Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Verlichting in sneltreinrijtuigen 42765

Gestart door Sjaak zondag 17 februari 2013, 17:23:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting in sneltreinrijtuigen 42765
hallo,
ik heb gisteren het marklin sneltreinrijtuigen set 42765 gekocht.
In de restauratierijtuig zit verlichting.
Nu wil ik deze verlichting met een functie decode schakelen en in de andere rjituigen ook led verlichting bouwen.
Tussen de rijtuigen wil ik stroomvoerende koppelingen monteren.
Zelf heb ik wel een idee hoe je zoiets kan doen maar Is er iemand die dit al eerder gedaan heeft en hoe.

Alvast bedankt,
Dg. Sjaak
Re: Verlichting in sneltreinrijtuigen 42765
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verlichting in sneltreinrijtuigen 42765
Sjaak,

Met geduld, liefde en de juiste gereedschappen en materialen is alles mogelijk.
En natuurlijk een goed paar ogen, en een redelijk-vaste hand.

Ik begrijp dat het om een oudere Trix basis-set gaat, door Märklin in 2011 in de handel gebracht.
Als hier standaard geen verlichtingsset voor verkrijgbaar is, dan kan je lichtstrips* plaatsen.

Wat ook belangrijk is, is dat je stoomvoerende koppelingen tussen de rijtuigen onderling kan gebruiken.
Hiervoor dient de constructie dan wel geschikt te zijn. Van NEM-schacht tot NEM-schacht vormt geen probleem, maar van het rijtuig naar de NEM-schacht toe; daar moet het rijtuig ook op ingericht zijn. Dat dien je dus eerst uit te zoeken. (1)

Dan de lichtstrips. Vele hier nemen genoegen met het stomweg plakken van deze zelfklevende strips aan het rijtuigdak. Oké, het voldoet, maar daar is ook alles mee gezegd. Maar niet iedereen wil lijmen aan z'n rijtuigen, dus ben ik persoonlijk voor de methode a la Märklin, met demontabele geklemde lichtstrips, welke de rijtuigen intact laten.
Hiervoor gebruik ik stroken van printmateriaal, geetst of gefreest, waarop leds en andere electronica worden gesoldeerd, op elke gewenste afstand. Deze strook dient gelijk als bedrading van NEM-schacht tot NEM-schacht. Ook komt hierop/aan de decoder en sleepcontact/massa. Deze stroken zijn verlijmd met kunststof profielen, welke in het interieur worden geklemd.

Dus voor jou eerst: uitzoeken hoe de stroomvoerende koppeling 7319 van Märklin kan worden geplaatst, en anders misschien een 2-polige van een ander merk?

Gr. Marcel
Re: Verlichting in sneltreinrijtuigen 42765
Sjaak.
Kijk is in het volgende topicje van mij , dit gaat wel over de dubbeldekkers , maar geld eigenlijk ook gewoon voor de "normale" rijtuigen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg674784#msg674784

Ook hier bij deze dubbeldekkers heb ik een functie decoder geplaatst , die schakeld op het zelfde adres (71) als de loc die ervoor staat.

Zo kun je door loc 71 te besturen met F2 de binnenverlichting schakelen.

De koppelingen zijn van Marklin (kijk of je rijtuigen aan de onderzijde het zelfde model hebben , dan kun je dezelfde marklin stroom doorvoerende koppelingen gebruiken.

Als je die koppelingen gaat gebruiken , let dan ook op de volgende tip:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg547595#msg547595

Wens je veel suc6.

Ps: die ledstrips die ik altijd gebruikt zijn te koop in Houten en bij ons forum lid : "Impulsief" die altijd in Houten aanwezig is.
Deze strips zijn er in verschillende maten , en kleuren , en zijn gemakkelijk in te korten , mooi en lekker stevig.
En zeer gunstig in prijs.
(beetje reclame , maar mag wel voor deze kwaliteit)... :D

Mvg: Alex