Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Br 216 188-3

Gestart door Jasperkc zondag 17 februari 2013, 19:16:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 216 188-3
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Br 216 188-3
Hallo Allemaal,

Bij deze start ik een nieuw project die zijn weerga niet kent. Ik heb besloten om mijn lokomotief Br 216 188-3 (3374) uit te gaan rusten met een sounddecoder. Hiervoor wil ik het op een juiste manier doen. Ik heb op de website: www.steamwilli.de gezien dat er een bodemplaat te koop is voor een V160. Deze heeft de juiste afmeting is echter niet in de juiste kleur. Ik heb op het duitse forum gevraagd of er ook mogelijkheden zijn om deze bodemplaat in de juiste kleur te spuiten. Ik heb daarop een zeer net antwoord gekregen en een link gekregen:http://lokmaler-hamburg.de/ Ik heb deze man van die website gesproken en zijn adres gekregen. Ik heb vervolgens een mail gestuurd naar dhr. Max om de bodemplaat te bestellen en gelijk te sturen naar de lokmaler in Hamburg. Nu maar hopen dat het allemaal in orde komt. Als dat zo is, dan kan ik een turquoise beige 216 voorzien van de juiste bodemplaat en voorbereidt voor een luidspreker. Nu dus maar even afwachten.

Groet, Jasper
Re: Br 216 188-3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 216 188-3
Jasper,

Volgens mij haal je met dat frame een hoop kosten op de hals.
Kosten frame + verzendkosten + spuitkosten + verzendkosten.
Dan nog de decoder + speaker... :|
De decoder zal el meer kosten dan de lok en een speaker met klankkast geeft net zulke goed resultaten.
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2008

offline
Re: Br 216 188-3
Hei

Wat een domper deze reactie op zo'n enthousiast verhaal van Jasper.

teunis

- Edit Nameless: overbodig citaat verwijderd -
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 216 188-3
Hallo Teunis,

Bedankt dat je zo positief erover bent. Ik had wel verwacht dat er mensen zijn die het vanwege de kosten niet zullen doen, dat is dan hun ding. Ik kies ervoor om een lok om te bouwen die dan ook gelijk voorbereidt is voor een luidspreker. Dat dan deze kosten met zich meebrengt dat is dan all in de game. Ik heb ook overwogen om een bodemplaat te bestellen bij Märklin en hem dan door Märklin om te laten spuiten in de juiste kleuren, maar dat werd me op een duits forum afgeraden. Dit doet Märklin niet (al hebben ze nog wel de mallen liggen) omdat het gewoonweg te duur is omdat voor één klant te doen. Ik heb nu dus iemand gevonden die het wel wil doen. Ik hoop dan ook dat deze actie met succes uitgevoerd kan worden.

Groet, Jasper
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Br 216 188-3
Superleuk, Jasper, kheb t zelfde idee, heb nog een V160-kap liggen en wil (ook) bij Steam-Willie een plaat, wielstellen etc. kopen, vervolgens ns ( met behulp van dit forum) bekijken wat voor motor en decoder erin komt te liggen (M-decoder + 5 polig anker of ESU 4 lokpilot + permanent magneet en 3-polig anker). Ben t met je eens, t wordt wellicht duurder maar dan heb je iets dat je zelf opgebouwd hebt.
Kga je volgen!
Peter 
Re: Br 216 188-3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 216 188-3
Hoi Jasper,

Het is niet mijn bedoeling geweest om een domper op je positieve verhaal te leggen.
Excuses voor als dat zo overkwam, maar ik wilde je alleen behoeden voor een grote kostenpost.
Als voor jou de kosten geen rol spelen, dan is dit natuurlijk een leuk en leerzaam project. ;)
Gaat die spuiter ook de decals aanbrengen?

Het frame biedt je ook de mogelijkheid om een passende dragerprint met 21mtc te monteren.
Zo kun je de decoder een mooi plaatsje geven.
Deze print kun je ook bij Steamwillie bestellen.
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 216 188-3
Hallo Ad,

sowieso excuses aanvaard. Ik heb al een lok op deze wijze omgebouwd nl. de 3075. Deze lok heb ik ooit 2de hands gekocht. De kap van deze lok is uitstekend. Ik heb toen al direct besloten om bij www.steamwilli.de de diverse onderdelen te bestellen om de lok voor te bereiden op een eventuele inbouw van een sounddecoder. Ik heb eerst bij dhr. Max een bodemplaat besteld welke uitgerust is met een uitsparing voor een luidspreker en ik heb een dragerprint voor een 21pins decoder mee besteld. Ook heb ik gelijk nieuwe draaistellen voor een 60941 hoogvermogen motor besteld. Toen alle onderdelen binnen waren, heb ik de lok omgebouwd en er tijdelijk een gewone 21pins decoder in gezet. Laatst heb ik bij een treinenbeurs de portemonnee getrokken en een ESU V4 sound decoder gekocht. Ook heb ik daarbij de juiste 4ohm luidspreker gekocht. Thuis heb ik de decoder ingebouwd en de luidspreker in de daarvoor bestemde uitsparing gelegd. Nadat ik het juiste geluid gedownload had van de ESU site, heb ik met behulp van de lokprogrammer het project bewerkt op de computer en daarna heb ik het geluid in de decoder gepompt. Na wat aanpassingen van het volume en het fine tunen van de diverse functies, kan ik zeggen dat ik een erg leuke lokomotief heb met het juiste geluid en de juiste functies. Vanmiddag heb ik nog op advies van een vriend van mij de verlichting zo geschakeld dat als de lok in de rangeermodus staat beide frontseinen gaan branden, deze functie is overigens alleen actief als ook F0 ingeschakeld is. M.a.w. heb ik de verlichting uit staan, dan staat ook de rangeermodus uit. Schakel ik de verlichting in, dan werkt de rangeermodus. Eigenlijk vindt ik dat ook logisch. Namelijk het is niet mogelijk om zonder verlichting te rangeren. Als er mensen zijn die nog meer ideeën hebben over de diverse functies. Laat het mij even weten, dan ga ik proberen dat ook in te bouwen. Ik loop er dan ook nog over te denken om een telex koppeling in te bouwen. Het geluid van de ontkoppeling is al geprogrammeerd en zit onder F4.

Ok. Tot een later moment,

Jasper
Re: Br 216 188-3
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Br 216 188-3
Hoi Jasper,

Zijn er al vordering m.b.t. de om te spuiten loc?

vr.gr.
Jurrien
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 216 188-3
Hallo Jurrien,

Ik heb een aantal weken geleden een mail gekregen dat de persoon de bodemplaat heeft ontvangen. Ik heb daarvan een aantal foto's gezien. Ik heb ook begrepen dat de man het druk heeft en dat het nog even duurt. Ik heb daarna geen mail of iets ontvangen. Ik zal volgende week eens een mailtje posten en vragen hoe het ervoor staat.

Groet, jasper
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 216 188-3
Hallo Allemaal,

Deze lok rijdt inmiddels zijn rondjes met een loksound V3.5 decoder en dat is een gaaf gezicht. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat deze lok ook uit te rusten is met sluitverlichting. Het origineel was voorzien van een inrichting voor keertreinbedrijf (niet alle loks van de serie 216 hebben dat). Ik wil nu een ledprintje inbouwen in deze lok en ik kan 2 mogelijkheden bedenken. Ik plaats een printplaat op de plaats van de oude lampvoet en zet daar smd ledjes op. Ik kijk op de site van Märklin of er een speciaal printplaatje voor is en ik kan ook nog ledjes in de kap plaatsen.





met vriendelijke groet,

Jasper
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 216 188-3
Hallo Allemaal,

Toen werd het stil. Het project ligt stil. Ik zou even niet weten hoe ik aan een ledprintje kom voor deze lok.

Groet, Jasper
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Br 216 188-3
Dat is een domper op de plannen. Je kap past wel exact op het onderstel?

Mvg. Marcel
Re: Br 216 188-3
Ben den Hollander
gast

Re: Br 216 188-3
Als plan A niet lukt volg je toch plan B?

Citaat van: Jasperkc op donderdag 14 januari 2016, 23:22:26

........ en ik kan ook nog ledjes in de kap plaatsen.


Lakdraadjes aan solderen en ledjes in de kap plakken met Kristal Klear.

Gr, Ben.
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2014

offline
Re: Br 216 188-3
Er is maar een model wat een ledprintje voor de verlichting heeft en dat is de uitvoering met een sinus motor deze is compleet anders in opbouw.
Dus wat je kunt is of er zelf eentje maken met bvb experimenteer printplaat of vragen of iemand er eentje voor je wilt maken er zijn hier meerdere leden die zelf printplaatjes ontwikkelen voor verlichting of decoderdrager.
Re: Br 216 188-3
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 216 188-3
Hallo Allemaal,

Toen werd het stil op dit topic!...... Het project is gestrand. Ik heb zelf de stekker eruit getrokken. Niet omdat het niet lukte. Nee, gewoon omdat de lok in mijn ogen niet mooi genoeg is gedetailleerd. Wat voor mij de belangrijkste redenen zijn:

  • Geen middenmotor
  • Geen front/sluit verlichting
  • Ontbrekende trapjes op de draaistellen
Door deze tekortkomingen op het model heb ik besloten tot aanschaf van een Brawa 216. Deze is zowel in de bordeaux rode versie te koop als ook de oceaan blauwe versie. Ik heb inmiddels de bordeaux rode versie gekocht en nu is het nog zoeken naar een geschikte oceaan blauwe versie waarin ook led verlichting zit. Dit betekent dus ook voor mijn beide Märklin loks dat ik daarvan afscheid ga nemen.

Ik zal dus in de loop van 2019 op het forum een advertentie gaan plaatsen van de beide loks.

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Br 216 188-3
Bahn-AG
gast

Re: Br 216 188-3
Hallo

Volgens mij is het enige verschil tussen de brawa met lampjes/led dat de lampjes vervangen zijn door leds.
Er zit dus geen printplaatje met smd leds in maar gewoon zo'n mega led uit 1970...

Ik kan me vergissen natuurlijk.

Koop gewoon een marklin 218, lijkt er veel op en is een superlok.

Bart