Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm

Gestart door wila vrijdag 15 februari 2013, 20:01:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Zoals ik al aangaf in het voorstelhoekje, ben ik weer begonnen met een "modelbaan".

Om de tijd te overbruggen (duurt nog heel lang), totdat een van de drie dochters het huis gaat verlaten, heb ik een kleine tafel kunnen maken.
De plek is verre van ideaal. Maar beter iets , dan niets. Ik zal het voorlopig "moeten doen" met het leren van de techniek en rijden.

Nu is mijn vraag of iemand van jullie een baan kan ontwerpen, waarbij het toch nog een tijdje leuk blijft.

Ben zelf al wat aan het stoeien geweest met Scarm, maar echt spannend wordt het niet.
Het is de bedoeling om de baan te zien als leerproces. Het lijkt mij leuk om uiteindelijk ook via de pc te kunnen rijden. Echter alles is nog abracadabra voor mij. Dus dat moet allemaal nog komen.

Momenteel heb ik twee loc,s, het lijkt me leuk om er met een stuk of 4 te kunnen rijden. Ik ben in het bezit van een MS2, incl startset 29478 met de uitbreidingset. Marklinset C3 en C4.

Kan iemand mij helpen?

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Citaat van: wila op vrijdag 15 februari 2013, 20:01:48
..... Nu is mijn vraag of iemand van jullie een baan kan ontwerpen, waarbij het toch nog een tijdje leuk blijft.

Tsja, ben nu zelf inmiddels anderhalf jaar bezig met Marklin en C-rails. 'K heb inmiddels VIJF banen opgebouwd.... en weer afgebroken.... en iedere keer weer meer routine op kunnen bouwen. Dus ja, hoe erg is het om gaande weg je ervaring aan te vullen ('t kost alleen telkens weer een beetje geld extra, want ja... die kruiswissel... die driewegwissel... en ga zo maar door ...).

Citaat van: wila op vrijdag 15 februari 2013, 20:01:48
..... Ben zelf al wat aan het stoeien geweest met Scarm, maar echt spannend wordt het niet .....

Geef jezelf de ruimte om te groeien.... (en wacht geduldig tot één van je dochters ruimte maakt voor je 'mooiste' spoorbaan).....

Groeten,

Jan
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Jan,

Zo is het maar net. Klein beginnen, ervaring opdoen en elke keer een stukje verder.
Er is genoeg te leren, als starter.

Op dit moment is het alleen rondjes rijden. Om te beginnen helemaal geweldig, natuurlijk.

Maar zou toch graag wat voorstellen zien, wat er op de toch wel zeer beperkte ruimte mogelijk is.


Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dag Wim,

Dit heb ik ooit ontworpen voor een ander forumlid.
Mits wat inkorten zou zo iets bij jou kunnen passen.
Geen rondjes rijden, maar wel een echte modelbaan :-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Mon,

Dat is heel iets anders. Dit is zeker een mogelijkheid. Dit houd het zeker spannend.
Hier zou ik nooit op gekomen zijn.
Echter 50 cm eraf, worden de stationssporen dan niet te kort?

Links onderin is nog ruimte in de diepte. Misschien station schuiner neerleggen. Weet niet of dit meer lengte creeert?

De eerste reactie van mijn jongste dochter (10), was, je kan geen rondjes rijden😁.

Kan je op dit kleine oppervlakte ook een schaduw station kwijt, waarbij je links een deel voor het station voorbij rijd. Of is dit te moeilijk? Dan zou ze daar een rondje kunnen rijden.

Gr. Wim

Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Ik dacht eerder rechts het schaduwstation een beetje te strippen om de stationssporen te sparen. Maar 1 inhaal/passeerspoor lijkt mij wel een minimum om het boeiend te houden.
Rond rijden wordt moeilijk, maar je moet je kinderen goed opvoeden hé, treinen rijden geen rondjes :-) Trams daarentegen wel, maar dat moet dan weer niemand hebben :-)
Voel je vrij hier zelf wat aan te sleutelen.
Ik bekijk het ook nog wel eens.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Wat je zegt kan inderdaad ook heel goed. Het opstelspoor in het schaduwstation verwijderen, scheelt 1 wissel en aan de andere kant de 188 verwijderen? Ik dacht de bocht naast deze 188 vervangen door een wissel. En daarvan een extra keerlus onder het station door?

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dag Wim,

'k Heb er snel een beetje aan gesleuteld :-)
En er kan een rondje gereden worden! Maar 't valt niet echt op ;-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Wat ik leuk vind van de laatste; het stationsgebouw staat verhoogd, de Preisers moeten nu van trappen af naar het perron.

Vincent
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Zo zie ik het in 3D.
De aftrap is gegeven :-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Met een "kleine" oppervlakte van 95x240 zijn er al verschillende mogelijkheden.
Je kan effectief een kopstation maken en met een lus onder de grond, afhankelijk of treinen met personen vervoer wilt of goederen maak je of een station, of een depot/industriezone.

hier is nog een voorbeeld van een baan (van mijn zoon) is 95x220 http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39982.msg752321#msg752321

mvg,
Philippe
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
@Mon,
Bedankt voor alle hulp. Zelf had ik hier allemaal nooit opgekomen!
De tweede , incl rondje, ziet er ook goed uit. Zal het eens op mijn gemakje gaan bestuderen. Hoe krijg je het allemaal verzonnen? Zie er al heel veel van jou voorbij komen op dit forum :thumbup:

Wil ook eens proberen om aan de hand van het eerste plan een soort tweede niveau te maken, als groter (deels zichtbaar) schaduwstation. Eigenlijk is dat deels al wat je doet met het tweede ontwerp.

@Vincent,
Het verhogen van een deel van de omgeving vinding ook erg leuk. Geeft ook wat meer diepte, denk ik.

@Philippe,
Heb even op jou draadje gekeken. Je kunt inderdaad meer op een klein oppervlak , dan je denkt.
Ziet er erg goed uit en volgens mij is iemand er zeer blij mee😄!

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
             

                                                 Hallo Wim,

Ik heb de foto wan uw onderbouw bekeken ,ge zou daar onder toch een schaduwstation kunnen bouwen?.
Kunt ge de bovenplaat niet verhogen ,is dit soms niet te doen?.
Dat bied trouwens ook de mogelijkheid voor afwisselend trein verkeer,  ,en de trein  die daar aankomt wacht tot dat de volgende trein zijn rondje heeft gereden ,zodat de eerste trein niet zo snel terug op het station aankomt.
Zo denkt men dat de trein langer onderweg is.,men kan het plan van de Mon goed daarvoor gebruiken mits wat aanpassing,denk daar eens overna ,het is zeker dit te verwezenlijken.

Vriendelijke groeten ,viditv
       
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Viditv,

Een extra verhoging is zeker mogelijk. De onderbouw bestaat uit vurenhouten latten met een multiplex plaat, met daarop de bekende gamma isolatieplaten.
Er is al rekening gehouden met een eventuele verhoging van een baandeel.

Dit geheel staat nu nog op een uitklaptafel. De modelbaan moet nog eigen poten met, denk ik, wielen.
De ruimte om er veel aan te zagen ect. Is niet echt optimaal, zo aan het voeteind van ons bed.
Ben al blij, dat ik iets kan doen.

Zoals ik eerder aangaf zou ik dat zeker willen uitproberen. De plannen van Mon zijn daar zeker een goed uitgangspunt voor. Vanavond eens proberen wat te fabriceren met scarm.

Gr.Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Ik heb een poging in Scarm gedaan (meer als een poging mag het niet heten). Moelijker dan ik dacht :(.

Dacht een schaduwstation te combineren met het eerste ontwerp van Mon. Blauw blijft zichtbaar.
Is dit mogelijk?

Gr.Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Wim?

Ben je ook bezig geweest met het toepassen van bochtwissels?

Want de baan van mijn dochter (die ze trouwens zelf ontworpen en gemaakt heeft (nadat ze mijn tafel geplunderd had)) is nog geen 2 meter, maar heeft o.a. een keerlus en 2 rijstroken (1,92 bij 1 meter).

4 bochtwissels hebben heel veel ruimte 'bespaard' en een leuk en speelzaam geheel gemaakt (voor iemand van haar leeftijd).

Groeten,

Jan
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Jan,

Bochtwissels, jazeker. Scheelt heel veel ruimte. Zoals je op mijn eerste foto ziet, ligt er een dubbelspoor. Heb ook uitbreidingsets c3 en c4. In het schaduwstation wat ik (getracht) heb te maken, zijn ook twee bochtwissels gebruikt. Is zeker een goed idee.

Gr.Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
                                           
                                                          He Wim,

Ik heb uw plan nog eens bekeken ,van het ontwerp van uw schaduw station, waarom hebt u daar rechts boven een wissel  steken ;ge, kunt toch een wissel steken op het ovaal boven  2de niveau   voor de verbinding te maken naar het schaduw station  ,rekening houdend met de heling natuurlijk  voor de verbinding met de spoor van het schaduw station
Wat mij op gevallen is dat er nog een verbinding ontbreekt  in het midden van uw plan ,de  keerlus lijkt me goed en 2de rechte blauw sporen zijn ok ,men kan hier afwisselt de treinen laten vertrekken ,en  men kan later nog sporen aan brengen voor meerdere treinen ..

Groeten viditv
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo viditv,

Dat er in het midden van het schaduwstation een onderbreking zit, klopt.
Heb moeite om het passend te krijgen. Moet nog een hoop leren.

De wissel rechtsboven is een aftakking naar het tweede gedeelte van het kopstation, zoals Mon het in het eerste plan aangegeven heeft. Ik begrijp niet zo goed, wat jij bedoelt met "een wissel steken op het ovaal boven 2de niveau" .

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Onverwacht een dagje thuis, dus gelijk maar aan de slag gegaan met wintrack. Met dank aan een mede forumlid :thumbup:
Kreeg echter de lagen er nog niet in. Dus alles is op 1 niveau getekend. Maakt het er niet echt duidelijk op. Maar geeft denk ik wel een beeld, waar ik aan zat te denken. Of het gaat met de 3% regel v.w.b. stijging, betwijfel ik. Mischien kan iemand daar wat van roepen.
Andere opmerkingen/aanpassingen zijn zeer welkom.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Kopspoor rechts gaat niet lukken, dat kan maar een 3cm stijgen.
Schaduwstationsporen liggen te dicht tegen elkaar aan.

Heb even snel een nieuw opzetje gemaakt voor het schaduwstation.
De rest nog niet zo goed bekeken.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo tomhas,

Krijg het bestand niet geopend in Wintrack, heeft dit met versie's te maken? Ik ben in bezit van versie 8.
Het bestand van Mon (2de incl "rondje") kan ik helaas ook niet openen.
Of doe ik iets verkeerd. Ik sla ze op (rechter muisknop) en open ze dan in Wintrack.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Je hebt een Pb
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
                 

                                              He Wim,

Het is in orde zo ,ik had het verkeert voor ,ik had in gedachte de Mon zijn 2de plan ,alleen  zoals reeds  vermeld is in het voor gaande berichtje , de2 rechte  schaduwsporen zou  ik iets  verder uit elkaar leggen.
Voor de rest lijk men een goed plan.
Groeten ,viditv
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo viditv,

Dat geeft toch niet? Het is fijn dat er mee gedacht wordt!

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
@Tom. Je hebt een Pb.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Zal de komende week het een en ander aan ontvangen adviezen en voorstellen eens op een rijtje zetten.
Tevens bepalen wat ik zelf wil. Dat is op zich al een hele opgave. Ben erachter gekomen, dat je altijd teveel wilt in een keer.   :D
Inmiddels in het bezit van Wintrack, dus kan lekker gelijk oefenen ermee.

Gr.Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Ben een beetje aan het oefenen. Wat een klus, zeg. Is moeilijker dan ik had verwacht.

Nu heb ik het plan van Mon, met het verborgen rondje, nagemaakt (kreeg het niet voor elkaar, om de niveau's aan te passen naar een vlak spoor.) Echter dit lukt niet zo. Ik wil graag rangeren, maar ook een rondje kunnen laten rijden. Deels zichtbaar (tunnel - tunnel) en deels als schaduwstation, met eventueel extra opstelspoor (en).Tja en dat allemaal op 94 x 244 cm.

Mijn idee was om een bochtwissel (met hulp van Tom, deel van zijn keerlus gebruikt :)) toe te voegen i.p.v. de twee doodlopende sporen.

Het leek mij ook een leuk idee om de geel gemarkeerde sporen naar beneden te laten lopen, zodat de stationsporen boven , wat langer kunnen worden. Ingetekend (blauw) nog een idee om een extra schaduw station te maken. Rood omcirkeld , waar ik niet helemaal uit kom.

Kan iemand mij aan dit plan in wintrack helpen, a.u.b. Mij wil het maar niet lukken :D.

Andere ideeen zijn natuurlijk ook welkom.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dag Wim,

Het stukje dat niet sluit in Wintrack klik je op de baan zo in elkaar hoor :-) Rails zijn veel gewilliger dan Wintrack :-)
Maak je daar geen zorgen over. Maar ik kijk wel eens of het beter kan passen, lees mooier kan zijn in Wintrack :-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
'k Heb mijn eerste (vlak) voorstel eens herwerkt naar 2 lagen (rails).
Onderaan kan uiteraard nog een schaduwstation toegevoegd worden, 't gaat hem nu om de grotere rijlengte (en het likwideren van het rondje :-)) en het overwinnen van de hellingen (achteraan 4%, geen enkel probleem voor korte treinen en 't is rechtdoor).
't Is wat rap-rap werk geweest, dus vergeef me dat in 3D de baan die de stad verbind met het goederenstation niet getekend is, die zijn ze nog aan het aanleggen :-)
Maar je ziet op het vlakke plan dat het de bedoeling is om 2 vliegen te slaan in 1 klap: verbindingsweg hoog-laag om er het dalende/stijgend spoor onder weg te steken.
Vooraan is een stukje van het onderste spoor open gelaten.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Wim,

?Oefening baart kunst? zullen we maar zeggen, ben het ook wel met je eens dat het soms moeilijk is om het met Wintrack/Anyrail leuk voor elkaar te krijgen. We lopen in gedachten met een bepaald baanplan, gaan dan oefenen in Wintrack/Anyrail en dan wil het maar niet lukken om datgene wat men in het hoofd is uit te tekenen zodat men precies weet wat men nodig heeft aan rails wissels etc. etc.
Wij hebben gelukkig één troost, een ieder heeft zo moeten beginnen, de een doet er iets sneller over om het ontwerpen in Wintrack/Anyrail onder de knie te krijgen dan de ander. Dat is ook het mooie aan dit forum, elkaar een beetje ondersteunen, ideeën aandragen zodat we tot een machtig mooi resultaat komen.

Succes, want het is en blijft een machtig mooie hobby,

Hartelijke groet,
Frits
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Citaat van: Ventie op vrijdag 22 februari 2013, 08:31:15
de een doet er iets sneller over om het ontwerpen in Wintrack/Anyrail onder de knie te krijgen dan de ander
't Ja, dit is nu de algemene misvatting hé, Wintrack is geen ontwerpprogramma maar een 3D tekenprogramma...
Ontwerpen dat doe je met je hoofd. Kun je niet kopen, je moet het doen met wat je meegekregen hebt.
De een kan op zijn 5de een pianoconcert van Chopin mee spelen en de ander tekent op zijn 5de een modelbaan...
Met andere woorden, je hebt dat of je hebt dat niet.
Ik kan geen noot muziek lezen of spelen, geen computerprogramma kan mij daar bij helpen...
Met een tekenprogramma is dat niet anders... Dat 'genereert' geen ontwerpen hé, je kunt je ontwerpen die je bedacht hebt daarmee tekenen en visueel voorstellen. Meer niet.
Dat kun je net zo goed met potlood en papier.
Een ander voorbeeld, kun je met Word een roman schrijven door veel te oefenen. Neen, daar moet je een schrijver voor zijn en die kan zijn ideeën in Word gemakkelijker noteren en aanpassen dan op papier, maar er geen beter boek mee schrijven, laat staan dat iedereen daar een (goed) boek zou kunnen mee schrijven...
't Is mij een raadsel waarom iedereen zo veel verwachtingen heeft van een ordinair tekenprogramma...
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Nog even een aanzet gegeven voor een mogelijke schaduwstation/keerlus  en wat kleurtjes veranderd om het wat duidelijk te houden.
Grijs: zichtbaar spoor
Oranje: verborgen hellingen
Blauw: verborgen sporen boven
Goud: verborgen sporen onder
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
En als je het een beetje lust, zelf nog wat peper en zout toevoegen om het volledig op smaak te brengen :-)

En dat er dan nog zijn die zeggen dat op een kleine oppervlakte niet veel mogelijk is, je moet maar durven :-)
"Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert!"
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Frits,

Bedankt voor je leuke reactie. Het is en blijft zeker een geweldige (uitdagende) hobby!  :thumbup:

Gr.Wim

Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Mon,

Je was er al vroeg bij, vanmorgen.

Zal vanavond alles eens doorlezen en bekijken.
(Zit nl op mijn werk)

Denk dat dit inderdaad is, wat ik bedoel. Zelfs nog meer dan ik voor mogelik had gehouden op dit oppervlakte. In ieder geval een grote waardering voor alle hulp, die je geeft (niet alleen aan mij).
GEWELDIG!!!!!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
                   

                                                           He Wim,

Ik zou toch niet meer veel aanpassingen aan uw plan doen ,het ziet er toch goed uit, naar mijn menig natuurlijk.
Wat het planen  tekenen betreft dat doe ik liever op de oude manier potlood papier en gom.
Ik ben er al een tijdje mee bezig ,ik vind dit toch meer creatiever tekenen met de hand, als ik pas te vrede ben ,zet ik het over op de pc.
Voor de Mon zou ik zeggen na het lezen van uw berichtjes zou ik zeggen doe het rustig aan man ,gij moet ook denken wat ge aan kunt het is trouwens maar een hobby,  ik wens u het allerbeste.

Groeten viditv
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Heb het idee, dat ik hiermee wel verder wil. Zit alles in, wat ik wil. hier kan ik jaren mee vooruit en vooral een hoop leren. En mijn dochter is het er ook mee eens, natuurlijk heel belankrijk :)

Echter, hoe pak je zoiets aan? Als je een plan op papier hebt, wat dan?

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Citaat van: wila op vrijdag 22 februari 2013, 23:32:02
Als je een plan op papier hebt, wat dan?
Op naar "Modelbaanbouw" :-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Wim heb je het baanplan van Tom (tomhas) ook al eens bekeken?
Dat is ook een mooi en afwisselende baan waar je kan rondrijden, rangeren enz op een redelijk klein opp.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Arthur,

De baan van Tom. Tja, die is meer dan geweldig.
Echter de afmetingen van zijn baan, zijn toch anders. Wel 240, maar 140 diep. Bij mij is het 240 bij 94.
Dat scheelt toch aardig wat.

Gr. Wim





Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Citaat van: Mon op zaterdag 23 februari 2013, 00:33:03
Citaat van: wila op vrijdag 22 februari 2013, 23:32:02
Als je een plan op papier hebt, wat dan?
Op naar "Modelbaanbouw" :-)

Hallo Mon,

Dat gaat dan wel erg snel :)

Het is voor mij de eerste keer, dat ik verder wil komen dan alleen een tafel met rails  :D

Gr. Wim




.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dag Wim,

Wat ik bedoel is dat je vragen over de bouw beter kunt stellen in het banenbouw gedeelte van het forum, met een nieuw topic over bouwen, maar met verwijzingen naar je topic in 'banenplannen'.
Ik wil je hier niet weg hoor :-)
Ze hebben de boel hier zo een beetje uit elkaar gehaald, zeer terecht, want plannen en bouwen zijn 2 totaal verschillende werelden.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Hallo Mon,

Duidelijk.

Nog een vraagje over ontwerp. Hoe lees ik de hoogtes in het ontwerp?

Is 800 bijvoorbeeld 0 , net zoals 900 (echter nivea hoger)?
En 869 - 877 - 885 resp. 69,77,85 mm?

Gr.Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Citaat van: wila op zaterdag 23 februari 2013, 12:28:33
Hoe lees ik de hoogtes in het ontwerp?
Is 800 bijvoorbeeld 0 , net zoals 900 (echter nivea hoger)?
En 869 - 877 - 885 resp. 69,77,85 mm?
Dag Wim,

Ja, dat klopt, ik was uitgegaan van een tafelhoogte van 80cm met daarop het schaduwstation. En 10cm daar boven het bovenste station.
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
                               
                                               Hallo Wim en Mon,

De ruimte  tussen de  onderplaat en bovenplaat is dit niet wat te  weinig ?.
Men moet er toch rekening mee houden dat men er nog goed bij kan, als er iets gebeurt bijvoorbeeld een ontsporing enz..?

Gr,viditv
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dag viditv,

Natuurlijk is er weinig plaats tussen de 2 lagen, waarom dacht je dat ik eerst een volledig vlak ontwerp had voorgesteld?
Maar als de bouwheer liever 2 lagen heeft is er hier toch geen mogelijkheid om de 2 lagen veel verder van elkaar te leggen vrees ik.
Ik denk dat hier en daar iets afneembaar maken de oplossing is.
En 't gaat ook niet over 10-tallen treinen die in het verborgen gedeelte zullen rijden, dus moet het wel te doen zijn.
Ik zou durven :-)
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Dag viditv,

Een mogelijke oplossing om de 2 vlakke niveau's verder van elkaar te brengen is met 2 concentrische klimspiralen aan de linker kant, maar dat haal je vrees ik niet met 'normale' stijgingspercentages, de spiralen nog wel, maar dan moet de aansluiting naar het schaduwstation er nog onderdoor...
En bovenaandien zitten dan meer meter spoor 'genepen' tusen de windingen van de spiralen dan er anders in het schaduwstation liggen, met andere woorden het middel is veel erger dan de kwaal...
Hier en daar iets afneembaar maken is veel beter. 
Wat plaatjes van wat volgens mij niet kan (ja, mag ook wel eens :-)):
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
Het is inderdaad krap. Echter de onderplaat zal alleen onder de rails kunnen liggen, waardoor je ruimte hebt om via de onderkant eventueel een trein of iets anders te bereiken? Of zie ik dit verkeerd?

Anders moet het een vlakke baan worden. Maar een beetje stijgen en dalen geeft wel iets meer aan een baan. Moet er toch nog vele jaren mee doe, alvorens een van mijn dochters een lege kamer achterlaat en de wijde wereld intrekt.

De baan met de spiraal, zoals Mon als laatste gemaakt heeft, lijkt me ook iets te hoog gegrepen. Als beginner, dan.  Los van wel of niet kunnen.

Gr. Wim
Re: Baanontwerp kleine modelbaan 240x94cm
                         
                                              Hallo Win,
Het zou best zijn dan u  bij een vlakke plaat  blijft  ,omdat  ge bijna geen mogelijkheid  heb met 2 niveaus te leggen wegens te weinig ruimte ,men moet er toch bij kunnen als er iets gebeurd.
i
Ik zou daarom  moest ik in uw plaats zijn een thema uitzoeken ,dat best geschikt voor uw baan bijvoorbeeld, een Nederlandse baan, of een baan met een  laag gebergte ,Ardennen België ,met niet al te groot station, enkelspoor  als het kan dubbel spoor rekening houden met de mogelijkheid natuurlijk .
Maak u niet  al te moeilijk, te veel sporen te leggen op de ruimte die ge hebt ,of gij moest uitsluitend willen rangeren ,dan kunt ge inderdaad veel sporen en wissels leggen ,kan ,ook voldoening geven, er zijn hier die dit liever doen, dan gewoon met treinverkeer te willen rijden ieder zijn keuze daarom.
Denk daarom nog eens goed over na, en misschien kunnen we dan eens zien voor een  oplossing de Mon heeft heeft altijd iets beters in  gedachte ,ik kan alleen mar suggesties geven, ik ben ook nog bezig met veder aanpassingen te doen aan  mijn baan, niet te haastig van start willen gaan .

Groeten, viditv