weet je zeker dat je geen nieuwe uit die oude rommeldoos gepakt hebt...  :D

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Wat ik echt al jaaaren doe is het volgende : Ik zet het ankertje vast in de boortol, laat de boortol draaien en dan een puntje zeer fijn schuurpapier er tegenaan, werkt perfect  :thumbup:

Geleerd van wijlen Hans Kroko 04 uit Papendrecht :thumbup:

Mvg Gert
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Piet,
Ik heb de glasvezel pen ook al bij een elektrozaak bij mij in de buurt gevonden.
wel iets duurder als bij Conrad, scheelt weer de verzendkosten, of een grotere onnodige bestelling.
ga deze van de week eerst maar eens ophalen en dan op jouw manier reinigen.
mocht het dan nog niet werken kan ik hem altijd nog opschuren..  ;)

het kan niet slechter worden als dat het nu is.

Ik hoop alleen dat het daarmee opgelost is.
je zou verwachten dat je dan in beide richtingen problemen moet hebben als de rotor het probleem is.

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Piet,
op een 9V batterij laten draaien?
ik rijd nog ouderwets analoog, dan gaat dat toch niet werken?
moet ik toch wisselstroom aanbieden?

meestal na zo'n schoonmaak beurt laat ik hem onbelast, ook zonder kappen e.d. op de baan rondrijden,
op halve snelheid, beide richtingen op.
is dat ook voldoende?

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Piet,

Ik begrijp de werking van de motor.
en ik begrijp ook je verhaal verder.
alleen ik heb geen permanent magneet in de trein zitten, maar een normale veldspoel...
maar je brengt me wel aan het denken.
ga er toch eens een 9V batterij aan hangen, kijken of dat werkt....

Oja, mijn winkeltje in de buurt heet de glasvezelpen op voorraad liggen, dus van de week maar eens een bezoekje brengen aan dat winkeltje.

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Maar dat vertel ik ook Winno, die veldspoel is alleen maar nodig om een magneetveld te maken(vergelijkbaar met een permanent magneet) maar dan N-Z en Z-N omkeerbaar, zodat de motor 2 kanten op kan lopen.
Niets meer of minder.
Bij een permanent magneet is het ompolen van het anker voldoende voor een draairichtings verandering.

Als je motor goed in elkaar is gezet een soepel draait is die 9V batterij een prima hulpmiddel.

grt Piet.
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Hoi, het probleem kan ook veroorzaakt worden dat de gevlochten koperen  koolborstel een beetje te dik is en daardoor in schacht blijft hangen en niet genoeg op de kollektor drukt ( of de aandrukveer zit niet precies in het gaatje  van de koolborstel), te dun is ook niet goed daardoor gaat deze kantelen. advies van de glas stift is prima en werk heel goed zonde schade aan te brengen.
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Citaat van: bossie op maandag 18 februari 2013, 12:12:22
Citaat van: v200marklin op maandag 18 februari 2013, 12:06:52
Wat ik echt al jaaaren doe is het volgende : Ik zet het ankertje vast in de boortol, laat de boortol draaien en dan een puntje zeer fijn schuurpapier er tegenaan, werkt perfect  :thumbup:
Juist die methode kan desastreus aflopen met een trommelcollector.
Ik vind dat geen juist advies, wil je persé met schuurpapier aan de gang doe het dan met de hand en niet in een boortol!!

Doe ik ook regelmatig en met zoiets als korrel 2000 schuurpapier krijg je dan een spiegelglad resultaat dat met de hand of een glasvezelpotlood niet valt te evenaren. Hoe gladder, hoe minder snel het opnieuw vervuilt.
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Citaat van: hjh op dinsdag 19 februari 2013, 12:38:11
Hoi, het probleem kan ook veroorzaakt worden dat de gevlochten koperen  koolborstel een beetje te dik is en daardoor in schacht blijft hangen en niet genoeg op de kollektor drukt ( of de aandrukveer zit niet precies in het gaatje  van de koolborstel), te dun is ook niet goed daardoor gaat deze kantelen. advies van de glas stift is prima en werk heel goed zonde schade aan te brengen.

deze motor heeft geen gevlochten koperen koolborstels, maar 2 vierkanten...
in ieder geval bedankt voor het mee denken.
ik heb wel een andere loc die dat probleem ook had,
de ronding iets of wat verbogen zodat de borstel er weer strak in past voldeed.
locje loopt weer prima.
deze heeft toch een ander probleem.

heb nog geen tijd gehad om de glasvezel pen te gaan ophalen, ben dus ook nog niet verder gegaan met deze locomotief.

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Goedemorgen.

vanmorgen maar de locomotief uit elkaar gehaald.
de rotor gereinigd met een glasvezel pen.
koolborstel houders gecontroleerd, kan niet zeggen dat deze er los inzitten, toch iets of wat bijgewerkt
zodat deze recht en wat strakker op de rotor drukken.
alles weer in elkaar gezet....

geen verbetering, 1 kant eerst wat moeite maar werd steeds beter
de andere kant op erg traag, bijna kruipend.....
het vonken tussen de borstels en de rotor is wel voorbij.

toch maar de 3104 open gemaakt en de rotor en motor schild even overgezet....
wat denk je, lopen als een zonnetje....

de 3104 ligt nu in een wasbenzine te verzuipen....
de rotor en motor schild van de 3104 ook eerst maar even dompelen in de wasbenzine, deze had wel nodig een onderhouds beurt nodig...

vanmiddag de boel maar weer op laten drogen en in elkaar zetten, en dan kijken of de E10 netjes wil lopen.

groet Winno
Re: Marklin 3034 E10 loopt slecht
Zo de motor weer in elkaar gezet, en deze loopt soepel.
koolborstels geplaatst en de motor terug geplaatst in de locomotief...
motor laten draaien, werkt goed......lijkt het....
locomotief op de baan gezet en de motor draait even rustig en loopt daarna vast.....
alles weer gedemonteerd, en met de hand loopt die wel goed.
weer op de baan en eerst gaat het goed,
na een paar rondjes begint de motor te krijssen.....
omschakelen, weer stil......even later weer krijssen....

opnieuw uit elkaar gehaald....
tandwielen gedemonteerd.
krassen op het motor huis van het grote aandrijf tandwiel, degene tussen de rotor en de 2 satelliet wielen....
waarschijnlijk zit er teveel speling op dit tandwiel waardoor deze scheef gaat draaien....

wie o wie heeft er misschien een donor locomotief 3039 (E10) of een vergelijkbaar model waar ik de motor van kan gaan gebruiken.
laat even weten of je zoiets hebt, en wat je ervoor wilt hebben?

zal zo een filmpje plaatsen met het lawaai....

groet Winno
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht
niet schrikken....



misschien heeft iemand nog een idee om dit op te lossen.
of moet ik toch denken aan een andere motor..

groet Winno
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht
Bij mij moet een lok dan een druppeltje olie, daarna is het over.

Je hebt de lok schoongemaakt, maar daarna ook voorzien van een drupje olie?
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht
Ik vermoed dat dit ook zo het geval is , ergens loopt hij gewoon droog.

Als je hem hebt gesmeerd , heb je volgens mij toch 1 puntje over geslagen .

Ik heb 3 van die locs  , en die doen dit ook als ze een langere tijd stil hebben gestaan.

Mvg: Alex
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht
Ik kan na het filmpje bovenstaande adviezen alleen maar beamen.
Eén of meerdere tandwielen lopen droog. Waarschijnlijk heb je er ééntje overgeslagen.

Maar: als de lok z'n km's heeft gemaakt, en een tandwiel heeft te veel speling gekregen, dan treed dit verschijnsel ook op.
Hierbij loopt het tandwiel tegen de zijkanten aan, en glijd niet meer over z'n as, maar wikkelt zich als het ware om de as af. Dit kost meer kracht en resoneert waardoor de overbrenging hapert.
Oplossing: Alles goed schoonmaken en inspecteren op overmatige slijtage. Soms kan smeren met vet een oplossing bieden, maar dit is slecht tussen de as en tandwiel te krijgen, en werkt maar tijdelijk. Het versleten tandwiel vernieuwen, of ietsje uitboren en voorzien van lager of messing busje. (is wel een precies klusje voor de gevorderde) In het slechtste geval een nieuw motordraaistel*, indien het een belangrijke lok betreft.

Succes.
Gr. Marcel

(*ik heb er nog een in voorraad)
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht
Citaat van: wvniersen op zaterdag 23 februari 2013, 15:33:10
niet schrikken....



misschien heeft iemand nog een idee om dit op te lossen.
of moet ik toch denken aan een andere motor..

groet Winno


Beste Winno

Ik heb aandachtig je verhaal gelezen en gehoord  :(

Alleen is mij nog niet duidelijk of de 3039 ook met de onderdelen van de 3104 blijft janken,  is dat laatste niet het geval kun je beter  deze onderdelen vervangen of alles even in de 3104 overzetten om te bezien of het probleem zich ook daar voordoet.

Wat ook kan ,gezien de krassen binnenkant motorhuis , dat er iets aanloopt na het in elkaar zetten van de motor.

Ik heb vd week een 3048 gerenoveerd en had het zelfde geluidsprobleem .
Toen ik echter op het aspuntje wat uit het motorhuis steekt (anker) drukte was het geluid daarna weg en reed de lok als een zonnetje.
Ik denk dat er bij het in elkaar zetten van anker ed de tandwielen niet goed in elkaar grijpen door ruimte in asgaatjes.

succes gr Koos

ps beetje het zelfde verhaal als loc 1200 maar dat krijg je als mensen met je medenken  :P
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht / OPGELOST
Citaat van: bossie op zaterdag 23 februari 2013, 16:35:50
Je schrijft over krassen in het huis, door welk tandwiel gemaakt?


grt Piet.
Tandwiel 9, die heeft de krassen in het motorhuis gemaakt...

Citaat van: frank-103 op zaterdag 23 februari 2013, 16:39:09
Bij mij moet een lok dan een druppeltje olie, daarna is het over.

Je hebt de lok schoongemaakt, maar daarna ook voorzien van een drupje olie?
Jazeker, zelfs geprobeerd met siliconenvet, speciaal voor sanitair kranen.
geen verbetering.

Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 23 februari 2013, 16:41:20
Ik vermoed dat dit ook zo het geval is , ergens loopt hij gewoon droog.

Als je hem hebt gesmeerd , heb je volgens mij toch 1 puntje over geslagen .

Ik heb 3 van die locs  , en die doen dit ook als ze een langere tijd stil hebben gestaan.

Mvg: Alex
Dat vermoeden had ik ook, aangezien de lok dit geluid toen ik gekocht had niet heeft gemaakt, maarja, toen liep die ook niet goed....

Citaat van: loc1200 op zaterdag 23 februari 2013, 17:03:01
Oplossing: Alles goed schoonmaken en inspecteren op overmatige slijtage. Soms kan smeren met vet een oplossing bieden, maar dit is slecht tussen de as en tandwiel te krijgen, en werkt maar tijdelijk. Het versleten tandwiel vernieuwen, of ietsje uitboren en voorzien van lager of messing busje. (is wel een precies klusje voor de gevorderde) In het slechtste geval een nieuw motordraaistel*, indien het een belangrijke lok betreft.

Succes.
Gr. Marcel

(*ik heb er nog een in voorraad)
Marcel, ik had hem al helemaal schoon gemaakt, heb zelfs de tandwielen losgemaakt.
jouw advies voor het uitboren van de tandwielen en voorzien van een lager, dat gaat volgens mij niet, omdat het asje waar de tandwielen op draaien ook versleten kan zijn.
maar als je er 1 in voorraad hebt, wil je hem ook kwijt dan?
en wat wil je er voor hebben?

Citaat van: B100 op zaterdag 23 februari 2013, 17:07:03
Alleen is mij nog niet duidelijk of de 3039 ook met de onderdelen van de 3104 blijft janken,  is dat laatste niet het geval kun je beter  deze onderdelen vervangen of alles even in de 3104 overzetten om te bezien of het probleem zich ook daar voordoet.

Wat ook kan ,gezien de krassen binnenkant motorhuis , dat er iets aanloopt na het in elkaar zetten van de motor.

Ik heb vd week een 3048 gerenoveerd en had het zelfde geluidsprobleem .
Toen ik echter op het aspuntje wat uit het motorhuis steekt (anker) drukte was het geluid daarna weg en reed de lok als een zonnetje.
Ik denk dat er bij het in elkaar zetten van anker ed de tandwielen niet goed in elkaar grijpen door ruimte in asgaatjes.

succes gr Koos

ps beetje het zelfde verhaal als loc 1200 maar dat krijg je als mensen met je medenken  :P
Koos,
ik heb van de 3104 alleen de rotor en het motorschild om kunnen zetten, voor de rest is dit lokje heel anders uitgevoerd..

maar vermoedelijk heb ik de oplossing gevonden (ook op dit forum gelezen trouwens)
Ik had namelijk ergens gelezen dat de schroeven in het motorhuis wel eens te vast kunnen zitten.
waardoor de motor zich niet kan zetten.
ik heb de schroeven een halve slag los gedraaid en de loc laten rijden.
wel iets beter maar nog steeds lawaai van het tandwiel.
schroeven nog wat verder los gedraaid, motor schild is met de hand iets te bewegen...
loc weer laten rijden, en het lijkt erop dat het geluid steeds minder werd...
diverse ronden laten rijden, in beide richtingen...
schroeven weer vaster gedraaid....
geluid is weg...

zie en hoor hier het resultaat....



groet Winno
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht/ OPGELOST
Beste Winno


Ik weet dat het twee verschillende motoren zijn, echter het principe blijft het zelfde nm dat tandwielen, anker en  motorschild enz
naar behoren inelkaar moet grijpen, wat Bossie en andere al hebben uitgelegd, om het geheel goed te laten werken.


Ik citeer je hier even :

toch maar de 3104 open gemaakt en de rotor en motorschildje even overgezet
wat denk je, lopen als een zonnetje


Mijn vraag was dus nav het bovenstaande of dit mooie lopen met het anker en schild van de 3104 blijvend was of dat de klachten weer terugkwamen ? Mocht dit NIET zo zijn dan ligt het kennelijk aan de passing van het ankerasje in het motorschildje en lijkt mij het logisch om een ander anker en motorschildje op je 3039 te monteren of het oude spul van de 3039 op je 3104 over te zetten om te kijken wat het doet.

Ik ben namelijk altijd nieuwsgierig waarom iets niet werkt of wel werkt en doe mijn best om een goede diagnose te stellen, enkel op afstand is dat best lastig.

PS

De tip van Bossie over de glaspen om daarmee je anker te reinigen vind ik een goede, want het is pielen op de vierkante mm met schuurpapier :thumbup:


gr Koos



 




Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht/ OPGELOST
Beste Koos.

de rotor en  motorschild waren exact hetzelfde als van de 3039
de overige tandwielen kon ik niet overzetten,
en ik begrijp heel goed dat de tandwielen op elkaar ingelopen zijn, waardoor je ook weer problemen kunt krijgen.
maar de rotor heeft dezelfde aantal tanden als degene die eruit gehaald is.

en dat lopen als een zonnetje, ja dat was omdat deze met het originele schild en rotor maar 1 kant fatsoenlijk op reed, en de andere kant heel erg langzaam.
daarom vond ik het al een groot verschil.
nadat ik de loc weer helemaal in elkaar gezet had, bleek deze het "uit te schreeuwen"
dat is opgelost door de loc een tijdje met losse motor schild schroeven te laten rijden.

ik heb nu de 3104 voorzien ven het motorschild en de rotor die uit de 3039 is gekomen, en die loopt nu ook hetzelfde als de 3039 voorheen.
erg moeilijk en een kant veel beter dan de andere richting.

dus de post van het als een zonnetje lopen is door mij te vroeg gepost, was allang blij dat de loc weer beide richtingen op liep.
dat lawaai wat erbij kwam, kwam eigenlijk wat later aan het licht.

Groet Winno
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht/ OPGELOST
Duidelijk verhaal

groetjes Koos

Edit Edwin: Citaat uit voorgaand bericht verwijderd. Sinds Februari hebben wij besloten om citaten van het volledige voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht/ OPGELOST
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht/ OPGELOST
Heren (en eventueel dames),

Laat AUB de pennen en schuurpapiertjes links liggen.
(en daar komt de zoveelste tip), het schoonmaken v/h anker doe ik met een railgummetje, al dan niet met boormachine.
Daarna inderdaad de gleufjes even uitkrabbelen met een tandenstoker.
Re: Marklin 3039 E10 loopt slecht/ OPGELOST
schoonmaken is heel simpel

demonteer de hele mikmak, jawel de complete aandrijving en motor( niet de decoder a.u.b.). dump deze in een bakje waarin je wasbenzine hebt gegoten. laat een 5tal minuten inweken. maak alles goed schoon met behulp van een kwastje en de wasbenzine. laat alles goed drogen. smeer vervolgens de aandrijf lijn met een klein beetje olie.
zet de hele mikmak in elkaar, soldeer de decoder in de lok. en... karren maar.