Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Draaischijf 7286

Gestart door IJsengel woensdag 13 juni 2007, 14:49:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Draaischijf 7286
A Tutti Moderatori:
Mocht dit topic niet in de goede rubriek staan, excuses hiervoor. Ik wist zo gauw niet waar dan wel...
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hola,
Ik heb een draaischijf 7286. Ik wil deze nu eindelijk eens gaan inbouwen.
Eerst het dingetje maar eens aangesloten volgens de handleiding, maar meteen het eerste hindernisje: dit ding werkt dus niet op een mobile station! Klopt dit?
Gelukkig had ik nog ergens een oude analoge trofo liggen. Stekkertjes erin en draaien maar! Het motortje doet het prima, bijna geruiisloos, maar het tweede probleem doemde reeds op: volgens de handleiding zou de brug met de schakelaar op stand 0 exact moeten halthouden voor het volgende segment (op 7,5 graad) Nu stopt de brug inderdaad elke keer met kleine (7.5 graad) stapjes, maar dus niet in lijn met de aansluitingsrails. Ze staat heirmee ongeveer een milimeter of 2 uit het lood. Je kan de brug dan met de links/rechts regelaar wel voorzichtig ervoor schuiven maar dat is eigenlijk geen doen. Je gaat gauw te ver en bovendien komt de draaischijf straks wat verder van mijn zitplek af en dan kan ik het dus zonder verrekijker helemaal wel vergeten. Weet iemand hoe ik de brug weer precies in lijn met de aansluitrails kan laten stoppen? En hoe zit het met de stroomvoorziening nu ik enkel met de MS kan prutsen?
In afwachting van uw zeer gewaardeerde bijdragen, verblijf ik,
Hasta la Pasta
Fred
Re: Draaischijf 7286
Hey Fred Pasta, De draaischijf kan inderdaad niet bestuurd worden door een MS, enkel met een 6021 + 6040 of een CS of IB en dergelijke. Op je 2 de vraag kan ik je niet antwoorden
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Je kunt met de hendel onder de brug de brug verplaatsen, voorzichtig.

Als je hem dan precies goed zet en je gaat hem dan weer elektrisch bedienen zou het goed moeten komen.

Je kunt het proberen.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Dank voor de bijdragen tot zover.

--> Peter
Draaischijf is met de (blauwe?) regelaar uitgerust. Met een oude analoge trafo ging het prima. Hoe bedoel je dat ik gewoon met de MS kan blijven rijden?
Zodra de loc op de brug komt stopt ze dan toch? Of moet ik gewoon wat draadjes aan alkaar knopen? Kan je het me iets duidelijke maken?
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Aan de draaischijf zitten 6 aansluitingen:

3 voor de analoge rijregelaar die gevoed wordt m.b.v. een apparte voeding.

3 voor de rails, 2 massa en 1 middelgeleider, deze kunnen aan de voeding van de MS, massa doorverbinden.

Elk railaansluitstukje krijgt zijn voeding vanaf de brug, deze hoef je dus niet aan te sluiten.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Hola,
En ja hoor! Je gelooft het nooit! Ze doet het! En ze stopt nu exact voor de aansluitrailtjes. Perfect. Ik heb hiervoor wel de hele brug eruit moeten slopen (met beleid, bien sur) maar nadat ze er weer terug ingefrot is (wederom met beleid, maar vanzelf) gaat het nu perfect!
Dank voor de hulp!
Nu nog even van Peter horen hoe je toch met de MS kunt blijven spelen met dit ding....
H la P
Fred
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Citaat van: laurens66 op woensdag 13 juni 2007, 17:26:05
Aan de draaischijf zitten 6 aansluitingen:

3 voor de analoge rijregelaar die gevoed wordt m.b.v. een apparte voeding.

3 voor de rails, 2 massa en 1 middelgeleider, deze kunnen aan de voeding van de MS, massa doorverbinden.

Elk railaansluitstukje krijgt zijn voeding vanaf de brug, deze hoef je dus niet aan te sluiten.

Even kijken of ik dit begrijp.... Dus ik sluit de MS aan op de brug en niet meer direct op de rails? Als ik dat doe dan zal er dus geen trein rijden zolang de brug niet op het juiste spoor is gezet. Dus eigenlijk zit dan de hele baan zonder stroom, inclusief de hoofdbaan..... Toch?  :shock: :?

Re: Draaischijf 7286
Je moet je MS ook aangesloten houden op je andere rails van je tafel.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Het ligt er maar net aan hoe jij je draaischijf inbouwt.

Een spoor dat b.v. verder naar de baan gaat moet je natuurlijk wel voorzien van spanning van de MS

Als jij b.v een locloods hebt, die railstukken hoef jij niet te voorzien van spanning, als de brug bij het aansluitspoortje is krijg dat stukje rails spanning, zo kan de lok nooit de draaischijf in rijden als de brug daar niet is.

Of je maakt een onderbreking in de spoor aangesloten op de draaischijf, na de 30 cm vanuit de schijf maak jij een draadje aan je MS, maar de 30 cm voor de draaischijf krijgt pas spanning als de brug dat spoorje is aangekomen. Ook zo kan je lok niet per ongeluk de draaischijf in rijden.

Duidelijk?
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Citaat van: laurens66 op woensdag 13 juni 2007, 19:20:36
Het ligt er maar net aan hoe jij je draaischijf inbouwt.

Een spoor dat b.v. verder naar de baan gaat moet je natuurlijk wel voorzien van spanning van de MS

Als jij b.v een locloods hebt, die railstukken hoef jij niet te voorzien van spanning, als de brug bij het aansluitspoortje is krijg dat stukje rails spanning, zo kan de lok nooit de draaischijf in rijden als de brug daar niet is.

Of je maakt een onderbreking in de spoor aangesloten op de draaischijf, na de 30 cm vanuit de schijf maak jij een draadje aan je MS, maar de 30 cm voor de draaischijf krijgt pas spanning als de brug dat spoorje is aangekomen. Ook zo kan je lok niet per ongeluk de draaischijf in rijden.

Duidelijk?

Oke, dank voor de uitleg. Ik geloof dat ik denk dat ik het begrijp. Ik weet het wel zeker. Ik ga het eens proberen.
En ja de sporen lopen verder allemaal dood in oa een locloods en komen dus niet weer op de baan.
H la P
Fred
Re: Draaischijf 7286
IJsengel,

Zoek je effe lekker uit he't allemaal precies werkt.
Kom ik binnenkort (zondag) de boel bij je afkijken.

Groeten,
Arjan
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Hola,
Pffffft dat valt nog niet mee op zo'n snikhete zolder......
Wat ik nu heb gedaan is als volgt: Om de brug te laten draaien gebruik ik een analoog trafootje, tevens ingebruik voor de electrische wissels. De stroomvoorziening op de rails en middengeleider om de locs over de brug te laten rijden komt uit de MS. Dit is dezelfde als die waarmee de rest van de baan wordt bestuurd. Alles werkt zoals het zou moeten, da's mooi, maar ik lees niets over deze mogelijkheid in de handleiding, daarom weet ik niet zeker of dit wel zo slim is.
Daarnaast heb ik de draaischijf nog niet gekoppeld met de hoofdbaan omdat ik nog wacht op een overgangsrailtje C --> K. Er zijn dus zogezegd 2 losse baantjes die aangestuurd worden met de MS. Kan ik deze banen nu ongestraft koppelen middels de overgangsrail zodra deze binnen is? Of heb ik iets over het hoofd gezien en moet ik nog maatregelen nemen?
Hasta la Pasta,
Fred
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Als die analoge trafo voor de wissels en de draaischijf die naar dat blauwe kastje gaat 100% zeker weten niet gekoppeld is aan de MS. Massa mag wel als dat moet.

Dan kun je de 2 ''banen'' gewoon koppelen.

Ik doe het op ongeveer dezelfde manier alleen dan bedien ik de draaischijf met 20 druktoetsen zodat ik de brug ergens heen kan laten draaien waar ik wil en daar zal hij stoppen.

Gerealiseerd met Draai15.
Re: Draaischijf 7286
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Hallo Fred.
Ik heb sinds vanmiddag nu ook mijn draaischijf aangesloten.
Draaischijf met de 32 VA trafo 6047 en de baan met de MS.
Even een tijdje e.e.a. uitgeprobeerd maar alles werkt nu, ook geluid en licht op de brug!
Je kunt zolang wel even een c-k verlooprail lenen dan kun je meteen verder.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

P.s. Je hebt ook een PB'tje.
Re: Draaischijf 7286
Peter,

Ik heb dat schema bekeken en heb effe een vraagje tussendoor. (kan dom zijn maar ik ben toevallig "electribeet")
Hiermee is die tweede trafo ook aangesloten op de hoofdbaan waarop de MS of CS ook zit.
Los je hiermee ook de problemen op dat je niet meer dan 5 a 6 locs kan laten rijden met een standaard MS met een 18VA trafo ?

Groeten
Arjan
Re: Draaischijf 7286
hahah Ja thx...
In ieder geval zover dat ik het niet probeer !  :D :D
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Het artikel voor om meet treinen te laten rijden op de MS i.v.m. het vermogen vind je hier

Wellicht niet aan te raden.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Hola,
Zondag 16 juni 2007, 10 voor 11 en vlak voor het eerste bezoek komt.
Laatste stand van zaken: vrouw jarig, hond is ziek en kotst de halve keuken onder en de draaischijf is helemaal aangesloten! Hoera!
Allen bedankt voor het meedenken en de nuttige info. Albert Jan bedankt voor de overgangsrail, de koffie en de mooie verhalenl Mijn vader dank ik voor zijn eeuwige steun en vertrouwen in mij. Mijn moeder voor haar onvoorwaarlijke liefde en bemoedigende woorden. Maar bovenal dank ik de heer Märklin zonder wiens kwaliteitsproducten dit nooit mogelijk zou zijn geweest. En tenslotte dank ik kindje Jesus die voor ons allen aan het kruis gestorven is ten einde onze zonden te vergeven .. 8)
Uit de keuken komt een gil dat ik als de sodemieter een dweil moet gaan halen.....
Hasta la Pasta,
Fred
Re: Draaischijf 7286
Citaat van: IJsengel op zaterdag 16 juni 2007, 10:53:45
Hola,
zaterdag 16 juni 2007, 10 voor 11 en vlak voor het eerste bezoek komt.
Laatste stand van zaken: vrouw jarig, hond is ziek en kotst de halve keuken onder en de draaischijf is helemaal aangesloten! Hoera!
Allen bedankt voor het meedenken en de nuttige info. Albert Jan bedankt voor de overgangsrail, de koffie en de mooie verhalenl Mijn vader dank ik voor zijn eeuwige steun en vertrouwen in mij. Mijn moeder voor haar onvoorwaarlijke liefde en bemoedigende woorden. Maar bovenal dank ik de heer Märklin zonder wiens kwaliteitsproducten dit nooit mogelijk zou zijn geweest. En tenslotte dank ik kindje Jesus die voor ons allen aan het kruis gestorven is ten einde onze zonden te vergeven .. 8)
Uit de keuken komt een gil dat ik als de sodemieter een dweil moet gaan halen.....
Hasta la Pasta,
Fred


Nou weet ik dat ik gisteravond een pilsje teveel op heb maar je moet me niet zo meer laten schrikken!! ik denk k*t ik had al op me werk moeten zijn
maar het is gelukkig gewoon zaterdag en hoef over een uur pas naar mijn werk.

Bas
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Hmmm. Wonderlijk is dat. Hier in Nijkerk is het toch echt zondag. Weet je zeker dat je je niet vergist, Bas?  8)
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
G^$#%$!!!!!  :evil: :evil:

Wat nu dan weer??  :shock:

Zet ik vanmorgen spanning op de baan en heb ik zomaar een enorme kortsluiting....

Even terug. Wat heb ik gedaan? Ik heb de draaischijf dus voor het draaiende gedeelte door een analoge trafo laten verzorgen. Het rijgedeelte ging middels de Mobile station. Tot hier aan toe alles helemaal prima, niets aan de hand.
Om van de lange kabels af te komen van draaischijf naar MS dacht ik dat ik via een stuk rail dat vlakbij de draaischijf loopt een aftakking te maken om dus daarvandaan de schijf van sap te voorzien. Dat gaat dus ook goed, totdat je de brug in de stand zet waar die direct contact met de baan heeft ("oprijspoor?) waarop de heleboel begint te steigeren. Draai je de brug vervolgens weer een stapje verder, is er geen vuiltje aan de lucht. Ik heb alle verbindingen nagekeken, stekkertjes omgewisseld maar begrijp niet waar het nu mis gaat.
Waar gaan mijn overgebleven grijze hersencellen de mist in?

H la P
Fred     
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Ja , de ellende is begonnen toen ik dus letterlijk een shortcut heb gemaakt.
(en van shortcut naar shortcircuit is dan maar een klein stapje... )

Ik heb alle aansluitingen bekeken en gecontroleerd, stekkertjes omgewisseld noem maar op, maar kan niet echt iets ontdekken.
Misschien dat een plaatje het nog verheldert:


In deze stand van de brug bijvoorbeeld gaat alles goed...


Ik weet dus niet waar de "glitch" zit.
Fred
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Wat Peter zei wou ik ook net zeggen.

Nog iets wat een probleem op kon leveren, mischien is de ene bruine spoorstaaf verbonden met de rode middelgeleider.

Als er een loc op de brug kan staan is dit probleem echter uitgesloten.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Hola,
Alvorens ik mijn soldeerwerk ongedaan moet maken, nog even dit: Ik heb ook de aansluitdraden van de MS omgewisseld. Maakt dat nog enig verschil?
H la P
Fred
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Van de trafo naar het MS aansluitbox niet maar van de aansluitbox tot de rails moet je wel zo aansluiten hoe het moet, bruin op spoorstaven en rood in het midden.

Je zou ze nog wel eens om kunnen wisselen, het zou niets uit moeten maken.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Wat raar, bij mij maakte het dus niets uit....... :?
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Ja en die heb ik er ook bij gebruikt......
(aansluiting op een MS behoort volgens deze manual (nog) niet tot de mogelijkheden)
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Peter, dat snap ik. En dat werkte ook prima (zie posting toen er nog een hele lange kabel gebruikt werd) Maar dat is het punt dus niet. Het gaat dus mis vanaf de shortcut en daar heb ik de draden al omgewisseld etc, maar het lijkt lood om oud ijzer....
Fred
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2006

offline
Re: Draaischijf 7286
Oude situatie herstellen..
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Citaat van: laurens66 op zondag 17 juni 2007, 11:18:37
Oude situatie herstellen..
:mrgreen:
In het kader van damage control heb je zeker gelijk.
Maar het is erg frustrerend om niet te weten waarom het op de "mooiere" manier niet wil werken. En ik ben er ergens nog steeds van overtuigd dat ik een denkfout maak en dat blijft knagen. Snappie?

Ik ga nog eens een nieuwe aansluitrail solderen. Kijken of dat helpt....
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Citaat van: Freak op zondag 17 juni 2007, 11:28:54
Je hebt de draden van de draaibrug aangesloten op een ander stukje spoor. Is dit stukje spoor wel goed aangesloten ?.

Mvg,
Peter

Dat denk ik wel ja. Het maakt gewoon onderdeel uit van de normale hoofdbaan. (zie plaatje in vorige postings) Locs lopen daar gewoon. De kabels zaten ook goed vast gesoldeerd.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Hola,
wederom een paar, maar nu gloednieuwe, kabeltjes aan een stuk rail gesoldeerd. Vervolgens alles weer volgens de handleiding aangesloten en wat denk je?
Het werkt!! Er was dus iets niet in de haak met de kabeltjes zelf. Wellicht een kabelbreuk of iets dergelijks.
Bon, ik kom nu helemaal nergens meer aan en ga lekker spelen........eindelijk!
Allen bedankt voor het meedenken.
Hasta la Pasta
Fred
Re: Draaischijf 7286
Hoi Fred,

Zoals gezegd, het moet wel raar lopen en inderdaad...
Heb er ook een op de kop getikt.
Die van jouw heb ik vanmiddag zien draaien dus... dat moeten we hier maar eens nabouwen.
Nu nog even wat van de koppelrails op de kop tikken!

Groeten
Arjan
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Draaischijf 7286
Haha gefeliciteerd! Goed gedaan.
Mooie aanwinst en als je ook maar iets technischer bent dan ik, ga je dat ding in no-time werkend zien.
H la P
F
Re: Draaischijf 7286
Fred, (en anderen)

Dankzij jou uitgebreide verhandeling heb ik de mijne in een keer goed aangesloten.
Ook ik had dat de brug een stukje uit het lood (niet precies recht voor de aansluitrail) afsloeg.

Mijn oplossing;
De buitenring (al die inzetstukjes waar je dus ook je aansluitsporen in zet) heb ik deels verwijderd.
Vervolgens de brug tot aan zijn eigen afslag (wanneer die klikt en eigenlijk goed had moeten staan) laten draaien.
In die stand heb ik de brug met hand exact recht gezet. De schroef in het midden weer aangedraaid. Buitenring er weer in gezet et viola.... exact recht. MS er op via een aansluitrailtje.
BR01 er op gezet. Alles werkt. Wel draait'ie lichtelijk langzaam met de BR01 er op.
Wie weet of het motortje gevoelig is voor onderhoud ? Stipje olie ergens op oid ?

Groeten,
Arjan
Re: Draaischijf 7286
Citaat van: Arjan op zaterdag 21 juli 2007, 18:22:19
Wie weet of het motortje gevoelig is voor onderhoud ? Stipje olie ergens op oid ?

Deze zou volgens de handleiding onderhoudsvrij zijn.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2018

offline
Re: Draaischijf 7286
Ondanks dat dit topic al behoorlijk oud is had ik toch nog even een vraagje, en het leek me beter om dit in hetzelfde topic te houden dan een nieuwe aan te maken.

Citaat van: Freak op woensdag 13 juni 2007, 16:49:03
...Alleen bij de digitale uitvoering kan deze brug niet aangestuurd worden.
Aansturing kan dan ... met een klein trucje ook met de CS...

Kan iemand me vertellen wat voor "trucje" dit is en/of hoe het gerealiseerd kan worden?

Re: Draaischijf 7286
chagoimen
gast

Re: Draaischijf 7286
En ik heb ook nog een vraag over de aansluiting van de draaischijf.
Als ik hem aansluit zo als in http://website.3rail.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=77&Itemid=43
En ik gebruik een cs om mijn baan te besturen,  de aangesloten rails stukken naar de lokloods doorverbinden naar de hoofdbaan zodat ik loks die daar staan het licht van laten branden en eventueel de schoorsteen van kan laten roken. Of gaat dit niet.

mvg. Anton Wouters
Re: Draaischijf 7286
chagoimen
gast

Re: Draaischijf 7286
Peter

Hartelijk dank voor u zeer snelle antwoord, ben ik toch goed bezig geweest had alle middengeleiders en massa al van alle aftakkingen gesoldeerd maar durfde het niet te testen.

mvg Anton
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2018

offline
Re: Draaischijf 7286
Citaat van: Freak op dinsdag 29 januari 2008, 17:57:35
CiteerKan iemand me vertellen wat voor "trucje" dit is en/of hoe het gerealiseerd kan worden?
De draaischijf wordt normaal via een keyboard 6040 en 6021 geprogrammeerd en aangestuurd. Keyboard staat dan ingesteld op nr. 15  en komt overeen met de decoderadressen 225 t/m 240. Als je nu naar het sjabloon, die bij de draaischijf geleverd is, kijkt begint linksboven adres 225 naar rechtsonder adres 240. Door nu bij de CS wissels aan te maken met de adressen 225 t/m 240 kun je indirect je draaschijf aansturen.

Heb een draaischijf via E-Bay aangeschaft maar daar zit helaas geen handleiding en/of sjabloon bij helaas..  :(
Mocht iemand wel een handleiding en zo'n sjabloon hebben dan houd ik me zeer aanbevolen!
Re: Draaischijf 7286
Dat sjabloon zit normaal bij de decoder NIET bij de draaischijf.
Re: Draaischijf 7286
Lid sinds: 2018

offline
Re: Draaischijf 7286
Citaat van: Freak op woensdag 30 januari 2008, 00:40:37
Heb wel een handleiding in PDF maar geen sjabloon.

In PDF is perfect, zou je me die willen mailen??  :D

Citaat van: Johnnytrein op woensdag 30 januari 2008, 07:37:58
Dat sjabloon zit normaal bij de decoder NIET bij de draaischijf.

Hmm...dan klopt het dus wel dat ik 'm niet heb.
Misschien iemand anders op het forum die zo'n sjabloon wel heeft?  :roll:
Re: Draaischijf 7286
Het gaat hier toch om de draaischijf 7286 en niet 7686  :?