Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Metalen kap reinigen.

Gestart door Har vrijdag 15 februari 2013, 18:01:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2011

offline
Metalen kap reinigen.
Goedenavond heren, dames ook,

Ik ben op zoek naar een veilige,effectieve en grondige manier om een metalen kap te reinigen.
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een oude metalen Marklin loc (ret 800/3014) die volledig onbeschadigd is
alleen behoorlijk vervuild.Vet,stof, beduimeld etc.

Ik zoek een veilige methode die grondiger is en verder gaat dan het opwrijven met een brillepoetsdoekje.

suggestie's welkom.

mvg Harry     




Re: Metalen kap reinigen.
Re: Metalen kap reinigen.
Hoi Harry

Mocht je de "snot" niet willen gebruiken, dan kan je overwegen een hoogfrequent terpentine bad te nemen.

teunis



Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Metalen kap reinigen.
Ha Dylan,

Klinkt als onconventioneel.Krijg ik ook vet en olie resten ermee weg?

Wanneer het om "smurfensnot"gaat zou ik overigens een onbeperkte voorraad moeten hebben whhahaaha.

Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Metalen kap reinigen.
Ha Teunis,

Een hoogfrequent terpentinebad. Ik ben nieuwsgierig.Hoe gaat dat? met een ultrasoonreiniger?(die ik niet heb) en is dat niet
gevaarlijk voor de lak?

 
Re: Metalen kap reinigen.
Citaat van: Har op vrijdag 15 februari 2013, 18:49:41
Ha Teunis,

Een hoogfrequent terpentinebad. Ik ben nieuwsgierig.Hoe gaat dat? met een ultrasoonreiniger?(die ik niet heb) en is dat niet
gevaarlijk voor de lak?



Als de lak er af komt, dan is dat wel erg slechte lak.
Je kan die ultrasoon baden bij Conrad aanschaffen voor een paar 10tjes, maar ja dat zal ook wel te duur zijn.

teunis
Re: Metalen kap reinigen.
Nou..... In elk geval niet in een terpentine bad in een hoogfrequent reiniger. Hoog frequent is wel een goed idee, maar dan heel voorzichtig, met lauw warm water en een klein beetje dreft. Beginnen met minder dan een minuut, en dan goed kijken of alles blijft zitten. Het risico is dat verf die wel los zit maar wat je nu met het blote oog niet kan zien, door zo'n bad toch los komt. Het is wel de enige manier om het echt schoon te krijgen. Je kan ook voorzichtig met een sopje beginnen en laten weken en met een zacht tandenborsteltje voorzichtig boenen. Mocht je ultrasoon toch willen proberen, je mag langskomen in Breda, ik heb er één...
Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Metalen kap reinigen.
Nou Teunis te duur is niet het probleem.Lak eraf lijkt me zonde.Dát wil ik nou juist voorkomen.

Groet Harry
Re: Metalen kap reinigen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ik heb al goede ervaringen gelezen over Cyberclean.


groeten Dylan
Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Metalen kap reinigen.


  een paar 10tjes, maar ja dat zal ook wel te duur zijn.

Teunis, ik vind dit een rare opmerking. 8o

Gr,Ad
Re: Metalen kap reinigen.
Citaat van: Ad48 op vrijdag 15 februari 2013, 19:24:21


  een paar 10tjes, maar ja dat zal ook wel te duur zijn.

Teunis, ik vind dit een rare opmerking. 8o

Gr,Ad

Beste Ad

De tekst moet je niet uit zijn verband rukken.

teunis
Re: Metalen kap reinigen.
Hallo

Zoals Wasmi aangeeft is het beter inderdaad een ultrasoon bad te nemen met water en wat dreft. Ik dacht dat het om het motorblok ging, soms zijn de gedachten een beetje te vast geroest.

Ik gebruik terpentine om de olie onderdelen (zoals motorblok) te reinigen en dat goed, omdat er natuurlijk geen lak gebruikt is.

Sorry voor de misunderstanding.

groeten van teunis
Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Metalen kap reinigen.

OK mannen,

Zeer bedankt voor de tips.

Dat van Wasmi lijkt me wel wat.Ik ga igg beginnen met een lauwafwasmiddelsopje en een kakelverse tandenborstel.
Dat langs komen Wasmi, zal ik in gedachten houden.Zoetermeer-Breda is toch wel weer een aardig ritje.Bedankt voor je gastvrije houding.

gr Harry
Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Metalen kap reinigen.
je hoeft niet naar Breda als je in sweetlake city woont, HBM in waddinxveen levert zo ook voor een paar tientjes.
Re: Metalen kap reinigen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Metalen kap reinigen.
Ik heb ook een keer een kap van een 1200 gereingd, met wattenstaafjes en een lauw sopje.
Vaak is dat voldoende.
De venikkelde panto's heb ik met wattenstaafjes en watcommandant erop laten glimmen.
Re: Metalen kap reinigen.
hallo, toch opletten met lauw (warm) water en Dreft, het kan een verkleuring geven van de lak, een "witte" waas blijft achter op de originele verf, en deze waas is achteraf moeilijk te verwijderen!

groetjes,

Alain
Re: Metalen kap reinigen.
dat klopt, dat hen ik ook mee gemaakt met een railbus.
die was rood en na een sop beurtje, roze geworden....

groet Winno
Re: Metalen kap reinigen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Metalen kap reinigen.
Als lauw water al niet goed meer is, dan houdt het op.
Je moet de kap wel direct afdrogen met een zachte doek, anders kunnen er (kalk) vlekken achter blijven.
En als een kristallen glas, in de dreft gewassen, zonder strepen opdroogt, zal het bij een metalen kap wel loslopen.
Re: Metalen kap reinigen.
@Ad: ik denk niet dat het kalkaanslag is, (regenwater gebruikt) ik vermoed dat het effectief over een aantasting van de lak gaat, zeker ik samenwerking met Dreft. Het geheel kan je nadien wel weg kamoefleren door de lak in te wrijven met WD40, het glanst wel een beetje veel in het begin, maar het verbetert aanzienlijk bij het opdrogen van de WD40,

groetjes,

Alain
Re: Metalen kap reinigen.
Citaat van: wvniersen op vrijdag 15 februari 2013, 21:15:56
dat klopt, dat hen ik ook mee gemaakt met een railbus.
die was rood en na een sop beurtje, roze geworden....

groet Winno

Hoi

Volgens mij is de kap van de railbus kunststof, mss dat dat sneller wordt aangetast dan een metalen kap. In de zon verkleurt de railbus ook totaal.

teunis
Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Metalen kap reinigen.

Ik vraag me wel eens af of je zo'n metalen kap niet zou kunnen behandelen met een mespuntje autowas.
Waarbij je eerst vet en vuilresten verwijdert en dan de lak oppoetst zoals bij de auto.

En misschien is het ook wel mogelijk om een kap effectief te behandelen met nano-technologie.
Er komen steeds meer industriele produkten op de markt die zich ook steeds vaker beginnen te bewijzen als
het gaat om effectieve oppervlakte behandeling én bescherming.

Ik pluk er één uit de ruif:

http://www.rotack.nl/nl/nanotags/
Re: Metalen kap reinigen.
Hoi Har

Goed idee, ga ik uitproberen (met een oudere metalen kap).

teunis
Re: Metalen kap reinigen.
hoy, best op een oude kap proberen, ik vermoed dat, na de behandeling, de kap teveel zal blinken,

succes,

Alain
Re: Metalen kap reinigen.
Hoi

Nooit hoogfrequent op gelakte delen !! Da's gewoon russisch roulette.

Gewoon een sopje met wat dubro!!  en een zachte peutertandenborstel, da's alles.

bart
Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Metalen kap reinigen.
Schoonmaken met RemReiniger gaat ook erg goed. De lak blijft mooi, maar alle verontreinigingen gaan weg. Je hoeft het alleen maar even met een kwastje te vegen en alles is schoon. Het verdampt venzelf.

Groet,
Bert
Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Metalen kap reinigen.

Oef!...Echt Bert?

Daar zou ik nooit opgekomen zijn.Klinkt listig namelijk.

vrg.Harry
Re: Metalen kap reinigen.
Remmenreiniger heb ik nog niet geprobeerd, maar zou wel kunnen lukken.

Ultrasoon moet je sowieso mee opletten voor de lak, en zeker als er terpentine of wasbenzine bij komt.

Het  CyberClean "smurfensnot" heb ik zelf ook (kost hier bij ons wel 4 euro) en werkt vrij aardig maar in de hele kleine spleetjes en details ben ik er niet zo super enthousiast over

Ik zou toch ook eerst maar es proberen met een lauw sopje, hoor...  En als je in de hoekjes en randjes wil komen, probeer dan eens met een make up kwastje, zo een plat waaiervormig dingetje met hele zachte haartjes !
Re: Metalen kap reinigen.
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Metalen kap reinigen.
Ik had ook zelf niet verwacht, dat het goed zou werken, maar het werkt uitstekend.
De lak blijft super mooi en het model wordt als uit de fabriek. Zelfs in de kleine naadjes.

Het is uitgeprobeerd op een E94 en die is nu weer als nieuw, inclusief het dak met alle frutsels rond de pantografen.

Groet,
Bert
Re: Metalen kap reinigen.
zou ik dan gewoon niet lang genoeg gewacht hebben tot "het spul" overal tussenin kon zakken ?
Misschien is de zwaartekracht bij mij thuis anders dan elders.  :-)
Ik zal het nog eens proberen met een paar oude wagonnetjes met stoflaag.
Re: Metalen kap reinigen.
Hoewel nieuw op het forum, een hele oude tip.
Mijn opa had in de jaren zestig ook Marklin en deed aan duivensport.
De 2 ruimtes grensden aan elkaar en duiven geven een enorme hoeveel stof en ander fijn afval.
Hij renigde zijn metalen kappen en wagons met koud water, een zacht bostelte (verfkwast) en deed in het water een beetje autoshampoo. Daarna spoelen met koud water en afdrogen. Dan op de kachel op een thee en later drogen de kachel stond op een lage stand.
Autoschampo maakt goed schoon, is niet agressief (kan autolak niet tegen), het enige nadeel kan zijn dat de autoschampo van tegenwoordig soms een was/glansmiddel bevat.

Ik hoop dat het iets bijdraagt.
Groet
Guido