Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verschillen tussen MFX decoders

Gestart door Anne W zondag 17 februari 2013, 21:04:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschillen tussen MFX decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Verschillen tussen MFX decoders
Zoals bekend wordt mijn baan bestuurd door een Raptor op Motorola 2, ik heb 4 Märklin stoomloks rijden, een Br 64 met nu een Esu V4.0 Loksound, een Br 85 met een (oude) Märklin/Esu MFX Sounddecoder, een Br 03 met een Esu V3.0/M4 Loksound en een Br 23 met een (nieuwe) fabrieksgeïnstalleerde Märklin MFX Sounddecoder.

De eerste drie rijden op 28 stappen, de Br 23 kan dat niet en rijdt op 27 stappen (een hele stap van een 14 stappen vooruit en daarna gelijk een halve stap terug), ik heb nu nog een verschil ontdekt tussen de decoder van de Br 23 en de andere decoders.

Het soundbedrijf is zo geprogrammeerd dat als het volgende sein op rood staat en de lok de remmelder activeert en de lok dus ook gaat remmen, het geluid uit gaat, zodat er geen stoomslagen meer te horen zijn.

De Br 23 ?vergeet? wel eens om het geluid uit te zetten tijdens het remmen, ik heb dat altijd geweten aan ?heel even geen goed contact met de stroomtoevoer of de massa?, de andere 3 loks hebben er overigens geen enkel probleem mee.

Maar nu heb ik bedacht dat dat het niet kan zijn, de massa is goed verzorgd via alle wielen en omdat de stroomtoevoer via de sleper altijd wat problematisch is geweest, heb ik de lok een vaste wagon gegeven met een eigen sleper, een stroomvoerende koppeling en een draadje van de stroomvoerende koppeling naar de decoder, dus de decoder heeft altijd stroom en kan de stroom ook altijd kwijt.

Mijn conclusie is dan ook dat de decoder soms ?slecht horend? is, oorzaak kan van alles zijn, een bug of hij is net bezig een andere opdracht te horen of te verwerken of er is een wijziging in de basissoftware in de decoder t.o.v. de oude Märklin/Esu MFX decoder.

Ik heb inmiddels het probleem opgelost door Raptor een seconde na de originele opdracht de opdracht nog een keer te geven, het resultaat is goed.

Zijn er onder de ?automatische rijders? met een Tams, een 6021 of een IB, dus de mensen die Motorola rijden, mensen die dit fenomeen ook tegen gekomen zijn?

Nu de huidige fabrieksgeïnstalleerde decoders in de Märklin loks een tweede, voor mij, mindere eigenschap heeft (27 stappen rijdt niet echt mooi), heb ik besloten dat ik geen Märklin stoomloks meer koop met een Märklin sounddecoder, in zo'n geval zal het er één worden met een "niet-sound" decoder en de lok zal omgebouwd worden met een Esu V4.0/M4 Losksound

Groet, Anne W