Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Risico Fleischmann 1470?

Gestart door G68 vrijdag 15 februari 2013, 23:59:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Risico Fleischmann 1470?
Hallo allemaal,
Ik heb een Fleischmann 1470 die af fabriek voor Marklin is gebouwd. Ik heb bij een bekend bedrijf gevraagd of het mogelijk was om deze om te bouwen voor mij. Men wilde er niet aan beginnen want dit gaf nogal eens problemen.

Ik zie op het forum verschillende verhalen over ombouwen van deze sprinter. Maar het is toch allemaal best moeilijk.

1. Moet hier nu ook een nieuwe electromotor in zoals bij ombouw van analoge Marklin locs? En welke zou dat dan moeten worden?
2. Kan deze ook met MFX decoder van Marklin worden uitgerust?
3. Heeft iemand tips over een bedrijf die dergelijke ombouw wel betrouwbaar kan uitvoeren?



Re: Risico Fleischmann 1470?
Je hebt al een ac model dus.

Tot zover ik weet hoeft er geen andere motor in. Je moet alleen de koolborstelaansluitingen isoleren van het huis.
Mijn sprinter (1471) rijdt probleemloos op een ESU lokpilot ,die zijn er ook voor mfx

De 1470 is niet digitaal voorbereid. Maar als dat motorschild aanpast of vervangt lijkt het me niet echt een probleem om hem om te bouwen.Het zal even zoeken zijn waar de draadjes vast moeten.

Waar woon je ongeveer dat is wel handig om een adres van een winkel te geven.Voordat je naar de andere kant van het land wordt gestuurd.

Ik bouw altijd alles zelf om.Dus heb geen adressen voor je.

Robin
Re: Risico Fleischmann 1470?
Hoi G68 (Gerrit van 1968??)

Je zou bij mij langs kunnen komen om samen de lok om te bouwen. Je moet idd een nieuw schildplaatje hebben voor deze lok?
Kijk een in mijn topic ombouwen van een lok naar digitaal door teunistreinen (of mbv)

Je bent welkom!

groeten van teunis


Re: Risico Fleischmann 1470?
Citaat van: G68 op vrijdag 15 februari 2013, 23:59:07
Hallo allemaal,
Ik heb een Fleischmann 1470 die af fabriek voor Marklin is gebouwd. Ik heb bij een bekend bedrijf gevraagd of het mogelijk was om deze om te bouwen voor mij. Men wilde er niet aan beginnen want dit gaf nogal eens problemen.

Ik zie op het forum verschillende verhalen over ombouwen van deze sprinter. Maar het is toch allemaal best moeilijk.

1. Moet hier nu ook een nieuwe electromotor in zoals bij ombouw van analoge Marklin locs? En welke zou dat dan moeten worden?
2. Kan deze ook met MFX decoder van Marklin worden uitgerust?
3. Heeft iemand tips over een bedrijf die dergelijke ombouw wel betrouwbaar kan uitvoeren?

1. Nee, je kan gewoon de bestaande laten zitten. Misschien even het motorschild aanpassen.
    Er zit wel eens een verbinding naar massa in. Deze moet even doorgeslepen worden.

2. Ja hoor. Maar ik zou er een ESU in doen. Een loksound is helemaal leuk. Dan heb je geluid.
    Wel is het zo makkelijk om er ook een functiedecoder bij te gebruiken.

3. Hobby in Praktijk(ik) kan het voor je doen. Kosten zijn alleen het materiaal.

Groeten Sander
Re: Risico Fleischmann 1470?
Aliebengalie
gast

Re: Risico Fleischmann 1470?
Ik heb dat wel zelf gedaan , ook de mijne was een wisselstromer .

Maar heb hem omgebouwd naar digitaal.

Ik heb wel gekozen voor wat mooiere en betere rijeigenschappen , en heb er daarom een andere motor ingebouwd.
Helaas zijn er geen gelijk goed passende ombouw motoren meer.

Die je nu nog mondjes maat tegen kom passen namelijk er wel in , en rijden doen ze ook prima alleen als ie de bocht om wil kom je soms wel is een probleempje tegen , dat is dus de reden dan men ze niet graag om wilt bouwen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg542956#msg542956

Hier kun je de ombouw volgen.
Bij mij kwam er dus wat frees werk bij , maar ik rij er nu met heel veel plezier mee.
En ben zeker blij dat ik hem voorzien heb van een nw motor ipv die koffie molen....want da reed bij mij zeker niet netjes.

Verder wens ik je veel suc6 , of je het nu zelf wil doen of bij anderen , het is een leuk werkje , maar neem er zeker de tijd voor.
Overhaast niets.

Mvg: Alex

Re: Risico Fleischmann 1470?
Beste allemaal,
Dank voor de reacties. Dit oude sprintertje is nogal een paradepaardje van me dus ik wil dit zeker niet verknallen. Even wat vragen als reactie op jullie opmerkingen.

Ten eerste, het is toch zo dat deze sprinter in marklin uitvoering nooit digitaal is uitgekomen niet? Alternatief is het natuurlijk nog steeds om het zo origineel analoog te laten.

Even over de onderdelen. Heeft iemand een lijstje met onderdelen voor deze ombouw met alternatieven? Ik zag een link voorbij komen maar nog niet helemaal gelezen. Zijn er veel verschillende methoden om deze ombouw te doen of volgt men allemaal hetzelfde recept?

Ik las in een van de reacties iets over problemen met bochten en dat dit een reden kon zijn dat commerciele ombouwers dit niet aandurven. Kan iemand dit nader uitleggen?

Ik probeer zo in te schatten hoe moeilijk dit allemaal is voor een onervaren ombouwer.

Groeten
Gertjan1968
Schildplaatje?
G68
gast

Schildplaatje?
Hallo heren,
Bedankt allen voor jullie informatie. Ik heb inmiddels wat verder gelezen op de paginas van Alibengali. Het motortje vervangen lijkt me een vrij drastische ingreep, misschien wel een mooie, maar niet mijn eerste keuze.

Kan iemand van jullie mij uitleggen over het genoemde nieuwe schildje en/of aanpassen daarvan? Heeft iemand foto's of een detail beschrijving daarvan? Waarom is dit nodig? (sorry jullie hebben met een amateur van doen :-) )

groet,
Gertjan
Re: Risico Fleischmann 1470?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Risico Fleischmann 1470?
Normaal is één stroomafnamepool direct met één van de koolborstels verbonden. Dat loopt dan via het motorschild. Bij digitaal is dat niet de bedoeling; de decoder moet tussen stroomafname en motor worden geschakeld. Je kunt de verbinding op het schild isoleren of je kunt een schild aanschaffen waarop die verbinding al is verbroken.
Alleen staat me bij dat bij een origineel drierailexemplaar die verbinding niet bestaat. Het is dan immers ook niet de bedoeling dat de wisselspanning direct op de gelijkstroommotor wordt gezet. Weet iemand dat?

Overigens vreemd dat een professioneel bedrijf/winkel hier niet aan wil beginnen. Niks bijzonders.
Re: Risico Fleischmann 1470?
Henk,
Dat is bij de digitaal voorbereide uitvoering.

Gertjan,

Zoek even op fleischmann motorschild isoleren,of aanpassen dan vind je wat je zoekt.

Ik heb het een aantal keer gedaan maar nooit foto's genomen.

Robin
Re: Risico Fleischmann 1470?
Citaat van: henkv op zondag 17 februari 2013, 22:25:58

Overigens vreemd dat een professioneel bedrijf/winkel hier niet aan wil beginnen. Niks bijzonders.

Hoi

Toch altijd nog wel wat werk voor een professioneel bedrijf en het mag (liefst) niet teveel kosten. Dat is voor een commercieel bedrijf niet te combineren en dus moeilijk realiseerbaar.

teunis

Re: Risico Fleischmann 1470?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Risico Fleischmann 1470?
Nou ja, dan vragen ze toch een prijs die in verhouding is. Ik lees nergens dat het op een koopje moet. En als je het een paar keer hebt gedaan, dan is het met een half uurtje wel gebeurd.

Nodig is in ieder geval een goede locdecoder. De LokPilot 4 doet het goed in de Sprinter.
Je kunt het motorschild zelf aanpassen. Als je daar geen zin in hebt, dan in de winkel een motorschild voor digitaal voor de Sprinter vragen.
Tot slot moet je je afvragen hoe je de verlichting in de motorloze bak wil aansturen. Je kunt daarvoor de stekkerverbinding gebruiken, alleen voor een flakkervrije verlichting onder Motorola heb je eigenlijk drie polen nodig. Je kunt ook de stekker gebruiken voor het doorgeven van de stroomafname en in de motorloze bak een functiedecoder gebruiken.
Re: Risico Fleischmann 1470?
Citaat van: henkv op maandag 18 februari 2013, 11:07:16
Nou ja, dan vragen ze toch een prijs die in verhouding is. Ik lees nergens dat het op een koopje moet. En als je het een paar keer hebt gedaan, dan is het met een half uurtje wel gebeurd.


Beste henkv

Een halfuurtje in een professioneel bedrijf, wat zou dat mogen kosten? Als ik zeg dat uurprijzen van 100,00 euro helemaal geen uitzondering zijn, dan ben je dus al 50,00 euro kwijt.

teunis


Re: Risico Fleischmann 1470?
Mijn 1470 is ruim 10 jaar geleden omgebouwd door Keuterman, met volgens de huidige begrippen een simpele decoder. Heeft een tijdje goed gereden maar is inmiddels op een zijspoor beland.
Ombouw (incl arb loon, decoder, onderdelen, verzendkosten) was toen ongeveer 250 (110 euro) gulden voor een treinstel dat nieuw 299 (135 euro) gulden heeft gekost.
Mijn Fleischmann plan V hebben we recent omgebouwd met een ESU lokpilot, die rijdt veel beter!
Re: Risico Fleischmann 1470?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Risico Fleischmann 1470?
Niu dan weet ik wat ik de volgende keer moet vragen.  :D
Overigens was een locdecoder toen nog peperduur. De Uhlenbrocks waren 'goedkoop' omdat ze geen 200 gulden moesten kosten zoals een bruikbare Märklin decoder, maar 'slechts' 150 gulden of zoiets. Intertijd veel Uhlenbrock 755 gebruikt.

Een goede, volwassen timmerman kost 50 tot 60 euro per uur. De mensen die locdecoders inbouwen zijn echt geen hooggeschoolde technici en werken voor minder. Maar goedkoop wordt het nooit. Een ESU M4 decoder, motorschild en arbeidsloon en je zit snel aan 80 euro.
Maar ik heb niet gelezen dat de kosten een probleem waren, maar wel dat het bedrijf er een 'risico' in zag. Dat begrijp ik echt niet.
Re: Risico Fleischmann 1470?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Risico Fleischmann 1470?
ik heb recent mijn plan-v omgebouw van dc, naar ac digitaal. Lijkt mij, dat deze technisch gezien, voor een groot deel gelijk is aan de sprinter?

Roy