Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe

Gestart door Mon vrijdag 15 februari 2013, 11:16:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Mijn baan is op m spoor en heb deze gedigitalzeert de rail die ge af plakt en dan alu trip erop goed idee
ik doe het volgende kuis  de rail met wasbezine schilder met PU vernis dag nadien volgende laag volgende dag de alu strip erop
even verduidelekken de PU lak is na 24 u nog niet uit gehard en polimeert met de volgende laag en ook met de alu strp
het stukje dat kontakt geeft is aan de zijkant van de rail gekleeft ik gebruik een soldeeroog dat word vastgezet met een kunstof boutje werkt goed heb de gedigitilarseerde rails met een speciaal toestel uitgemeggerd op 500volt en geen fout melding
mijn baan is maar 40jaar jong en is nog niet uigerangeerd
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Beetje laat maar ik was oude draadjes aan het lezen en toen schoot me ineens dit te binnen:Is Busch 5900 Geleidende Lak geen optie? Dit kun je dan op het 'doorzichtige' plakband smeren en zie je niet zo'n storend glimmend stuk alu folie.
Ach zomaar een idee! Misschien ga ik het proberen.

Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Dit is een oud draadje maar man man man, wat is dit een geniale vondst! Hier ben ik superblij mee.
Ik ben mijn analoge baan aan het automatiseren met blokseinen en terugmelders (bouwpakketjes van Conrad.nl) maar ik pijnigde mijn hoofd suf op een manier om ook de slecht bereikbare delen achteraf nog te kunnen isoleren.
Fantastisch dit!
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Knutselen met Mon - M-contactrail volgens het KISS principe
Citaat van: hansquist op woensdag 29 april 2020, 14:00:27
om ook de slecht bereikbare delen achteraf nog te kunnen isoleren.
Ehh, je rijdt op metalen rails. Je wil geleidende lak op plakband gebruiken om rails achteraf te isoleren?
Kun je uitleggen welk fantastisch idee zojuist kwam boven borrelen? Want ik zie het verband even niet.

Ik kan me voorstellen dat je de rails eerst aftape-t en dan de bovenkant van de tape van een glimmend laagje voorziet, maar slijt dat er dan niet af?
Ik kan me ook voorstellen dat je enkelzijdig geleidend zelfklevend kopertape neemt  (30 meter, 3 mm breed, voor 3 euro per rol bij banggood). Dat plak je op de spoorstaaf. Dat is 0,035 mm dik. Je kunt erop/eraan solderen. Een alternatief (dikker, breder, minder lang).
Dubbelzijdig geleidend zelfklevend kopertape is vele malen duurder, heeft als voordeel dat je het overlappend kunt aanbrengen, maar als nadeel dat het voor dit doel niet isoleert. Dus bespaar je die test.

Hoe slijtvast het is, weet ik niet. Maar het zal niet onderdoen voor geleidende lak, schat ik zo in.
Het is een test waard, maar ik vrees dat het bij een korte test blijft.